Je to jak lusknutí prstem

Jednou z nejzajímavějších kapel letošního třetího ročníku festivalu United Islands Of Prague bylo americké trio Medeski Martin & Wood, které se orientuje na groovy a čerpá ve své hudbě nejen z funku a především jazzu , ale také z hip hopu. Trio založili v roce 1992 matadoři newyorské scény, varhaník John… Číst dál...

Adam Simmons aneb Hledáte něco trošku odlišného?

Looking For Something A Little Different? Právě tak se jmenuje album Adam Simmons Quartetu (ASQ) z roku 1996. Kupodivu patří v Simmonsově tvorbě k těm ,nejklasičtějším‘. Je to moderní jazz se spoustou nápadů, náladotvornými melodiemi a pozitivním feelingem. Ukazuje však pouze jednu z mnoha tváří tohoto mimořádně… Číst dál...

Horník už si užívá

Skvostný jazzový pianista McCoy Tyner (68) poprvé zazářil v roce 1960 v ,klasickém‘ kvartetu Johna Coltranea, s nímž natočil spoustu alb včetně slavných Impressions (1963) nebo A Love Supreme (1965). Dnes žije poklidně v newyorské čtvrti East Side a tvrdí, že hudba pro něho není žádná posedlost. Když potřebuje peníze,… Číst dál...

Minirecenze: Dubnová kolekce Leo Records 2006

Tohle není žádný Apríl, ale skutečně jedna z nejsilnějších a nejinovativnějších kolekcí z produkce vydavatele Lea Feigina za poslední dobu, přičemž na ty předešlé si nelze vůbec stěžovat. Oregonský kvartet ve složení Richard Carr (housle, viola), Mike Nord (kytary, elektronika), Georg Hofmann (bicí, perkuse) a Art… Číst dál...

Angá: Echu Mingua

Všežravé publikum konce století, čenichající po jakémkoli novém zvuku, odlišném od vévodící anglo-americké populární hudby dvacátého století, se nadšeně vrhlo i na veterány kubánské pop music, představené projektem Buena Vista So cial Club bez znalosti souvislostí. Přitom jazzově zaměřená hudba téže lokality společně… Číst dál...

Minirecenze: Evergreen stylového undergroundu Free Jazz Trio (Olomouc)

„…Čert už vlastně ví, co to vlastně hrajeme. Ale je to stále volnější, napínavější a háklivější na invenci, rozpoložení, kondici. Milan Opravil se totiž pro určitou míru jistoty vždy snažil alespoň o přípravu schémat našeho následného podání – i když se, pokud vše dobře šlo, nakonec nedržela. Teď jdeme do všeho po hlavě.“… Číst dál...

Pat Martino: Remember

Americký postbopový kytarista Pat Martino (*1944) se zkušeností fúze jazzu a rocku omračoval v šedesátých a sedmdesátých letech svými technickými dispozicemi, s nimiž souljazzově vynikal na deskách menších gramofonových společností Prestige, Cobblestone a Muse. V roce 1980 začal trpět vydutím cévy… Číst dál...

Limbo: Limbo

Loňská dvoudenní jazzová přehlídka konaná v rámci festivalu Boskovice 2005 byla snad nejsystematičtější přehlídkou naší jazzové scény zaměřenou na kapely mladé svým datem založení, ale také většinou věkem svých aktérů. K tomu nejzajímavějšímu patřilo vystoupení kvarteta Limbo. V té době už měli za sebou práci v dejvickém… Číst dál...

Karel Krautgartner & Jazzový Orchestr Čs. Rozhlasu / Případ ještě nekončí

Kompilační CD KAREL KRAUTGARTNER & JAZZOVÝ ORCHESTR ČS. ROZHLASU (František Rychtařík, 2006, 79:35) zaznamenává hned dva význačné jevy. Především seznamuje s jedním ze zásadních muzikantů stojících u kolébky českého moderního jazzu, a co se týče skladatelské a aranžérské práce také tvůrcem přechodu mezi bigbandovým… Číst dál...

Anouar Brahem – Le Voyage de Sahar

Tuniského loutnistu/udistu Anouara Brahema řadím k hrstce orientálních muzikantů, kteří jazzovým nahrávkám dodávají nejen zvukový kolorit cizokrajných hudebních kultur, ale navíc pochopili, o co se v jazzovém hraní jedná. Přispěl k tomu významně pařížský pobyt v letech 1981–1985, kdy se seznámil s hudbou francouzské… Číst dál...