Charles Lloyd: Sangam

Pokud by někdo saxofonistu, flétnistu, pianistu a skladatele Charlese Lloyda podezíral, že častější výskyt etnických nástrojů na jeho albech s Billym Higginsem (Which Way Is East, ECM, 2004) nebo na novém SANGAM (ECM/2HP Production, 2006, 75:00) s tably Zakira Hussaina, souvisí se současnou world music, snadno se přesvědčí… Číst dál...

Chick Corea: The Ultimate Adventure

Letos čtyřiašedesátiletý komponující a průběžně jazzově improvizující klavírista Chick Corea je už pětatřicet roků stoupencem L. Rona Hubbarda (1911–1986), zakladatele takzvané dianetiky neboli scientologie. Kontroverznost této tržně úspěšné světonázorové organizace nechávám stranou, pouze konstatuji, že zastáncem scientologie jsou… Číst dál...

Chuť jazzu tuzemáku (III)

Jazzových nahrávek na domácích luzích přibývá, umožňuje to vybavenost množících se studií, dostupnost techniky, vznik snadno kopírovatelných demo snímků, či přímo kapelových ,samizdatů‘, rozrůstající se obec jazzmanů, snad i publika. A také producentských dobrodruhů. Dvakrát až do noci zaplněný zámecký Skleník v Boskovicích,… Číst dál...

Martin Speake: Change Of Heart

S kvartetem, s nímž anglický saxofonista Martin Speake (1958) natočil své první album produkované Manfredem Eicherem, si současně splnil velký sen – spolupráci s obdivovaným bubeníkem a skladatelem Paulem Motianem (1931). Speake se ani tak neohlížel na Motianovy historické zásluhy při definování možností jazzu avantgardou… Číst dál...

Soil: In Fileds

Samozřejmě, že zdaleka ne všecko, co hrávají jazzoví muzikanti, musí být nutně jazz – příkladem snad světově nejproslulejším je někdejší Stingova kapel s Branfordem Marsalisem a spol. Ale i když hrají třeba ryzí pop (nikoli v roli pouhých nájemných instrumentalistů, kteří svůj part nadrtí z listu a jdou domů), vždycky… Číst dál...

SF Jazz Collective: SF Jazz Collective 2

Nápad založit ,all-stars‘ tým SF Jazz Collective byl z těch, které přicházejí odkudsi shůry. Druhé, opět živé album, nazvané prostě SF JAZZ COLLECTIVE 2 (Nonesuch/Warner Music, 2006, 75:30), potvrzuje to, co vloni naznačila ,jednička‘. Podstatou příležitostného uskupení je představit každý rok na koncertě a následně vydaném albu… Číst dál...

Paul Motian Trio 2000+One: On Broadway Vol. 4 (The Paradox of Continuity)

Na americké, ale též evropské scéně, najdeme v historii postmoderního jazzu spoustu příkladů, jak hrát standardy, aniž by to nutně znamenalo být revivalistou be bopu, nebo jednoduše být muzikantem jazzového mainstreamu. Naopak, lze být zcela současným novátorem, experimentátorem, avantgardistou. Jen to dokladuje fakt, že kvalitní hudební… Číst dál...

Roy Hargrove: Nothing Serious; Distraction

Trumpetista Roy Hargrove patří zhruba k marsalisovské generaci ,mladých lvů‘. Aktivitou se sice nepřetrhne, většina jeho poměrně uvážlivě servírovaných nahrávek ale patří k tomu nejzajímavějšímu ve své generaci. Hargrove je – k dobru věci – žánrově poněkud rozpolcenou osobností, trochu podobně jako býval svého času třeba Branford… Číst dál...

Dva pohledy na hudbu (s osobní příchutí)

Knihami o hudbě, které mají smysl, český trh zrovna neoplývá. Sejde-li se téměř v jednom okamžiku vydání dvou takových titulů, je to důvod k bouchnutí šampaňského. Obzvláště jsou-li jejich autory domácí publicisté, navíc z nejbližšího okruhu časopisu UNI. Pro Vladimíra Kouřila je kniha DIVNÁ HUDBA DOB NEKALÝCH (vyd.… Číst dál...