Uchamžiky

Čas se zrychluje, nebo se já zpomaluji. Možná oboje zároveň. Informační tok, který musí člověk chtě nechtě přechroupávat, neustále nabývá na objemu. To se týká i příjemnějších „informačních podnětů“, jako je hudba. Kromě svých letitých idolů a oblíbenců se přirozeně zajímám i o neokoukané. Nosičů nových umělců si pořizuji možná ještě víc než „klasiků“, ale přeci jen zjišťuji jednu věc: Velmi málo z nich začnu sledovat pravidelně a kupovat všechna jejich další alba. Aniž by mě přitom zklamali! Na jednu stranu je to dané tím, kolik má den hodin, rok dní, kolik je dobrých kapel a kolik muziky pořád vydávají, na druhou stranu za to možná může do větší šíře rozevřený vějíř neustálé nabídky, který má ovšem mnohem kratší působení. Dvakrát mávne a už je tu hrst dalších. Někdy je tedy zajímavé záměrně zabrousit do toho „mrtvého úhlu“ posluchačské pozornosti, kdy se některé desky dostanou do fáze daleko k tomu být uznávanou klasikou, ale zároveň už po období žhavého trendu (ať už v hitparádovém, nebo v „kriticko-špekovém“ smyslu).

Z toho důvodu jsem si po dlouhé době pustil desku Night Time, My Time zpěvačky Sky Ferreira. (Možná mi to cédéčko padlo do oka, když jsem na poličku ukládal Ferryho Mamounu z minulého sloupku – kvůli abecedě jsou sousedé.) Album z roku 2013 je přesně ten případ: Nové na klasiku, staré na trend. Takové desce se maximálně může přihodit nějaký ten kultovní statut, což se mimochodem téhle asi stalo. Každopádně, album je pořád skvělé! Zpěvačka spíše z kategorie „critical darling“ než aspirující mainstreamová pophvězda dokázala na albu skvěle vybalancovat vstřícnost a náročnost. Deska, na jejíž lehce provokativní obal vyfotil enfant terrible francouzského filmu Gaspar Noé zpěvačku ve sprše, opravdu trochu jako sprcha působí. Chvílemi horká, chvílemi ledová. Popové melodie splachuje proud kytarových a elektronických vln, šumů a stěn. V koupelnovém echu můžeme slyšet ozvuky jak Madonny, tak třeba krautrockových Harmonia. Taneční pop s probublávajícími vlivy Suicide nebo My Bloody Valentine. Žádná avantgarda, ale ani žádné mělké pop-brouzdaliště.

Už tenkrát jsem si řekl, že Sky stojí za to sledovat. Od té doby vyhlížím, ale zatím marně. Tuším u ní uměleckou, možná trochu problematickou osobnost. Snad nebude stát v cestě její hudbě, kterou ovšem právě taková povaha činí zajímavou. Ostatně druhé album, nazvané Masochism, je prý již na spadnutí! Už od roku 2015. Tak třeba letos?

Postila

Šémový verš ctíme, neboť dobře víme: Co se zařazení týká, řečná je to šémantika. Ovšemže šém, avšak nejen samým šémem živ je člověk. Ten si hově přežívá i v rově. Známe Akvínovo „Je lepší existovat než neexistovat“. Není existence bez esence. Česky řečeno: „nelze býti beze bytí“. Jenže ovšemže lze lít vodu do Temže. Když jsem vysedával své básně na břehu Otce, jak Britové své, vlastně svému Temži říkají, povšiml jsem si, že samá voda přihořívá. Přesto jsem se neustále činil, aniž bych se dodnes z kiksu vinil.

Post illa verba dodávám, co jsem vlastně, zcela slastně, činil:

Sivá veselka

Samá voda, samá voda

co lze dodat?

Samá posvěcená voda

třikrát hádej

kdo se oddá

ona sivá

podbízivá

a on sivý

to asi ví

Samá voda jako živá

on je sivý

ona sivá

třikrát hádej

přihořívá!

Samá voda lásky škoda

třikrát hádej

je či není?

Veselí se

jako v ráji

v nóbl plisé

kdo se vdají

Posvěcení

kdo se žení

Hadači si nezadají

Hoří! Jako z učinění

Ad hot

Filmové horory nesleduju, obzvlášť pak ty s „nemrtvými“ nebo vlkodlaky. Jen občas cosi na pár minut zahlédnu, zdá se mi to v zásadě dost pitomé, a tak to zase vypnu. Tudíž se v téhle specifické kategorii prakticky vůbec nevyznám. Přitom se v ní možná čas od času objevují nové prvky, ozvláštňující, nečekané. Případně dokonce vtipné. Jenže něco takového jsem naposled zaznamenal před dvaačtyřiceti roky u Jacksonova klipu k songu Thriller: „I’m not like other guys“. Svatá pravda, Michaeli! V řadě ohledů. Ale celkem fajn byl i o deset let mladší Coppolův Dracula. Zvlášť moment, když Gary Oldman nepozorovaně olízne lehce zakrvácenou břitvu Keanu Reevese!   

Ale zpět. I když jsem v hororové disciplíně takřka nepopsaným listem, asi by se mi přece doneslo, kdyby se někdy upíři vyskytovali okolo dávných mississippských bluesmanů. Což se děje v čerstvém a v tuzemské distribuci běžícím titulu Sinners, česky Hříšníci. Kde je krvežíznivých potvor i bluesové muziky spousta. A na soundtracku k dílku režiséra Ryana Cooglera, odehrávajícímu se roku 1932 ve městě Clarksdale a okolí, se podílela řada zvučných jmen: Alvin Youngbood Hart, Cedric Burnside, Brittany Howardová, Eric Gales, Rhiannon Giddensová, Bobby Rush, Layla McCallaeová, Christone „Kingfish“ Ingram a další. Dokonce in natura v poněkud nadbytečném epilogu na chvilku i Buddy Guy. A ve studiu hrál na bicí nečekaně Lars Ulrich! Tedy nečekaně pro toho, kdo jako já netušil, že tvůrce místy hodně kolážovitého soundtracku, Švéd Ludwig Göransson, v dětství poslouchal jako divý Metallicu.

Nebudu samozřejmě prozrazovat děj. Jen poznamenám, že se tu neodbydou žádná jednotlivá hudební čísla jako třeba v Blues Brothers. I že dojde také na irský folk, rodnou muziku ústředního krvesaje. Jak známo, temné síly mají v bluesové mytologii pevné místo. O legendárním Robertu Johnsonovi i jeho jmenovci Tommym se přece tradovalo, že uzavřeli smlouvu s ďáblem. A proto hráli tak oslnivě právě v časech, do kterých jsou Sinners situováni. Že se tehdy v oblasti mississippské delty ovšem potulovali vedle čertů také upíři, v tomto případě na bluesové hudbíře a okolní hříšnou čeládku přímo cílící, o tom etnomuzikologové doposud mlčeli. Však tomu také nevěřte. Ale film přinejmenším místy celkem pobaví. A je svým způsoben v hororovém ranku nejspíš originální. 

CocoRosie se po roce vracejí

Průkopnice freak folku CocoRosie se vrací 22. června do Prahy. V Paláci Akropolis představí novou desku Little Death Wishes (2025).

Bianca a Sierra Casady se již více než dvacet let pohybují v hudební avantgardě experimentální pop music, ovlivňují nespočet hudebníků a zároveň inspirují a vytvářejí útočiště pro „criminal queers“ celého světa. Do Prahy přijíždějí po výjimečném pražském koncertě ke dvaceti letům existence v roce 2024.

Tvorba amerického sesterského dua Sierry a Biancy Casady alias CocoRosie v sobě unikátním způsobem spojuje prvky popu, blues, elektroniky, hip hopu a opery. Duo je známé především svou originální poetikou a využíváním lo-fi dětských hraček, klasické instrumentace a žánrově pestrých rytmů. Sierra Casady je klasicky vzdělaná operní zpěvačka a divadelní herečka a Bianca Casady je básnířka, divadelní režisérka a výtvarnice. Sestry společně využívají hudbu, divadelní pohybové postupy, módu a současné umění k vytvoření díla, které odráží krásu a smutek naší kolektivní zkušenosti. Svým uměním se zasazují o lidská práva, zpochybňují společenské normy a často si pohrávají s různými tabu. V minulosti spolupracovaly s takovými jmény, jako jsou Anohni, Kronos Quartet nebo avantgardní divadelní režisér Robert Wilson.

red

Sexmob tentokrát bez Laurie Anderson

Čtveřici Sexmob založil roku 1996 trumpetista Steven Bernstein se saxofonistou Brigganem Kraussem (John Zorn, Bill Frisell, Norah Jones ad), basistou Tonym Scherrem (John Scofield, Bill Frisell, The Lounge Lizards ad.) a bubeníkem Kennym Wollesenem (Tom Waits, Bill Frisell, Norah Jones ad.). Sety kapely jsou obvykle plné coververzí známých popových písní, kterým se od kapely dostává humorného a avantgardního zacházení. Bernstein poukazuje na to, že se jedná o návrat k základní jazzové tradici – kapela vezme známou píseň, rozloží ji a znovu sestaví. Jedinečné interpretační schopnosti kapely potvrzuje i fakt, že Sexmob byli v letech 2023–2024 doprovodnou kapelou Laurie Anderson na turné, jehož jednou ze zastávek byla i Praha. Sexmob také hrají na jejím posledním albu s názvem Amelia (2024).

Bernstein vyrůstal v Kalifornii pod vlivem jazzmanů jako Art Blakey, Dexter Gordon, Roland Kirk. Od roku 1990 hrál s Lounge Lizards, pravidelně vystupoval v legendárním klubu Knitting Factory. Zlom v jeho dráze nastal, když v obchodě s hudebními nástroji ve Woodstocku objevil vzácnou variantu trubky s posuvnou částí, která umožňuje plynulou změnu tónové výšky podobně jako trombon. Unikátní možnosti nástroje spolu s originálním aranžérským myšlením jsou hlavními důvody, proč jeho coververze znějí tak překvapivě.

Bernstein se záměrně vyhýbá obehraným evergreenům a jazzovým standardům a hledá dosud neobjevené klenoty z repertoáru Prince (Darling Nikki), Paula McCartneyho (Live and Let Die), Rolling Stones (Ruby Tuesday) či melodie ze slavných filmů – včetně Federica Felliniho či Jamese Bonda.

NOVÉ ALBUM SKUPINY B4 VYCHÁZÍ 6. 6. 2025

Na starých obrazech barva je suchá,

venkov či město – koho to zajímá?

(skladba Názvy kapel)

 

Severočeská skupina B4 vydává u vydavatelství Polí5 svou další novinku. Nové album nazvané Mazut částečně opouští linii nastavenou trilogií nahrávek Plastová okna, Pomazánkové máslo a VHS a vrací se ke zvuku předchozích alb, vydávaných na CD u pražského labelu Polí5 v období mezi lety 2010 až 2018. Od nich se však liší výrazně temnější atmosférou.

Album opět tvoří kolekce písní s českými texty, dotýkajícími se témat neuróz digitálního věku, opouštění jistot nebo prožívání důsledků klimatické změny. Líbivější žánry jako pop a disco poněkud ustupují ze zájmu skupiny ve prospěch hutnějšího zvuku, ve kterém B4 klíží dohromady osmdesátkový synth pop, experimentální rock i elektroniku, inspiraci trapem i triphopem i nezbytnou psychedelii. Nahrávka je o poznání temnější a typický hermetický humor skupiny je tentokrát ukrytý ve velmi hlubokých vrstvách. Ovšem i v tomto ohledu může album překvapit – například využitím kompletního textu dechovkového hitu Josefa Poncara ze 40. let, odposlechnutým fragmentem zkomoleného textu skupiny Depeche Mode nebo samplem sboru Církve bratrské, který je velmi insiderskou poctou tvorbě jistého valašského písničkáře.

Vydání alba podpořilo Ministerstvo kultury ČR.

 

Album vychází na všech hlavních streamovacích platformách a fyzicky pouze jako LP ve dvou verzích – standardní černý vinyl a limitované číslované vydání 100ks na dvoubarevném vinylu

 

První uvedení alba včetně koncertu bude v den vydání (6. 6.) v Čítárně Unijazzu na večeru Polí5, kde se pokřtí i archivní nahrávky kapely ženy, pro tuto příležitost sestavil leader B4 Tomáš Procházka Ženy Tribute Band, aby mohli naživo zaznít i písně této již neexistující kapely.

 

 

B4•MAZUT

Nahrála skupina B4 ve složení:

David Freudl – klávesové nástroje, elektronika

Tomáš Procházka – kytary, elektronika, zpěv

Jakub Pech – basová kytara, elektronika

Leoš Kropáček – bicí nástroje

+

ivy z – zpěv, j.h.

Ondřej Ježek aka MgA Yoz – zpěv

 

Hudba: B4

Texty: Tomáš Procházka, Josef Zeman (8)

Nahrál a smíchal: Federsel, CSN

Mastering: Ondřej Ježek, studio Jámor

Obal: Tereza Havlová

Foto: Martin Špelda

Nahráno během roku 2024 ve studiu CSN, Kamenický Šenov

V roce 2025 vydalo Polí5

https://www.polipet.cz

 

 

B4 je skupina, která už dvacet šest let zkoumá, co vše může znamenat fungovat jako kapela. Existuje spíše jako více skupin s rozdílným programem, nebo přebývá v různých stádiích vegetativního režimu, během kterých delší dobu nekoncertuje a existuje jen jako koncept v myslích svých členů a spřízněných duší.

B4 je skupina z Lužických hor.

 

www.b4.noise.cz

https://b4klang.bandcamp.com

 

Skupina B4 vznikla v roce 1998 jako neplánovaný jednorázový projekt. Od té doby nicméně působí nepřetržitě až dodnes v proměnlivém obsazení, jehož jádro vždy tvořili klávesista David Freudl, kytarista Tomáš Procházka a bubeník Leoš Kropáček. V současné sestavě figuruje od roku 2019 také baskytarista Jakub Pech.

Skupina se dlouhodobě zabývala improvizovanou hudbou postavenou na psychedelii a fragmentech noise, jazzu a rocku se zvláštní slabostí pro specifický zvuk bývalého východního bloku. Po letech zaměřených striktně na instrumentální hudbu a improvizované krautrockové “instantní kompozice” vydávají v roce 2019 B4 své první česky zpívané písničkové album a v dalších letech v písničkové tvorbě pokračují.

V hudbě skupiny se pojí odkazy na českou alternativní scénu 80.let, pop s noisem, disco s psychedelií a krautrockem, minimalismem a s mnoha dalšími vlivy, skupina mísí staré a nové v překvapivých kombinacích. Svůj tradiční sound, využívající historické analogové nástroje a archaickou zvukovou techniku obohacuje nyní skupiny i o nástroje a přístroje současné, reálné i virtuální. V roce 2016 nahráli B4 elektronické, německy zpívané verze písní The Plastic People Of The Universe.

V letech 2011 a 2019 získala skupina cenu Vinyla za Album roku.

 

 

KoresponDance letos oživí nejen města, ale i lesy a rybníky v okolí žďárského zámku. Ve své dramaturgii nově míří i výrazněji na Generaci Z

Tanečníci mezi stromy, akrobaté nad hlavami diváků, rituály u rybníků i energický taneční battle na žďárském zámku. Festival současného tance, hip hopu a nového cirkusu KoresponDance 2025 startuje už 5. června v Jihlavě. Třináctý ročník největšího českého site-specific festivalu současného tance, nového cirkusu a fyzického divadla si letos podmaní Vysočinu a vůbec poprvé se s ním návštěvníci setkají v Jihlavě. Srdcem festivalu zůstává zámek Žďár nad Sázavou.

Letošní KoresponDance se představí v Jihlavě (5. 6.), poté se přesune do Žďáru nad Sázavou (23. 6. a 11.–13. 7.) a vyvrcholí v září v Horácké galerii v Novém Městě na Moravě (11. 9.). Festival se odehrává ve veřejném prostoru i v přírodě, a tím bourá hranice mezi uměním a každodenním životem. Nejde jen o sledování představení – jde o osobní prožitek, setkání a objevování. Přesně na takovou procházku a zážitky zve festival, jehož program má ambice oslovit celou škálu generací, od těch nejmladších a nejmenších až po seniory.

„Každý ročník KoresponDance je jedinečný tím, kde a s kým se odehrává. Letos se chceme ještě silněji zaměřit na to, co znamená být spolu – s přírodou, s komunitou, s uměním. Udržitelnost pro nás není jen téma, ale způsob přemýšlení, který se promítá do tvorby, produkce i samotného setkání mezi lidmi,“ říká Marie Kinsky, zakladatelka a ředitelka festivalu.

Letošní program je rozkročený napříč uměleckými žánry a jeho dramaturgie má základ v tématu ekologie a udržitelnosti. Ve vztahu k přírodě, planetě, našemu okolí i vztahům ve společnosti. Představení, která návštěvníci uvidí, jsou odvážná, poetická i hravá, od umělců a umělkyň z celé Evropy. Francouzská choreografka a performerka Camille Mutel uvede premiéru rituální performance A přece každý zabíjí to, co miluje, která je inspirovaná ročními cykly a je vyjádřením hlubokého respektu ke všemu živému. Diváci se mohou těšit také na intimní dialog s přírodou v podání francouzského souboru Libertivore. Jejich poetické inscenace Strom života přináší obraz spojení těla s přírodou. Maďarský performer David Somló přiveze svou tichou meditaci v pohybu s názvem Jemné balancování větviček, jejíž součástí budou i diváci samotní. Site-specific performance Climbing over Žďár/Chemnitz propojí české a francouzské umělce s místní komunitou a připomene, že i město může být místem hry, tance a snění. Vrcholem site-specific formátu bude Divoká karta – dvouhodinová performativní instalace u rybníků ve Žďáru, v níž se propojí díla šesti uměleckých skupin z Česka i Evropy, vzniklých v rámci projektu Green Streets of Europe.

Značný prostor bude věnovaný i programu pro teenagery a generaci Z. O víkendovou dávku energie se postará KoresponDance Battle 2025, taneční klání pod vedením českého světoznámého tanečníka a umělce Mr. Krisse, které každoročně přitahuje stovky mladých i dospělých fanoušků break dance. Novinkou v programu budou i koncerty, které každý večer rozezní a rozhýbou terasu zámku. Hned první červencový festivalový večer se například návštěvníci dočkají pražského uskupení Opatův modul, které snoubí noise, psychedeliku a minimalistické taneční techno beaty. Představí se i anami nebo český hudební objev a naděje Máří. Novinkou v programu bude i filmová instalace, za kterou stojí známá umělkyně a akrobatka Stéphanie N’Duhirahe se svým kolektivem. Návštěvníci festivalu se pravidelně mohli setkávat s jejími site specific performancemi, nyní Stéphanie uvede i svou vizuální, filmovou tvorbu.

Festival se ale tradičně obrací ke všem generacím. Děti se vydají do pohádkového lesa s loutkovou inscenací Fabula Sylvestris od Musaši Entertainment Company, rodiny si užijí hravé Mikrosvěty. Chybět nebude ani tradiční představení z Tvořivého tábora, který probíhá týden před festivalem a děti se v rámci jeho programu věnují akrobacii, divadlu, ale třeba i animaci. Zatímco si rodiče mohou užívat festivalovou atmosféru, pro jejich děti bude připraveno hned několik workshopů s festivalovými umělci a umělkyněmi. Senioři jistě ocení možnost zapojit se do workshopu akrobacie, který je pro ně připraven s velkou citlivostí nebo mohou vyrazit na komentovanou procházku lesem a kolem žďárských rybníků.

Vstup na červnové festivalové dny je zdarma (vyjma workshopů v Jihlavě), hlavní festivalový program od 11.–13. července nabídne zvýhodněné festivalové pasy i jednotlivé vstupenky na vybrané inscenace, workshopy či performativní procházky. Předprodej bude spuštěn v polovině června na platformě GoOut. Program festivalu je k nahlédnutí na webu akce na www.korespondance.cz.

 

Pražský festival Habrovka uvítá DVA, Bratry Orffy, Hrubou Hudbu i Studio Damúza

Budiž světlo, budiž HABROVKA. Pražský festival rozzáří v pátek 6. a sobotu 7. června ulice nedaleko stanice metra Budějovická, konkrétně zahradu u kostela sv. Františka z Assisi. A kdo že to letos vystoupí? DVA, Bratři Orffové, Hrubá Hudba, Wolf Lost in the Poem, Studio Damúza, Steven’s, Fanfán Tulipán, Marley Wildthing a mnoho dalších.

 

Třiadvacátý ročník Habrovky, „festivalu bloumající veřejnosti“ překypuje kvalitním programem. Diváci a divačky se můžou těšit na divadelní inscenace, stánky a koncerty pod širým nebem. Před zahradou za kostelem letos navíc najdou i Moetivi Karavan, který zároveň slouží jako výtvarná instalace.

 

Letošní téma „Budiž světlo!“ si dává za cíl do dnešní nejisté doby přinést porozumění a naději. Akce začne v pátek od 16 hodin rapovou exhibicí, kde vystoupí Shizzle s Malým Péťou, eljel a Absterem. Následovat bude indie rocková kapela Island Mint, hudebně-poetický projekt Marina Brunnera a Markéty Foukalové Svou chvíli, pražská skupina Miňtenkér a krnovští Bratři Orffové. Prostor bude i pro divadlo – vystoupí třeba trojice God Save the Drama Queen ve spolupráci s ARCHOU+ a sbor Veselé chvíle.

 

Sobota se ponese v podobném duchu. Od 13 hodin zahraje folková kapela Severní nástupiště a Fanfán Tulipán, po nich Hrubá hudba, DVA nebo projekt Wolf Lost In The Poem Jana Žambocha. HABROVKU letos navštíví i zahraniční interpreti – srbská kapela Alice in WonderBand a rakouská multiinstrumentalistka Marley Wildthing.

 

Festival Habrovka má přitom na starosti řada nadšenců, srdcařů a dobrovolníků, bez kterých by se nic z toho nekonalo. „Kdybychom to měli, tak vám to dáme. Nekecáme. Fakt to tak je. HABROVKA je neziskový festival, který dělá skupina skvělých lidí zcela bez nároku na honorář,“ uvedla dramaturgyně festivalu Dominika Mithofer s tím, že stále věří tomu, že má smysl vytvářet prostor pro komunitní akce s duší a pro umění.

 

Program festivalu každoročně myslí i na ty nejmenší. Rodiče mohou s dětmi v pátek navštívit inscenaci Pelech kolektivu TMEL, v sobotu pak Při chůzi od Missing Pages Theatre. Na caparty také čekají pohádky studia DAMÚZA – Honza Pták nebo Fimfárum ve spolupráci s hercem Tomášem Podrazilem. Nebude chybět ani vyprávění O rybáři a jeho ženě divadla Buřt nebo inscenace Já to zařídím… Divadla Paměti národa. Vstupenky na festival jsou v prodeji v síti GoOut a na webu www.habrovka.cz, k zakoupení také na místě.

 

 

 

Miley Cyrus slibuje něco krásného. Audiovizuální popová opera Something Beautiful rozzáří i česká kina

Od poslední řadové nahrávky Miley Cyrus Endless Summer Vacation uplynuly sotva dva roky a bývalá dětská hvězda, která si dokázala vybudovat úspěšnou kariéru i v dospělosti, se vrací s novým materiálem. Nové album Something Beautiful vyjde 30. května a zhruba o měsíc později, 27. června se v kinech na celém světě představí snímek, který dá novému albu audiovizuální podobu. V podobě neopakovatelné události, jež propojí kina na celém světě, zamíří i do Česka.

 

Zatím poněkud tajuplný projekt má dát třinácti novým skladbám podobu jiskřivé pop opery, kterou kupředu pohání fantazie. Snímek režírovala sama Miley Cyrus společně s Jacobem Bixenmanem a Brendanem Walterem, za kamerou stát Benoît Debie, který stojí za vizuálně opulentní stránkou filmů Gaspara Noého Climax nebo Lux Æterna.

 

Písně pro stříbrná plátna navíc exkluzivně nově mixoval Alan Meyerson, mistr svého řemesla, který spolupracoval s hvězdnými jmény filmové hudby, jako je Hans Zimmer nebo James Newton Howard, a podílel se mimo jiné na filmech Duna nebo Temný rytíř.

 

„Something Beautiful je můj vysněný projekt – móda, film a originální hudba koexistující v harmonii. Moji spolutvůrci jsou géniové svého druhu: od mistrů zvuku Shawna Everetta

a Alana Meyersona až po jednoho z nejosobitějších filmových režisérů Panose Cosmatose, který slouží jako producent. Každý ze spolupracovníků využil své znalosti k tomu, aby se tato fantazie stala skutečností,“ říká Miley Cyrus.

 

Celý koncept už stačily poodhalit zveřejněné videoklipy k písním Prelude, Something Beautiful, End of the World a More to Lose, přesto si na první dojmy ze snímku budeme muset ještě chvíli počkat – premiéra se uskuteční až 6. června na Tribeca Film Festival v New Yorku.

 

Jedinečná pop opera zamíří do českých kin 27. června v distribuci společnosti Aerofilms.

Festival BESEDA v doprovodných blocích: podcasty, horor, feminismus i soutěž písničkářek

Apollón přiváží program s ostrým vhledem – Silvii Lauder, Sašu Michailidise, Antonína Tesaře, podcasty Redneck & Beneš, Moshpit nebo Modeláře

Festival BESEDA doplňuje finální programovou mozaiku. K dříve oznámenému hudebnímu line-upu nyní přidává také ostatní programové bloky – Apollónovu návštěvu a Soutěž písničkářů. Těšit se můžete na podcasty Redneck & BenešMoshpit, reflexi feminismu s novinářkou Silvií Lauder a rozbor hororu s Antonínem Tesařem. Čeká vás i živé setkání s Modeláři a pořad Akcent Saši Michailidise. Soutěž písničkářů poprvé patří výhradně ženským interpretkám. Dvaatřicátý ročník festivalu se uskuteční 1. a 2. srpna v Tasově u Veselí nad Moravou. 

Všechny tyto položky doplňují hudební program, který letos nabídne zahraniční jména jako Alan Sparhawk (ex-Low), Ebbb, Ugly, Portrayal of Guilt či Getdown Services, stejně jako výrazné zástupce česko-slovenské scény v čele s Buty, Amelií Sibou, Mat213, WWW Neurobeat, Fvck_Kvltem a dalšími.

Diskusní blok Apollónova návštěva přiveze do Tasova aktuální témata i známé osobnosti kulturní publicistiky. V živém nahrávání podcastu Redneck & Beneš se redaktor Voxpotu Matěj Schneider a amerikanista Jan Beneš ohlédnou za prvním rokem Trumpovy re-prezidentury. Publicista Antonín Tesař pohovoří s Karlem Veselým o své knize V domě je příšera a o různých podobách hororu ve filmu a literatuře jako výmluvném zrcadle společnosti. Novinářka Silvie Lauder otevře otázku feminismu v českém prostoru – tématu, které zůstává důležité i nepochopené.

Podcast Moshpit z produkce Alarmu spojí Kláru BělíčkovouKláru Filipovou z nezávislého média Okraj v rozhovoru o novinařině v Moravskoslezském kraji, jejích úskalích i roli mladých v proměňující se společnosti. Modeláři z Radia Wave, tedy Viktor PalákMilan „Banán” Trachta, přivezou svou žánrovou vášeň naživo. A novináři Saša MichailidisMiloš Hroch se v živém provedení pořadu Akcent ČRo Vltava zaměří na to, jak Spotify a další streamovací platformy změnily hudbu i její poslech. „Apollónova návštěva má být prostor, kde si člověk může odpočinout od hluku – ale nemlčet. Místo, kde se sdílejí myšlenky a kladou poctivé otázky,“ shrnuje dramaturgyně bloku Kamila Šimůnková.

Letos soutěžní písničkářské pódium zcela obsadí ženy. A to napříč generacemi i styly. Brněnská hudebnice moncello kombinuje smyčky, cello a křehkost, Ta v černém propojuje poetiku slovenských a českých textů. Viki přiveze syrovou výpověď z Blatnice pod Svatým Antonínkem. Terez Frecerová, slovenská spisovatelka a autorka podcastu o psychedelikách, tvoří obýváčkový folk mezi hračkami svých dětí. A Emílie z Radějova se ke kytaře vrátila po čtyřiceti letech.

„Ukazujeme, že písničkářství není jeden žánr ani jedna věková skupina. Je to způsob, jak být slyšet – a jak slyšet sebe,“ říká dramaturg soutěže Petr „Pecan“ Podrazil. „Mám radost, že se po loňském čistě mužském ročníku nyní na pódiu potkají výhradně ženy.“ Tradiční sobotní ráno pak otevře písničkářské probuzení s Robertem a Jirkou z kapely Radosti.

Na BESEDĚ (u Bigbítu) se o prvním srpnovém víkendu rozprostře více než padesát programových položek napříč třemi scénami. Hudební dramaturgii na poslední chvíli ještě obohatila kapela Meluzína, čerstvý vítěz Startéru Radia Wave, a také rapper Hey Yendo s producentem Rainerem, jejichž nové album Jeden úsměv nestačí je soundtrackem ke svobodnému životu. A právě takový prostor nabízí i Beseda – otevřený, důvěrný a bez masek. Pořadatelé se letos navíc rozhodli snížit kapacitu areálu o pětinu. „Věříme, že díky tomu nabídneme větší komfort nejen divákům, ale i obyvatelům Tasova, kteří festival každoročně hostí s velkou vstřícností,“ uzavírá ředitel festivalu Pavel Uretšlégr.

Předprodej na BESEDU probíhá v síti smsticket.

 

Dovolená za dveřmi? Nastavte si automatické odpovědi do e-mailu od Miroslava Hlauča, Iryny Zahladko, Tali, Ilony Polanski, Ulepené nebo stovky dalších osobností

Odjíždíte na dovolenou a chcete si v e-mailu nastavit originální automatickou odpověď pro ty, kteří vám během vaší nepřítomnosti napíší? Díky projektu Automatická odpověď si nyní můžete zdarma stáhnout a použít pro své „out of office” více než 100 původních textů či ilustrací předních českých autorů a autorek. Letos, v rámci třetího ročníku oblíbeného projektu, přibylo rekordních 45 děl – například od čerstvého držitele dvou cen Magnesia Litera Miroslava Hlauča, držitelky Ceny literární kritiky za poezii Iryny Zahladko, držitelky Ceny literární kritiky za prózu Emmy Kausc, básnířky, komičky a influencerky Natálie Schejbalové alias Tali, básnířky Apoleny Vybíralové, ilustrátorky Ilony Polanski nebo kolážistky Ulepené. Ať už jde o poetické ilustrace, krátké básně nebo vtipná zamyšlení, všechna přinesou radost i překvapení do rutinní e-mailové komunikace. Nová díla tak rozšíří kolekci originálních automatických odpovědí od dalších osobností jako jsou Petra Soukupová, Jaroslav Rudiš a Jaromír 99, Nikola Logosová, Petr Borkovec, Petra Hůlová, Jan Němec, Marek Torčík, Alžběta Zatloukalová Göbelová nebo Jaz (Opráski sčeskí historje). Nově webová stránka nabízí možnost vyhledávat a filtrovat všechna díla. Automatické odpovědi jsou volně k dispozici, zapojení autoři a autorky se zúčastňují bez nároku na honorář, stejně tak celý projekt nemá komerční charakter. Jeho hlavním smyslem je přinést trochu umění do všedního dne, na místo, kde ho nikdo nečeká. Každé léto stránku navštíví a díla si stáhnou desetitisíce uživatelů.

 

Třetí ročník je pro nás přirozeným pokračováním. Každý rok objevujeme nové autorky a autory v oblasti ilustrace i literatury. Takže nás pak láká je oslovit a poprosit, zda by se chtěli do dalšího ročníku přidat. Dokud budou vznikat nová díla nových tvůrců a tvůrkyň, chceme náš projekt dále košatit,” říká na úvod David Krátký, který spolu s Janem Noháčem projekt Automatická odpověď vymyslel. Vedle desetitisíců aktuálních uživatelů jsou navíc i ohlasy za uplynulé dva roky velmi pozitivní. „Jak od uživatelstva, médií, tak právě od zúčastněných tvůrkyň a tvůrců. Spousta z nich už projekt zná, vzniká z toho tedy taková předprázdninová tradice,” doplňuje David. Jak zdůrazňuje Jan, reakce autorů a autorek jsou v průběhu let čím dál vřelejší: „Řada těch letošních už projekt znala, slyšela o něm a třeba ho i měla ráda. Zároveň už se můžou podívat na díla vzniklá za první dva roky a díky zastoupeným jménům vědí, že budou v dobré společnosti.

 

Například spisovatel Miroslav Hlaučo na oslovení reagoval pozitivně a bezprostředně: „Přiznám se, že jsem nad tím pak moc nehloubal a napsal to první, co mne napadlo. Nebývá to vždy to nejlepší, ale já to tak obvykle dělám.” A výsledek?: „Vesmír vám nedopřál ten správný okamžik, ve kterém bychom mohli zaslechnout vzájemně své hlasy. Když však po pípnutí zanecháte ten svůj na záznamníku, vězte, že se neztratí v nekonečnu a dostane se mu odpovědi.” Básnířka a komička Natálie Schejbalová (Tali) pojala svoji automatickou odpověď jako zprávu o svatební cestě: „Dobrý den, děkuji za Váš e-mail, bohužel už nejsem dostupná. Vzala jsem si dovolenou. Aktuálně jsme na svatební cestě a nenecháme si první společné vzpomínky z manželského svazku kazit závazky a povinnostmi. Rozvodovost je zhruba 50 %, tudíž hrozí, že se Vám ještě někdy ozvu zpátky. Se srdečným pozdravem. Natálie Dovolená.” Pro básnířku Irynu Zahladko a grafičku Kateřinu Sudolskou jde o jejich první spolupráci. „Volná ruka, dobré téma a malý formát znamená tvorba pro radost,” uvádí. Ulepená svoji koláž doplnila textíkem: „Já se omlouvám, ale čas pro mě teď nějak neexistuje“, Lucie Macháčková (Historky z Tinderu) automatickou odpověď zveršovala: „Jak lev bil jsem o mříže, v korporátu jatý, urval jsem se na tejden, z kanclu zvedl paty.” Zcela ve stylu svého projektu Pure devadesátky nabízí výpravný out of office spisovatelka Johana Fundová, z nějž je možné vybrat například: „Cítila jsem se jako Tamagotchi, které už po stopadesáté umřelo; jako disketa, jejíž kapacita 1,44 MB byla zaplněna do posledního bajtu; jako Bravíčko, kterému někdo sprostě vyrval plakát Lunetiků ještě v trafice; jako kazeta, která se zadrhla uprostřed refrénu ´Šmoulinka už vaří makarony´. …ve snech se projíždím v kabrioletu s Dylanem McKayem. Dobíjím zkrátka baterky, abych vydržela týdny nabitá jako Nokia 3310….Nebojte, nebude to trvat dýl než reklama na sušenky Disko mezi seriály Krok za krokem a Vražedné pobřeží.

 

Vedle nových textů a ilustrací k hlavním novinkám patří nové funkce na webu, které by měly celou zkušenost pročítání a výběru automatických odpovědí zpříjemnit a zjednodušit – vyhledávací okno, kde bude člověk moci rovnou zadat a najít daného autora či autorku, a také základní filtraci. „Budete tedy moct zúžit výběr na nově přidaná díla, nejpoužívanější díla, můžete si vyfiltrovat jenom ilustrace nebo naopak jenom texty. Jinak zůstává koncept stejný. Vše se osvědčilo a také chceme, aby měli všichni tvůrci a tvůrkyně stejné podmínky. Aby to pak člověk mohl porovnávat a pročítat s vědomím, že do toho všichni šli se stejným zadáním,” uzavírá David.

 

Pro zájemce funguje celý proces velmi jednoduše a intuitivně: Návštěvníci webu www.automatickaodpoved.cz si vyberou některé z více než sta děl. To, které se jim líbí, jednoduše zkopírují nebo stáhnou a vloží do připravované automatické odpovědi. Pak už stačí jen přidat vlastní termíny plánované dovolené a odpověď obvyklým způsobem nastavit.

 

Všechna díla jsou k dispozici k volnému užití, s projektem není spojena žádná instituce ani komerční záměr.

sinekfilmizle.com