Michal Hanzl: Slíbit můžu všechno

Festival Litoměřický kořen, později Pokořen, letos oslaví třicet let od svého vzniku. Tradičně se odehrával na říčním ostrově v Litoměřicích, u letního kina, a celou dobu ho pořádal minimální tým Michala Hanzla s pomocí jeho ženy Zuzany (Neočekávaný dýchánek, Choroš) a synů. Řada návštěvníků na festival jezdila tradičně, nejen za hudbou a dalšími žánry, ale také za přátelskou, komunitní atmosférou. Vloni se už nekonal, ani v omezené podobě. Co bude dál, Michale?

Jak se to přihodí, že si člověk založí vlastní festival?

S kamarády Tomášem Jirmusem a Romanem Soumarem jsme už koncem osmdesátých let začali jezdit na kulturu do Prahy a jinam, na věci, které nás bavily, přičemž v té době to často byly akce na pomezí legality. Po revoluci jsme si řekli, že se bychom se rádi pustili do něčeho podobného. A tak jsme začali pod hlavičkou Artfora pořádat po okolí koncerty. Vždycky jsme si pronajali sál a pozvali třeba Mňágu a Žďorp nebo Garáž. Doba to byla euforická, v té době chodilo hodně lidí, ale na pomezí let 1993 a 1994 se naše cesty rozešly. Kluci začali tíhnout k tehdy velmi populárnímu hardcoru a já jsem chtěl pokračovat v tom, co se líbilo mně. V té době jsem v létě jezdil na různé hudební festivaly a vždycky jsem si říkal, že uspořádat něco takového nemůže být tak složité, z čehož vykrystalizoval festival Litoměřický kořen.

V těch prvních ročnících hrálo na Kořenu klidně třicet kapel. Nebylo to trochu příliš velké logistické sousto?

Bylo, ale tehdy festivaly takhle fungovaly. Mě vůbec nenapadlo, že by festival mohl být dvoudenní, natož jednodenní. Na všech festivalech, na které jsem jezdil, třeba na Českém Woodstocku nebo v Trutnově, se jelo v podstatě nonstop. A na Kořenu skoro taky. Hrálo se do pěti nebo do čtyř a pak se začínalo znovu třeba v devět. Byla tam hrozně krátká pauza. Dnes už si nedokážu představit, proč jsme to takhle dělali. Bylo to krásný, bylo to strašný, ale byli jsme mladí.

A kdy se Litoměřický kořen prolnul s Hospodou u letního kina?

Už první ročník proběhl v letním kině. To jsem si pronajímal od města. Ale to kino bylo v dezolátním stavu, už tenkrát několik let nefungovalo. Pronajímal jsem si ho na jednotlivý akce a pak jsem projevil zájem, že bych si ho rád pronajal dlouhodobě, což mi nakonec odsouhlasili. Pan tajemník mi řekl, že se rozhodovali mezi dvěma možnostmi, a obě byly špatný: Pronajmout, nebo zbourat. Kino jsem měl v nájmu asi patnáct let a nedávno si ho vzalo do pronájmu občanské sdružení Kinoklub Ostrov. Místo hospody tu ale původně bylo zázemí letního kina, garáž, prodejna vstupenek a záchodky. Sami jsme si to předělávali, opakovaně opravovali po povodních. Než aby nám opravy propláceli, nakonec se rozhodli, že nám budovu prodají. Kino je ale dodnes města, které ovšem pouze zalepuje opravy, chybí tomu vize.

Jak jste si hledali kapely? V prvních letech je to průřez českou alternativní scénou, ale jak jste později hledali ty zahraniční?

První zahraniční kapela vystoupila na festivalu v roce 1998 a byli to rakouští Scrooge, což tehdy domluvil Romek Hanzlík. Hodně kapel mi dohodil Mourad Litim, Francouz, který žil v Praze a byl strašně aktivní. Byla to doba, kdy Česko bylo pro zahraniční kapely atraktivní, chtěly sem jezdit a zdálo se mi, že honorář pro ně není na hlavním místě.

Taky jsem hodně používal online platformu MySpace. Tam se krásně vyhledávaly kapely, a zjistil jsem, že to mě baví úplně nejvíc. Bylo to strašně uživatelsky přívětivé, seřazené podle stylů. Našly se tam kapely z celého světa a měly odkazy na spřízněné soubory. Se zahraničními kapelami to začalo být složitější kvůli větším nárokům na peníze, i když jsme oslovovali sponzory, například kulturní instituty velvyslanectví. Bez Rakouského kulturního institutu by u nás nikdy nemohli hrát takoví Vegetable Orchestra, na ty bychom nikdy neměli, to byly tisíce eur.

To byli ti, co vyřezávali nástroje ze zeleniny a pak je uvařili v polévce, je to tak?

No jo, jenže jim to povadlo, protože bylo vedro. Na takovémhle festivalu, pro ně poněkud výstředním, hráli poprvé. Byli zvyklí spíš na sály, na trochu jiné publikum, ale byli dobří. Proto také měli nasmlouvaných spoustu koncertů dopředu v New Yorku, v Tokiu a podobně, ale v kapele zároveň panovaly asi zvláštní vztahy, takže aby dostáli závazkům a nerozpadli se, měli vlastního psychologa…

Proč skončil Litoměřický kořen a pak i Pokořen?

Bylo to asi takové vyhoření. Došlo k němu v tom nejjednodušším období, kdy všechno fungovalo tak nějak samospádem, podpora ze strany města se výrazně zlepšila, ale mě už to přestávalo bavit. Tedy, ono by mě to asi bavilo, ale nesměl bych k tomu mít hospodu. Uspořádat festival není podle mě tak složité jako zajistit chod hospody, což bylo rok od roku horší.

Proč?

Spoiler alert! Kino Utajeno v ArtCafé Českého rozhlasu

Gotika a současná kultura? Kino Utajeno zve do Lichtenštejnského paláce a vítá posily do týmu.

Studená kachlová podlaha v gotické věži, úzká lomená okna a současná performance? Kino Utajeno láká na neopakovatelný zážitek v Lichtenštejnském paláci.Středověká atmosféra části Akademie múzických umění v Praze na diváctvo dýchne ve dnech 18., 19. a 20. března. Úzkostlivě pravidelné parkety respiria v rámci performance znervózní nejednoho studenta a studentku. A promítaný film? Zůstane do poslední chvíle utajen!

Pohnutou historii této části AMU navíc pomůže odkrýt komentovaná prohlídka od Martiny Dvořákové, která mimo jiné spolupracuje s Open House Praha. Za dobu své existence totiž palác sloužil třeba jako poštovní nebo vojenská budova. V šedesátých letech minulého století byl dokonce monumentální klasicistní sál využíván jako jídelna.

Kino Utajeno ani mimo akce nelení! V únoru projekt přivítal nové tváře v řadách performerstva, režisérstva a mnoha dalších! Všechny tyto přírůstky můžete postupně sledovat na našem FacebookuInstagramu, nebo si poslechněte čtvrteční ArtCafe, pořad Českého rozhlasu, se zakladatelkou projektu Barborou Podškubkovou a performerkou Kina Utajeno Vojtou Dubcovou.

Stuart McCallum: Dát prostor tichu

Britský kytarista Stuart McCallum patří mezi nejvýraznější postavy současné jazzové a ambientní scény.

Jako člen The Cinematic Orchestra spolupracoval na ikonických albech a koncertoval po celém světě. Jeho sólová tvorba propojuje jazz s minimalistickou elektronikou, zatímco v duu The Breath s irskou zpěvačkou Ríoghnach Connolly přináší hluboce emotivní folk inspirovaný tradiční hudbou. V rozhovoru se McCallum rozpovídal o nejnovějších projektech, procesu tvorby i o tom, jak se jeho hudba vyvíjí mezi improvizací a precizní produkcí. Hned několikrát letos vystoupí na tuzemských pódiích – na festivalech Spectaculare, Slunovrat a Folkové prázdniny, ale také v Paláci Akropolis v rámci koncertní série Rachotu.

Narodil ses v Prestonu, studoval v Salfordu, ale jaký byl příchod do Manchesteru, do města s velmi bohatou hudební historií?

Úleva! Byl jsem rád, že jsem se dostal do města, kde jsem se mohl setkat se spoustou inspirativních hudebníků a objevovat nejrůznější hudební scény. Město mě nepochybně formovalo. Zkušenosti, které jsem zde získal při hledání vlastního hudebního hlasu, tvoří základ všeho, co dnes dělám.

 

Tvá tvorba ostatně zahrnuje široké spektrum žánrů – jazz, folk, elektroniku, ambient…

Nejdůležitější pro mě je najít svůj vlastní hlas. Studoval jsem jazz, který mě naučil, že být sám sebou je to hlavní – i když to  není vždy snadné.

 

Hudebník, skladatel, ale také učitel na Royal Northern College of Music. Jak se tyto role propojují?

Všechny ty aspekty pomáhají ovlivňovat a formovat mou hudební a tvůrčí činnost. To, co se naučím při živém hraní, se promítá do mé tvorby i výuky, a naopak. Je to taková zpětná vazba, kde každá část přispívá k rozvoji těch ostatních. Mám to štěstí, že pracuji s velmi talentovanými studenty. Je skvělé přispět k jejich rozvoji, ale zároveň se i já učím od nich.

 

 

Je nějaký konkrétní tip, který jim třeba předáváš?

Nejlepší rada, kterou jim mohu dát, je držet se pozitivní energie, kterou hudba přináší, a chránit si svůj vztah k tvorbě před vnějšími vlivy. Snaž se být k sobě laskavý a zůstaň věrný tomu, co považuješ za správnou hudební cestu. Obojí je velmi těžké.

 

Byl jsi součástí The Cinematic Orchestra během jejich nejslavnějšího období, podílel ses na albech Ma Fleur a Live at the Royal Albert Hall. Jak tě ta zkušenost ovlivnila?

Bylo úžasné hrát v té kapele téměř deset let. Měli jsme skvělé koncerty, ale největší dopad na mě měla práce se zakladatelem Cinematic Orchestra Jasonem Swinscoem a jeho přístup k hudbě.

 

Hráli jste na obřích pódiích jako Coachella, Montreal jazz festival nebo Royal Albert Hall, ale vystupuješ často i v malých klubech a kavárnách. Co preferuješ?

Energie velkých festivalů je vzrušující, ale malé prostory nabízejí větší bezprostřednost. Každý koncert je jiný, ať už hrajete pro tisíce lidí, nebo pro pár desítek.

 

Často sdílíš i výuková videa, mluvíš o hudebních postupech. Máš jako kytarista nějaké konkrétní cvičební postupy a techniky?

 

Ano! Stále cvičím stupnice, arpeggia a akordy mnoha různými způsoby. Toto základní cvičení je klíčem k tomu, abych mohl při hraní poslouchat a nemusel přemýšlet.

 

Roku 2016 vznikl projekt The Breath, který byl ale původně o pár členů větší. Co vedlo k ustálení formace coby dua?

Začali jsme mít pocit, že bezprostřední spojení mezi námi dvě‑ ma s Ríoghnach se v širší sestavě ztrácí. Je jisté, že toto spojení je pro ztvárnění syrovosti hudby důležité, cítili jsme, že hrát v duu je nejlepší cesta.

 

Četla jsem, že jsi svou parťačku Ríoghnach Connolly našel na MySpace!

Ano! Slyšel jsem ji zpívat skladbu Knocking on Another Man’s Door, a okamžitě mě to oslovilo. Zjistil jsem, že máme hodně společných přátel, takže bylo snadné se spojit.

 

Milan Tesař zmínil v rozhovoru s vámi na Radiu Proglas, že jsi ho sám po veletrhu WOMEX kontaktoval s nabídkou rozhovoru. Mile mě překvapilo, že nenecháváte vše jen na agentovi a managementu…

Máme management, ale hodně věcí si stále řešíme sami.

 

Vaše písně jsou velmi emotivní – plné smutku, hněvu, hlubokých výpovědí, ale jsou to texty Ríoghnach. Jak se s nimi osobně ztotožňuješ?

Přistupuji k nim z jiné perspektivy než Ríoghnach, ale i tak se s nimi dokážu spojit a vcítit se do jejich sdělení.

 

Prý s Ríoghnach využíváte každou společnou chvíli – skládáte písně během zvukovek, cestou na koncerty.

Až se zdá, že ten proces probíhá bez námahy… Řekl bych, že se s novými nápady dá pracovat kdekoliv. Nicméně proces jejich dotažení do podoby hotových písní není vždy tak snadný. Tam musí nastoupit řemeslný prvek, který pomáhá utvářet kreativnější a inspirativnější momenty.

 

Vaše album Land of My Other produkoval renomovaný skladatel a pianista Thomas Bartlett, zatímco u předchozích dvou alb ses o produkci staral sám. V čem byl jeho přínos? A jaká byla vaše zkušenost s nahráváním v legendárním Real World Studiu Petera Gabriela? Je to úžasné studio, kde vzniklo mnoho neuvěřitelné hudby. Říkám mu „unReal World“, protože tam člověk opravdu cítí, jako by byl v bublině oddělené od zbytku světa. Bylo skvělé pracovat s Thomasem a soustředit se čistě na roli umělce, namísto toho, abych byl zároveň producentem. Bylo velmi přínosné mít možnost konzultovat jeho názor a nechat ho pomoci s aranžemi.

 

Loni na WOMEXu jsi představil projekt, který pomocí VR headsetů přenesl diváky přímo na pódium s vámi. Odezva byla fantastická, někteří byli dokonce ddojati k slzám. Co tě na prostorovém zvuku a imerzních audiovizuálních performancích fascinuje?

Myslím, že je to podobné, jako rozdíl mezi hraním v katedrále a hraním v malé místnosti. Zvuk, který se k vám vrací a rozprostírá se prostorem, je jiný, a tím vytváří odlišné hudební zážitky. Imerzní audio nabízí akustické prostředí, se kterým lze pracovat a přizpůsobovat ho, což otevírá nové kreativní možnosti.

Tvé skladby jsou velmi atmosférické. Jakou roli v nich hraje ticho?

Je důležité naučit se pracovat s tichem. Když jsem začal hrát sólové koncerty, ticho mi připadalo děsivé, ale časem jsem zjistil, že umožňuje vnímat detaily, které by jinak mohly zaniknout.

 

Tvoje Skladba Saltburn má téměř tři miliony přehrání na Spotify. Jak vnímáš vliv streamovacích platforem?

Je skvělé, když se moje hudba dostane k tolika lidem. Vždycky mě potěší, když se zdá, že lidé mají vztah k hudbě, kterou dě‑lám, a ano, je to samozřejmě dobrý pocit, když se tolikrát hraje. I když moje cynická stránka přemýšlí i nad tím, jaký vliv mají na takový dosah algoritmy umělé inteligence…

 

V loňském roce jsi vydal album Rain Is Coming, které je v materiálech popisováno jako „album překypující syrovou emocionální hloubkou a úchvatnou zvukovou paletou, představující pro umělce nový tvůrčí směr“. V čem tedy ten nový přístup spočíval?

To album vzniklo ve spolupráci s generativními hudebními aplikacemi, jako jsou například Bloom od Briana Ena. Zajímalo mě využití generativních aplikací k vytvoření zvukového lůžka, nad kterým jsem improvizoval a následně rozvíjel melodie a aranže.

 

Z tvých sítí se zdá, že už ale děláš i na novém materiálu…

 Píšu hudbu pro imerzivní audio a spolupracuji s folkovými umělci, například Michaelem McGoldrickem. A samozřejmě pracujeme na nové hudbě The Breath!

 

Tento rok budeš v České republice několikrát vystupovat s The Breath, ale také se vrátíš na festival Spectaculare s projektem Slowly Rolling Camera. Co od něj mohou posluchači očekávat? Slowly Rolling Camera je trio z Cardiff u, které vytváří elektronicko‑jazzové zvukové krajiny v duchu Portishead, Massive Attack a Cinematic Orchestra. Bude to skvělá show!

 

Slowly Rolling Camera, Festival Spectaculare, 12. 3. Palác Akropolis, Praha

The Breath, 13. 3. Palác Akropolis, Praha

The Breath, 21. 6. Festival Slunovrat, Opava

The Breath, 26. 7. – 2. 8. 2025, Folkové prázdniny, Náměšť nad Oslavou

Ze střední Evropy do pralesa. Divadlo X10 uvádí premiéru Město světla

14. března 2025 uvede Divadlo X10 premiéru inscenace Město světla, která vznikla podle románu španělsko-argentinského autora Andrése Barby. Režie se ujal slovenský režisér Pavol Viecha, který v českém prostředí debutuje. Reprízy proběhnou 17. a 31. března.

 

Děj se odehrává v devadesátých letech v městečku na hranici pralesa, kde zdánlivý řád zajišťují tradiční středostavovské rodiny. Jejich klid naruší skupina bezprizorních dětí, které nikdo nezná, nerozumí jejich jazyku ani jejich nehierarchickému způsobu organizace. Strach se mění v hon.

 

O třicet let později se do města vrací bývalý ředitel odboru sociálních věcí. Spolu s ním sestupujeme do vzpomínek, v nichž se prolíná konformismus, odpovědnost a otázky viny. Kde se hranice mezi civilizací a divočinou vlastně nachází? A co zůstává ukryto v pralese vlastní duše?

 

Režie se ujal Pavol Viecha, současný slovenský režisér a pedagog Vysoké školy múzických umění v Bratislavě. Pracuje s nezávislými soubory i kamennými divadly, ale věnuje se také ochotnickému divadlu.

 

Zaujal nás jako režisér autorského projektu Budete mať luft! o pogromu na Romy v obci Pobedim, který jsme viděli v činohře Slovenského národného divadla,“ říká dramaturg Ondřej Novotný. „Oslovili jsme ho ke spolupráci a dlouho hledali titul. Nechtěli jsme jít po očekávatelném česko-slovenském tématu, ale spíše nahlédnout na naši vlastní realitu skrze kulturní a geografický odstup.“

 

Slovenský tým doplňuje scénografka Magdaléna Vrábová a kostýmní výtvarnice Dáša Kinik. Na jevišti se objeví kmenoví herci a herečka Divadla X10, inscenace staví na činoherním pojetí, důvěře v text a koncentrované herecké práci.

Festival BESEDA oznamuje headlinery: Alan Sparhawk z Low, Ebbb, Ugly i WWW

Tasovský festival reflektuje výzvy nejisté současnosti, vsadil na umělce přinášející naději

Festival BESEDA rozkrývá dramaturgii letošního ročníku a k dříve oznámeným jménům jako Buty, Dva nebo Vojtik přidává další várku hudebních objevů i etablovaných projektů. Program rozšířil respektovaný americký hudebník Alan Sparhawk, londýnská popová senzace Ebbb a britská artrocková šestice Ugly. Žánrovou pestrost a angažovanost akce podtrhují rovněž nově ohlášená česká a slovenská jména: WWW, Martina Trchová, Barbora Hora, Dominik Prok, Viktor Ori, Madhouse Express, Ghost of You, 50m Znak či Hihihahaholky. Dvaatřicátý ročník festivalu se koná 1. a 2. srpna v Tasově u Veselí nad Moravou.

Ze zahraničních interpretů letos patří k nejvýraznějším jménům Alan Sparhawk. Po uzavření kapitoly své kultovní kapely Low se rozhodl pokračovat v hudební dráze pod vlastním jménem. Jeho sólová tvorba čerpá ze slowcoreových kořenů, přičemž se stále více noří do experimentálního zvuku a elektronických aranží. „Sparhawkův hlas na albu White Roses, My God, vydaném u labelu Sub Pop, je zahalen v auto-tune efektech a obklopen industriálními texturami. Přesto lze v jeho tvorbě nalézt záblesky naděje a hledání nových začátků, což považuji za silné téma i v kontextu současného světa,“ říká ředitel festivalu Pavel Uretšlégr.

„Brian Wilson zkřížený s Death Grips,“ tak popisuje svůj zasněný alternativní pop londýnská trojice Ebbb. Jeden z největších objevů místní scény posledních let vydává na Ninja Tune a koncertuje po boku kapel jako Black Midi nebo Squid. Loňské debutové EP All At Once je katapultovalo mezi senzace roku 2024. K opěvovaným novým britským jménům ovšem patří i šestice Ugly. Ta důmyslně kombinuje art rock s folkovými melodiemi a neotřelými vokálními harmoniemi, kterými navazuje na chorálovou hudbu šedesátých a sedmdesátých let. Britský tisk je srovnává s Mars Volta nebo Everything Everything.

Nejsilněji obsazenou sekcí na BESEDĚ je současná nezávislá česká scéna. WWW si odjakživa razili vlastní cestu, daleko od hlavního proudu domácího rapu. Jejich poslední deska Zasej obojky a sklidíš psy potvrdila status tria Sifon, Milesa a Lubomíra Typlta jako jednoho z nejzásadnějších projektů domácí alternativy. S celou kapelou dorazí písničkářka Martina Trchová, jež na svém novém albu 90 % štěstí propojuje folk a indie pop. 50m Znak přinesou punkovou energii přetavenou do promyšlenější formy emo hardcoru – kapela vznikla spojením hudebníků z Cardo&Decumanus, New/Old, Or, Just for Being a Protijed. Ghost of You přivezou svůj inovativní indie rock, zatímco Madhouse Express se ponoří do hlubin kosmické psychedelie, v níž se volně pohybují i Ginger Wizard & The Peter Jacksons. Rap plný ironie, humoru a nekompromisní sebereflexe nabídnou Hihihahaholky – duo zpěvaček, rapperek a performerek Aleny Novotné a Štěpánky Todorové. V plánu je také vystoupení songwritera Zapomělsem, písničkářky Barbory Hory, projektu Čáry života a už dříve ohlášení Buty, Dva, Sýček, esazlesa, Nivva či Severní nástupiště.

Významně zastoupená bude v Tasově také slovenská scéna, kterou v první vlně oznámených jmen reprezentovali VojtikErika Rein. Nově se k nim přidává Dominik Prok, bratislavský písničkář, který už dříve zaujal jako člen kapely 52 Hertz Whale. Jeho intimní písně z debutového alba there is no rescue mission, we are safe odkazují svým názvem na dystopickou ságu Station 11 o konci civilizace. „Prokovy písně stejně jako náš festival přinášejí závan optimismu v nejistých časech,“ doplňuje dramaturgyně festivalu Kač Fišer. Podobné ladění má i tvorba Viktora Oriho, který dlouhá léta působil jako zpěvák a kytarista rockového tria Shallov. Jeho album Lepsie nebolo nikdy dobre nebude podává syrový obraz dnešního světa. „Jeho texty jsou místy cynické, ale vždy nesou silný apel k akci a nutnosti změny,“ uzavírá Pavel Uretšlégr.

Dvaatřicátý ročník BESEDY (u Bigbítu) se uskuteční 1. a 2. srpna 2025 v Tasově u Veselí nad Moravou. Svého zástupce mezi pěti desítkami programových položkami na festival opět doveze i Startér Radia Wave. Chybět nebude místní folklor a další umělci vystoupí také v rámci ostatních programových bloků, Soutěže písničkářů a tzv. Apollónovy návštěvy.

Předprodej probíhá v síti smsticket.

 

Jihočeská metropole ožije literaturou

Program plný novinek nabídne letošní, již třináctý ročník multižánrového festivalu Literatura žije! 2025, který se uskuteční v termínu od 21. do 27. dubna v Českých Budějovicích. Kulturou nabitý týden bude lákat na zajímavá jména české literární scény, skvělé kapely nebo akce zaměřené na komiks a mangu. Na své si přijdou také fanoušci nezávislých nakladatelství, rodiny s dětmi nebo lidé, kteří rádi tvoří, ale omezuje je zdravotní či sociální handicap.

Jednou z novinek je tematické zaměření celého festivalu, kterým je „neklid“. Proč právě toto téma? Besedy, autorská čtení či divadelní představení se dotknou problematiky duševního zdraví mladých lidí, doby postcovidové, environmentální úzkosti či turbulentní mezinárodní situace. Neklid vyvolává pocity nejistoty, strachu, zároveň ale vytváří prostor pro hledání nových forem a obsahů.

Mimořádně atraktivní je letos zejména hudební linka festivalu. V rámci tak zvaného Bookfestu, festivalu malých nakladatelů, který v sobotu 26. dubna nabídne v Žižkárně celodenní program, vystoupí známá rocková kapela The Silver Spoons. O den dříve do Budějovic poprvé zavítá populární slovenský raper Marco Damian, který vystoupí též v Žižkárně od 21 hodin, a po něm jeden z objevů české rapové scény Anki. Z literárních hvězd je třeba zmínit spisovatelku Terezu Boučkovou, která v úterý 22. dubna představí v Jihočeské vědecké knihovně oceňovanou knihu Dům v Matoušově ulici, s neklidnou situací na slovenské kulturní scéně návštěvníky seznámí spisovatel Michal Hvorecký. Zajímavou osobností, která vystoupí pro změnu ve čtvrtek 24. 4. v Horké vaně, je publicista a historik Jiří Padevět. Společně s publikem si nad svou novou knihou Český bestiář posvítí na temné postavy moderních českých dějin.

Tahákem, zejména pro mladší čtenáře, bude akce zaměřená na komiks a mangu, která proběhne ve středu 23. 4. v Biografu Kotva. Jaké jsou nejpodivnější věci v Marvelu, jakým způsobem cenzura ovlivnila dějiny komiksu a jak se kreslí manga? I na to odpoví bohatý program plný přednášek a besed se zajímavými osobnostmi české komiksové scény. Dále se budou promítat anime filmy, prodávat komiksy a mangy a proběhne vernisáž ilustrací.

Literatura dokáže spojovat, odbourávat předsudky a přispívat k toleranci. Také letos jsou důležitou součástí festivalu akce zaměřené na sociálně vyloučené skupiny, menšiny nebo lidi s handicapem. Originálním zážitkem bude setkání s romským boxerem Stanislavem Tišerem, který ve čtvrtek 24. 4. v Rabenštejnské věži představí autobiografickou knihu Já byl frajer kluk. Ta líčí slavnou éru jeho aktivní boxerské kariéry, životní propady i způsob, jakým dnes pomáhá mladým romským klukům najít jejich místo v životě. V programu nechybí čtení klientů organizace FOCUS, která pracuje s lidmi s duševním handicapem, bezdomovecké divadlo nebo pořad BudQueer, na němž bude číst nositel loňské Ceny Magnesia litera za prózu Marek Torčík.

Ani letos nebudou chybět tradiční akce, jako je bazar knih na náměstí Přemysla Otakara II., v němž si návštěvníci můžou zdarma vybrat knihu svého srdce nebo přispět do sbírky svou vlastní. Městem opět pojede literární autobus plný básníků a hudebníků.

V neděli se pak festivalový program přesune do Stromovky, kde se uskuteční tak zvané Silent poetry. Návštěvníci zažijí audiovizuální zážitek, kdy jim ve sluchátkách poběží scénická performance autorské dvojice Lukáše Urbance a Jakuba Doubravy na motivy Knihy neklidu od slavného portugalského spisovatele Fernanda Pessoy. Téma duševního zdraví pak divadelní formou ztvární brněnské divadlo Feste.

Letošní ročník byl finančně podpořen Magistrátem města České Budějovice a Ministerstvem kultury ČR.

 

Více informací o festivalu:

FB: https://www.facebook.com/literaturazije/

Ludovico Einaudi přidává v Praze druhý koncert. Italský skladatel a klavírista vystoupí v O2 universu také 28. května

První termín – vyprodáno! Nyní Ludovico Einaudi, italský klavírista a skladatel, mistr působivé, zasněně magické hudby, autor soundtracků k filmům jako Nedotknutelní, Samba nebo Země nomádů, přidává v Praze z důvodu velkého zájmu další koncert! 28. května, tedy o den dříve oproti původnímu vyprodanému termínu, opět v O2 universu. Na obou večerech vystoupí Ludovico Einaudi v doprovodu šestičlenné smyčcové formace. Vstupenky na přidaný koncert jsou v prodeji v sítích TicketmasterTicketportal. Koncerty pořádá agentura Charmenko.

Ludovico Einaudi naživo v Praze představí nové album pojmenované The Summer Portraits, které je „věnované všem našim létům a všem našim krásným okamžikům.“ Nahrávka se třinácti skladbami čerpá z osobních vzpomínek vyvolaných sluncem, létem, prázdninami s rodinou a nedávným návratem do Turína, města, kde strávil dětství. Díky plné sestavě doprovodných hudebníků se Einaudi vrací stylově k albu In A Time Lapse z roku 2013 a nabízí bohatší zvukovou paletu než nedávné sólové desky. Na album, které je zde k poslechu, poutají videoklipy Jay, Rose Bay, Punta BiancaPathos.

Ludovico Einaudi patří s devíti miliardami přehrání skladeb ročně k nejstreamovanějším klasickým umělcům. Vydal řadu úspěšných alb, vyprodává nejprestižnější sály po celém světě a je ceněným autorem hudby k mnoha filmům.

 

Ludovico Einaudi (Itálie)

  1. + 29. 5. 2025, O2 universum

Vstupenky: k dostání v sítích TicketmasterTicketportal

Obří světelné loutky, videomapping na katedrálu i vyznání Plzeňanů. Takový bude 8. března zahajovací večer plzeňského jubilejního roku 2025

Plzeň zažije při sobotním večeru 8. března na náměstí Republiky magické chvíle. Na cestě galaxií sem zavítají dvě obří bytosti z rodiny DUNDU, aby Plzeňanům připomněly stěžejní okamžiky 730 let dlouhé historie jejich města. Velkolepou multimediální show k výročí založení Plzně a 10. výročí projektu Evropské hlavní město kultury zpestřenou o videomapping na katedrálu sv. Bartoloměje s názvem Cesta galaxií přes Plzeň doplní soubor videí a obrázků z veřejné výzvy Lidé plzeňští a projekce Plzeňské obrazy.

Letošní rok se nese v duchu významných výročí a my jejich oslavy zahájíme právě velkolepým večerem na náměstí Republiky. Říká se, že kultura spojuje, proto věřím, že se u plzeňské katedrály setkáme v co nejvyšším počtu. Videomapping nebo úžasné světelné loutky určitě budou stát za to,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký.

Supermoderní světelné obří loutky, otec Vektor a jeho dcera Mia, slibují atraktivní podívanou v kulisách historického náměstí Republiky. Odehrají příběh, v němž se obě vyšší bytosti z daleké budoucnosti na své cestě napříč galaxiemi a časem zastaví 8. března právě v Plzni. Tato neobyčejná stvoření budou svými dialogy glosovat několik posledních století historie Plzně doprovázených velkorysým videomappingem na katedrálu sv. Bartoloměje z dílny plzeňského studia Metanoia Creatives,“ přiblížila část slavnostního programu radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče Eliška Bartáková. Doplnila, že DUNDU je umělecký projekt z německého Stuttgartu, který se již předvedl v mnoha zemích pěti kontinentů a udivuje nejen svými rozměry – otec Vektor dosahuje výšky osmi metrů, jeho dcera Mia tří.

Obě zářící loutky, jsem si jistý, ovlivní atmosféru celého večera směsí magie a emocí a promění jej v nezapomenutelný zážitek. Navíc jsou loutky obdařeny charizmatickými hlasy. Otce Vektora namluvil herec Martin Stránský, Miu dvanáctiletá Ester Dubničková,“ prozradil Jiří Suchánek, kreativní ředitel projektu a dodal, že největší výzvou projektu je koordinace mnoha prvků tak velké show na dálku a v poměrně krátkém čase. „Scénář, hudba i vizuály se od prosince vytvářejí v Plzni, loutky budou mít jeden den na zkoušky ve Stuttgartu a poté jeden den v Plzni těsně před akcí. Vše proto musí být naplánováno do detailu, byť improvizace bude určitě také třeba,“ upřesnil. Ve finále se loutky vydají mezi diváky, aby si je mohli zblízka prohlédnout nebo si je vyfotit.

Cesta galaxií je největší, ale nikoli jedinou show večera. V mezičasech tohoto multimediálního kusu se bude objevovat projekce s názvem Plzeňské obrazy. Ta bude formou videomappingu vyprávět animovaný příběh historie města od doby husitů přes osvobození americkou armádou až po získání významných titulů plzeňských sportovců a titulu Evropské hlavní město kultury 2015.

Jednu z kapitol zpodobní také krátká videa, fotografie a obrázky, které v rámci veřejné výzvy Lidé plzeňští vytvořili sami Plzeňané. „Právě zpracováváme materiál, kterého se od začátku roku sešlo dost na vytvoření pestré mozaiky. Ta dokreslí kapitoly o historii města v rámci velkého videomappingu, výběr bude k vidění také na menších LED obrazovkách umístěných na ploše náměstí,“ doplnila Soňa Rychlíková, ředitelka společnosti Plzeň 2015, která akci produkčně zajišťuje.

Večer bude rozdělen do tří identických bloků se začátky v 18:30, 20:00 a 21:30 hodin. Pro návštěvníky bude k dispozici gastrozóna čítající několik foodtrucků a velký stan s nabídkou nápojů.

Akce omezí provoz v centru Plzně. Náměstí Republiky bude od 17 hodin do půlnoci zcela uzavřeno pro automobilovou a autobusovou dopravu, omezen bude také průjezd tramvají. Aktuální informace je možné sledovat na webech plzen2025.eu a pmdp.cz.

Hned o dva týdny později, v pátek 21. a v sobotu 22. března, budou oslavy 10 let od Evropského hlavního města kultury pokračovat již 10. ročníkem festivalu světla BLIK BLIK rozšířeným o několik nových instalací. Návštěvníci uvidí například multimediální performance Square, která kombinuje současný tanec, projekce a hru světla a stínu, či působivou instalaci Flux od Collectif Scale z Francie. Od 21. do 27. června ovládne Plzeň šestý ročník street artového festivalu WALLZ, během něhož umělci z celého světa tvoří velkoplošné malby na vybrané domy a objekty. Oslavy vyvrcholí od 12. do 14. září třídenní open air akcí pod názvem Plzeň v záři na náměstí Republiky. Vedle koncertu belgické kapely The Rackers zažijí diváci v centru města průvod francouzského souboru Picto Facto a jejich show Lampadophores s obrovskými svítícími objekty. Akce vyvrcholí za živého doprovodu rockové kapely Duchamp Pilot akrobatickou hudební komedií Muaré Experience španělského souboru Voalá Station s 21 akrobaty a umělci, z nichž 12 bude zavěšených na jeřábu nad hlavami návštěvníků. Třetí den se představí hudební, taneční, muzikálový, baletní i operní program se světelnými efekty v režii plzeňského Divadla J. K. Tyla s řadou známých tváří, ale i nezávislých umělců a uskupení z místní kulturní scény. Ve stejné dny se také uskuteční Mezinárodní konference Kultura, která trvá! prezentující nové trendy v kultuře na pozadí projektu EHMK.

 

Vinyla Night: Hudební ceny Vinyla se mění ve festival představující talenty české scény

V klubu ARCHA+ vystoupí nominovaní Anki, Mat213, whyohwhy a mezi patry klid, doplnění Duklou, Fæ Bestia, BoLs/SLoB a pořadem Startér

Hudební ceny Vinyla letos opět představí to nejzajímavější z české hudební scény – tentokrát ve festivalovém formátu. Organizátoři XIV. ročníku přichystali Vinyla Night, regulérní festival, který spojí slavnostní vyhlášení oceněných v kategoriích Album roku, Objev roku a Počin roku s pěti plnohodnotnými koncerty. V pražském klubu ARCHA+ se 7. března na dvou scénách představí nominovaní Anki, Mat213, mezi patry klid a whyohwhy, doplněni speciálním hostem Duklou. Ocenění převezmou také laureáti výzvy Bastl Electronic Track pro začínající hudební producenty*ky a Ceny Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku. Program doplní živé natáčení pořadu Startér a závěrečná část večera, kde své sety odehrají Fæ Bestia a BoLs/sLoB. Celým večerem provede moderátorka Hana Řičicová.

Sedmihodinový festival Vinyla Night odstartuje v 18:30 v kavárně ARCHA+ živým natáčením Startéru Radia Wave, na který je vstup zdarma. Jeho tvůrci Filip Černý a Martin Šolc mu dali podtitul Co znamená být objeven? a do debaty přizvali umělce nominované v kategorii Objev roku – Barboru Horu, Idu the Young, whyohwhy a mezi patry klid. „Vinyla není jen slavnostní večer, ale celoroční platforma se dvěma desítkami koncertů, diskuzí a workshopů. Letos poprvé však vyhlašování cen pojímáme jako skutečný minifestival osobitých jmen české scény v nových prostorách klubu ARCHA+,“ říká za koordinátory cen Pavel Uretšlégr.

Hudební program otevře pražský rapper Anki, nominovaný na desku roku. Svou nahrávkou I want to feel safe završil trilogii alb reflektujících jeho vyrůstání v Sudetech – tentokrát však jde nejhlouběji na dřeň. Dalším nominovaným v této kategorii a zároveň jedním z headlinerů večera je Matěj Čech aka Mat213, objev Vinyly z roku 2022. Na desce Nesu oheň tento mluvčí své generace a internetový troll v jednom potvrdil, že domácí alternativní pop v něm našel nového lídra.

Během večera se dále představí kapela whyohwhy, která posluchače zavede do abstraktní potemnělé krajiny plné neotřelé poetiky a nápaditých kompozic. Na pódiu vystoupí i trojice Dukla, jejíž album Stejný lepší se dostalo do širších nominací. Kapela se na něm posunula od introvertního post-punku směrem k elektronice a rapu, čímž si během loňského roku vydobyla status klubové senzace. Respekt na nezávislé scéně si získali i další účinkující – na objev nominovaná dvojice mezi patry klid. Ta je příkladem současného alternativního přístupu k rapu a už před dvěma lety zvítězila ve výzvě Bastl Electronic Track.

Slavnostní ceremoniál se odehraje ve dvou blocích. V první části porota ocení vítěze pátého ročníku Ceny Jany „Apačky“ Grygarové za publicistiku a čtvrtého ročníku výzvy Bastl Electronic Track, do níž se letos přihlásilo 40 hudebních producentů a producentek. Součástí tohoto bloku bude také křest výročního vinylu s vizuálem od významného českého umělce Igora Korpaczewského, známého jako KW. „KW patří mezi nejvýznamnější představitele domácí malby posledních třiceti let. Je absolventem Akademie výtvarných umění v Praze, kde také řadu let působil jako pedagog. Zajímavostí je, že je zároveň aktivním hudebníkem,“ dodává za organizátory Tomáš Grombíř. Limitovaná stokusová série výroční LP desky obsahuje po jedné skladbě od všech nominovaných a zároveň slouží jako trofej pro vítěze ve všech kategoriích.

Ve druhé části ceremoniálu budou vyhlášeni vítězové hlavních kategorií – Album roku, Objev roku a Počin roku. Ani tím však letošní oslavy Vinyly nekončí. „V rámci after party se představí Fæ Bestia, vítězka loňské výzvy Bastl Electronic Track, a také excentrický elektronik Matěj Dvořák se svým projektem BoLs/sLoB, s nímž byl loni nominován na objev roku. Přijďte si užít energii nezávislé hudební scény a být součástí komunity, která ji pomáhá utvářet,“ uzavírá Pavel Uretšlégr.

Partnerem vyhlášení cen Vinyla 2024 jsou ARCHA+ a GoOut.

Událost na Facebooku: https://www.facebook.com/events/1132421681941369

Program slavnostního večera Vinyla Night 7. března 2025 v ARCHA+

18:00                                       oficiální začátek, otevření dveří

18:30 – 19:20   Kavárna                       Startér – podcast Radia Wave

19:30 – 20:10   Velký sál           Koncert I – Anki

20:15 – 20:55   Malý sál            Koncert II – whyohwhy

21:00 – 21:15   Velký sál           Vyhlášení I. část (Bastl Electronic Track, Cena Jany „Apačky“ Grygarové)

21:15 – 21:55   Velký sál           Koncert III – Dukla

22:00 – 22:40   Malý sál           Koncert IV – mezi patry klid

22:45 – 23:00   Velký sál           Vyhlášení II. část (Počin, Objev, Deska)

23:00 – 00:00   Velký sál           Koncert V – Mat213

00:00 – 00:45   Malý sál           Koncert VI – Fæ Bestia

01:00 – 01:45   Malý sál           Koncert VII – BoLs/sLoB

 

NOMINACE 2024

 

DESKA ROKU

Anki – I want to feel safe

GbClifford – my heart is bigger than the grief inside of it

Mat213 – Nesu oheň

Irena a Vojtěch Havlovi – Four Hands

OBJEV ROKU

Barbora Hora

Ida the Young

mezi patry klid

whyohwhy

POČIN ROKU

Transmission for Palestine

Sanatorium Sonorum

Synth Library

ARCHA+

Ventolin přináší Všechno nejlepší – album o hledání hudební radosti navzdory všemu

Videoklip Vyšší inteligence sleduje Ventolina na absurdní výpravě od plotny do klubu

Elektronický producent Ventolin se vrací s albem Všechno nejlepší. Jedná se o dosud nejpestřejší a nejpropracovanější nahrávku hudebníka a akademika Davida Doubka, která se žánrově rozpíná od psychedelického acid techna přes jungle, disco, indie-pop až k hiphopu. Poprvé ve své diskografii si na album přizval jiného zpěváka – rappera MC Geye. Společně s deskou Ventolin představuje i nový videoklip k singlu Vyšší inteligence. Křest alba proběhne 28. března v pražském klubu ARCHA+ a 4. dubna na brněnské Flédě.

Všechno nejlepší je kolekcí skladeb, které Ventolin napsal a nahrál v roce 2024. Spojuje je hledání radosti z hudby a psaní, a to navzdory společensko-civilizačním okolnostem a vlastním strachům a úzkostem. „Oproti předešlým deskám jsem tentokrát vyzkoušel řadu různých postupů, vystřídal různá studia a každá skladba si prošla mnoha verzemi. Výsledkem je větší zvuková a pocitová vrstevnatost. Stále vycházím z analogového syntezátorového zvuku, protože se v té rozvrzané rozladěnosti cítím nejlíp, ale využil jsem i dost digitálních nástrojů. Na desce je také ze všech mých desek nejvíc kytar a zároveň na ní zpívám víc než kdy předtím,“ říká Ventolin.

Nahrávka má široký žánrový záběr – od vysloveně tanečního tracku Když jedu z hub, jehož klip od listopadu nasbíral téměř čtvrt milionu zhlédnutí, přes elektro-písničkové Brambory, leftfield-disco Jak se vám bydlí až k abstraktním techno instrumentálkám Love your neighbour a Elephant.

Videoklip Ventolin – Když jedu z hub: https://youtu.be/jGiAXU-8Vn8

V textech na novince Ventolin vychází ze subjektivního postoje a využívá metafory i osvobozující moc nonsensu. „Texty jsou o svobodě, legraci ze sebe sama, kultu práce, zranitelnosti, bydlení, houbách, koupání v moři nebo o tom, co v textech uslyší posluchači, protože kromě toho, co se snažím říct jednoznačně, mám nejradši, když text otevře okno někam jinam, upřesňuje hudebník.

Dokončení desky akceleroval producent Prokop Holoubek (Midi Lidi, Bumbum Satori). Na jeho popud Ventolin opustil fetiše domácího studia a materiál na album nahrál v několika různých studiích i hotelech, dokonce i u potoka, jen s laptopem, zvukovou kartou a pár nástroji. Je úspěšným vzepřením se strachu ze světa, z technologie, ze selhání i z komunikace. A současně i výsledkem překonání fyzických limitů, astmatu nebo při nahrávání zlomeného žebra. Příběh desky Všechno nejlepší i díky tomu končí dobře, navzdory řadě těžkostí, kterými si Ventolin při nahrávání prošel.

Společně s albem vychází videoklip k písni Vyšší inteligence. Ventolin se v něm vydává do ulic Prahy na surreálnou cestu od plotny do techno klubu a zažívá fyzickou i transcendentální metamorfózu pomocí tradičního sedláckého tance „Ryba v pytliku“, známého z období tzv. Chodského povstání (1693–1695) pod vedením Jana Sladkého Koziny.

Videoklip Ventolin – Vyšší inteligence: https://youtu.be/DxuyO0_RopY

Nová deska je nejen žánrově rozmanitá, ale také plná hostů. Slokou a rapem do hitu Fešák přispěl Kuba Rafael – MC Gey, producentsky se na ní podílel Prokop Holoubek, v písni Lom nazpívali vokály Klára Doubková a také Bára UngerováJan Kratochvíl z kapely DVA. Různými textovými nápady či inspiracemi přispěli také Berta Doubková, Jan TurnerZdeněk Holoubek.

Album Všechno nejlepší vychází 21. února 2025 na vinylu, CD a digitálně u labelu Bumbum Satori. Mix a produkci obstaral Ventolin ve spolupráci s Prokopem Holoubkem, mastering ve studiu Audiogarden měl na starosti Jan Křišťál. Vizuální podobu alba vytvořil Petr Novotný.

 

Tracklist

A.

Fešák (feat. MC Gey) 3:31

Když jedu z hub 4:29

Brambory 3:05

Vyšší inteligence 4:23

Náboženství práce 3:25

 

B.

Jak se vám bydlí? 4:54

Love Your Neighbour 4:38

Lom 3:55

Elephant 6:00

Všechno nejlepší tour jaro 2025

21/02 Litomyšl, Kotelna

01/03 Klatovy, Falcon

07/03 Děčín, Le Garage Noir

14/03 Trenčín, Klub Lúč

28/03 Praha, ARCHA+ (křest alba)

29/03 Tábor, Noc divadel

04/04 Brno, Fléda (křest alba)

05/04 České Budějovice, MC Fabrika

11/04 Liberec, Bunkr + MIDI LIDI

12/04 Pardubice, Everything

25/04 Bratislava, Klub Za Zrkadlom + MIDI LIDI

31/05 Strakonice, Ostrov 1415

sinekfilmizle.com