Herec Pavel Soukup získává Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023

Cenu za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova za rok 2023 získává Pavel Soukup. Český herec má vedle mnoha rolí v divadle, filmu, televizi, dabingu či rozhlase na kontě více než stovku audioknih a dramatizací jako například Největší z Pierotů, Řek Zorba, Šógun nebo Vinnetou. Členové Asociace vydavatelů audioknih, kteří Osobnost roku volí v tajném hlasování, oceňují jeho pečlivost, rychlost, přípravu, naprostou profesionalitu a v neposlední řadě posluchači chválený bravurní přednes. Cenu obdrží Pavel Soukup z rukou loňské držitelky Tat´jany Medvecké 25. dubna během slavnostního vyhlášení Audioknihy roku, kdy budou oznámeny kompletní výsledky této ankety.

 

Danou osobnost oceňujeme za její výjimečný přístup, vysokou kvalitu a přínos pro rozvoj audioknih u nás. Takže jde vlastně o ´audioknižní Síň slávy´,” vysvětluje Kateřina Konopásková, předsedkyně Výboru Asociace vydavatelů audioknih (AVA) zastupující hlavní vydavatele v České republice. V minulých letech cenu obdrželi vedle Tat´jany Medvecké Viktor Preiss, Jiří Lábus, Martin Stránský, Hana Maciuchová, Jiří Dvořák, Josef Somr nebo Zdeněk Svěrák. „Letos bychom chtěli také in memoriam ocenit Norberta Lichého za jeho přínos pro celý náš obor,” doplňuje Konopásková.

 

Příjemný baryton Pavla Soukupa mohou posluchači slyšet ve více než stovce audioknih a dramatizací. „Co mě na audioknihách baví? Čtení. Jak prosté. Psát neumím, tak rád čtu,” říká oblíbený herec i dabér, jehož příprava před natáčením samozřejmě začíná přečtením dané knihy. „Když je těžká, strávím nad ní víc času než ve studiu. Jako například u Oka světa Roberta Jordana. Když jde o mého milovaného autora Bohumila Hrabala, beru natáčení jako svátek,” uvádí. Nejvíce Pavel Soukup vzpomíná na audioknihu Není římského lidu Jarmily Loukotkové. „Nic výjimečného nevznikne ode mne. Jen od autora. Já se mohu jen naladit, soustředit a zkusit nic nepokazit,” dodává k tomu, co je dle jeho názoru důležité pro vznik výjimečné audioknihy. A na to, zda v oblasti audioknih, má nějaké plány, odpovídá: „Ano, budete se mi smát. Pustím se do Karla Maye, Syna lovce medvědů, v překladu Vítězslava Kocourka. A mou ctižádostí je, zaujmout kluky od sedmi do sedmdesáti let.

 

Vyhlášení cen Audiokniha roku 2023 proběhne 25. dubna 2024. Nejvíce nominací získaly tituly z produkce vydavatelství Audiotéka a OneHotBook. Audiotéka má nominací třináct, OneHotBook devět. Zajímavostí je, že hned pět nominací si napříč kategoriemi odnesly audioknihy britské autorky detektivek Agathy Christie. O vítězích Audioknihy roku rozhoduje odborná porota. Výjimku představuje kategorie Cena posluchačů, v níž hlasuje veřejnost. Zvláštní postavení má i Cena za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova, kterou vybrané osobnosti udělují přímo členové AVA.

 

Více informací na www.audiokniharoku.cz.

Rapsodii v modrém odehraje šéfdirigent Davies v Brně i ve Vídni, tam plánuje otevřít koncertní cyklus

Na tento týden připravila brněnská filharmonie projekt Rapsodie v modrém 100, který zazní ve čtvrtek a pátek v Brně a v neděli ve Vídni. Tamní večer by měl být prvním ze zamýšleného koncertního cyklu, ve kterém se chce orchestr představovat vídeňským posluchačům. „Jsme přesvědčeni, že máme co nabídnout. Patříme k nejlepším tuzemským orchestrům a ve vysoké kvalitě tak můžeme rozšířit tu obrovskou škálu koncertů, která se tam prakticky každý den nabízí,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Na čtvrteční a páteční koncert zbývá posledních pár vstupenek, posluchači se ale mohou pohodlně vydat do Konzerthausu. Filharmonie pro ně připravila autobus, který je za 450 Kč odveze z Brna a po koncertu zase zpět. „Našim posluchačům navíc umíme nabídnout vstupenky do Konzertahusu s padesátiprocentní slevou a navíc ti, kdo už mají vstupenku na brněnský koncert, získají lístek do Vídně jako bonus k zakoupené cestě autobusem,“ zdůraznila Kučerová s tím, že cestu autobusem, stejně jako zlevněnou vstupenku, mohou lidé koupit ve filharmonickém předprodeji od středy do pátku od 13 do 18 hodin.

Zájezd na vídeňský koncert může být pro posluchače zajímavý i tím, že si mohou filharmoniky vychutnat v jednom z nejlepších rakouských sálů, který se pyšní skvělou akustikou. Po tomto koncertě následuje prosincový koncert ve vídeňském Musikvereinu, kde zazní Píseň žalobná Gustava Mahlera se sopranistkou Chein Reiss a Českým filharmonickým sborem Brno. V následujícím roce pak orchestr chystá v rakouské premiéře Concerto for piano and orchestra Philipa Glasse v podání Maki Namekawy.

 

Koncerty Rapsodie v modrém 100 otevře jazzově laděná Symfonie č. 2 Erwína Schulhoffa z roku 1932. „Představuje ho jako brilantního skladatele, který kombinuje vídeňské klasické modely s dráždivými disonancemi i lehkostí vypůjčenou z dobového jazzu a populární hudby,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Na Schulhoffa naváže George Gershwin se svojí Rapsodií v modrém, od jejíž premiéry letos uplynulo 100 let. Sólového partu se ujme šéfdirigent Dennis Russell Davies, který od klavíru povede orchestr v původním jazzovém obsazení. Leonard Bernstein o ní napsal, že se stala „revolučním počinem, který zatřásl městem New York, potom celou zemí, a nakonec celým civilizovaným světem“. Jedním z důkazů tohoto jazzového otřesu i za oceánem je právě hudba v Praze žijícího Schulhoffova.

Druhá půle koncertu patří Symfonii in Fis Ericha Wolfganga Korngolda, od jejíž premiéry letos uplyne 70 let. „Její hudba jako by stále znovu vystupovala z temnot, snažila se připomenout krásné předválečné časy ve Vídni, vystoupat k hollywoodskému slunci a sama zazářit. Zároveň se ale zdá, jako by ji při tom tížily těžké myšlenky zahalené vzpomínkami na nedávnou minulost a miliony zavražděných,“ popsal dílo Klepal.

Korngold byl brněnský rodák, který se proslavil jako skladatel filmové hudby v Hollywoodu, za kterou dvakrát získal sošku Oscara. S dvěma uvedenými autory jej pojí stejný osud: kvůli židovskému původu musel uprchnout ze své země. „Korngold spolu se Schulhoffem usazeným v Praze a hlásícím se k české kultuře navíc nastolují v Roce české hudby otázku, co vše je ještě česká hudba, co všechno jsme ochotni takto vnímat a pojmenovávat,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Australský soubor Gravity & Other Myths spojí fyzicky náročný nový cirkus se současnými technologiemi – na konci dubna na Jatkách78  

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre své dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější představení pojmenované The Mirror. Název odkazuje k osobnímu hledání autenticity a „pravého“ já. Akrobacie a tanec na nejvyšší úrovni jsou zde doplněny inovativním designem, který využívá LED stěnu, kamery s živým přenosem a selfie tyče za doprovodu elektronické hudby a popových mashupů hudebníka Ekrema Eliho Phoenixe. The Mirror bude na Jatkách78 uváděno od 25. do 28. dubna, trailer je možné vidět zde, více informací i vstupenky najdou zájemci zde.

 

Umělci z australského souboru společně s režisérem Darcym Grantem zkoumají koncept zábavy prostřednictvím jazyka současného cirkusu a divadla. „Ptají se, co je pro moderního člověka zábavné. Co chceme ukazovat světu? A je to něco, co chtějí ostatní vidět? Co znamená autenticita, zejména v době všudypřítomných obrazovek a neustálé sebeprezentace?,“ přibližuje umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml.

 

Světová premiéra představení The Mirror proběhla v srpnu 2022 v berlínském Chamäleon Theatre, pro který Cirk La Putyka dříve na míru vytvořil představení Roots (2016) a Memories of Fools (2019). Z Berlína si také The Mirror přiváží nadšené recenze. „Australský soubor opět dokazuje, že patří k těm, kteří definují umění v žánru nového cirkusu,“ napsal Der Tagesspiegel. „Konceptuální zábava na vysoké umělecké úrovni. Současný cirkus ve své nejčistší podobě. Velký zážitek,“ lákal Berliner Morgenpost a ExBerliner zážitek ohodnotil: „Intimní a veselé představení souboru Gravity & Other Myths je jedinečné.

 

Soubor Gravity & Other Myths vznikl v australském Adelaide v roce 2009. Od té doby vytvořila šest vysoce ceněných představení, se kterými vystupovala v 34 zemích. Za svou tvorbu pravidelně získává prestižní ocenění a patří k předním světovým souborům nového cirkusu.

 

Gravity & Other Myths (Austrálie): The Mirror

  1. – 28. dubna 2024, Jatka78

 

Délka představení: 75 min.

Vhodné od 8 let

Bez jazykové bariéry

Premiéra: 17. 8. 2022, Presented by Chamäleon Theatre in Berlin, Germany

Upozorňujeme diváky, že v představení je použit stroboskop.

Gravity & Other Myths – The Mirror – trailer:

Výstavy v Pragovka Gallery pokračují do 2. května

V Pragovka Gallery mohou návštěvníci až do 2. května vidět čtyři výstavy. Aktuální tvorbu umělkyně Karímy Al-Mukhtarové představuje výstava First Principles. Výstava Unexpected Existence demonstruje podobenství o civilizaci mladé umělkyně Tiny Hrevušové. V intermediálně laděné instalaci Pohlednice z pouště oživuje a transformuje úlomky skla i modernistické koncepty a vize Michaela Spružinová. Čtveřici výstav pak uzavírá skupinová výstava Heuristický algoritmus pod kurátorským vedením Pavla Tichoně.

Výstava First Principles představuje tvorbu Karímy Al-Mukhtarové především z období posledního roku. Autorka rozvíjí osobitý autentický vizuální jazyk, který rezonuje v tektonice a energii materiálů, specificky kombinuje nazírání na filozofii každodennosti a bytostnou potřebu výtvarného projevu. Ve výsledku vytváří pozoruhodná díla, která jako by mimoděk zrcadlila otázky vztahující se k vlastnímu smyslu, identitě, tradici nebo řemeslu. Kurátorem výstavy je Jan Kudrna.

První sólová výstava Tiny Hrevušové s názvem Unexpected Existence demonstruje podobenství o civilizaci, která se snažila navázat na opomíjené senzuální podstaty – emoce. Postupné vylupování a stávání se v prostoru výstavy umožňuje návštěvníkům uvědomit si, jak divoká může být fantazie. Za pomoci různorodých materiálů, jako je keramika, lesklé glazury a textil, autorka teatrálně volí i instalaci výstavy, která se může stát scénou pro performanci. Kurátorkou výstavy je Tea Záchová.

Michaela Spružinová dává starému sklu novou podobu a nový život. V intermediálně laděné instalaci Pohlednice z pouště aktualizuje techniku koláže, kombinuje náhodné tvary střepů, celé tabule kýčovitého skla i jeho úlomky různým způsobem vrství. Doplňuje je kresbou obyčejnou pastelkou na pískovaném podkladu nebo kompozicemi ze skleněných nití. Vypráví příběh globalizovaného světa s celosvětovým koloběhem zdrojů a materiálů, lidské práce a turismu, příběh o propastných rozdílech mezi různými společenskými vrstvami. Kurátorkou výstavy je Vendula Fremlová.

A konečně ve skupinové výstavě pod kurátorským vedením Pavla Tichoně Heuristický algoritmus zkoumá čtveřice umělců Mário Birmon, František Dvořák, JaZoN Frings, Michal Pustějovský a skupina GUFRAU metodou neobvyklých řešení zdrojový kód, který pohání současnou ekonomiku a energetické zdroje. Vizuální jazyk výstavy není dogmaticky kritický, společným jmenovatelem je naopak lehkost a úměrná nadsázka.

Výstavy jsou otevřeny od úterý do pátku od 13 do 19 hodin a o víkendu od 12 do 18 hodin až do 2. května 2024. Aktuální informace najdete na facebookovém profilu a webové stránce galerie www.pragovkagallery.cz

ZÁMOSTÍ 2024 NABÍDNE HVĚZDNÉ TATA BOJS I VYLEPŠENÝ PROGRAM V ŽIDOVSKÉ ČTVRTI

Už za tři měsíce se Třebíč zahalí do magické modré barvy a po uši se ponoří do hudební euforie. Kulturní festival Zámostí se jako každý rok uskuteční o prvním červnovém víkendu, tedy v pátek 7. a v sobotu 8. června. Na Podzámeckou nivu opět dorazí výkvět české populární a taneční hudby.

 

Historie Zámostí se datuje do roku 1997, od té doby si našlo pevné místo v kulturním programu Třebíče a dalekého okolí. Letošní 26. ročník (dva se kvůli covidu nekonaly) tak má na co navazovat. „Jdeme spíš cestou evoluce, než revoluce. Za ta léta dobře víme, co nás a naše fanoušky baví. A chceme to pořád vylepšovat,“ slibuje za pořadatele David Šťastný.

 

Každý z tisícovek návštěvníků má svůj jedinečný důvod, proč na festival přijít. Na Zámostí se jednou za rok potkávají někdejší spolužáci, někdo chodí kvůli doprovodnému programu, dalšího osloví nabídka stánků. „Na gastro scénu se hodně soustředíme. Chceme ze Zámostí udělat místo, kam se lidé budou těšit nejen na dobrou hudbu a setkání s přáteli, ale taky na dobré jídlo a pití,“ říká Šťastný.

 

Základem je ale pořád hudba. „Tahákem letošního ročníku jsou Tata Bojs, parta z pražské Hanspaulky se do Třebíče vrací po dvou letech. Mezi další velká jména patří Poletíme? či Jordan Haj a Emma Smetana, v tanečním stanu fanoušky potěší Smack One, Gleb nebo 58G,“ láká dramaturg festivalu Marek Mijovič. “Z nových jmen na české scéně vystoupí Sofian Medjmedj a The Valentines.” dodává Mijovič.

 

Vedle programu na louce se rovnocennou součástí festivalového víkendu stalo Zámostí v modrém. To probíhá v židovské čtvrti a je zcela zdarma. Stačí vyrazit do malebných uliček a nasávat unikátní atmosféru, která v Třebíči panuje pouhé dva večery v roce. „Právě Zámostí v modrém chceme výrazně zlepšit. Konečně máme velké prostory v samém srdci židovské čtvrti, kde můžeme bez omezení tvořit. Přípravám dění v židech se aktivně věnujeme o pět měsíců dřív než v minulých letech, lidé se opravdu mají na co těšit,“ láká Šťastný.

 

Vstupenky na Zámostí 2024 momentálně vyjdou na 890 korun na celý festival, k dispozici jsou online na stránkách zamosti.cz.

 

Hvězdy Zámostí 2024

 

ČEZ Energy Stage

Tata Bojs, Poletíme?, Jordan Haj a Emma Smetana, Vltava, Prago Union Live band, Sofian Medjmedj, Zatrestband a další….

 

Taneční scéna

Smack One, Gleb, 58G, NobodyListen, Akira, Tony P, Tokátko a další…

 

Malá scéna – Šapitó

Václav Koubek, Schooler, Snookey, Lahvisz a další…

NOUVELLE VAGUE: Should I Stay Or Should I Go?

Postavit kariéru kapely na coverech je balancování na ostří nože. Celé vaše snažení se dá lehce shodit ze stolu větou: „Co jim zbejvá, když nejsou schopný přijít s ničím vlastním“. Anebo myšlenkovou zkratkou o nadbíhání masám. Francouzští Nouvelle Vague vedení muzikanty a producenty Olivierem Libauxem a Marcem Collinnou se na tuto cestu vydali před dvaceti roky a byli nesmírně úspěšní. Vždyť jejich jednoduchý nápad převést temné, politikou, agresivitou a zmarem prodchnuté novovlnné, punkové nebo gotické skladby, např. od Joy Division, Dead Kennedys nebo The Cure do jazzem nasáklých bossanov, musí zaujmout už jenom takto napsaný na papíře. Kapela se stala senzací klubové scény a v rychlém sledu vyplodila čtyři alba. Nevýrazný následovník I Could Be Happy z roku 2016. a především nečekaný skon Oliviera před třemi roky ale věštil konec fungování projektu. Ten ale aktuálně přichází připomenout dvacetileté výročí vydání debutu novou dlouhohrající kolekcí. Tančení na hrobech? Novinka, možná nečekaně, odolává automatické palbě od boku. Je barevná, řada skladeb je vybrána a převedena s mimořádným citem. Například Depešácká People Are People získala baladickou podobu, She’s In Parties od Bauhaus zase koketuje s bondovskou estetikou a diskotékový hit You Spin Me Round, původně od Dead Or Alive, získal kabaretní podobu s okázalými šlehy dechové sekce i srdcervoucím výkonem zpěvačky Alonyi. Oproti tomu některé rychlejší položky (jako například Only You od Yazzoo, This Charming Man od The Smiths nebo Girls On Films původně z pera Duran Duran) nejsou tak výrazné, jak by posluchač možná na první poslech očekával. Pro kladné přijetí hraje opravdu pečlivý výběr originálních skladeb, suverénní výkony zúčastněných muzikantů, ale především po letech opravdu výrazné zásahy do původních podob kompozic. Přesto bych po letošním výročí nechal značku Nouvelle Vague zase chvíli odpočívat. Přeci jen se v jejich případě jedná především o vtip, který se nemá příliš často opakovat.

Marie Kieslowski: Je všechno dobrý? Je to složitější.

Marie Kieslowski vydala sólový debut Je všechno dobrý? (prosinec 2022), osobité dílko indie popového mateřského písničkářství (berte ty škatule s rezervou, prosím), původně pouze digitálně vlastním nákladem (viz UNI 3/2023). Nyní vychází album na CD a LP v rozšířené podobě. Přičemž trojice nových písní, publikovaná také jako samostatné digitální EP Je to složitější, dělá z počinu mnohem víc než jenom „reedici s bonusem“. Je to vážně složitější, tudíž je na místě i nová recenze.

Za dva roky lze urazit pěkný kus cesty. Marie K. se výrazově i autorsky přiblížila někam k modernímu šansonu. Bráno opět s vědomím nepřesnosti škatulek. Sound se přitom podařilo uhlídat, aby na výsledek předchozího natáčení svým způsobem navazoval. Přitom o produkci se tentokrát postarala samotná písničkářka („chvíli mi trvalo, než mi došlo, že tu práci na aranžích za mě nikdo jiný neudělá,“ konstatovala vtipně). A zvuk se vítaně posunul od dominantní elektroniky k „živější“ podobě, v jaké nyní Kieslowski hraje písně na koncertech. Tedy s rytmikou Marek Novotný a Jakub Kočička, sama hraje na klávesy a housle, byť producent debutu Aid Kid taktéž přidal na nové EP něco digitálních krajin. A zpěvačka si pohrála s vrstvenými vícehlasy.

Hlavní posun ovšem tkví v samotných kompozicích. Podle tiskové zprávy už „nenesou osobní témata a spíše se rozhlížejí okolo sebe“, což ale není přesné. Nové skladby pořád zůstávají hluboce osobní i v onom pohledu na obecná témata. A nejen v případě písně Jaká jsi? o sebemrskání snahou „být stále lepší“, která vznikla už v době debutu. Novinky jsou ovšem obraznější, plnější. Ze zdánlivě banálních zážitků (píseň Žaluzie dle autorky reaguje na setkání s protivně žoviálním fandou, titulní klavírní baladu Je to složitější inspiroval nevyžádaný telefonát jakési misionářky) Kieslowski vytvořila působivé písňové obrazy.

Dobré východisko ke druhé plnohodnotné řadovce.

Tomasz Dąbrowski & The Individual Beings: Better

Koncepce druhého alba netradičně obsazeného (mj. se dvěma bicími soupravami) septeta The Individual Beings je „banální“. Odhaluje ji i název Better (Lepší), vyjadřující mravoučnou banalitu: „Měli bychom usilovat o to být lepšími. Stát se lepší verzí sebe sama a sledovat, jak to zarezonuje uvnitř nás a v lidech z našeho okolí,“ vysvětlil trumpetista a kapelník Tomasz Dąbrowski.

Hudba ovšem nezní banálně ani náhodou. Právem označil magazín DownBeat polského, ve Švédsku usazeného trumpetistu za jednoho z „nejtvárnějších a nejzvědavějších evropských hráčů současnosti“. Těžko posoudit, zda je Better lepší než eponymní debut septeta The Human Beings (2022) nebo než předchozí Dąbrowského alba s jinými sestavami. Dąbrowski prostě setrvale tvoří kvalitní muziku. Chvíli působí jako současný straight-ahead jazz. Jenže pak se po skandinávsku zatoulá do inspirací soudobou hudbou nebo brouzdá krajinou volné improvizace, přičemž každý muzikant má v zásobě kupu nosných nápadů. Tomaszovy zkomponované a nazkoušené momenty přitom patří k těm mimořádně zajímavým a „nepředvídatelným“, kdy se harmonická překvapení vrší na překvapení.

Stejné je to se soundem. Přestože většinou slyšíme v podstatě tradiční akustický jazzový ansámbl, nejen Dąbrowski vytříbil cit pro využití šumů, ruchů, upravených přirozených zvuků a vůbec elektroniky (Grzegorz Tarwid sice dává přednost klavíru, ale syntezátor má po ruce, s elektronikou pracují i oba bubeníci). Dávkuje ji ovšem velmi vyváženě: „Jako kdybych pracoval s barvami. Malíř taky nenanese všechny barvy na plátno najednou.“ Sound dechových nástrojů a jazzové rytmické sekce tak nečekaně prolákne do futuristického virtuálního zvukového vesmíru a zase zpátky. Posluchačský zážitek srovnatelný s tím, jak dobří režiséři sci-fi filmů zobrazují náhlý průlet červí dírou. Ale ať už nás Dąbrowski vezme kamkoliv, je to v jeho světě sonických idejí… ehm, Lepší.

HATIS NOIT: Aura

V experimentálním hudebním meziprostoru vzniklo hned několik velmi zajímavých alb postavených čistě na vokálních výkonech. Jedno z nich má na svědomí japonská hlasová umělkyně Hatis Noit. Ta se jako naprostý samouk nechala ovlivnit japonskou klasickou hudbou, operou, buddhistickými chorály, bulharským a gregoriánským zpěvem, ale i avantgardními a popovými umělci. Debutovala v roce 2014 nahrávkou Universal Quiet, pro mezinárodní publikum její talent odhalil v roce 2018 nezávislý label Erased Tapes, který v licenci vydal její čtyřskladbové EP Illogical Dance. Definitivní průlom přišel v roce 2022 s deskou Aura, která se stala v určitých kruzích velkou událostí (Hatis vystoupila loni v pražském Paláci Akropolis na showcase večeru Erased Tapes). Není tedy překvapením, že vydavatelství připomíná rok a půl starou kolekci aktuální reedicí. Album můžeme brát jako katalog autorčiných vokálních možností i zálib. Na rozdíl od Lyry Pramuk, která se na deskách prezentuje ucelenější, kompaktní výpovědí využívající možností postprodukce, Hatis zní na desce Aura jednou jako pokračovatelka avantgardních výbojů Laurie Anderson, případně novější Holly Herndon, podruhé přitakává tradici Lise Gerrard spolupracující s bulharskými ženskými sbory, potřetí se ambientním zaříkáváním blíží projevu Julianny Barwick. Pokaždé je hlasově suverénní, kdy její hlasové výrazivo dokáže v aranžích připravit originální aranžérský novotvar. Dohromady ale netuším, kromě jistoty, že Hatis Noit je výjimečnou interpretkou, se kterou mám tu čest. Deskou se nevine ona legendární červená nit. Na koncertech roztříštěnost repertoáru tolik nevadí, na desce je potřeba výsledné vyznění hlídat výrazně přísněji. Možná proto z desky v pozitivním slova smyslu vystupuje kompozice Inori, na které hlas Hatis doplňují terénní nahrávky z bezprostředního okolí jaderné elektrárny Fukušima, kde se odehrála v roce 2011 velká jaderná havárie. Zde se totiž veze čistě na atmosféře prostředí a svou prostotou ukazuje možnou cestu ze současného labyrintu.

AND ALSO THE TREES: Mother-Of-Pearl Moon

Pokud by měla jedna skupina postpunkové historie získat nálepku „zapomenutého klenotu“, pak jedním z favoritů jsou rozhodně Angličané And Also The Trees. Přitom nástup na scénu měli nadějný. Skupinu vedenou bratry Simonem a Justinem Jonesovými, si pod svá křídla vzali samotní The Cure. Robert Smith produkoval jejich druhé demo, bezejmenný debut z roku 1984 pak bubeník/klávesák Lol Tolhurst. Kapelu podpořil vlivný John Peel na BBC Radio 1, skupina vyjela na evropské turné a zde se rozlet skupiny zastavil, ať dělala, co dělala. Zatímco většina kapel by díky této skutečnosti dříve nebo později svou činnost ukončila, And Also The Trees realitu akceptovali a s menšími přestávkami fungují dodnes. Letošní deska Mother-Of-Pearl Moon je už šestnáctá v pořadí! Už koncem osmdesátých let And Also The Trees začali integrovat na gotiku nezvyklé nástroje – nejprve mandolínu, posléze dechové nástroje, nejčastěji klarinet. Navíc svou hudbu začali čím dál víc ztišovat. To je případ jak posledních řadových desek, tak koncertní prezentace kvinteta. Materiál Mother-Of-Pearl Moon bychom mohli zařadit do prostoru mezi soulově/rockové elegány Tindersticks, psychedelické klasiky The Legendary Pink Dots nebo berlínské Autralany Crime And City Solution. And Also The Trees stále nepřestalo bavit vykreslování temných zákoutí britského venkova. Nenápadná, ale podobně uhrančivá, tlumená hudba pětice nabízí vedle klasické rockové instrumentace, mandolíny a klarinetu prostor i pro další dechové nástroje nebo autoharfu. Vzniká tak dostateční prostor pro vemlouvaný vokál Simona Jonese. Hudba skupiny je opakem testátorem poháněného stadiónového rocku. Kapela se nepředvádí v sólech. Když je má potřebu nechat mluvit pouze hudbu, vsadí spíše na zvukově psychedelickou koláž, zde nazvanou No Mountains, No Horizon. Je škoda, že pětici jsme neměli možnost v Česku nikdy vidět naživo. Jsem přesvědčen, že své posluchače by si tato introvertní hudba našla. I díky výbornému novému albu.