Tomeka Reid Quartet Mary Halvorson: Oslava neprůhlednosti melounu

Na dvojici osobitých muzikantek se doslova lepí oslavné charakteristiky. Právem. Píše-li se o Tomece Reid, nechybí obvykle konstatování, že „právě ona převedla violoncello z vedlejší role do centra pozornosti soudobé improvizované hudby“. V profilech kytaristky Mary Halvorson, jež je už dekádu věrnou členkou Tomeka Reid Quartet, se zase pravidelně objevuje epiteton „nejméně předvídatelná improvizátorka Downtownu“. Co je na tom pravdy se můžeme přesvědčit v rámci Free Jazz Festivalu (v pražském Kaštanu 26. a 27. září, Tomeka Reid Quartet vystoupí druhý den), který si k jubileu 20. ročníku nadělil věru velkorysý program.

Muži o nevyzpytatelnosti tzv. ženské logiky s povzdechem a trochu neprávem říkají „do ženy a do melounu nevidíš“. Jenže ono to může být velmi lákavé a krásné! Takových překvapení a nečekaných zvratů… Zvláště mluvíme-li o logice hudební a Tomeka Reid Quartet.
Soustředíme se na dámy, neb Tomeka Reid je tu respektovanou zakladatelkou, autorkou psaných pasáží a také jemně kormidluje koncepci. A Mary Halvorson je její improvizační sparing partnerkou, spoluurčující jedinečný sound kvarteta. Ale pro přesnost, jin a jang jsou v Tomeka Reid Quartet ve vyváženém stavu. Violoncellistku a kytaristku doplňují dva velmi uznávaní pánové, též šéfové vlastních projektů. Chicagský kontrabasista a skladatel Jason Roebke, mj. kapelník Jason Roebke Octet, úspěšně vystupující i v sólových recitálech či v duu s tanečnicí Ayako Kato. A newyorský bubeník a skladatel Tomas Fujiwara, leader Tomas Fujiwara Trio nebo sexteta Triple Double, kde s ním hraje i Ralph Alessi a Mary Hlavnorson tu oplácí dvorní služby ve svých sestavách.
Když Tomeka Reid Quartet v únoru 2014 odehrál první koncert, mluvilo se o superskupině. S podtextem „senzace“ i s trochou podezřívavosti ve stylu „znáte všechny ty supergroup, to přece nemůže fungovat, čtyři ega se budou přetahovat o pozornost a nikdy se na ničem kloudném nesehrají“. Potažmo, „i kdyby to pro jednou náhodou fungovalo, tak to nevydrží déle než jedno album a turné“. Šlo o příjemný omyl. Tomeka Reid Quartet hraje v nezměněné sestavě dekádu, alba má na kontě tři. A nezdá se, že by řekl poslední slovo nebo přesněji zaimprovizoval poslední notu. Protože tady vůbec nejde o ega, ale o čtyři citlivé umělecké osobnosti, které se vzájemně ctí a inspirují. Synergie přesně podle definice.

(c)2007 Jasmine Kwong

Cesta do Chicaga
Tomeka Reid Quartet si také vysloužil nálepku

Pěnice a pěníci: José

Na rozdíl od předešlých pánů, o kterých se v Pěnicích a pěnících doposud psalo, se José James spíš brání řazení mezi jazzové vokalisty. Nedává také většinou koncerty s vysloveně jazzovou akustickou skupinou, ani se nevyskytuje před big bandem ve standardním repertoáru. To vše Kurt Elling, David Linx nebo Sachal Vasandani činívají. James má nicméně jazzovou muziku dosti zmáklou. A konec konců natočil desku věnovanou odkazu jedné z největších jazzových div historie. Billie Holidayové. A má ovšem vícero hudebních lásek, ke kterým se hlásí a vztahuje. Pravda, nejsou všechny přímo jazzové. Však je také tak trochu onou „odnoží“ z podtitulku seriálu.

27.07.2016, Berlin, Germany

José James
Celé jméno vyjadřuje jeho rodové kořeny čili mix Irska a Panamy. Proto se Američanovo křestní vyslovuje španělsky Chosé. Na kontě má slušnou řádku čtrnácti alb a řadu hostovaček, například na deskách kapely Jazzanova (Little Bird, 2008), Erika Truffaze (Lune Rouge, 2019) nebo Bena Wendela (All One, 2023). Studoval zpěv na newyorské The School of Jazz and Contemporary Music (dříve The New School for Jazz and Contemporary Music), a jevil se sice velmi slibně, nicméně se mu nedařilo prorazit. A tak se rozhodl zkusit štěstí v Londýně. Kde ho uslyšel DJ Gilles Peterson, proslulý průkopník „acid jazzu“ čili kombinace jazzových, funkových nebo latino-amerických prvků s taneční elektronikou. A jelikož vlastnil mimo jiné (např. festival) i nezávislé vydavatelství Brownswood, nabídl Jamesovi spolupráci. Výsledkem je album The Dreamer (2007), svým způsobem dost úspěšné, a hlavně vychvalované kritiky. Adam Greenberg mu na serveru Allmusic.com dal čtyři hvězdičky z pěti a mínil, že: „James zpívá současný jazz se silným smyslem pro úctu ke klasice, ale klidně za vokál staví hiphopovou instrumentaci a pro zvýraznění sám sebe multi-trackuje.“ Recenzent BBC Thomas Barlow napsal: „Oproštěný a podmanivě syrový, tohle je bonafide jazz se vším všudy.“
Ta hudba se těžko popisuje, ale zkusme to:

Noví kumpáni: Africké rytmy oživené českou alternativou

Africký živel proniká do české hudby někdy nenápadně a samovolně, jindy naopak cíleně. Právě to je případ brněnské čtveřice Noví Kumpáni. Ta postavila své debutové album na zcela konkrétních inspiracích západní Afriky. Co skladba, to jiný rytmus. Navíc se jí podařilo spojit africké vlivy s typicky českou kulturní identitou. Z alba slyšíme skryté vlivy místního undergroundu i alternativy. Výsledná kombinace tedy u zvídavého posluchače budí sérii otázek, které jsou předmětem následujícího rozhovoru. Odpovídají Jirka Foukal (JF) – sólové djembe; Jirka Posker (JP) – baskytara; Zdeněk Filipec (ZF) – basové bubny, Miloslav Nepil (MN) – saxofon, klarinet.

Jak jste vlastně objevili africkou hudbu?
JF: Jako teenager v čajovně U pythona v Holešově východně od Brna, nejprve spíš na úrovni „blbnutí s bubny“. Se skutečnou hudbou Afriky jsem se poprvé setkal v Brně na koncertě místní kapely Tubabu. Změnilo mi to život.
JP: U mě to byl širší zájem o world music, s impulsem letních workshopů Tomáše Reindla, hráče na tabla.

A s jakou hudbou jste vyrůstali?
JF: AC/DC a staré Black Sabbath, později Metallica a následně death metal. Když jsem pak objevil západoafrické bubeníky, na metal jsem vzpomínal jako na nesmysl.
JP: Já poslouchal supraphonský výběr Jimiho Hendrixe z roku 1973. Asi víte který?
ZF: A já zas měl rád takovej ten divnej bugr. Visací zámek, Tři sestry a The Cure, později Jolly Joker a Dunaj. Prodigy a Chemical Brothers. Underworld. Miluju to dodnes.
MN: Mě permanentně přitahují přístupy novátorské a experimentální. Philip Glass, vrstvení ostinátních saxofonových stop od Colina Stetsona. Neortodoxní arménský metal System Of A Down, dále moderní jazz, v němž má rytmus stejně důležitou roli jako harmonie: Portico Quartet, Snarky Puppy a taky Avishai Cohen a Shabaka Hutchings.

Foto: Michaela Dumbrovská
 Foto: Michaela Dumbrovská

A něco z českého undergroundu či alternativy?
JF: Dunaj, album Dudlay.
ZF: Byl jsem naprosto paf z alba IV. od Dunaje, ty jejich divné temné rytmy.
MN: Pamatuju si, že desku Dunaj a Iva Bittová (1989) jsem si pouštěl dokola a žasnul jsem nad tím, jak ta lichá metra znějí přirozeně. Stejně jsem obdivoval strojově přesná saxofonová staccata Jindry Dolanského z Už jsme doma.
JP: Plastici, DG 307, Chadima, brněnská alternativa. Taky jsem hodně poslouchal kapely, které sem vozila Jazzová sekce z okruhu Rock in Opposition, jako Art Bears, Art Zoyd.

Západoafrická hudba rozlišuje desítky různých bubnů. Ten nejrozšířenější je djembe. Koupě prvního djembe je pro bubeníka zlomový okamžik. Jak to bylo u vás?

Festival KoresponDance zakončí v Novém Městě na Moravě poetika, akrobacie i tanec pro všechny generace

Festival KoresponDance, největší site-specific přehlídka současného tance a nového cirkusu v České republice, se letos již odehrál v Jihlavě a Žďáru nad Sázavou. Ve čtvrtek 11. září vyvrcholí závěrečným dnem v Novém Městě na Moravě, ve spolupráci s Horáckou galerií. Na programu jsou dvě mimořádná mezinárodní představení. Jak může vypadat Rozdíl 42 ukáže tandem Chris Iris z Německa, kteří ze svých fyzických rozdílů vytvářejí hravý a poetický dialog plný akrobacie a humoru. Sehr Langsam slovenského kolektivu Radical Empathy je taneční představení, kde se tanec stává intimní sondou do mezilidských vztahů za doprovodu Mahlerovy hudby.

Úvod festivalového dne bude patřit německé duu Chris Iris a jejich inscenaci Rozdíl 42, v níž se setkávají dvě těla lišící se o 42 centimetrů a 42 kilogramů. Rozdíly se zde mění ve zdroj poezie, absurdního humoru i dechberoucí akrobacie. V jejich jemném a hravém dialogu se publikum dotkne otázky důvěry, blízkosti a toho, jak vztah nelze měřit čísly. Druhým vrcholem programu bude duet Sehr Langsam slovenského uměleckého kolektivu Radical Empathy, který za doprovodu Mahlerovy hudby otevírá prostor mezi lidmi – jemný, často přehlížený, a přitom ten nejpodstatnější. Choreograf a tanečník Tomáš Danielis spolu s Leou Pischke vytvářejí silnou výpověď o spolu-bytí a lidské křehkosti, která působí prostě, a přesto zasahuje do hloubky.

Nejen sledovat, ale i zapojit se aktivně budou moci návštěvníci díky workshopům. Choreograf a performer Tomáš Danielis povede pohybový workshop CrissCross, v němž účastníci objeví nové možnosti těla bez ohledu na předchozí zkušenosti. Zúčastnit se workshopu bude možné od 13.00 zcela výjimečně v novoměstské nemocnici, od 16:00 pak v prostorách Horácké galerie. Ve spolupráci s festivalem Swing pod Zelenou horou proběhne otevřená lekce Poznejte swing, která hravou formou seznámí začátečníky se základy Lindy hopu. Vstup na swingovou lekci a tančírnu je zdarma a účastníky provedou zkušení lektoři Anna Lebedeva a Martin Kurečka ze Swing Busters.

„Festival KoresponDance letos znovu ukázal, že současný tanec a nový cirkus dokážou oslovit nejen velká města, ale i regiony. Závěrečný den v Novém Městě na Moravě nabídne špičkové inscenace plné poetiky, jemného humoru i akrobacie. A také prostor, kde si tanec může vyzkoušet úplně každý,“ říká Michaela Sikorová, tisková mluvčí festivalu.

Obě večerní představení i workshopy jsou jazykově bezbariérové a vhodné pro široké publikum. Poslední festivalový den KoresponDance se uskuteční ve čtvrtek 11. září v Novém Městě na Moravě ve spolupráci s Horáckou galerií. Kompletní program je k nahlédnutí na webu akce  na www.korespondance.cz. Vstupenky jsou v prodeji na GoOut.net nebo na místě v průběhu festivalu.

Nebe, Peklo nebo Ráj ve Strašnicích? Kino Utajeno opět nabídne zážitek, který se už nebude opakovat

Kino Utajeno po prázdninách ještě jednou připomene léto a zve k sobě všechny, kdo se chtějí na chvíli ocitnout na hranici mezi kinem a divadlem, rituálem a participativní hrou. Ve dnech 2.–4. září od 19.00 ožijí staré strašnické sklady (U Trati 38) imerzivní performancí, živou hudbou, skvělým jídlem a filmovým večerem pod širým nebem.

 

Letní pohoda pod širým nebem ve starém skladovém areálu ve Strašnicích v režii Kina Utajeno bude tradičně rozdělena na dvě části. První z nich bude participativní performance, do které se diváctvo může i nemusí zapojit. Ústředním tématem celého večera bude nerovnost v práci a v odměňování. Návštěvnictvo bude od začátku zataženo do pracovního tréninku a korporátních rituálů. Jaké bude vyústění tohoto happeningu? To zůstane utajeno do poslední chvíle.

 

Každodenní realita se bude prolínat s performancí a je možné, že účastníci se na chvíli ztratí v absurditě života, ve hře nebo v obojím. Druhá část večera bude patřit filmové projekci, k jejímuž odhalení vedou různé nápovědy v průběhu první části. Nyní lze prozradit jen jedno – vybraný snímek už na plátnech v Česku k vidění není a nejspíš ani nebude.

Divadelně filmový zážitek bude provázet živá hudba umělkyně S.N.R.I., chybět nebude občerstvení přímo z pece od Bis.tro a nápoje od Prageru. A protože jde pořád o Kino Utajeno, nebude chybět ani vědomostní kvíz, lektorský úvod a projekce, která uzavře léto v industriálním prostředí starých skladů. Kino Utajeno tak znovu rozšiřuje hranice filmového večera a zve k prožitku, kde se realita a performance nečekaně prolínají. Bude to poslední letní pohoda pod širým nebem – a možná i malá vzpoura proti podzimu.

 

A kdo by se chtěl o Kině Utajeno, jeho lidech a již realizovaných projekcích a oživených místech dozvědět více, má nově možnost na webu projektu. Zájemci tam také najdou vstupenky na všechny tři uvedení v září.

Tým Kina utajeno je složený ze studentstva z vysokých škol FAMU, DAMU, AVU, UMPRUM a FF UK v Praze.

Projekt je realizován s finanční podporou Státního fondu audiovize, Akademie múzických umění v Praze (Mezifakultní spolupráce AMU) a Ministerstva kultury České republiky. Mediálním partnerem projektu je magazín a umělecká komunita art2friends a kulturní magazín UNI. Partneři doprovodného programu jsou Bis.tro a jeho veganské občerstvení a F.H. Prager se svými kombuchami a cidery.

 

KINO UTAJENO | PODZIMNÍ EDICE

Proběhne ve dnech 2.–4. září 2025 od 19.00 v prostorách Starého provozního strašnického areálu, který návštěvníci najdou na adrese: U Trati 38, Strašnice.

O KINĚ UTAJENO

🎬Imerzivní site-specific akce na místech, kam se normálně nedostanete. Na místech neznámých, zapomenutých i povědomých – ale vždycky jinak, než čekáte.

Sledujte nás.

INSTAGRAM| instagram.com/kinoutajeno

FACEBOOK| facebook.com/kinoutajeno

WEB| kinoutajeno.cz

VSTUPENKY| GoOut

Kontakt pro média:

Míša Sikorová, ahoj@kujmepik.li, +420 776 712 858

Mezinárodní festival Divadlo představí 25 souborů z Francie, Maďarska, Německa, Norska, Slovenska a České republiky

25 souborů z Francie, Maďarska, Německa, Norska, Slovenska a České republiky. Téměř 40 představení a dalších akcí… to vše uvede 33. ročník Mezinárodního festivalu Divadlo, který proběhne od 10. do 18. září v Plzni. Krátce po své červencové premiéře na Festivalu d’Avignon přijede do západočeské metropole nejnovější inscenace Vzdálenost portugalského dramatika, režiséra a ředitele avignonské přehlídky Tiaga Rodriguese. Inscenaci, jejíž děj se odehrává na Zemi a na Marsu roku 2077, koprodukoval také plzeňský festival. Německý Berliner Ensemble přiveze zřídka uváděnou inscenaci Bertolta Brechta z prostředí masného průmyslu v Německu konce třicátých let minulého století Svatá Johanka z jatek v režii Dušana D. Pařízka. Budapešťský soubor Proton světoznámého režiséra Kornéla Mundruczóa v Maďarsku kvůli nulové podpoře státu nevystupuje a bojuje na hraně přežití. Jedinou šancí tak zůstává zahraničí. Do Plzně stejně jako na další prestižní evropské festivaly přiveze inscenaci Parallax, intimní vyprávění o složitosti židovské identity napříč třemi generacemi jedné maďarské rodiny. Tradiční host festivalu, Slovenské národné divadlo, zakončí hlavní část festivalu inscenací Tatarka režiséra Dávida Paška, vycházející z literární tvorby slovenského spisovatele a publicisty Dominika Tatarky. Tuzemský program se pro návštěvníky tradičně stane šancí vidět na jednom místě během pěti dnů výběr z nových, výjimečných inscenací, které se urodily za uplynulou sezónu na scénách v Brně, Liberci, Ostravě, Plzni, Praze, Uherském Hradišti a Ústí nad Labem. Programu festivalu také zahrnuje alternativní představení sekce Johan uvádí v Moving Station, debaty, studentské workshopy a výstavu. Vstupenky jsou k dostání na www.festivaldivadlo.cz.

 

„I letos jsme připravili program, který propojuje výjimečné inscenace domácí i evropské tvorby – a zároveň odráží trendy současného světa. Těší mě, že se festival letos stal koproducentem nové inscenace Vzdálenost portugalského režiséra a dramatika Tiaga Rodriguese, uvedené krátce po premiéře na Festivalu d’Avignon. Naše publikum tak bude moci sledovat jeho práci po boku dalších výrazných režijních osobností evropské scény – Dušana D. Pařízka a Kornéla Mundruczóa,“ říká na úvod ředitel festivalu Jan Burian. „Věřím, že i letošní ročník diváky osloví svou rozmanitostí a odvahou a že jim nabídne nejen silné zážitky, ale i podněty k zamyšlení nad světem, v němž žijeme,“ doplňuje Burian.

 

Píše se rok 2077. Na Zemi, sužované ekonomickými i environmentálními problémy, bojuje lidstvo o přežití – a část populace žije na Marsu. To je východisko nejnovější inscenace Vzdálenost Tiaga Rodriguese produkované Festivalem d’Avignon a koprodukované plzeňskou přehlídkou. „Jeden z mužů, kteří zůstali na Zemi, se snaží meziplanetárně udržet pouto se svou dcerou. V dystopické, leč nikoliv nepravděpodobné vizi budoucnosti zkoumá Rodrigues následky našich rozhodnutí i to, jak těžké je vést dialog mezi generacemi,“ líčí dramaturg festivalu Michal Zahálka.

 

Slavný, ale v Čechách jen jedinkrát inscenovaný lehrstück Bertolta Brechta Svatá Johanka z jatek z prostředí masného průmyslu, zachycující nástup hospodářské krize v Německu konce třicátých let minulého století, přiveze do Plzně berlínská scéna Berliner Ensemble. „Schillerem a Shakespearem inspirovaný text režisér Dušan D. Pařízek tradičně výrazně upravuje, reinterpretuje a dokonce genderově převrací,“ popisuje dramaturg Jakub Škorpil. V roli „masného krále a lidumila“ Maulera se představí Pařízkova tradiční spolupracovnice Stefanie Reinsperger.

 

Parallax budapešťského Divadla Proton – mimořádná inscenace, která objíždí svět, hostuje na prestižních festivalech a sklízí vřelé přijetí. Doma v Maďarsku ji však diváci neuvidí. „Režisér této inscenace Kornél Mundruczó a jeho soubor Proton nejsou doma podporováni, a tudíž hostují pouze v zahraničí a pohybují se na hraně přežití,“ zdůrazňuje dramaturgyně Dora Štědroňová. „Mundruczó se vždy strefuje do palčivých společenských témat bohatě divadelním jazykem a mistrovským herectvím celého souboru. To platí i pro inscenaci Parallax, která se zabývá složitostí židovské identity napříč třemi generacemi jedné maďarské rodiny,“ dodává Kamila Černá. Inscenace měla světovou premiéru v roce 2024 na prestižní přehlídce Wiener Festwochen.

 

Inscenace Tatarka Slovenského národného divadla v režii Dávida Pašky vychází z literární tvorby Dominika Tatarky, slovenského spisovatele a publicisty. Hrdina několika jeho próz, Bartolomej Slzička, se jako student po mnichovské dohodě ocitá v Paříži, potom jako oceňovaný spisovatel v československém paláci kultury v roce 1956 a následně jako pronásledovaný disident v letech normalizace. „Inscenace si neotřele a s humorem pohrává s alegorickými a snovými prvky, zároveň se ale důrazně ptá, jestli je naše svoboda tou, kterou si Tatarka představoval a po které toužil,“ popisuje dramaturgyně Jitka Sloupová.

 

Tuzemský program na festivalu Divadlo je šancí pro návštěvníky na jednom místě během krátké doby vidět bohatý výběr z výjimečných počinů, které vznikly po celé České republice. Slovácké divadlo Uherské Hradiště se představí s inscenací stěžejního díla moderní americké dramatiky Tramvaj do stanice Touha (režie Anna Davidová) v aktuálním překladu Ester Žantovské. Další klasické dílo světové dramatiky, Nepřítel lidu Henrika Ibsena (režie Jan Holec), přiveze ostravské Divadlo Petra Bezruče. Národní divadlo Brno v inscenaci Vlastenci (režie Jakub Šmíd) nabídne průvodce zrodem Putina jako moderního diktátora a jeho vztahu k vlastnímu „stvořiteli“ Borisi Berezovskému. Román Červotoč Layly Martínez se stal jednou z největších událostí španělské literatury posledních let. Činoherní studio z Ústí nad Labem jej adaptovalo jako vizuálně působivou, herecky silnou inscenaci (režie Eliška Říhová). Nejen dětem bude určena komorní autorská pohádka Akce Rosomák (režie Johana Bártová) Naivního divadla Liberec. Z pražských scén dramaturgie festivalu vybrala inscenaci Wernisch (režie Jan Nebeský) z Národního divadla, poetické pásmo scének, skečů, písní i „pouhé recitace“. Divadlo Na zábradlí uvede zpracování křehkého románu Virginie Woolfové Paní Dallowayová (režie Anna Klimešová) v čele s uhrančivou Magdalénou Sidonovou. MeetFactory přiveze dramatizaci jednoho z nejtemnějších a nejkomplikovanějších děl Irvina Welshe Noční můry s čápem marabu (režie Tomáš Ráliš). Loutková inscenace Soudružky s kroužky (režie Dominik Migač, Marta Hermannová a Jan Pichler) zavede diváky na spartakiádu a do života v normalizačním Československu. Působivou hru s objekty nabídne inscenace Berty Doubkové, nositelky Ceny divadelní kritiky za scénografii roku 2024, Vyrobím díru, abych z ní mohla čouhat souboru TMEL. Plzeňské Divadlo J. K. Tyla se představí múzickou inscenací Požár (režie Josef Doležal), ve které se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. Divadlo Alfa v inscenaci Pravdu má každý svou (?) (režie Jakub Vašíček) zkoumá současný svět zahlcený nejen informacemi, ale také zpochybňováním vědecky dokázaných jistot.

 

Na hlavní část festivalu tradičně naváže epilog a v něm tři pražské inscenace – Kartonový taťka (režie Michal Vajdička) Divadla v Dlouhé, Rande s feministou (režie Pavel Ondruch) Divadla UngeltHeda Gablerová – naostro (režie Jiří Havelka) Činoherního klubu.

 

Nebude také chybět programová sekce Johan uvádí. „Ta reprezentuje naši pravidelnou, celoroční, kontinuální práci, ve které nabízíme přátelský, inspirativní prostor, ale i čas především hledačským, angažovaným projektům, mladým umělcům na startu profesionální dráhy, i zkušeným tvůrcům v etapě cesty proměny uměleckého jazyka, k hledání nových témat, k ohledávání nových výrazových prostředků,” říkají ředitelka centra Johan Marcela Mašínová a Roman Černík, hlavní dramaturg Moving Station a této programové sekce. Návštěvníci tak v prostoru Moving Station uvidí work in progress inscenace What the Folk?, kreativní reakci na politickou situaci na Slovensku souboru BOD.Y NGO, inscenaci Pomáhat a chránit česko-norského souboru Direct Action Theatre, která čerpá z intervencí ve veřejném prostoru a pracuje s těžkooděneckými uniformami, dále hravou a poetickou inscenaci Mikrosvěty zkoumající křehkost naší existence českého souboru ZDRUHESTRANY, premiéru Slip Grip choreografky Jitky Sary Páníkové a skladatelky Natálie Plevákové, ve které performerka využívá kolečkové brusle, na kterých neumí jezdit, scénickou kompozici Wandervogel kombinující prvky dokumentárního a fyzického divadla od Jana Mocka a kol. o životě sudetoněmeckého národovce Heinze Ruthy, nedobrovolného aktéra největšího homosexuálního skandálu první republiky, a inscenaci Romana Černíka Madamme M. o vězenkyni koncentračního tábora v Holýšově na Domažlicku, paní Marie-Marguerite Michelin.

JazzFestBrno přidává koncerty Jiřího Stivína, Ondřeje Pivce, Marie Puttnerové, Stay In Tune i Taylor Eigsti Group

Hlavní zahraniční hvězdy Charles Lloyd, Marcus Miller nebo Nate Smith jsou již známy… ale nyní festival JazzFestBrno přidává do své podzimní části další přední jména nejen české jazzové scény. 6. října v rámci řady Club Life v Cabaretu des Péchés pokřtí formace Stay In Tune, neboli Jiří Levíček, Luan Gonçalves a Jakub Tengler, album Happily Ragged, které vychází na labelu Bivak Records. V druhé části tohoto večera se do Brna vrátí newyorský varhaník Ondřej Pivec se svým jazz-funk-soul-gospel-hiphopovým projektem Greatest Hits 4000. Večer 24. listopadu se na stejném místě představí Marie Puttnerová, majitelka jednoho z nejkrásnějších hlasů české hudební scény. Po ní uvidí diváci virtuózního amerického klavíristu Taylora Eigsti se zpěvačkou Beccou Stevens, kteří spolu natočili dvě alba oceněná Grammy. 25. listopadu v CED Divadle Husa na provázku ukáže hudební legenda Jiří Stivín, že je mistrovským hráčem na flétny a všechny možné i nemožné nástroje. K dalším již potvrzeným podzimním jménům patří Brandee Younger se svým triem, Michael Mayo, Makaya McCraven, Ashley Henry, all stars ansámbl Muff nebo islandští ADHD. Program celého festivalu i vstupenky v prodeji najdou zájemci na www.jazzfestbrno.cz.

„Těší mě, že se nám dlouhodobě daří stavět program z umělců všech generací. Vedle legend kalibru Marcuse Millera nebo Charlese Lloyda tak v programu můžete najít progresivní mladé umělce jako jsou Ashley Henry nebo Michael Mayo i hudebníky střední generace na vrcholu tvůrčích sil – Natea Smithe, Makayu McCravena nebo Taylora Eigsti. Velkorysý prostor dostanou na podzim domácí kapely, zahrají nestárnoucí Jiří Stivín, špičkoví instrumentalisté Ondřej Pivec, Jiří Levíček, kapela Muff i nadžánrová písničkářka s andělským hlasem Marie Puttnerová,” říká na úvod umělecký ředitel Vilém Spilka.

  1. říjen bude patřit dvojkoncertu kapely Stay In Tune a projektu Ondřeje Pivce Greatest Hits 4000. Virtuózní pianista Jiří Levíček, basista Luan Gonçalves a bubeník Jakub Tengler se po covidu dali dohromady jako další podoba formace Jiří Levíček Trio. „Jejich muzikantské napojení se však ukázalo tak silné, že se rozhodli pro společný název Stay In Tune. Trio logicky navazuje na Levíčkův stejnojmenný program spojující autorské skladby s originálními úpravami standardů,” zdůrazňuje Spilka. Projekt newyorského varhaníka Ondřeje Pivce Greatest Hits 4000 vlastně vznikl díky festivalu JazzFestBrno. Kvůli covidu místo pokračování turné s Gregorym Porterem nebo hraní s kapelou Kennedy Administration uvízl Ondřej Pivec v roce 2020 na dlouho v rodné zemi. „Ozývali se promotéři, ať udělám koncert. Ale neměl jsem nic jiného než Organic Quartet. Chtěl jsem najít zvuk, který by reflektoval moje zkušenosti z USA. Když přišla nabídka hraní od festivalu JazzFestBrno, řekl jsem si, že je to přesně ten důvod, proč dát dohromady nový projekt,“ vzpomíná Ondřej. Sestava vynikajících muzikantů vykrystalizovala snadno – baskytarista Jan Jakubec, klávesista Jan Steinsdörfer a bubeník Filip Ernst patří nejen podle mínění kapelníka mezi to nejlepší, co zdejší hudebnická scéna nabízí. Úspěšnou premiéru zachytil záznam vydaný na albu Greatest Hits 4000 na labelu Bivak Records v roce 2023.

Zpěvačka Marie Puttnerová, která vystoupí v první části večera 24. listopadu, se nejprve stala členkou nadžánrové skupiny Jablkoň. Postupem času s jejím frontmanem Michalem Němcem založila také duo Půljablkoň, Jakub König ji přizval jako hosta do svých projektů Kittchen a Zvíře jménem Podzim, všimli si jí také písničkáři Cermaque, Petr Linhart nebo Mirek Kemel. Sólově pak vydala dvě oceňované desky – Lajla Tov oceněné Andělem a Zelená oblaka, růžové stromy s písněmi Zuzany Navarové. Druhou část večera obstarají Taylor Eigsti Group a Becca Stevens. „Taylor platil už ve čtyřech letech za zázračné dítě. Později koncertoval nebo nahrával s takovými osobnostmi jako například Dave Brubeck, Joshua Redman, Sting, John Mayer, Esperanza Spalding, Chick Corea, Snarky Puppy, McCoy Tyner, Dianne Reeves a další,” vypočítává Spilka. Becca Stevens patří k nejoblíbenějším zpěvačkám na pomezí jazzu, popu, indie rocku a folku. Její neopakovatelný projev okouzlil také písničkářskou legendu Davida Crosbyho, pianistu Brada Mehldaua nebo multiinstrumentalistu Jacoba Colliera. Spolupracovala také s Esperanzou Spalding, Gretchen Parlato, José Jamesem nebo Snarky Puppy, a vydala desítku vlastních autorských alb.

Jiří Stivín je i ve svých osmdesáti dvou letech ztělesněním českého jazzu. „A to i přesto, že po většinu života tuto škatulku překračoval všemožnými směry. Třeba i tím, že kromě hudby je jeho celoživotní vášní fotografie. Obě umělecké polohy se organicky propojí na festivalovém koncertu, kde improvizace Stivínovy kapely budou inspirovat i jeho fotografie promítané na plátně,” říká Spilka. Jiří Stivín do sebe nasával nejrůznější hudební vlivy, od staré hudby přes různé vývojové etapy jazzu a rocku, až po hudbu avantgardní a soudobou vážnou. Na rozdíl od většinou pečlivě koncipovaných studiových projektů, kterým se věnoval v sedmdesátých a osmdesátých letech, tvoří většinu Stivínovy diskografie od deváté dekády koncertní nahrávky. „To proto, že na jeho tvorbě je odjakživa zásadní kromě všudypřítomného nadhledu a virtuozity, také neutuchající záliba v improvizaci. Byly časy, kdy si návštěvník Stivínova koncertu nemohl být zcela jist vůbec ničím. A své pověsti velké koncertní atrakce jistě dostojí i na vystoupení u nás,” uzavírá Spilka.

Více informací o kompletním programu festivalu a předprodej vstupenek probíhá na www.jazzfestbrno.cz.

JazzFestBrno 2025 – podzimní program:

 

neděle 05. 10. 2025 / Cabaret des Péchés: The Brandee Younger Trio

pondělí 6. 10. 2025 / Cabaret des Péchés: Stay In Tune + Ondřej Pivec Greatest Hits 4000
středa 08. 10. 2025 / Kabinet MÚZ: Muff + ADHD

neděle 19. 10. 2025 / Cabaret des Péchés: Michael Mayo: Fly

pátek 24. 10. 2025 / Sono Centrum: Marcus Miller

úterý 04. 11. 2025 / Cabaret des Péchés: Makaya McCraven

neděle 09. 11. 2025 / Sono Centrum: Nate Smith

pondělí 10. 11. 2025 / Sono Centrum: Charles Lloyd Sky Quartet

pondělí 24. 11. 2025/ Cabaret des Péchés: Marie Puttnerová + Taylor Eigsti Group ft Becca Stevens

úterý 25. 11. 2025 / CED: Jiří Stivín – hudebník a fotograf

neděle 30. 11. 2025 / Cabaret des Péchés: Ashley Henry

foto: David Peltán, 2008

Jaroslav Chobot

Vrcholila karibská krize a třetí světová válka znamenající faktický konec světa byla na spadnutí. Vojín Jaroslav Chobot seděl mezi nabitými samopaly a kulomety a usilovně žvýkal papíry. Vojín Ivan Wernisch byl zvědavostí úplně hin, co to bude, až to bude. Žvýkaný obraz! O mnoho let později pracoval Chobot v táborském Divadle Oskara Nedbala. Dramaturgyní tam byla jeho první žena Dagmar. Když zemřela, vzal její urnu do nákupní tašky, objel s ní místa, kde spolu byli a kde jim bylo dobře a na nich odsypal z urny kousek popela. Nebo v noci zakopl o velký balvan. Velký balvan je velký protivník, zároveň je to ovšem velká osobnost a proto je třeba s ním zacházet s úctou. Následující měsíc ho po japonském obřadním způsobu podkopával, než konečně zapadl do vyhloubené jámy. Chobot prostě dělal prazvláštní a neočekávané věci. V roce 2013 se vypravil s cestovní kanceláří do Jižní Ameriky. Po příletu ho zaujal na zemi bivakující Indián, který čekal na letadlo. Chobot okamžitě změnil plány a odletěl s ním do peruánského pralesa. Půl roku se tam účastnil ayahuascových obřadů, několikrát měl podle svých slov namále, ale do našeho šedivého všednodenního bytí se vrátil s hlavou plnou pestrobarevných halucinogenních vidin. Šestačtyřicet jich na přání japonské galeristky, kterou potkal na letišti cestou domů, přenesl na plátno a tyto obrazy potom vystavoval po celém světě. Co se literatury týká, byl stejně úžasným zjevem, jako v umění výtvarném. V 60. letech přispíval experimentálními texty do časopisu Tvář, knižních vydání svých básní se ovšem dočkal nepoměrně později. Opožděně debutoval sbírkou Cihlový vlk (1997), následovaly Potní mlýny (2001) a Měkké stroje (2007). O této sbírce mi svým nenapodobitelným způsobem řekl: „Psát o měkkých strojích je jistě pěkné a záslužné, nicméně jak k tomu přijdou? Jistě chápeš, že je to pohled pouze jednostranný. Niterně za ně cítím bytostnou potřebu poskytnout jim hlas, aby se také k celé té záležitosti mohly jaksi vyjádřit.“ Výsledkem je protisbírka Měkkým strojům (2007). Před nedávnem vydanou sbírkou Modelová torza prahů : 45 opus-textů si chtěl Jaroslav Chobot udělat radost při umírání, poslední dva roky totiž bojoval s rakovinou. Zemřel 13. 8. 2025.

Na pomezí světla a tmy. „Trve“ hudba Mayhem ovládala těla fanoušků

Je známo, že festival Brutal Assault se koná v pevnosti Josefov v Jaroměři. A přesně to, dělá festival jedinečným. Mohutné zdi pevnosti dodávají festivalu přesně takovou atmosféru, jakou si zaslouží. Letos festival oslavil 28. ročník a line-up byl jako vždy nadupaný od první, do poslední vteřiny. Datum festivalu je sice psáno na 6. – 9. sprna, ale návštěvníci mohli dorazit už 5. srpna na tzv. Warm up, při němž byla otevřená pouze část festivalového areálu, koncerty probíhaly jen na Obscure Stage a program nebyl tak dlouhý, jako další dny. Na Warm upu se odehrálo osm koncertů a festival otevřela jihočeská kapela Marked As An Enemy, která na Brutal Assault vystupovala poprvé.

První oficiální den – a tentokrát, po rozehřátí už naplno – zahájila kapela z Prahy – Brutally Deceased.

Kdybych měla každý den popsat od začátku do konce, vznikl by z článku spíš text, podobající se knize, zmíním tedy svůj výběr toho nejlepšího, co jsem letos na Brutale zažila.

Ze středečního programu musím určitě vyzdvihnout vystoupení skupiny Oranssi Pazuzu. Finská kapela, hrající psychedelic black metal / krautrock / kosmische-metal, mě vtáhla do úplně jiného světa a sledovala jsem hudebníky na stagi s pusou dokořán. Jeden z nich, který vypadal, jako kdyby ho posedl démon, nebo jako kdyby se před koncertem posilnil něčím tvrdším (při pauzách šlo ovšem poznat, že to je jen jeho stage identita), střídal nástroje tak rychle, že jsem tomu ani nemohla uvěřit. Celý koncert stále zpracovávám a kapelu jsem si hned přidala do playlistů. Popsat samotnou jejich hudbu není jednoduché. Na první poslech se mi zdála neorganizovaná, ale zároveň dávající smysl. Složitě jsem hledala struktury, ale celý zážitek z živého koncertu mě vlastně rozptyloval od jakékoliv soustředěnosti a dlouho na něj nezapomenu. Ze středečního večera dále zmíním kultovní řeckou skupinu Rotting Christ, při jejímž koncertě publikum téměř zaplnilo prostory obou hlavních pódií. Atmosféra temného koncertu na místě, které je pro mě příjemným prostředím mě znovu odneslo kamsi na pomezí euforie a i když se tento zážitek slovy nedá přesně popsat, je to něco tak jedinečného, co jsem doposud cítila jen na Brutale. Myšlenka toho, že lidé, kteří se tváří zle a poslouchají, nebo dokonce zpívají texty písní o démonech, pekle a temnotě, jsou zároveň jedni z nejhodnějších, nejupřímnějších a nejstarostlivějších lidí, co jsem potkala a na koncertě vytvoří jednu komunitu, kam všichni zapadnou je až magická.

Druhý den nás čekalo velké dobrodružství – „voňavé“ vystoupení kapely Gutalax. Ne, že by to na koncertu bylo vyloženě něčím cítit, ale jak jsem slibovala už v úvodním článku o festivalu, vzduchem opravdu létaly toaleťáky, nafukovací matračky ve tvaru „toitoiek“, někteří fanoušci měli dokonce ochranné kombinézy a štětky na úklid záchoda. Na sociálních sítích festivalu se také řešilo, kolik lidí se do takové „toitoiky“ vejde – nakonec došli k číslu čtrnáct. Koncert skupiny Gojira jsem bohužel musela poslouchat z povzdálí, kvůli náhlé nevolnosti, (doteď nevím, jestli to na mě přece jen nepřišlo právě díky koncertu Gutalax, což by možná kapela dokonce ocenila), ale když jsem sledovala davy lidí, věděla jsem, že bych se k pódiu stejně neprotlačila.

Pátek byl pro mě a mé přátele ve znamení black metalu, už jen díky koncertu norských Mayhem. Mayhem jsou takzvaně opravdu „trve“ („true“ – písmem převzatým z latiny) a dle slov několika lidí z mého okolí jsou „Mayhem pro blackaře, jako Bible pro křesťany“. Ještě než se ale dostanu k jejich koncertu, ráda shrnu koncert Hentai Corporation. Pronikavý hlas a energické vystoupení frontmana nenechalo publikum klidné, mezi písněmi nadával fanouškům a při jedné z nich dokonce parodoval rychlobruslařku M. Sáblíkovou. Přesně tohle ale podle výrazů diváků bylo to, pro co si přišli.

S večerem se ovšem vrátila temnota s black metalem. Na koncert jsem dorazila při začátku. Všichni se na sebe tlačili, v procházení okolo davu byl naprostý chaos, lidi do sebe naráželi a snažili se procpat pryč. Po chvíli se dav zklidnil, okolo nás se utvořil prostor a my jsme si konečně mohli koncert užít naplno. Stáli jsme na okraji publika a myslím, že to bylo jedině dobře. Z prostoru blíže u stage totiž lidé odcházeli se slovy, že se tam nedá ani hnout. Možná díky tomu, jsme pak měli prostor my, v zadnějších řadách. Lidé okolo mě s posedlými výrazy rukama kleli okolo sebe a jejich těla propadala hudbě, jako samotnému vládci pekel. I přesto jsem ale věděla, že přesně tohle prostředí je jedno z nejbezpečnějších, ve kterém se mohu pohybovat, a to mě dovedlo na pohodlnou hranici, mezi světlem a tmou.
Po koncertě Mayhem jsme přešli na druhou hlavní stage na vystoupení kapely Dimmu Borgir. Nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, ale Mayhem jsem si osobně užila tak moc, že po něm už nic jiného nedávalo smysl a i přes to, že hudba Dimmu Borgir se mi líbila a chvilku dokázala udržet mé nadšení, vůbec se nevyrovnala tomu, co jsem zažila na předešlém koncertě. Probírala jsem to poté i s lidmi okolo a slýchala jsem podobné názory.

Po pátečním nabití jsem v sobotu ráno padala vyčerpáním a zároveň se snažila potlačit úzkost z nadcházejícího odjezdu domů. Sobota byla klidnější, navštívila jsem koncert King Woman, který jsem si vychutnala z posezení na dřevěných paletách podél zdi pevnosti a přesně to pro mě v tu chvíli bylo, co jsem potřebovala. Chvilka klidu a čistého, melodického zpěvu v dřívějších odpoledních hodinách mě nabila energií na další koncerty.

Později už jsem měla energie dostatek na show francouzského dua Moaan Exis na KAL stage. Jejich hudba spojuje industrial metal s elektronickými zvuky, což pro mě bylo novinkou a možná mě až překvapilo, jak moc dobře to zní. Show byla šílená, energická a nestačila jsem zírat na schopnosti bubeníka, který ani přes proudy potu neubíral na tempu.

Festival byl zakončen DJ setem Brut Raptor – rave / techno párty jsem, přiznávám se, na Brutale nečekala, ale moc se mi líbilo, jak si fanoušci s tričkem Mayhem dokázali užít i hudbu, která jde možná trošku mimo jejich preference.

Kromě kapel byla na festivalu samozřejmě spousta skvělého jídla, jehož ceny se sice nepohybovaly nejníž, ale na festival je to standard, tak proč si neudělat radost. Stánky nebyly pouze o jídle, ale také o špercích, merchi všech možných kapel, nebo CDček. Nechyběly ani stánky s možností udělat si tetování a samozřejmě nesmím vynechat širokou nabídku alkoholických i nealkoholických nápojů. Za ocenění také stojí tzv. vege ulička, která nabízí množství vegetariánských a veganských jídel a dostatek možností posezení, relaxu ve stínu a klidu. Schovat se dalo také do krytých prostor, kde byla možnost se na chvíli zchladit, nebo si projít výstavu s obrazy a tmavé uličky katakomb s konstrukcemi z kostí a lebek.

Festival Brutal Assault se pro mě po dvou návštěvách stal srdcovou záležitostí a můžu s jistotou říct, že ho budu navštěvovat ještě dlouho.

Živé kino Praha 2025: bizarní zákulisí obchodu s uměním, potratová politika i posedlost losy

Živé kino Praha, které předznamenává podzimní Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, je tady! Nabídne nové české dokumenty těsně před jejich dokončením a promítání na netradičních místech. Projekce doprovodí diskuse s tvůrci a tvůrkyněmi filmů. Akce proběhne 26. až 29. srpna, vstup je zdarma. Všechny uvedené filmy se dočkají premiéry na 29. MFDF Ji.hlava. 

 

Odchod s uměním, touha po otcovství, potratová politika nejen v Československu nebo posedlost losy. To jsou témata, která letos přináší Živé kino Praha.

 

„Kdo se těší na podzimní dokumentární Ji.hlavu, může se přijít podívat na první filmy v předpremiéře, užít si je v rámci komorní projekce a bezprostředně po filmu diskutovat s režiséry a režisérkami,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka a upozorňuje, že i letos bude festival probíhat deset dní. „Loňské prodloužení nám umožnilo více repríz filmů i komfortnější ubytování návštěvníků. Celková návštěvnost uplynulého ročníku byla 110 tisíc diváků, meziročně vzrostla o více než čtvrtinu,“ dodává Hovorka.

 

Živé kino Praha zahájí dokumentární komedie Má to cenu?! (26. 8.) Jana Strejcovského, která satiricky zachycuje tuzemský trh s uměním. Prostřednictvím bizarních příběhů film ukazuje vztah umělců a umělkyň s galeriemi, které jejich díla prodávají a rozpor mezi svobodným uměleckým vyjádřením a mocí peněz. Ve filmu vystupuje například malíř a multimediální umělec Jiří David, vizuální umělec Dante Daniel Hartl, výtvarník Epos 257, investiční expertka pro současné umění Olga Trčková či mecenáš a sběratel umění Zdeněk Sklenář. „Dlouhodobě se ve své tvorbě zabývám souvisejícími tématy: mocí, vlastnictvím a statusem na jedné straně a téměř naivní nonšalancí umělců doprovázenou možnostmi uměleckého vyjádření na straně druhé. Trh s uměním nepopiratelně odráží současnou dobu,“ říká Jan Strejcovský k filmu, jehož promítání proběhne v ateliéru Danta Daniela Hartla.

Z filmu Má to cenu?!

 

Celovečerní debut Osm milimetrů rodiny (27. 8.) Michala Böhma řeší touhu po dítěti i vztah k otci. „Film je o hledání nové rodiny v čase té odcházející. Šest let jsem si na osmimilimetrovou kameru vedl něco jako filmový deník a postupně jej zpracovával do výpovědi o touze po otcovství,“ říká k filmu Michal Böhm. Promítání proběhne v prostoru zaniklého baru Split na Letné.

 

Experimentální blok (28. 8.) pak nabídne snímek The Totalitarian Society of the Image Zbyňka Baladrána, který je třetí částí trilogie o reprezentaci, umění a politice. A také film How Not to Remember Our Bodies Lucie Rosenfeldové, který je ponorem do archivů reprodukční a interrupční politiky v socialistickém Československu. Snímek přináší jejich srovnání se známějšími idejemi světových „pro-choice hnutí“. Projekce proběhne v pražské Galerii Display.

 

Letošní Živé kino Praha uzavře Amoosed (29.8.) režisérky Hany Novákové, která se prostřednictvím svého filmu ptá, zda existuje něco jako totemové zvíře. A zda může být jeho volání tak silné, aby i Evropana poslalo na cestu po svých stopách. Režisérka ve své losí odyseji sleduje losem posedlé „olosené“ lidi po celé planetě, od někdejšího Československa, přes ruskou losí domestikační stanici a švédská losí safari až po Kanadu, kde národ Mi’kmaqů považuje bílého losa za svůj posvátný duchovní totem. „Na začátku natáčení Amoosed jsem o transformačním potenciálu losů a losích lidí z celé planety uvažovala zcela suverénně jako o příběhu, který přeci vedu a vymýšlím já. Nakonec se ukázalo, že je to celé spíš naopak a že tento film, potažmo los, vede a proměňuje mě. Bylo to pro mě coby etnozooložku sice ne vždy příjemné, ale o to intenzivnější prozření. Že těsně před uvedením našeho filmu prochází Českem jako předvoj a celorepublikový maskot los Emil, už je zcela v řádu těchto příhod,“ říká o svém filmu režisérka.

 

Z filmu Amoosed

 

Živé kino Praha 2025

 

  1. 8. | Má to cenu?! (režie Jan Strejcovský)
  2. 8. | Osm milimetrů rodiny (režie Michal Böhm)
  3. 8. | The Totalitarian Society of the Image (režie Zbyněk Baladrán), How Not to Remember Our Bodies (režie Lucie Rosenfeldová)
  4. 8. | Amoosed (režie Hana Nováková)

 

Ji.hlava oznámila tři podpořené filmové projekty 

 

Koprodukční projekt Ji.hlava/JB Films letos podpoří tři mimořádné dokumentární snímky z České republiky a Slovenska. Každý z nich získá podporu ve výši 18 000 eur. Podpořené projekty vybrala odborná mezinárodní komise. Hybridní dokument Playtopia (režie Bára Jíchová Tyson) zkoumá myšlení dětí prostřednictvím kouzelného předmětu zvaného Playtopia Machine, které odhaluje jejich představy o dobrém a špatném životě. Snímek World of Walls (režie Lucia Kašová) přenese diváky do dystopického světa odděleného zdmi, inspirovaného realitou současné Jihoafrické republiky. Valley of the Night (režie Lynne Siefert) pak nabízí pohled na blízkou budoucnost, kdy extrémní vedra donutí obyvatele Phoenixu žít převážně v noci. V rámci projektu Ji.hlava/JB Films byly poprvé podpořené dokumentární projekty ze střední a východní Evropy již v loňském roce, letos byla podpora zaměřená primárně na české a slovenské tvůrce a tvůrkyně.

 

MFDF Ji.hlava představil na festivalu v Sarajevu talenty 

 

Ji.hlavský festival každoročně představuje výběr nejpozoruhodnějších dokumentárních projektů ze střední a východní Evropy na Mezinárodním filmovém festivalu v Sarajevu. Ceny Docu Talents from the East 2025 si odnesl A Song Without Home režiséra Ratiho Tsiteladzeho z Gruzie, arménsko-švýcarská koprodukce Flying Cows režisérů Vahagna Khachatryana a Aren Malakyana, a český projekt Land of Fire režiséra Nikoly Klingera a producentky Kristiny Husové.

 

Živé kino Praha proběhne 26. až 29. 8. 2025, vstup je zdarma.

Podrobnosti zde: www.ji-hlava.cz/zive-kino-jihlava

 

  1. MFDF Ji.hlava proběhne 24.10. až 2. 11. 2025. Do 23. 9. je možné si pořídit zvýhodněnou letní akreditaci: https://www.ji-hlava.cz/akreditace

 

sinekfilmizle.com