Rozpulzujme Palác Akropolis. Koncertní série Pulz nabídne Berlin Manson, DVA, P/\ST či něco něco

Bourání žánrů, fenomény a nárazy beatů do syntetických stěn. Třetí ročník koncertní série Pulz v Paláci Akropolis nabídne během podzimu sedm večerů plných aktuální alternativní hudby. „Epicentrum klubové scény od září do prosince rozpulzují slovenští punkáči, čeští rappeři, talentované písničkářky nebo kapely, co si zpívají vlastním jazykem,“ shrnuje Vojtěch Tkáč, hudební publicista a dramaturg Pulzu.

 

Pulz se vrátí do Paláce Akropolis v pátek 13. září. Ve velkém sále vystoupí česká kapela něco něco, která letos vydala například virální singl Nečekej! „Půjde o náš poslední letošní koncert v Praze a bude to intenzivní rozlučka. Zahrajeme i úplně nový song, který se jmenuje Všechno se rozpadá a je to docela nářez,“ vzkazuje zpěvačka Alžběta Trusinová a dodává: „Pulz ve mně evokuje cokoliv, co žije. Pulzovat může krev v žilách, hudba nebo třeba velkoměsto. A všechno to jsou věci, bez kterých nedokážu žít.“ Skupinu něco něco doplní vlastním koncertem písničkářka ivy z a hudebník Lichnovský, který s přáteli pokřtí sólovou debutovou desku Ideálně napořád.

 

Na začátku podzimu Žižkov ovládnou umělci ze Slovenska. V pátek 27. září se do Paláce Akropolis vrátí punk-rapová kapela Berlin Manson, vystoupí také oceňovaný producent FVLCRVM. Během října se fanoušci série Pulz dočkají rovnou tří koncertů. Ve středu 16. října v rámci řady skupina DVA pokřtí své očekávané nové album Piri Piri. Zahraje také polský rapper Piernikowski nebo anglický producent Timothy London, který mimo aktuální spolupráci s DVA produkoval například nahrávky Young Fathers. 18. a 19. října si střihne dvoják stálice série Pulz – alternativně rapová dvojice P/\ST. První večer se k ní v programu přidají vycházející hvězdy Cringe PrinceHihihahaholky. Druhý z večerů bude kapela P/\ST sdílet stage s tuzemskými hiphopovými legendami, svůj společný projekt totiž představí Vladimir 518 a Sifon. Po listopadové pauze Pulz nabídne ještě dva předvánoční rapové večery. Ve čtvrtek 12. prosince zahrají slovensko-pražský rapper Edúv syn, ale také kolektivy Gondor FlamesTHC luna G. Třetí ročník série uzavře rapper a čerstvý držitel ceny Anděl MC Gey, záda mu bude krýt producent Idea se svým DJ setem.

 

Pulz odstartoval v březnu 2022 s cílem poukázat na pestrost tuzemské alternativní hudby. Od prvních koncertů dává prostor mladým talentům po boku zavedených jmen české a slovenské scény. V první půlce roku 2024 zahráli například Fvck_kvlt, Dušan Vlk, Mat213, Karolína Beranová a sunnbrella. Dramaturgem koncertní série je Vojtěch Tkáč, hudební publicista z Radia 1 a magazínu Full Moon.

 

Program série Pulz v Paláci Akropolis:

 

  1. 9. 2024 – něco něco, Lichnovský (křest alba), ivy z
  2. 9. 2024 – Berlin Manson, FVLCRVM
  3. 10. 2024 – DVA (křest alba), Piernikowski, Timothy London
  4. 10. 2024 – P/\ST, Cringe Prince, Hihihahaholky
  5. 10. 2024 – P/\ST, Vladimir 518 & Sifon
  6. 12. 2024 – Edúv syn, Gondor Flames, THC Luna G
  7. 12. 2024 – MC Gey, Idea DJ set

 

Vstupenky na jednotlivé koncerty lze zakoupit na webu Paláce Akropolis nebo prostřednictvím sítě GoOut.

 

Více informací na www.palacakropolis.cz.

 

 

 

Cirk La Putyka v novince Hey, Earth! Thomase Steyaerta experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem

Cirk La Putyka přichází s novým představením Hey, Earth!, které ukáže, že se soubor nebojí vedle velkých novocirkusových podívaných i experimentálního divadla. Novinka belgického režiséra a choreografa Thomase Steyaerta s osmi performery, která bude mít premiéru 27. září v pražském divadle Jatka78, kombinuje prvky pohybového divadla, vizuálního umění, hry s objekty a nového cirkusu. Odehrává se v nedefinované dystopické fikci plné nejrůznějších předmětů a tvarů, díky nimž performeři budují okolní svět i vztahy mezi sebou. V představení hrají důležitou roli jak dynamické scény s pohybem a prvky nového cirkusu, které se vynořují a mizí, tak i ticho a statické obrazy. Thomas Steyaert se při vzniku inscenace inspiroval například Jiřím Trnkou, jeho animací ruky a rebelie proti totalitě a manipulaci, Karlem Zemanem, postapokalyptickým seriálem Station 11 a dalšími knihami a filmy. Hey, Earth! navazuje na dřívější projekty Cirku La Putyka, jako byly Black Black Woods nebo Hit, Tell the Difference, které místo strhující podívané nabízejí jiný druh divadelního zážitku – možnost zastavit se, zpomalit a plně se ponořit do plynoucího času. Představení bude na Jatkách78 uváděno do 6. října a poté v listopadu. Na teaser k představení se podívejte zde. Vstupenky a další informace najdete zde.

 

Na úvod Thomas Steyaert vysvětluje samotný název představení Hey, Earth!: „Jde o nedefinovaný prostor, dystopickou fikci, kde se lidé snaží najít nějaký smysl, chtějí komunikovat a vzájemně si porozumět a pochopit i své okolí.” Důležitou roli v inscenaci hraje scénografie – pódium je plné výtvarných objektů nejrůznějších tvarů. „Performeři si je podávají a díky nim staví i boří svět a prostor okolo sebe. Hrajeme si tak se vztahy mezi herci a objekty i s architekturou prostoru,” vysvětluje na úvod Thomas Steyaert, který se souborem Cirk La Putyka úzce spolupracuje již několik let jako choreograf na projektech Honey, Risk nebo Cesty.

 

Režisér vnímá, že tvořit se souborem Cirk La Putyka, jehož fanoušci mají určitá očekávání a jsou často zvyklí na představení plné novocirkusové akrobacie, není snadný úkol. „Velmi mě zajímá, co dnes vůbec znamená podívaná. Obvykle jsou diváci přitahováni k představením, které jsou plné nejrůznějších dovedností a schopností. Ty jsou v Hey, Earth! také přítomny. Vedle toho mě ale zajímá podívaná v jiném, minimalistickém slova smyslu. Podívaná vycházející z ticha nebo ze statických obrazů, které udržují napětí a vzrušení,” vysvětluje režisér. Proto je pro něj důležitá představivost diváků. „V Hey, Earth! tak zažijí i části, kdy budou vnímat, že čas ubíhá pomalu. Čas, který je vtáhne do jiného druhu atmosféry,” zdůrazňuje. „Pro mě je velkou výzvou, jak zůstat věrný svému vlastnímu divadelnímu jazyku a zároveň ho propojit s prvky nového cirkusu. V jádru jsou moje práce, jak to někdo nazývá, experimentální, pro menšinové publikum. Takže se vlastně tvůrčím způsobem otevírám,” říká Thomas s nadsázkou.

 

Pro Thomase Steyaerta jsou představení jen nápovědou, která ponechává prostor pro fantazii, tajemství a zvědavost. „Je to podobný zážitek, jako když se díváte na abstraktní výtvarné dílo. Lidé mají obvykle rádi věci, kterým rozumí. Ale pro mě je důležité vyvolávat v jejich hlavách otázky a aktivovat jejich představivost. Mám rád, když diváci odcházejí a mají na představení různé názory, jako kdyby viděli něco odlišného. Je v tom určitá krása a křehkost, která mě zajímá.

 

Velmi důležitou roli hraje také hudba, kterou složili Jan Balcar a Veronika Linhartová. „Když vytvořím určitý obraz a přidáme k němu různou hudbu, vznikne odlišné chápání dané scény. Vždycky se pokouším vytvářet velké napětí mezi divadelní akcí a zvukem. Je v tom kousek magie, jak se vše najednou promění,” dodává.

 

O velkém rozdílu, když s Cirkem La Putyka spolupracuje jako choreograf a nyní jako režisér, Thomas Steyaert, říká: „Jako choreograf jsem členem tvůrčího týmu, kdy od režiséra dostanu za úkol vytvořit pohyb tanečníků. Při tom své některé nápady předávám, ale většina jich přichází právě od režie. Nejde o můj příběh a obsah, je to více praktická spolupráce. Když jsem režisérem, je úroveň zodpovědnosti mnohem vyšší. Celý tvořivý proces pochází z mé hlavy.” „Pro mě je ale zkoušení jedno velké krásné dobrodružství. Protože můžete mít v hlavě mnoho nápadů, některé ale fungují, některé ne. A není to pouze o mně, ale také o performerech. Tvoříme společně, hodně materiálu totiž přichází od nich, je to téměř kulturní výměna,” uzavírá belgický režisér.

 

Cirk La Putyka vedle novinky Hey, Earth! v nové sezóně na Jatkách78 uvádí inscenace Senses, Runners, Up End Down a symbolický přechod do nového roku obstará od 7. prosince do 12. ledna 2025 dlouhá série dvaceti devíti představení novocirkusového kabaretu R.I.E. – Rest In Euphoria.

 

—————————–

Cirk La Putyka: Hey, Earth!

Délka představení: 70 min.

Vhodné od 10 let

Jazykově bezbariérové

Premiéra: 27. 9. 2024, Jatka78

Termíny: 27. 9., 29. 9., 1. 10., 2. 10., 3. 10., 4. 10., 5. 10. 15:00 a 19:30, 6. 10., 12. 11., 13. 11. 2024

 

Koncept, režie: Thomas Steyaert

Kostýmy: Irma Saje

Světelný design: Bas Devos

Světla: Jan Hugo Hejzlar, Martin Příhoda

Technika: Alexandr Volný

Hudba: Veronika Linhartová, Jan Balcar a kolektiv

Zvukový design: Jan Mikšátko

Produkční team: Tereza Pávová, Romana Sekáčová, Tereza Chlupáčová

Foto: Petr Chodura, Jakub Hrab, Jan Mihaliček, Lukáš Bíba

Grafický design: Les kanců

Obsazení: Viktor Černický, Jakub Slovák, Valentine Verdure, Mirek Kosík, Martin Kadrnožka, Aneta Bočková, Šárka Říhová, Žaneta Musilová, Lenka Nahodilová, Bára Halčáková, Karina Zarutska, Katrin Cvinerová

 

Cirk La Putyka I Hey, Earth! (Teaser):

Z Holešovické tržnice se na pár dní stane centrum komiksu a ilustrace. LUSTR festival začíná 20. září

Festival ilustrace a komiksu LUSTR, největší přehlídka svého druhu v Česku, představí špičkové české i světové ilustrátory a ilustrátorky v rámci 11. ročníku festivalu. Podruhé se zabydlí Holešovické tržnice, tentokrát v halách číslo 13 a 17. Festival dveře svých hal otevírá 20. září v 18:00 a potrvá až do 28. 9. Návštěvníci se mohou těšit na Newyorský salonek, Showcase, výběr z jarního ilustrátorského sympozia v Broumově, mladé ukrajinské ilustrátory a ilustrátorky tematizující budoucnost kultury ve své zemi a jednu z hlavních výstav Mimo proud, která skýtá pohled na deset okrajových komiksových žánrů. Výstavní program bude doplněný o workshopy, přednášky a setkání s tvůrci a tvůrkyněmi. Vstupenky jsou k dostání na platformě GoOut.

 

Letošnímu programu vévodí výstava s názvem Mimo proud, která návštěvníky zve do světa deseti okrajových komiksových žánrů. „Komiks měl dosud na LUSTRU vždycky trošku popelkovskou roli. Samostatná komiksová sekce v Showcase vznikla až v roce 2020 a hlavní výstavy se zatím vždy týkaly především nesekvenční ilustrace. Právě proto jsem se rozhodla přinést letos do našeho výstavního programu trochu více rovnováhy a věnovat hlavní expozici právě tomuto médiu,” říká kurátorka této výstavní sekce, Bára Müllerová. Výstava představí komiksové žánry, které v České republice takřka nevycházejí. Patří mezi ně například komiksy z žánru fantasy, deníkové, poezie, edukativní, ale i snové a surrealistické a další. Mezi autory jsou i velké mezinárodní hvězdy jako Anna Haifisch, Mikael Ross, Zhenya Oliinyk, Ivo Puiupo a Ana Margarida Matos.

 

Další výraznou výstavní sekcí bude Newyorský salonek, který nabídne to nejlepší z tamní scény díky výběru amerického ilustrátora Davida Huanga. Díky bohaté historii žurnalistiky, výtvarného umění a reklamy působí v New Yorku lidé z celého světa a všichni mají vlastní jazyk a unikátní způsob vizuálního vyjádření. Stejně tak to bude vypadat i v holešovickém Newyorském salonku. Návštěvníci tak například uvidí tvorbu populární Karlotty Freier známé taky pod přezdívkou Karllikesotto.

 

Již před festivalem v Praze v rámci umělecké rezidence tvoří mladí ukrajinští ilustrátoři a ilustrátorky. Výstupem na LUSTRU bude výstava s titulem ZMINA: Budoucnost pro Ukrajinu. Pod kurátorským vedením ilustrátorky Anny Sarviry tvůrci tematizují ve svých dílech vizi budoucnosti kulturní obnovy na Ukrajině v době probíhající války. „Myšlenka na budoucnost je pro Ukrajince a Ukrajinky permanentní otázkou, která ovšem nesměřuje k zářným zítřkům v daleké budoucnosti. Myšlenka na budoucnost na Ukrajině se týká nejbližších hodin a dní. Máme nabité powerbanky, kdyby přišel blackout? Máme doma dostatek vody pro případ náhlého zákazu vycházení? Kde je nejbližší kryt a jak se do něj moje děti dostanou z hřiště? Myšlenka na budoucnost vzdálenou několik let se stala vzácným artiklem,” ptá se a říká kurátorka a ilustrátorka Anna Sarvira. Další otázky s tímto tématem spojené budou mít možnost položit i samotní návštěvníci festivalu, například v rámci chystané série diskusí 21. září od 12:00 v hale 13. Tito a další ukrajinští tvůrci představí svá díla také ve výstavě s názvem Yellow & Blue.

 

Holešovickou halu 13 si podmaní mladí talentovaní tvůrci z celého světa, od Taiwanu přes Evropu až po New York. Svá díla představí v rámci Showcase. Showcase je jedinou výstavou na festivalu LUSTR, která se skládá pouze z výtvarníků a výtvarnic vybraných z mezinárodního open callu, a tím pádem prezentuje poměrně široký a rozmanitý výběr toho, co současný svět ilustrace nabízí. Neobvyklý zájem se objevil v žánru komiks a poprvé se také mohly přihlásit autorské kolektivy, nikoliv pouze jednotlivci. Z více než pěti set přihlášených porota složená z dvanácti členů vybrala celkem 57 vystavujících, v kategoriích volná ilustrace, komikskolektivy.

 

V dubnu letošního roku proběhlo v Broumově již šesté Sympozium ilustrace. V programu LUSTRU tak nesmí chybět ani tato sekce, jejíž kurátorkou je Věra Veselá ze spolku Czech Illustrators.

 

Kromě výstav čeká návštěvníky jedenáctého LUSTR festivalu také doprovodný program zahrnující workshopy, přednášky, setkání s tvůrci a tvůrkyněmi, organizátorkami i kurátorstvem. Highlightem jsou každoročně také tzv. LUSTR Talks, série krátkých prezentací, díky kterým může diváctvo nahlédnout za zavřené dveře ateliérů a pod desky skicáků. První večer LUSTR Talks (21. 9.) bude věnován zahraničním umělcům a umělkyním, druhý (22. 9.) pak těm českým a třetí (28. 9.) českým i zahraničním v rámci kterého se představí například Anna Haifisch, která před svou přednáškou zve na živé komiksové čtení. Své si v programu najdou i rodiny s dětmi, připravené jsou mnohé tvůrčí workshopy a dílny, taiwanští ilustrátoři například zvou na sítotiskový workshop a ilustrátor Ning Ho ukáže, jak portrétovat domácí mazlíčky. Součástí doprovodného programu budou i komentované prohlídky.

 

V průběhu festivalu proběhne také 26. září dernisáž výstavy Zahrady rajské, štěpné a zpustlé: Příroda a krajina v historické i současné ilustraci v Galerii Klementinum na Praze 1. Součástí bude od 17.30 komentovaná prohlídka, výstavou provede její kurátorka Barbora Müllerová, v 18:00 pak naváže další program dernisáže.  Předtím si ale mohou návštěvníci užít celých devět dní plných ilustrací, komiksů a dalších kulturních zážitků. 11. LUSTR festival proběhne od 20. do 28. září v Holešovické tržnici, v halách 13 a 17. Otevření festivalu proběhne 20. září v 18:00 a první festivalový den budou výstavy otevřené až do 22:00. Vstupenky na festival jsou k dostání na platformě GoOut a informace na webu festivalu.

 

11 LUSTR festival | 20.–28. září

LUSTR festival je největší přehlídka ilustrace a komiksu u nás a jedinečná příležitost vidět to nejlepší a nejčerstvější ze současné ilustrační tvorby na jednom místě v Praze. Letos proběhne již 11. ročník, a to od 20. do 28. září, a opět do vybraných hal Holešovické tržnice. Na festivalu jsou zastoupeni čeští i zahraniční tvůrci a prezentují svá díla formou individuálních instalací, ze kterých vystupují ilustrace do dalších rozměrů. Součástí programu je řada workshopů a přednášek, určených pro profesionály, laiky i rodiny s dětmi.

 

VÝSTAVA | Galerie Klementinum | 16. 8.–29. 9.

Zahrady rajské, štěpné a zpustlé: Příroda a krajina v historické i současné ilustraci

Jak vypadaly raně novověké herbáře, atlasy a lapidáře, a jak vypadají ty nejhezčí dnes? Výstava, realizována ve spolupráci s Národní knihovnou ČR, provádí bohatou knižní kulturou zobrazující přírodu a krajinu od pozdně středověkých herbářů přes bohatě ilustrované kabinety kuriozit vysoce učených doktorů až k současným ilustrátorům a ilustrátorkám, kteří svou tvorbou vzdávají hold středověkým iluminacím i starým tiskům. Sedm osobností české ilustrace nahlédlo do archivů Národní knihovny a vylovilo z nich knihy, které je výtvarně oslovily. Ve vizuálních dialozích mezi knihami pozdního středověku či raného novověku a současnou ilustrací se tu potkávají kreslíři a kreslířky s grafiky a grafičkami s podobným okem a vášněmi napříč staletími. Vizuální oslava zahrad pěstěných i zpustlých, od semínka k pásu hor, od středověku po dnes.

 

VSTUPENKY| GoOut

Facebook| facebook.com/lustrfestival

Instagram| instagram.com/lustrfestival

Web| www.lustrfestival.cz

 

 

Autumnist – Hole In The Rain (singl)

Od vydání kultovního alba False Beacon, se kterým Autumnist alias Vlado Ďurajka získal cenu Radio_Head Awards za album roku, uběhla už poměrně dlouhá doba. Tvůrčí pauzu mezitím přerušil pouze speciální track Send Me Up pro výroční kompilaci labelu Deadred v roce 2020. Dlouhé čekání na novou hudbu je však u konce a 10. září přichází Autumnist se singlem Hole In The Rain, který předznamenává nové album Anatomy Of Shadows.

 

Nová skladba je výsledkem spolupráce se zpěvákem, kytaristou a skladatelem Gabrielem Kainem, který hostoval na předchozí desce a příležitostně vystupuje s koncertní sestavou Autumnist. Melodický motiv pro vokální linku vymyslel během covidové karantény v jeho londýnském bytě, následně k němu napsal text a poslal materiál k poslechu.

 

Když mi Gabriel poslal vokální skicu písně, okamžitě jsem si představil fiktivní kyberpunkový remake filmu ‚Angel Heart‘ s ‚Hole in the Rain‘ jako ústřední melodií,“ vzpomíná Vlado Ďurajka na první moment a dodává: „Hlavní klavírní motiv vznikl zcela spontánně během krátké chvíle. Naopak finální spojení bluesového oparu s nekompromisním electrem byl dlouhý laboratorní proces.

 

Hole in the Rain je skladba o jakémsi obranném systému proti organizovanému chaosu světa. Ten na nás neustále útočí záplavou často agresivních vjemů a podnětů jako neustávající déšť, který nelze ignorovat a se kterým se prostě musíme naučit žít.

 

Je to svět, který nás snadno zatlačí do kouta a zahltí pocity neviditelnosti a bezvýznamnosti; hledáme v něm pomyslná i konkrétní útočiště, která jsou nám zároveň důvěrně známá i nedosažitelná. I když získáme prchavý pocit bezpečí a vnitřního štěstí, v hloubi duše víme, že tento stav je dočasný a že skutečným stavem je prázdnota neúprosné reality. A my můžeme jen doufat, že jednoho dne najdeme pomyslnou ‚díru v dešti‘, kterou unikneme,“ říká Gabriel Kain v narážce na text písně.

 

Nahrávání soundtracku probíhalo na několika místech – saxofon (Peter Kohout), baskytara (Martin Turzík) a bicí (Matúš Homola) se nahrávaly ve studiu Men at Sound v Trenčíně, syntezátory nahrával Vlado Ďurajka ve svém domácím studiu, zatímco Pavol Hubinák nahrával kytary ve vlastním studiu. Gabriel Kain ve vlastním studiu nahrál své vokály a také doprovodné vokály dalšího hosta z Londýna, zpěvačky s uměleckým pseudonymem Crystal Blues. Celkovou podobu skladbě dal Vlado Ďurajka detailní produkcí a mixáží, zatímco mastering provedl Tomáš Karásek z pražského studia Gargle & Expel. Autorem výtvarné podoby je sám Vlado Ďurajka.

 

Vydání singlu doprovází také poutavý animovaný klip, který vytvořil tým košického studia FlamigosMiroslav Fek, Martin KolčakPeter Fabian. Je koncipován jako pomyslná kombinace ambientních výjevů snové reality, kde nakonec vzniká surrealistický obraz plný jemných narativních hrátek, které diváka provázejí světem nevědomé přítomnosti.

 

Singl vychází 10. září 2024 digitálně na všech známých streamovacích platformách (Apple Music, Spotify, Deezer, YouTube Music atd.) a ke stažení na Bandcamp profilu Autumnist a na stránkách Deadred Records.

 

 

BIO

 

Autumnist alias Vlado Ďurajka původně vydal několik EP pod názvem Abuse a kritikou i posluchači dobře přijaté debutové album The Great Outdoors (2005).

 

Eponymní opus The Autumnist (2009) byl oceněn slovenskými hudebními cenami Radio_Head Awards jako album roku podle kritiků.

 

Následující deska Sound Of Unrest (2013) se nese v duchu mírného odklonu od elektroniky k organičtějšímu zvuku.

 

Nahrávka False Beacon (2018) byla opět velmi dobře přijata veřejností a získala také hlavní cenu Radio_Head Awards za album roku podle hudebních profesionálů.

 

Šestičlenná koncertní sestava Autumnist, podpořená působivými vizuály, vystoupila na několika mezinárodních festivalech a v klubech (Eurosonic Noorderslag, SXSW, Sziget, Pohoda, BuSH, Colours Of Ostrava a další) a předskakovala projektům jako Recoil, Laika, Cinematic Orchestra, Mouse on Mars nebo Coldcut.

 

O Autumnist napsal prestižní časopis Louder Than War: „nabízejí něco zcela originálního, kombinací samplů, smyček a  troubícího saxofonu, zkoumající střed mezi soundtrackem a indie tanečními groovy 808 State, experimentální zvukovou krajinou v podání Johna Carpentera jamujícího s Massive Attack a hypnotickou směsí současné elektroniky.“

Čtvrté studiové album Anatomy Of Shadows vyjde 26. září 2024.

ARYOKAL: Letters Of Last Resort

I když vás metalový svět míjí širokým obloukem, řada muzikantů z této oblasti vás může zaujmout svými bočními projekty. Ty mohou uhnout do akusticky jemné, popové, ale i elektronické oblasti. To je případ projektu Aryokal z finských Helsinek, který tvoří programátor a skladatel Antti Ruokola a zpěvák Pekka Loponen. Jejich jména můžeme nalézt na deskách metalových spolků jako Hanging Garden, The Chant, Counting Hours nebo Minutian. V rámci Aryokal se ale plně věnují syntetické, žánrově těžce ohraničené hudbě. Covidová pauza dala možnost dotáhnout do finálního tvaru první singl Vexilla a od té doby se dvojice projektu věnuje výrazně častěji. Po sérii dalších singlů přichází nakonec na řadu dlouhohrající debut. Finové se nebojí popu, industrialu, synthpopu i minimalistických experimentů. Vše v sedmi skladbách, které tvoří album Letters Of Last Resort. Nikdy ovšem v šablonovité, žánrově čisté podobě, ale pěkně promíchané dohromady. Hned úvodní The Great Brigde-Builder je plíživý baladický pop s výrazným Pekkovým vokálem. Elektronika skladby má ale hrubou, temnou konturu, kterou bychom mohli charakterizovat jako průnik Depeche Mode a Tangerine Dream. Následující více než devítiminutová Lovecraftian Ending se ze zamyšleného artpopu Archive pomalu proměňuje v temnou, nátlakovou záležitost, která se ale v poslední dvouminutovce zlomí do temně ambientní kody plné elektronických tikajících efektů. Minimalistickou odtažitou tvář podtrhuje následující instrumentálka Decapitative Strike, kterou následuje až do neoklasiky nasměrovaná This Is Where It Happened s výraznou klavírní linkou. Ani zbývající tři kompozice nepromění poslech recenzovaného alba do popově banálního zážitku. Jistá fatálnost, kterou je obtížena první polovina desky, je vlastní celé kolekci. Nikdy se ale nezvrhne do bolestínského sebemrskačství. Pokud takto má vypadat indie pop, tak nemám sebemenších námitek.

Kurt Rosenwinkel / The Next Step Band: Live At Smalls 1996

Kytarista Kurt Rosenwinkel si ve svém berlínském vydavatelství udělal radost a zpřístupnil dříve nevydanou nahrávku koncertu z roku 1996 v newyorském klubu Smalls. Vlastně ze začátků „viditelné“ sólové kariéry (navazující např. na členství v kapele Human Feel), protože ve stejném roce natočil profilový debut East Coast Love Affair v triu s Avishaiem Cohenem a Jorgem Rossym.

Paralelně ovšem fungovala také sestava se saxofonistou Markem Turnerem, basistou Benem Streetem a bubeníkem Jeffem Ballardem, která teprve v roce 2000 natočí a o rok později vydá důležité čtvrté Rosenwinkelovo kapelnické album The Next Step (a abychom byli přesní, už předtím bude součástí kvintetu z desky The Enemies Of Energy, 2000). Právě tahle sestava už v roce 1996 brilantně hrála i zásadní Rosenwinkelovy skladby z budoucího albového milníku: Zhivago, A Shifting Design, A Live Unfolds, Use Of Light i tu titulní The Next Step.

Aby toho génia loci a kouzel dávného okamžiku nebylo málo, přidal se k valčíčku Zhivago jistý tehdejší stálý návštěvník Smalls. Rosenwinkelův vrstevník, tehdy ještě zdaleka ne tak slavný. Za piano si sedl jistý Brad Mehldau. S podporou harmonického nástroje se sólující Rosenwinkel rozparádí ještě vynalézavěji. Prostor na sólo, samozřejmě strhujícím způsobem frázované a zkušeně vygradované, pochopitelně dostane i Mehldau. Svůj charakteristický styl měli pánové už ve svých začátcích, kdy jsme o nich v Evropě ještě moc nevěděli.

Vydáním koncertního záznamu udělal Rosenwinkel radost nejen sobě, ale i posluchačům. Neboli nejde o zbytečné sebeoslavné provětrání archivu. A nezůstalo jen u publikování zapomenutého záznamu. Veden chvályhodnou nostalgií Rosenwinkel obnovil i tehdejší muzikantskou sestavu pro rozsáhlé světové turné. Jestli dojde i na český termín, v době psaní recenze nebylo známo, ale okolní země čtveřice projede.

MARZ: #silnouzenou

Markéta Zdeňková nehází na třetím (druhém „plnokapelovém“) albu silácké pózy jako ze sociálních sítí. Titul je lehce ironický, nebo to tak aspoň vnímám. V textech se autorka nesnaží být za každou cenu #silnouzenou, co si lže do kapsy, jak vše a za každých okolností skvěle zvládá: „Nahodí úsměv na instagram / už je zas #silnouzenou,“ zpívá v úvodní písni, kde ovšem pointu prozradí už název Ale moje srdce. Tedy, ne že by hrdinka nebyla „silnou ženou“ (v písních a příbězích, texty jistě mohou i nemusí být autobiografické), ale především je #zralouzenou. S písněmi tak mohou souznít osoby prožívající všemožná všední nedorozumění a slabosti (slyš uvolněné funky Abstinenční) i šťastné události (latinsky odlehčená balada Fialový květ). Výborná je i sebereflexe hrdinky a zároveň reflexe působení „okolí“ v jedné z nejsilnějších skladeb Divný věci. Verše „když jsem z tebou, dělám divný věci / takový věci který nechci / mlátím dveřma a telefony pokládám“ se tu bezvadně pojí s hudbou a feelingem. Ačkoliv je totiž v písních kladen důraz na neprvoplánovou hudbu, vynalézavá aranžmá a technicky brilantní zpěv, texty u písničkářky hodné toho označení nejsou křížovkářské, ale o něčem důležitém.

Markéta Zdeňková ráda přiznává vliv Zuzany Navarové i Joni Mitchell. Odkaz prvně jmenované můžeme vnímat třeba za svižnými latinskými inspiracemi (slyš song Jen tak), ale i promícháním hlubokého citového prožitku se zdravě shazujícím nadhledem. A té druhé jaksi plošně. Třeba v prolnutí písničkářství s jazzem.

MarZ pochopitelně není jen Zdeňková. Sžitá kapela výrazných osobností k originalitě písní přihazuje mnoho. Netuctovost, stejně jako na předchozích albech, zajišťuje už citlivě využitý trombon Štěpána Janouška, kdy třeba repetitivní motiv v písni Maják zní vážně jako jemný příboj na útesech. Ovšem důležití jsou všichni členové kvinteta. A třetí deska MarZ je zase lepší než ta skvělá předchozí.

BLACK DECELERANT: Reflections Vol.2: Black Decelerant

Black Decelerant tvoří Khari Lucas z Charlestonu v Jižní Karolíně (aka experimentální neo-soulový umělec Contour a spolupracovník Loraine James a Niecy Blues) a abstraktní hip-hopový producent Omari Jazz z Portlandu, a najdeme ho v Oregonu. Své duo popisují jako meditaci o černém bytí a nebytí. Název projektu převzali z článku Aria Deana s názvem Notes on Blacceleration. Jedním z cílů projektu je pak tvorba hudby, která má posluchače povzbudit a donutit ho, aby zpomalili svůj každodenní běh, a zamyslet se nad současným světem. Co si pod tímto konstruktem máme představit? Průnik ambientu a jazzu, který v poslední době tvoří řada nových umělců v kolonce označené jako „spiritual jazz“. Ne ovšem v duchu Johna Coltranea nebo v současné době populárního Kamasi Washingtona, ale spíše pod duchovním vedením Johnovy manželky Alice, která své jazzové kořeny v pozdějším věnu plně zanořila do minimalisticko-duchovní půdy. S podobnou hudbou dnes slaví úspěch nejen Carlos Nino nebo Steve Hauschildt, ale s podobně laděným albem v loňském roce vyrukoval i André 3000 z ultra populárních hiphoperů Outkast. Vraťme se ale k Black Decelerant. V jejich případě se jedná o produkci založenou na samplech, která je doplněna o improvizační vstupy. Elektronický základ často doplňují syntezátorová sóla s přiznaně retroanalogovým feelingem, bloudivá basová kytara, ve vybraných pasážích zaslechneme i trumpetu Jawwaada Taylora, která v podobně laděné hudbě nemůže minout výrazný stopu nedávno zesnulého Jona Hassella. Dvojice ke svým vizím nepotřebuje rytmiku. Místo ní muzikanti tu a tam „nařasí“ nahrávky výraznými postprodukčními zásahy, které už tak zahloubané hudbě dodají extra psychedelický feeling. Album je součástí nové série alb vydavatelství RVNG Intl. nazvané Reflections, a má přinést posluchačům unikátní spolupráce muzikantů v komorní oblasti. První díl dvojice Black Decelerant nasadil kvalitativní laťku výrazně vysoko.

BELONG: Realistic IX

Všechny tři desky kytarového dua Belong míří jiným směrem. První album October Language z roku 2006 bylo hutným drone ambientním vírem, které odkazovalo k tvorbě Christiana Fennesze a Tima Heckera. O pět let mladší deska Common Era byla oproti tomu plná sychravého postpunku přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Po dlouhých třinácti letech se Michael Jones s Turkem Dietrichem vrací na scénu znovu s jinou hudební vizí. Nové album Realistic IX je od prvních tónů plné shoegazu. Především toho hlukového, který dobře známe z desek My Bloody Valentine. Kytary, hlukové stěny, introvertní zpěv a jednoduchý automatický bubeník. To je výzbroj Belong v roce 2024. K ní přibalme nečekaně razantní sound podstatné stopáže desky, v tomto bodu diametrálně odlišné od záměrně malátného debutu. Hned otvírák Realistic (I’m Still Waiting) je silně inspirován hudbou Kevina Shieldse. Na rozdíl od nekonečného irského experimentátora, Belong jdou ve stejném duchu přímočaře, dalo by se říct až (post) punkově kupředu. Neskrývají se za rafinovanou, roky cizelovanou postprodukční práci, ale hlukové stěny přisekávají do kýženého tvaru sekyrou. V podobném duchu se prezentuje i další položka Difficult Boy, ale od skladby číslo tři (Crucial Years) se do hudby začínají více promítat experimentálně ambientní spády. Ano, Američané se ještě dvakrát vrátí k nátlakovějšímu rukopisu začátku desky, přesto závěr alba má zasněnější vyznění. Razantní bicí jsou vyměněny za elektronický tep a tikání, takže závěrečná skladba AM/FM připomene svým minimalistickým podáním střet posttaneční nálady se shoegaze estetikou spíše Seefeel než kohokoliv jiného ze shoegaze sebranky. Belong se podařilo s novým albem přiblížit monumentálnímu albu Loveless na dostřel, přesto ho nikdo nebude považovat za čistou kopii. Dvojice s Realistic IX ukázala, že tuto šablonu lze nejen vytáhnout, ale také na ní o třicet let později realisticky stavět.

Fred Hersch: Silent, Listening

Úvodní standard Star-Crossed Lovers připomene Herschovo pojetí ´Round Midnight na jeho monotematickém „monkovském“ sólovém albu. Už následující Night Tide Light navodí atmosféru nového alba, o němž lze mluvit jako o formě neoromantismu jazzového klavíru, avantgardně dokořeněného – takové je pak poselství titulní skladby Silent, Listening. Jeho hudba je svým způsobem vážná – artificiálně pojatý jazz, chcete-li. Krásu jeho hry, jeho vyjádření improvizací, ocení pozorný a poučený posluchač. Vezmete-li jeho vlastní Night And Light pochopíte, že se dokáže hravě pohybovat na hranici experimentální hry – hry s tóny piána v rozpětí od těch nejhlubších po údery na struny uvnitř klavíru. Obdobně v úvodu skladby Akrasia. Zajímavé je, že jeho skladby mají „singlovou“ stopáž, jako by chtěl zdůraznit sevřenost svých kompozic bez potřeby je mělnit variováním, improvizováním. Naopak toto si pak dovoluje v zařazených jazzových standardech. Např. v The Wind (7:01), největší hit Russella Donalda Freemana (1926–2021), který proslavilo nejen „tahákové“ album trumpetisty Cheta Bakera (Chet Baker & Strings, 1954), také podání Keitha Jarretta na sólovém Concert in Paris (1988). Autorsky má novinka obdobnou dramaturgii jako sólový Open Book (2017) – několik standardů, ostatní skladby od Hersche, zde ještě s výraznějším podílem. (Mezi tím se zrodila ještě sólová deska amerických tradicionálů a standardů, příznačně pojmenovaná Songs From Home, 2020.) A další Herschova témata? Starling zní jak muzikálová árie. Dramatickou náladou nás zaplaví Aeon. Veselost  a melodický jas přinášejí hned následující Little Song s písňovým půdorysem. Volon už nepokrytě navazuje na modernisty 20. století. Album uzavírají standardy: rozverně zpěvné Softly, As In A Morning Sunrise (Romberg-Hammerstein II) a posmutněle lyrická Winter Of My Discont (Wilder-Berenberg). Album bylo nahráno ve skvělé akustice koncertního a divadelního sálu ve švýcarském Luganu.

sinekfilmizle.com