Pražské, nyní už jen kvarteto Končinna, jak napovídá i svým názvem, je volným pokračováním někdejšího výrazného zjevení alternativního šansonu, kapely Činna. S tou ho spojují nejen pianista Petr „Komár“ Soudek a (až na jednu výjimku) texty Zdeňka „Hmyzáka“ Nováka, ale i samotné skladby. Většinu z nich už totiž Činna kdysi hrávala; v novém aranžmá mají ale výrazně modernější a zcela současný zvuk. Ačkoli tak formace oplývá naprosto tradiční sestavou klávesy-basa-bicí-trubka, nešetří samply ani elektronikou, a její hudba se tak přelévá od zamyšlených a někde vyloženě něžných, akusticky pojatých pasáží k až futuristickým okamžikům s tvrdými beaty a expresivním projevem. Proměna a rozdíl mezi oběma soubory je patrný hned na úvodní písni a jednom z největších „hitů“ Činny, skladbě Kuny, kde původně dominantní piano doplňují různé terénní zvuky, hutná rytmika a ve finále jedovatě syntetický klávesový rejstřík, upomínající třeba sólové vyhrávky Michaela Kocába ve skladbách Pražského výběru. Ale i v dalších skladbách mohou posluchače udivit až industriálně nekompromisní a agresivní rytmy, které by nepřekvapily ani u takových Nine Inch Nails či Laibach. To vše v kombinaci s Hmyzákovým textovým surrealismem získává úplně nové rozměry. Protože i v pomalých pasážích, kde nedominují bicí, vystupují na odiv spíš ambientní či krautrockově psychedelické obrazy než někdejší zakouřená barová nálada Činny. Avšak ani tyto kořeny kapela nezapírá; důkazem jsou poklidné písně Hlava kolem a Hroši, zatímco zhudebněný text Ne, to není úsměv Jana Opolského posluchače zanese až někam k art rocku. Na albu zachycenou současnou podobu kapely tak lze doporučit mnohem více třeba fanouškům takových B4 než někdejšímu publiku Činny či jiné devadesátkové alternativy. A je rozhodně fajn, že na značce Guerilla, u které to chvíli vypadalo, že už bude vydávat jen objevené archivní klenoty či mladší klony tradičního undergroundu, vychází právě taková, skladatelsky, aranžérsky i zvukově vypiplaná nahrávka.
Cafuné: Tra le corde dei racconti
V portugalštině mají pro veleněžné pohlazení-prohrábnutí-počechrání vlasů milované bytosti, dítěte, partnerské lásky nebo vzácného předka výraz cafuné. Do italštiny, odkud kapela pochází, jednoslovně nepřeložitelný. Prostý intimní akt. Ani v češtině neexistuje. Toto gesto dalo vzniknout nejen názvu kapely, ale i emocionální a umělecké duši jejich debutového alba Tra le corde dei racconti. Středomořský folk, víc folkrock, vypravěčský folklór střižený proggerskou instrumentační složitostí na posluchačsky vstřícném písničkářství, až se chce říci libosti v nejlepším slova smyslu. Nikoli libovosti. Aniž by stavěli na případném komerčním dopadu, skládají a hrají unikátně vzácně po svém, ze svého cafuné.
Devět písní plyne coby obrazy intenzivní krásy vůdčích i jemných ozdob klasické kytary a buzuki (Antonio Pincione), citlivých perkusí (Michele Vannucci), spodních vod basových linek (Emanuele Casu) i rockově energických vrcholení v úchvatné úvodní titulce, výživném to předkrmu, včetně série odvážných flétnových a varhanních pasáží (Floriana Benedetti) zcela nečekaně vstupujících do třpytivé árie zpívané z nebes (Irene Lippolis). Keltská harfa (Chiara Vatteroni) bere přirozenou jemností ústřední roli k dokonalému kontrastu přísné kytaře ve velkolepé La Huesera až hluboko do středověku, kam předtím uvede temperamentní Fata del Jazz. S radostí a grácií vytváří kapela jakýsi most mezi ozvěnou britského folk-rocku 70. let a těmi nejarchaičtějšími zvuky Středomoří, evokuje vzdálené krajiny zastavené v čase, vize vynořující a rozplývající se v ranní mlze. Atmosféra či nálada velmi stopově připomíná Pentangle, Fairport Convention a snad i byvší velebnost flétny Iana Andersona. Ale v těchto texturách pulzuje autentická, niterná středomořská esence, složená ze země, větru a historek šeptaných kolem ohně. Hudební cesta tvořená příběhy a legendami, pohlazení, které se dotýká akordů paměti a provází posluchače do intimní, poetické, rituální dimenze.
JAKUB KÖNIG: Astronauti
Druhé album Jakuba Königa pod vlastním jménem, tedy bez kuchařské čepice, kapely či projektu, tematicky navazuje na to první, Hvězdy (2023). Tj. přes kosmická podobenství poeticky reflektuje lidskou pozemskou každodennost. Königovu každodennost. Deska je opět hodně o egu, což je v případě sugestivní, niterné tvorby nejen v pořádku, ale možná jediné možné. Protože autor píše o člověku, kterého nejlépe zná, byť se v něm (jako každý) vždy úplně nevyzná, o situacích, jaké hluboce prožíval, a to takovým způsobem, že se s ním leckdo snadno ztotožní. Jde také o naši každodennost.
Hned úvodní píseň Zakopaný dokáže „rozsekat“ (myslím, že jsem tenhle nový výraz ještě nikdy nepoužil, jenže sem padne) tím, jak výstižně popisuje pocit bezmoci vůči nepravostem světa. Příběh následujícího textu Neletím zdánlivě jen o tom, proč autor nelétá s rodinou na dovolenou, může poté vyznít málem banálně, dokud se v závěru neozve zobecňující pointa – nasamplovaná věta: „Cítit úzkost je dneska normální.“ Další zvláště působivá trefa do černého šípem zdánlivé banality? Lo-fi hiphopová vyprávěnka Plán. Obecně platná, ale mrazivě přesně zapadající zvláště do atmosféry doby po volbě vlády národní ostudy. Dojem ze všech odvyprávěných depek je osvobozující. Ve smyslu známé poučky, že definování problému je nutnou podmínkou jeho řešení. A pojmenované zlo je menší než to záhadné.
Hudebně jsou Astronauti hrubozrnější a rozháranější než Hvězdy, což považuji za adekvátnější Königovým výpovědím. Producent Aid Kid trefil správnou míru zvukové nakřáplosti a živelné naléhavosti, ať už využívá elektroniku nebo „živé“ nástroje. Což nijak nebrání zpestřujícím vstupům hostů (Ondřej Galuška, Petr Ostrouchov či Nivva).
Dokonale odzbrojující je Königova vlastní charakteristika alba i tvorby obecně, uvedená v tiskové zprávě: „Je to můj soukromej návod, jak nepodlehnout strachu a pocitům beznaděje.“ Takový návod se dneska zatraceně hodí.
Charles Lloyd: Figure in Blue
Existuje-li moudrost kmetů, v jazzu to lze se vší jistotou říci o hudbě Charlese Lloyda! Dokládá to jedinečným způsobem nahrávka z března 2025 u příležitosti jeho 87. narozenin, opět v divadle Lebero v Santa Barbaře, jako slavný komplet jeho „osmičkového“ jubilea. Figure in Blue Charles Lloyd nahrál se svým současným „dvorním“ pianistou Jasonem Moranem a kytaristou Marvinem Sewellem, afroamerickým bluesovým a jazzovým kytaristou původem z Chicaga. Na Lloydově albu se objevuje poprvé. Repertoár je pro Lloyda typický: většinu skladeb si napsal, úvodní tradicionál Abide With Me si zaranžoval a nechybí témata jeho oblíbeného Dukea Ellingtona – Heaven a Black Butterfly, na nichž blízkost Dukea a Lloyda je nejzřetelnější. Tečku za hudbou tohoto 2CD však trio udělalo nádhernou skladbou Leonarda Bernsteina Somewhere, napsanou pro muzikál West Side Story (1957), a Lloydovo trio ji zahraje procítěně, jako v původní verzi zazpívá Reri Gristová. „In blue“ však neznamená, že budete ve skladbách vnímat schémata klasických dvanáctek; „blue“ znamená obecně pocit vyvěrající z duše spirituálů, gospelů, zamyšlené lyriky, z melancholie blues. Na albu jsou jen dvě syrová blues, odkazující do historie této hudby: Chulahoma (ze severu Mississippi, odkud pochází bluesman Junior Kimbrough) a Blues for Langston (básník a spisovatel Langston Hughes). V Chulahomě v prologu zazní Sewellova elektrická kytara v blues-rockovém módu, v půli se přidá Lloydův tenor v dokonalém souznění a s hypnotickou gradací. Basové struny rozezní klasičtěji v duchu městských blues v Blues for Langston, kytara má hlavní slovo, po půli se přidá Lloyd s flétnou a Moran na klavír. Sewell se však představí i klasičtější hrou v Lloydově baladickém vyznání velikánu Ellingtonovi Figure in Blue, memories of Duke, kde si dopřejí krásná sóla všichni tři účastníci této „blue“ seance! Lloydovo oblíbené tarogato vyzpívá baladu Hymn To The Mother, for Zakir.
Robert Finley: Hallelujah! Don’t Let the Devil Fool Ya
ALBUM MĚSÍCE
„Vstoupil, jako by přišel přímo z bažiny. Měl kožené kalhoty, boty z hadí kůže, velkou country & westernovou přezku na opasku, kožený kovbojský klobouk a tříčtvrteční kožený kabát. Po boku v pouzdře měl skládací slepeckou hůl. V podstatě působil jako dokonale vyfiknutý pro televizní natáčení.“ Takhle nadšeně vypráví jeden z dnes nejvýznamnějších světových hudebních producentů, polovina slavného dua The Black Keys Dan Auerbach, o svém prvním setkání ve studiu se zpěvákem Robertem Finleym.
K tomu došlo před necelými deseti lety. Auerbach odhalil ve Finleym mimořádný pěvecký potenciál, tehdy zpěvákovi bylo přes šedesát, měl za sebou celý život, plný nejrůznějších zaměstnání, ale také let buskování po ulicích. A jednu vydanou desku. Auerbach s ním – včetně této aktuální – natočil během relativně krátké doby už čtyři alba, všechna skvělá. Především autentická, i přesto, že Auerbach je vlastně už mainstreamová osobnost, dokáže dokonale vycítit, co nekašírovaný muzikant, o kterého se stará, potřebuje. A rozhodně není nutné mít pocit, že si na něm přihřívá polívčičku víc, než by bylo zdrávo. Jeho produkce jsou přímo vzorové.
Platí to i pro aktuální album Hallelujah! Donʼt Let the Devil Fool Ya, jehož název naznačuje, že je tentokrát víc než dřív napojeno na gospel. Žánr, se kterým má Finley (jako drtivá většina známých černých zpěváků celého dvacátého i současného století) bohaté zkušenosti už od raného mládí. Protože ten „radostný rámus pro Hospodina“ (jak kdysi krásně popsal gospel Lubomír Dorůžka) je prostě součástí afroamerické DNA, a když se u někoho už v dětství objeví hudební talent, kostelu prostě neunikne.
Album to ovšem není úplně čistě gospelové, to by asi nedávalo úplný smysl. A – v nesouladu s uvedenou Dorůžkovou definicí – nepůsobí ani dvakrát radostně. Je to spíš zatěžkaný, bažinatý gospel, postavený na ostinátních figurách, na úžasně syrovém zpěvu Roberta Finleyho a jeho dcery Christy Johnson v odpovídačkách, a na neméně uhrančivém hudebním doprovodu, který staví na minimalistických figurách (ani Auerbach u kytary ani kdokoli jiný tady opravdu neexhibuje). Celé to hodně připomíná třeba staré nahrávky Howlinʼ Wolfa, a to je velmi vysoká pocta, protože Wolf (a jeho skvělá kapela v čele s kytaristou Hubertem Sumlinem) je nejen nedosažitelným etalonem toho nejdrsnějšího elektrického blues, ale také vlivným guru mnoha zdaleka nejen ryze bluesových muzikantů. Až budete někdy mluvit třeba s PJ Harvey, schválně se jí na něj zeptejte…
Zkazky okolo alba tvrdí, že bylo natočeno improvizační metodou za jeden jediný den. Takové informace kolem Finleyho musíme brát s rezervou, k jeho bluesmanské image patří i trocha pábení, to je v některých ohledech prokázáno. Nicméně zvuk a feeling alba skutečně připomíná mimořádně vydařený jam, takže informace nemusí být daleko od pravdy. O důvod víc se nechat do té neopakovatelné, prapodivně temné, a přitom nadějeplné atmosféry vtáhnout.
Živé kvety se obnoví ve Staré pekárně
Brněnský klub Stará pekárna zažije krátce před Vánocemi mimořádnou událost. Zahrají zde totiž ve staronové sestavě Živé kvety, slovenská kapela, již lze bez nadsázky označit za kultovní.
Živé kvety vznikly v bratislavském porevolučním kvasu v první polovině devadesátých let kolem zpěvačky a textařky Lucii Piussi a kytaristy a skladatele Petera Bálika. Vydaly dvanáct alb, většinu z nich u Slnko Records, za jejich nejpopulárnější desku je považována Sloboda z roku 2005.
Kapela koncertovala zejména na Slovensku a v Česku, 23. prosince 2011 vystoupila na koncertě Pocta Václava Havla ve velkém sále pražské Lucerny. Dva roky předtím si zahrály Živé kvety také opakovaně v New Yorku.
Po sedmadvaceti letech, v roce 2020, Živé kvety zanikly pro neshody svých zakladatelů, kteří se rozhodli věnovat vlastním projektům. Lucia Piussi společně s bubenicí a houslistkou Agnes Loveckou založily skupinu Terrible 2s, Peter Bálik začal působit v kapelách Štefánikove deti a Slobodná Európa. Čas ale naštěstí obrousil hrany a za poslední dobu se Živé kvety tu a tam, velmi výjimečně, opět objevují před publikem. Jednou z takových příležitostí připomenout si jejich tvorbu bude koncert 17. prosince v brněnské Staré pekárně, kde zahrají společně s Terrible 2s.
V Jazz Docku budou znít Led Zeppelin
Jazz Dock Orchestra je moderní jazzový big band evropské úrovně, zaměřený na autorskou tvorbu a také na interpretaci klasického bigbandového repertoáru. Za šest let své úspěšné existence se orchestr stal „vlajkovou lodí“ klubu Jazz Dock a má za sebou spolupráci s předními světovými hudebníky, jako jsou Kurt Elling, Richard Bona, Ben Wendel, Niels Klein a další. Precizní, ale zároveň živelná souhra, skvělá sóla a kvalitní partitury přinesly big bandu velké renomé v širším kontextu evropské jazzové scény.
Tvorba orchestru se zaměřuje jednak na vlastní, originální kompozice (zejména Jan Jirucha, Andy Schofield, Miroslav Hloucal a další), ale také na kvalitní aranže světového repertoáru, samozřejmě především z oblasti moderního jazzu, ale tu a tam také ukročí někam hodně daleko. V prosinci se Jazz Dock Orchestra opět vrátí k hudbě legendární britské rockové kapely Led Zeppelin.
Tato myšlenka pochází od baskytaristy Rastislava Uhríka a umělecký vedoucí kapely Andy Schofield se jí aranžérsky chopil. Ačkoli big bandy již v minulosti adaptovaly rockovou hudbu – Gil Evans aranžoval skladby Jimiho Hendrixe a Thad Jones vytvořil skvělé verze písní Stevieho Wondera a The OʼJays – podle informací orchestru je toto vůbec poprvé, co byla hudba Led Zeppelin zpracována tímto způsobem. Andy Schofield připravil 11 zcela nových aranžmá, která zůstávají věrná duchu originálů, ale zároveň je pevně zasazují do světa big bandu. Na programu nebudou chybět klasiky jako Whole Lotta Love, Black Dog a Kashmir. Pro tento speciální koncert se k orchestru připojí hostující hudebníci Rasťo Uhrík (baskytara), Vojtěch Procházka (klávesy) a Roman Vícha (bicí).
Ad hot
Dnes opět o dříve narozené subretě, neb tu šla nedávno řeč na konto desky Irmy Thomasové, zasloužilé královny neworleánské. I o dva roky starší Mavis Staplesovou (86) doprovází na albu Sad and Beautiful World většinou relativně mladí muzikanti. Ale ne samí, Buddy Guy letos oslavil devětaosmdesátiny! Ale bubeník Spencer Tweedy, syn frontmana kapely Wilco, je Mavis vzdálen na dvě generace. A o jednu též na albu hrající táta Jeff, mj. producent Mavisina titulu If All I Was Was Black (2017). Tentokrát je v producentské roli multiinstrumentalista Brad Cook (za sebou má práci s Brandi Carlile, Brucem Hornsbym atd.), řadu nástrojů užíval i jeho bratr Phil a mimo už zmíněných natáčeli také Derek Trucks a Bonnie Raittová, slidující a zpívající závěrečnou Everybody Needs Love z pera Eddieho Hintona. Už nežijícího kytaristy ze slavného alabamského studia Muscle Shoals. Kde nahrával i pro The Staple Singers, rodinnou vokální skupinu (Mavis je z ní poslední na živu), již s elektrickou kytarou v rukou vedl tatínek Reabuck „Pops“ Staples. A která, což je skoro neuvěřitelné, zpívala od konce 40. let. Nejprve v kostelích chicagské oblasti a počínaje rokem 1952 profi. A gospely časem ředila – anebo ostřila? – R&B a soulem. Mavis v ní excelovala už jako holčička. Povzbuzovaná Mahalií Jacksonovou a otcovým přítelem Martinem Lutherem Kingem! Později Mavis obdivoval Dylan (údajně ji snad žádal o ruku) i Prince, který jí produkoval a částečně napsal dvě alba. A ona figurovala v jeho filmu Graffiti Bridge (1990). V létě avizovaly album písně Godspeed (autor Frank Ocean) a Beautiful Strangers, obě hned nominované na Grammy. Bylo by s podivem, kdyby to nepotkalo i celou skvělou desku. Jedinečný hlas už sice tolik nezáří, ale chraplavě žhne neustále. A ona s ním v optimálně vybraném repertoáru a strohých, účinných aranžmá pracuje jako vždy fantasticky. Počínaje vypalovačkou Chicago Toma Waitse přes Human Mind, kterou přímo pro Mavis napsala Allison Russellová, nebo Anthem Leonarda Cohena. Fakt docela událost.
Postila
Vzpomínám si, jak to bylo, když se dítě narodilo. Na Hod Boží náš stůl ožil. Nakonec jsme zřeli misku, na níž velebil se biskup. Nezbylo mi než ho sníst, tím jsem si byl věru jist. Zato Feu’rbach mlel si svoji. Tvrdil, že člověk je, co jí. Tudíž bych měl býti biskup, ale vzal to za mne Duka, když vysvětlil Boží muka. To už coby arcibiskup.
Post illa verba dodávám, že kardinál Duka byl křestním jménem Dominik. To proto, že měl být a fakticky byl v dominikánském řádu stejně jako jeho vzor svatý Tomáš Akvinský. Když jsem se jednou na jakési recepci setkal s Dukovým kolegou kardinálem Vlkem, chtěl jsem s ním rozebírat slavnou Tomášovu tezi „Je lepší existovat než neexistovat.“ Překvapený prelát však nevěděl, o čem mluvím. Vydal jsem se tedy za Dominikem Dukou, avšak nedošel jsem k němu včas. Každopádně platí, že Jeho Eminence stále existuje stejně jako velmistr existence Tomáš Akvinský. Ostatně existuje i Vlk, i když v tom nejlepším ze všech možných řádů nebyl.
Svého času prezident Zeman veřejně konstatoval, že jakéhosi dobra, houfně napadaného lúzou, se zastaly takové osobnosti jako Eva Kantůrková, manželé Brikciusovi a kardinál Duka. Tím nás zešvagřil. Leč zpět k našemu vzoru. Začátkem osmdesátých let jsem za Chartu 77 promluvil na mezinárodním kongresu v Toulouse. Po jedné traktaci jsem se šel projít po městě, kde našel poslední odpočinek filozof mého mládí – Tomáš Akvinský. Šéfovi portugalské delegace, který mne provázel, jsem zaníceně vyprávěl, jak se Tomáš, zvaný Andělský učitel, choval vpravdě andělsky. Zbožný Portugalec mě upozornil, že ostatky velkého scholastika jsou uloženy v chrámu, který právě míjíme. Teprve v onom chrámu mi došlo, že svatý Tomáš si mě k sobě pozval, a to způsobem, jakým zve sám Bůh. Viz Tomášův důkaz existence Boží z pohybu. Pohnut jsem zapálil jednu ze svící, které tam byly připraveny, a usedavě se rozeštkal. Dojatý společník se vzápětí přidal. Neprozřetelně však dodal, že si tolik nezaplakal od pohřbu Salazara.
Suma sumárum dovedu dokázat, že Bůh existuje, tu je a za oknem túje. Inu synu, jak v Akvínu. I když nešlo o víru či o zánik vesmíru, ale spíš o scholastiku beze obvyklého tiku, musím rázně konstatovat, že znám svá vybraná slova. Coby básník rád si říkám: „Jsem vlastně též dominikán.“ Ať si číhá muž za rohem, Vaše Eminence, sbohem.
Uchamžiky
Nedávno se na mě obrátila Bětka, naše letitá rodinná kamarádka. Chtěla pomoci se svou starou CD sbírkou. Respektive ji chtěla zlikvidovat. Hudbu už poslouchá jinak a bylo jí líto, že se na cédéčka jen snáší prach, což nesnáší. Nechtěla je ale jen tak vyhodit, tak mi napsala, jestli bych se jich nechtěl ujmout. Což je samozřejmě nabídka, která se neodmítá! Nevím, jestli jsem už mezi kamarády vyhlášený pro jakýsi cédéčkový hyenismus, ale možnosti prohlédnout si a zpracovat nějakou hudební sbírku neodolám. Na druhou stranu, ne že bych byl úplný odpadkový koš a shromažďoval něco jen proto, že je to kulaté, leskne se to a hraje to! Zde jsem se ale nebál, že by tam měla Bětka nějaký hudební brak, a také toho nebylo přehnané množství. Nakonec jsem si domů přinesl jeden ani ne zcela zaplněný aluminiový CD kufřík.
Bětka měla kompakty naštosované v ikeácké krabici Trofast. Když jsem k ní přišel, zrovna ji přinesla z terasy a nahrubo vyluxovala největší nánosy prachu. Přeskládal jsem cédéčka do svého kufříku a přitom oddělil zrno od těch nejhrubších plev. Pryč šly nekompletní, rozbité či zcela mimo můj záběr jdoucí položky. Ostatní jsem si převezl domů k podrobnějšímu prozkoumání. A tady začalo to pravé hudebně-archeologické dobrodružství! Je to fascinující brouzdání dobou, vkusem a momentálními finančními možnostmi sběratelky – studentky. Je vidět, že nejvíce si CD kupovala v devadesátých letech, pak pár let nic, a potom už přišly dětské desky. Našlo se i pár výpalů. Ty jsou sice dnes prakticky bezcenné, ale i tak jsem si je vzal – kvůli krabičkám.
Baví mě pozorovat, co Bětka sledovala za hudbu, porovnávat, v čem jsem v té době hudebně také „jel“ (Chemical Brothers, Neubauteni, Enon, PJ Harvey), co mě trochu míjelo (měla tam například několik poctivých devadesátkových rave kompilací!) a co bych si rád ještě doplnil (Yonderboi, soundtrack Lola běží o život…). Archeologie hudebních lásek se občas prolne i s láskami nehudebními, když z raritního japonského živáku Bad Seeds vypadne milostný dopis od darujícího (a adorujícího). Hudba je vždycky osobní! (Dopis i s Cavem jsem jí samozřejmě vrátil.)
Zkrátka tenhle kufřík není jen plný výborné hudby, ale je to i skvělá „time capsule“, tedy časová schránka. Naštěstí ji Bětka nezakopala někde na zahradě, ale dala ji jen na terasu. A tam zkřížila mou trasu.