Front 242

„Čtyři teroristi můžou udělat pěknej rámus.“
Daniel

Zapamatovat si ten den, kdy je bylo možné vidět a slyšet v Praze (28. 5. ʻ91), není pro mne nijak zvlášť obtížné. Tenkrát jsem si položil dost zásadní otázku. Jít na „Fronty“ a nechat se kvůli tomu vyhodit z práce, či nikoliv? Nakonec jsem šel, vědom si toho, že v době koncertu přijde předem avizovaná kontrola. Měli už na mne posvíceno a toto bylo poslední razítko na mé výpovědi pro opakované hrubé porušení pracovní kázně. Od té doby již nejsem nočním hlídačem.
„Dobrý terorista musí být uvnitř toho, co nemá rád. Spojí se s tím a pak to zničí.“
Richard
Stálo to za to. Vynálezci Electronic Body Music, jejichž význam a vliv na elektronickou evropskou kulturu bude doceněn možná až na počátku nového století, to do nás napumpovali s takovou vervou, přesvědčivostí a hlučností, že v sále snad nebylo jedince, kterému by nevibrovala břišní tuková pneumatika Žel, zatímco jedněm drncaly zuby a brněly konečky prstů, mnoho dalších zůstalo za branami, protože neměli na tak vysoké vstupné. Nebylo divu. Front 242 tvořili pouze zhruba desetinu pozvaných agenturou 10:15, kteří v rozmezí dubna až června koncertovali v Praze. Kdo chtěl vidět vše a neměl kámoše u vchodu, musel vypláznout něco kolem 1 500 korun!
10:15 Promotion si tak dělali konkurenci sami sobě a doplatili na to. Onoho dne nebylo v házenkářské hale Slavie vyprodáno. „Moc se nestaráme o reakce lidí. Nikdy jsme nedávali do našich věcí nějaké významy. Každý si to či ono může vykládat, jak chce. Ale líbí se nám myšlenka konfrontace. Naopak nejhorší je pro nás lhostejnost V tomto směru to bylo příšerné v Itálii tam byli absolutně proti nám.“
Jean-Luc
Na scéně se tyčila masívní železná konstrukce, cosi jako větrák od šachty a před či po stranách stáli a trsali tři hlavní aktéři, z jejichž vizáže šel respekt a zároveň strach. Žádní bodří klaďasové, ale hodně ostří týpci kamenných tváří v šeru industriálního pozadí. Technologická mše byla dokreslována sugestivní světelnou show, nezbytnými kouřovými efekty a především výkonností aparátu, jenž by v pohodě ozvučil i třikrát větší Sportovní halu. V podstatě šlo o nepřetržité zvukové detonace, výstižněji – rytmické orgie a pouliční a studiové hlukové samplingy, něco mezi bombardováním Bagdádu a zvířecím masochismem za hranicí snesitelnosti a zdraví. Šlo o naprosto věrohodné a skvostně prokomponované umělecké dílo o teroru, tyranii, válce a smrti.
„Představa terorismu je spojená jen s násilím a militarismem. Ovšem reklama a inzeráty, to je též forma terorismu. Někteří lidé pracují pro část společnosti, a ta je zas namířená proti jiné části společnosti. Je to velice negativná podoba světa.“
Patrique
„Koncepce terorismu bez bomb je v této době velice silná.“
Daniel
Richard 23, Jean-Luc De Meyer, Patrique Codeny a muž v pozadí – Daniel Bressanutti – spolu tvoří od roku 1983 a doposud vyprodukovali šest alb. Když si poslechnu to úplně první – Geography – a naopak ty prozatím poslední – Front By Front, Tyranny For You a Mixed By Fear, které tvořily základ pražského live, cítím tu znatelný pokrok a vyzrálost, což je dáno nejen nabytými zkušenostmi, ale i stále se zdokonalujícím vybavením skupiny. Oboje tu hraje roli tak půl na půl, a to je přesně ten moment, který vždy vadil a stále vadí odpůrcům elektronické muziky a ortodoxním zastáncům bluesové a rockʼnʼrollové školy. „Rockové kapely, které odmítají používat elektroniku, by si měly uvědomit všechno kolem jejich života. Počínaje civěním na televizi a konče nahráváním jejich vlastní hudby ve studiu. Pořád jsou ve styku s elektronikou.“
„Někdo taky říká, že děláme hudbu pro supermarket V roce 1983, bylo dostatečně velkým přestupkem, když kapela nepoužívala kytaru a bicí. Jednou dokonce promotér žádal, abychom otevřeli bicí automat, protože se chtěl přesvědčit, že tam není žádný kazeťák.“
Jean-Luc
Nepřátelům „bruselských bastardů“ nahrává na smeč i skutečnost, že u Front 242 hrají texty zpravidla pomíjivou roli. Hlas je tu brán jako jen další z nástrojů, prvek lidského oživení mrazivé elektroniky. I tuto možnou výtku však umějí „Fronti“ odvrátit. Sice poněkud alibisticky, ale „Když nějaká kapela cpe do svých textů nějaké poselství, tak stejně musí počítat s tím, že jen nepatrná část posluchačů to bude vnímat. I když tam to poselství dostanou, tak je to k ničemu, poněvadž většina posluchačů si stejně pamatuje jen melodii.“ Jean-Luc Jelikož z desek znějí ve srovnání s koncerty poněkud uhlazeněji, a tím spíš stravitelněji, říká se o nich, že jsou prototypem popové kapely budoucnosti. Prý z nich v Americe chtějí udělat nové Depeche Mode. Nebrání se tomu (nejsou pokrytci), ale podotýkají, že si chtějí zachovat vlastní tvář. O žádném „zkurvení“ prý nemůže být ani řeč. Osobně jejich optimismu moc nevěřím, poněvadž těch, kterým se to povedlo bez kompromisů, bylo vždy minimum. Front 242 podepsali americké velkofirmě Epie, a tím se stali pomyslnými kámoši Michaela Jacksona. Je možné, že jejich dosavadní způsob práce je proto již minulostí „Já něco nasampluji na kazetu a tu pak dám ostatním a oni na to nasamplujou zase svoje vlastní věci. Pak máme na jedné kazetě čtyři různé pohledy a z toho zvuku děláme písničku.“ Daniel
„Moc se nezajímáme o kompozici, spíš nás zajímá dekompozice. Naším ideálem není dělat písničky, ale najít způsob, jak je kompletně zdestrukčnit“.
Jean-Luc
…je možné, že jde o labutí píseň skupiny, kvůli které jsem obětoval celkem nezanedbatelný měsíční příjem.

Foto: Tomáš Turek

Uječená kůzlata z Babes In Toyland

„Lidi říkají, že mi někdy nejsou schopni porozumět, ale oni nejsou spíš schopni se do našich písní vcítit – vždyť v nich není jen zábava, ale především zkurvený životní situace. A někdy se do nich dostane opravdu všechno: lidi, příbuzenský vztahy, milenci… Je v tom mé povědomí, když píšu…“
Kat Bjelland

Ve středověku by trojici děvčátek z americké skupiny BABES IN TOYLAND asi upálili na hranici jako čarodějnice. Proč? Stačí si jen poslechnout jejich uječený drásavý zpěv, hlučné skřípající kytary a nezkrotné tepy rachotících bicích, jež se ženou někdy rychleji něž divoká jízda kalifornských provokatérů Dead Kennedys. Babes In Toyland jsou zkrátka synonymem pro pekelně uřvaný rock, který kapelu řadí někam mezi Sonic Youth (však s nimi také jezdí na společná turné), Husker Du, holčičí formace UT, L7 a Hole, ale především mezi skupiny nahrávající na značce SubPop. Ovšem ještě drastičtější a provokativnější než hudba jsou texty: Jejich hlavní náplní je totiž sexuální tematika. Ovšem žádnou romantiku, krásu a něžnost od těchto tří neviňátek nečekejte, spíš si představte nemilosrdný cynismus, jenž se snoubí s poněkud vulgární nesentimentálností. O lásce a milování Babes totiž zpívají takovým způsobem, že by to k dobrovolnému celibátu patrně přimělo i Terezu Orlowski: „Vyvrhni mé srdce/ a roztáhni mi nohy…“ vřískají v písničce Vomit Heart. V jiné skladbě zase popisují krvavé, ulomemé končetiny jedné dívky, která v závěru překvapena konstatuje: „Panebože, tak tohle je tedy to zamilování?“ Babes In Toyland je zkrátka brutální, orgastické delirium podmalované nervním, neurovnaným a eruptivním kytarovým rockem. Melody Maker dokonce jejich první album označil za „jeden z nejdrásavějších hudebních exorcismů roku 1990“, ale především za „nádherný debut předních minneapoliských hlasatelů no wave“. Přidrzlá kůzlata, jejichž prudké, krátké a přímočaré písničky působí jako propustka do psychiatrické léčebny, se dala dohromady již před čtyřmi lety v Minneapolis. Ironičtější název (Děvčátka v zemi hraček) si blonďatá, modrooká kytaristka a zpěvačka Kat Bjelland, černovlasá basistka Michelle Leon a henou odbarvená bubenice Lori Barbero opravdu nemohly dát. Jejich země hraček skutečně není světem, v němž se v růžové vaně koupe dětská kurtizána Barbie. S hraním měla dřívější zkušenosti pouze Kat, i když rockovou hudbu nadšeně poslouchaly všechny tři – a jakou jinou, než newyorský punk a no wave. Až do roku 1990 o Babes hudební svět nic moc nevěděl – na trhu se objevilo jen pár bezvýznamných singlů. Radikální zlom však nastal poté, co Babes nahrály na své debutové album SPANKING MACHINE jedenáct písniček, které v sobě míchaly „comicsové násilí s ječivým zpěvem a strnulou kytarou“. Kritikou i posluchači velmi kladně přijatá deska sice nevyniká zvlášť oslnivými a výraznými melodiemi a působí trochu jednotvárně, zato ji však nahrály tři rockerky s horkými hlavami i krví, z nichž sálá ohromná živočišná energie (viz skladby Never, Doog, Lashes). Z desky se na posluchače doslova valí kruté, eroticko-epileptické záchvaty. Možná že by podobně zněly Throwing Muses, kdyby Kristin Hersh nasadili svěrací kazajku a zavřeli ji do blázince.
Hned úvodní Swamp Pussy působí znepokojivě a děsivě. Zničující Pain In My Heart, v němž se ve vlastní šťávě smaží smutní milenci Kat, zní jako „nejdrahocennější klenot na světě, jenž je drahocenný právě proto, že je zbavený lesku svou vlastní krásou“. Hysterický ryk v Dust Cake Boy představuje vrchol sebevražedného šílenství na celé desce. Vrcholem hudebním je pak výtečný epilog Fork Down Throut, jenž připomíná gradující kolotoč „litánií nenávisti a znechucení“. Deska zkrátka pojednává o zborcených vášních, divoce vzrušených citech, o prapodstatě všech špatností, ale i o zoufalém rozhořčení soucitu a vykřičené bolesti. Jak výstižně napsal New York Times, Babes In Toyland jsou „nejiepší, když ječí o svých bývalých klucích“. A Kat k tomu dodává: „Všechno je to míněno vážně! Ale svým způsobem je to taky zatraceně veselé!“
Zatraceně veselé jsou i kocenrty Babes, které připomínají svou jiskřivou atmosférou nejlepší časy punk-rocku. A pohled na tři malé čarodějničky na pódiu je opravdu úchvatný: Zatímco bubenice Lori stále pokládá své nohy na mikrofony, basistka Michelle během vystoupení zdatně bojuje s obsahem láhve whisky. A mezi nimi ve vysokých botách stojí pištící Kat, která se proměňuje v hrůzostrašné monstrum. A když koncert skončí a publikum nadšením šílí, odjíždějí tři děvčátka svým Babesmobilem (v němž občas přespávají ve starém a špinavém spacím pytli) někam za společnými nákupy, aby si vybraly ty nejzajímavější boty a nejvýstřednější punčocháče… Holky se zkrátka nezapřou! „…její jméno je Mary/ Byla na poloviční cestě do mého náručí/ Napůl předstírala velkou bolest/ a pak se okouzlena odebrala na toaletu a zkurvila tam sama sebe/ Ze svých očí vystřelila zlaté a svaté perly/ a pak přišla bolest…“ Těmito šílenými vizemi začíná brilantní skladba Catatonic, otevírající výtečné minialbum Babes In Toyland nazvané TO MOTHER, které vyšlo u firmy Twin/ Tone v polovině loňského roku a suverénně obsadilo první místo v nezávislém žebříčku. Na obalu desky vidíme obrázek matky Kat, když byla ještě děvčátko, protože album je věnováno jí. Podle Melody Makeru je To Mother „vitální, zuřivá a vášnivá deska, plná maniakálního popu, který vychází z hlasitosti a rychlosti“. Ale když posloucháte pozorněji, za decibely objevíte ukryté temné citové hloubky a uslyšíte také „děsivé ozvěny svých vlastních nočních můr“. To Mother je deska o ošklivosti, úzkosti, deziluzi a nenávisti. Minialbum otevírá zběsilý feministický hardcore Catatonic, v němž Kat melodicky zpívá (!) schizoidní veršovánky typu: „Raz, dva, tři, čtyři, pět/ jsem ráda že nejsi naživu…“ Většina skladeb je charakteristická „šíleným tryskem bicích a přiškrceným vřískotem Kat Bjelland, jejíž kytara škrábe neuspořádaná poselství, jako když utíká od nějaké nevýslovné hrůzy, o níž ví, že jí stejně nadlouho neunikne“. Skladba Ripe připomíná jakýsi skok do vlaku plného přízraků. Vrchol desky patrně představuje touhou vybičovaná písnička Primus, kterou civilním hlasem zpívá bubenice Lori. Její umrtvená hysterie v hlase, jež je rozhodně zajímavější než projev v jednom kuse vřeštící a ječící Kat, se utápí v ohnivé kytarové bouři a procítěně vypovídá o nedodržených slibech, krvavě červených růžích a zlomených srdcích: „Chci tě tak jako ty mě – Hned teď – Černé na bílém, ksakru nevidíš tamhlety černé mraky, co se drží nad tebou i mnou a chystají se nás zabít? Copak to nevidíš? Tvá láska mě nakazila jako prudká ošklivá nemoc, tvá láska mě dočista postihla“. Největším překvapením desky je však závěrečná romantická, něžně tklivá instrumentálka The Quiet Room. Jemná, křehká a průzračná skladba působí po všech těch předcházejících hrůzách jako očištění. Že by ty malé ďáblice měly v sobě přece jen kousek zasněného dívčího srdce, i když se ve svých písničkách soustřeďují výhradně na ty nejhorší „traumaticky zfakované“ situace v životě? Kat však vysvětluje proč: „Když se máte dobře, nesoustředíte se na očištění sebe sama. Naše písničky jsou zkrátka jako návštěva kostela – nebo tak něco…“

Iggy Pop

„Mnoho lidí dosáhlo vrcholu a zase spadlo/ sledoval je někdo po tom všem?/ Najednou nikoho z nich nikdo nezná/ z těch cizinců v ráji/ Jó, každý potřebuje domov/ domov pro tebe, chlapče…“
Iggy Pop, Home (z LP Brick By Brick)
Snad každý už zaslechl jméno IGGY POP. Není důležité, zda v souvislosti s Iggyho pěveckými začátky v legendě amerického pra-punku, kvartetu The Stooges, jejichž tříakordové desky obsahovaly na svou dobu tolik energie, že by to rozjelo i parní lokomotivu, nebo zda ho posluchači poznali až jako extrovertního sólistu. Jako člověka, pokračujícího v sebezničující sadomasochistické show, ve které nechyběla extáze z řítící se hudby a skutečná krev, když si přímo na pódiu řezal do vyholené hrudi skleněným střepem. Nebylo to tedy žádné divadlo, ale až perverzní soucítění s divokými představami jeho zjitřené umělecké obrazotvornosti. Není důležité, v jaké fázi jeho hudebního vývoje ho kdo z nás objevil, důležité je, co Iggy Pop (vlastním jménem James Jewel Osterberg, narozen 21. 4. 1947 v americkém Michiganu) stačil dosud udělat. Střídavě vynášen vlnami úspěchu a nadšení nad jeho (některými) deskami, aby vzápětí klesl až k samému dnu drogové závislosti a psychického zlomení, dokázal na vinylu gramofonových drážek zachytit nikdy nekončící boj – jak s vlastním osudem, tak i s nevděčným a nevypočitatelným rockovým publikem. I když teď už zbyla z Iggyho divokých a spalujících let jen nikdy nehasnoucí vzpomínka, desky, které toto období mapují, zůstávají nedílnou součástí cesty, po níž se lze dobrat nejen ke kořenům a smyslu rocku, ale vůbec k principu lidské tvořivosti, výlučnosti jejího génia a boje o vlastní identitu. I když on sám sebe považuje především za smolaře, prý proto, že svůj talent, invenci i energii z velké části spálil při představeních pro zborcené a vyčerpané party ostrých hochů, než se dokázal zařadit mezi velikány rocku.
The Stooges stáli při zrodu pověstné detroitské školy tvrdého rocku, na kterou Iggy rád vzpomíná: „Každej chtěl hrát v co nejtvrdší kapele a budit dojem pořádně ostrýho řízka, ale byla to doba, kdy to pořádně šlapalo…“ Na počátku sedmdesátých let jezdili The Stooges napříč Státy a stýkali se stále se stejnými lidmi – bez peněz a bez vlivu. Tenkrát Iggy dokonale poznal ostré hrany života těch, kteří se ocitli na dně, což se nemohlo neodrazit jak v jeho tvorbě, tak v jeho životě. Proto téměř po deseti letech mohly z jeho desek nasávat divokost a zpupnost první z punkových kapel, které tak opět vyzvedly Iggyho talent před zapomínající publikum. I když je skutečností, že po rozpadu The Stooges se jeho invence začíná pozvolna vytrácet a jeho hudební vitalita je rozmělňována veškerými světskými lákadly, jimž nedokáže odolávat, i přes tento handicap se na jeho deskách objevují perly rockového rebelantství. Ať už tvořil s The Stooges hypnotické a jednoduché melodie (The Stooges 1969, Fun House 1970) anebo když k bratrům Ashetonovým přibral kytaristu Jamese Williamsona, aby v roce 1973 vydali jedno z nejlepších a nejhutnějších Iggyho alb Raw Power. S bratry Salesovými pak natočil o tři roky později album Kill City. Se svým ochráncem a šťastnou hvězdou, ale možná i vysávajícím upírem Davidem Bowiem, vytvořil dvě desky, na kterých nabírá nové síly i tolik potřebný úspěch (The Idiot 1976, Lust For Life 1977 a rovněž koncertní pecku T.V. Eye Live 1978). S Klausem Krugerem (ex Tangerine Dream) a kytaristy Scottem Thurstonem a Jamesem Williamsonem vznikla pestrá deska (New Values 1979), navazující na předchozí úspěch. Novou jistotu se pokusil nalézt sestavením doprovodné skupiny nebývalých individualit (Glen Matlock – ex Sex Pistols, Steve New a Ivan Král – oba ex Patti Smith Group, Barry Andrews – ex X.T.C.), ovšem výsledek zůstal daleko za očekáváním (Soldier 1980). Potom Iggy vydává doslova propadák (Party 1981), který ho stojí kontrakt s gramofonovou společností Arista, takže následuje téměř soukromě vydaný výlisek u Animal Records (Zom bie Birdhouse 1982). Další ze svých krizí překonává geniálním spojením s agresivním kytaristou Stevem Jonesem, který dodával nebývalé jiskření a vzpouru deskám Sex Pistols a společně s Iggym navázali na předchozí úspěšné roky skvělými alby (Blah, Blah, Blah 1986 a především dravým a skoro punkovým Instinct 1988). Otázku, co dalšího připravil Iggy, aby překonal útočnost a jednoduchost Instinctu, zodpověděl vydáním zatím posledního LP Brick By Brick (1990). I zde spolupracuje s hudebníky, kteří by jeho projektu měli dodat dravost a expresi (především Slash a Duff McKagan z Guns NʻRoses, jež Iggyho písním vtiskují skutečně pouliční drzost a ledabylost), ale objevují se zde i skladby akustické a pomalejší, než bylo dříve Iggyho zvykem (na těch zase obsluhují nástroje W. Wachtel, D. Lindiey a Ch. Drayon). A to včetně relativních sladkostí typu „Candy“ nebo „MoonIight Lady“, které dodávají jeho poslední desce nádech kompromis i komerce. Úspěch se ale dostavil, takže Iggy může být spokojen, že své nápady dokáže ještě dnes správně investovat a že drogy a alkohol jej o všechno neobraly. Slabší už je to s jeho pověstnou show, na pódiu se (prý) už stává jenom parodií slavné a zuřivé hvězdy, jíž kdysi býval. Už dávno nerozbiji bubny, nepředstírá smrtelné křeče po poslední dávce drog, o kapajícím žhavém vosku po vlastním těle nemůže být ani řeč. Ale pravdou zůstane jednou provždy, že „Iggy dojil vlastní krev, když Sid Vicious ještě čmáral křídou po tabuli“. Nyní na scéně působí unaveně a chladně, a když šílí při „Just For Life“, zdá se, že je to jen divadlo. Ale stále se snaží publiku přiblížit tajemný a omamující let své pološílené duše. To když se rozkročí před první řadou vyzáblý jako kdysi, a svým hlasem, díky němuž je považován za jednoho z nejlepších rockových barytonů, hystericky vyznává: „Zase jde Johny Yen/s chlastem a drogama/ a tahle žravá mašina/ ho nutí napsat další kousek závěti“. V tu chvíli je to zase ten starý Iggy Pop, stále v zaujetí svých mystických a chorobných představ a celou dobu se pohybující na rozhraní mezi cválajícím životem a zbytečnou smrtí.

Hovězí v srdci nosím a pořád budu

„Pepík v khaki potítku /skleněná koza táhne břicho po dvorku /starej prd byl hrdej.“
Old Fart At Play (Cpt. Beefheart) Nikdy bych si nedovolil s někým hlouběji diskutovat o Captainu Beefheartovi, natož o jeho deskách. A psát o něm nějak zasvěceně? Brrrr. Stane se, že si celý rok jeho muziku nepustím a když náhodou ano, většinou se v polovině rozloučíme. Přiznávám se bez mučení. Pak ale jedu autem, omylem tam místo Toma Waitse, Rain Dogs vložím Beefheartovu Shiny Beast a vše je dokonáno. Spřátelíme se a doma často pokračujeme. Pak je zase půst.
I ve svém okolí se setkávám buď s bezmezným obdivem, nebo absolutním odporem, hrozícím rozšlapáním přístroje. Kompromis žádný. A ono to tak nějak asi s tím pánem a jeho hudbou bude. Oblíbené střední cesty tady nevedou. Úplně pryč ho však člověk dát nechce, něčím přitahuje. Snad je to jeho bizarnost a tajemnost, umělecká neústupnost a tvrdohlavost či tušení čehosi nadčasového, s čím bych se měl do budoucna víc zaobírat. Pohled z okna na tu schizofrenii, která stále ještě nevymizela, na ten bláznivý lidský ješitný shon mi někdy připadá jako paralela k Beefheartovým surrealistickým textům.
Prý žije kdesi na poušti, maluje obrazy a nemá peníze na to, aby je měl kde schovat. Zájem snad má Newyorská národní galerie a Evropa, která ho bude v Londýně a kdesi na Severu vystavovat (či se už tak stalo?). Stále odmítá být géniem a už nikdy prý nechce hrát muziku. Někdy si člověk řekne zaplaťpánbůh, už od něho bude pokoj, ale pak ta jeho hromada skřípavých pazvuků, padajících rezavých šroubů, přeřvávaná otevíráním dveří, které nemají namazané panty, a hlavně člověkem, kterému střídavě na noze stojí lokomotiva a malá bílá myš, začne chybět. Sem tam se pak nezávazně pozeptá, zda náhodou se sousedi z Údolí smrti na celého slavného kapitána bez lodi nenaštvali a neposadili ho do nějakého nahrávacího studia, aby měli načas pokoj.
Vypravují se o něm spousty fórů, které hraničí se zdravým rozumem, a já je mám moc rád. Zdá se mi, že to vytváří souzvuk s tím jeho hudebním galimatyášem. Nejvíc miluju ten o pozvaném dřevorubci k natáčení Trouth Masca Replika, aby náhodou stromy dlouho netrpěly. To nedokážou drogy ani chlast.
Pohrává si s námi milý pan kapitán celý život. Padesát jedna let. Zpovzdálí sám jistě podporuje naprosto nedostatečný přísun rozumných informací o něm i o jeho hudbě, baví se všemi těmi dezinformacemi, dohady a spekulacemi i bláboly a legendami. Přesně tak je to i s jeho muzikou, z naprosté absence vhodných měřítek a přirovnání považovanou za výplod dadaismu. Jak to říkal Hans Arp? „Dada chce zničit výplody lidského rozumu a najít přirozený pořádek.“ Jeho desky jsou ve většině vzácně vyrovnány, poslední dvě, Doc At The Radar Station a Ice Cream From Crow, už skoro dokonalost sama.
Syntéza freejazzové improvizační náhodnosti s pedantským vedením a velice moderní zvuková aranžmá rozličných nerockových nástrojů dovedla Captaina Beefhearta do společnosti avantgardistů, od nichž čerpají nastupující novátoři. A to není málo.
Čert ví, co si o tom sám myslí. Frank Zappa na otázku, kterou mu jako jednu z prvních položili v Praze ohledně Captaina Beefhearta, odpověděl také bezradně: „Neviděl jsem ho osm let. Nenahrává, má kontrakt s newyorskou galerií a má s tím možná větší úspěch než s nahrávkami.“
Budeme tedy čekat. Není kam spěchat.
Hovězí je nejlepší dobře naložené. „Víte, ani já tady nejsem. Jenom se tady potloukám kvůli přátelům. Ani vy tady nejste. Také vy se tady potloukáte kvůli svým přátelům.“

Petr Stanko – „…to je život“

Úvodem musím předeslat, že jsem se setkal s muzikantem, jehož si ze všech tuzemských, které jsem kdy viděl a slyšel, cením nejvíce. Poprvé jsem ho zaregistroval v Souboru Tradičního popu (dále jen STP), podruhé v Kokrmentu a dodnes jsou to mé nejoblíbenější kapely osmdesátých let. Excentrický zpěvák a kytarista se dále prezentoval i v naší nejproslulejší „noise“ psychedeiické underpartě – Michaelʼs Uncle, natočil s nimi desku – The End Of Dark Psychedelia – a objel kus Evropy. V letošním roce by měla vyjít i prvá deska de facto již neexistujícího, temně hymnického Kokrmentu a dále i vzpomínka na STP, kapelu dobrého vkusu a uvolněných, citově procítěných popových písniček. Petra Stanka sleduji již osm let a nepovažuji to za promarněný čas. Cítím se s ním totiž generačně spřízněn.

Tak nám Majklův strýček, zřejmě již definitivně, skončil?
No, skončil, no. Tedy, alespoň, co se mne týče, tak já jsem s nimi skončil. Od loňského jara už nehrajeme, ale ještě se to nějak neprovalilo.

Oni budou pokračovat bez tebe, nebo…
Mám obavy, že toho nebudou schopni.

To jsi tak nenahraditelnej?
Ne, to si nemyslím, ale mám takovou zkušenost. Vím, jak na tom jsou. Když jsem se vykašlal na to domlouvat zkoušky, tak se prostě přestalo zkoušet a takhle to bylo se vším. Tudíž od tý doby, co tam nejsem, tak už spolu nehrajou. Oni nejsou schopný dohodnout se na ničem, oni nejsou schopný se ani sejít v hospodě.

Předpokládám, že v tom spočívá i důvod tvého odchodu?
Je to tak. V podstatě se vůbec nejednalo o hudbu, bohužel. Jednalo se o každodenní dohady, vopruzy o ničem a kvůli ničemu. Chtěli jsme dělat věci jako ten klub (Kotelna – pozn. red.), vlastní vydavatelství a dohodli jsme se, že všichni v tom pojedeme stejně. Ale nakonec se ukázalo, že to byly jenom řeči a jedinej, kdo na tom pořádně něco dělal, jsem byl já a Miki, což byl náš zvukař. Chtěli jsme s Mikim, aby se to hnulo dopředu, ale ostatní akorát prudili, nic jiného. Cejtím to tak. že jsem byl tou situací donucenej odejít a nehodlám se teď tvářit, že to není pravda. Dneska už jsme proti sobě. Tvým protipólem byl zřejmě Amrit Sen… Amrit by vždy v pohodě, nejtvrdší under ground, všechno zfakovat. Vždy striktně odmítal tisk, jakoukoliv propagaci včetně reklamy na koncerty. On odmítal i manažera pro kapelu. Obával se, že když se o to bude někdo starat ve smyslu, že bude domlouvat kšefty a on na ně bude muset jezdit, tak to tím dostane takový profesionálnější charakter. Tomu se usilovně bránil. Všechno fakovat je sice skvělá věc, ale to se potom nehneš z místa. Když si chceš zařídit klub, tak to musíš rozjet jedině načerno a žádný ouřady tě nesměj zajímat. Ale to taky znamená, že ti ho za dva dny zavřou.

A v jakém stavu je teď Kotelna?
Řekli jsme si s Mikim, ať se o to starají sami. Ale jelikož je nájemní smlouva psaná na nás, chtěli jsme už před půl rokem, ať si ji přepíšou na sebe. Dodnes k tomu nedošlo. Bude nám končit, a pokud se tam nic nepohne, tak nám ji neprodloužej a bude problém ji znovu získávat. Jsou tam potřeba investice tak okolo dvou miliónů, a když je nemáš, tak s tím nehneš. Nikdo ti je nepůjčí, a když třeba půjčí, tak jsou tu zase problémy jiný. Představ si, že za někým půjdeš a řekneš – já chci půjčit dva milióny – a on řekne – no dobře, a na co a kdo zato bude ručit – a já řeknu – tady těchhle pět pánů, ale nikdo z nich se nechce podepsat na žádnou smlouvu.

To, že jste si desku vydali sami, to byl taky fakovací záměr?

Jasně. On by zájem byl, třeba Monitor. Monitor, to je ale pro Amrita ten největší Fuck Off. Tady prostě neexistovalo žádný vhodný vydavatelství, tudíž jediná možnost byla – vydat si desku sami. 5 000 náklad a prodalo se… Asi 4 000.

Jak jste si vytvořili distribuci?
Tu nevyřešíš tak, že si to prodáš na ulici. Takže jsme to dali do velký distribuční sítě.

A tu Amrit nefakoval…
Ne, tu nefakoval (smích), protože ty peníze na desku si půjčil on.

Jak dlouho hrál Majklův strýček a kolik se v něm vystřídalo lidí?
Dneska už by to byly čtyři roky. Byli tam i Karel Jančák, Petr Hošek a Johny Chaos. Ke konci se to vrátilo do původní sestavy, ve který to začínalo, tedy já, Amrit Sen, Jarda Stuchlý a Ivan Klein.

Nikdy se o vás moc nepsalo… v Praze jste toho moc neodehráli… není to způsob, jak si vytvořit kult?
Asi jo – všichni o tobě slyšej, ale nikdy se nic nedozvěděj. V Praze toho bylo fakt málo, tak jednou za půl roku. Řekl bych, že na to hraní v Praze jsme měli vždycky smůlu, že se to tady moc nedařilo. Ale mimo Prahu jsme měli dost koncertů, tak dva týdně.

Víc vás to však táhlo za hranice, proč? Kvůli prachům?
Ani ne kvůli prachům, ale proto, že je jasný, že bejt doma nejlepší je jako bejt mezi slepými králem. Jediný měřítko je pro mne hraní venku. Jestliže tam to někoho zaujme, tak je to měřítko toho, že to určitý kvality má. Zpočátku jsme hráli v malejch klubech za pár stovek, postupně se to ale zlepšovalo, zájem byl. Ještě dnes nám chodí dopisy i z Anglie a Ameriky, že chtěj, aby tam Majklův strýček přijel. Ale s tím už se nedá nic dělat.

Kolik jste toho venku odehráli?
Měli jsme po jednom koncertě v Itálii a Francii, pak asi šest kšeftů v Německu a podobnou šňůru v Holandsku a Belgii. Tam se jelo společně s Kokrmentem, a byly to naše poslední koncerty. Další šňůra zhruba dvaceti koncertů po Západní Evropě se zrušila z důvodu, že kluky už nebavilo hrát pořád ty starý věci. Ale přitom se vůbec nezkoušelo, žádný nový věci se nedělaly, ani náznak něčeho.

Měli jste i nějakej větší koncert, třeba fesťák?
Hráli jsme na jednom takovým v Holandsku, ale byl spíž jazzovějc laděnej, takže to tam nebylo zrovna nejlepší. Prej se o tom psalo, a ty recenze, co jsem se doslechl, byly v tom smyslu, že Majklův strýček je banda nafoukanců (smích).

Ty kšefty venku byly v podobném prostředí jako Kotelna?
Klub takovej jako byla Kotelna, když se rozjela, tak to v podstatě na Západě neexistuje. Na něco podobnýho jsme narazil i akorát v Norimberku a mám pocit, že už jim to tam taky zavřeli. Zas takovej underground tam totiž není. Ty měřítka jsou jiný, člověk má u nás moc zkreslený představy. Mají tam sice kluby, který vypadaj jako díra…

…ale je to jenom hra, přetvářka, není to doopravdy…
To je právě ono – co je doopravdy?

Opravdickej klasickej humus, prach, brikety…
Tak to tam není. Jsou tam sice místa, který maj podobnou image, je to tam všechno černý, posprejovaný stěny… Snad akorát v tom Norimberku, kde to vedla parta vykouřenejch mániček. Slyšel jsem historku, že tam jeli Aku Aku a když to viděli, tak se otočili a jeli zpátky – protože prej v takovýmhle humusu oni hrát nebudou.

Co teď dělá Kokrment?
Kokrment nic. Tam se to trošku vyčerpalo, ta látka. Navíc se naše názory začínají rozcházet. V podstatě jsme se dohodli, že natočíme desku, a tím to uzavřeme.

Připadá mi to tak, že kdykoliv vybuduješ nebo se podílíš na nějaký skvělý kapele, tak s ní praštíš dřív, než se to stačí někam pořádně dostat.
To je život, to je smůla. Ty kapely nikdy nekončily na hudebních věcech, ale vždy na osobních.

Říkal jsi mi, že STP vyjde deska, co takhle comeback, vyjet na šňůru?
Ne, to ne, takhle vůbec ne. Spíš bych to viděl tak, že budu pokračovat s novou kapelou v tom, co rozjel Majklův strýček. Ta kapela se jmenuje Brutální chaos a pořád to vidím v tý výpovědi. Pořád je to ta výpověď, jako byla s STP, akorát už je to jinde. Mám teď problémy sehnat bubeníka, takže jestli bys to tam mohl napsat, že sháním bubeníka, byl bych ti zavázanej. Je to fakt problém sehnat kvalitního bubeníka.

Ještě k STP. Mám pocit, že ve chvíli, kdy jsi rozšiřoval obsazení z trojice na pětici až šestici, tak už to šlo do…, protože v tý jednoduchosti a přehlednosti byla největší síla.
O to nešlo. Chtěli jsme změnit repertoár, už nám to všechno připadalo moc veselý. Užto bylo moc do popu, balila nás spousta holek…

A to je špatně? Co máš proti popu?
No jistě, to je špatně. Pop je sice výborná věc, ale já to prostě dělat nemůžu. Na to musí mít člověk povahu, musíš tomu věřit a dávat to těm lidem. Musíš být pořád stejně naivní, a pořád věřit v to krásno, který tam je potřeba. Já bych mohl možná dělat popík, asi bych to i uměl, akorát by mi připadalo, že podvádím.

Nějak mi nejde dohromady, že desky STP a Kokrmentu vyjdou u Monitoru?
Dobře, ale tady jde o tu otázku, kdo jinej ti to tady vydá. Samozřejmě, vydat si to vlastním nákladem, ale kdo na to má mít pořád peníze? To jsou balíky prachů v tom utopený a není to sranda se o to starat. Já to vidím na těch věcech, co jsme vydali s Mikim pod naší značkou Korzár. Jde mi o to, abych se o takovýhle věci už nemusel starat, abych se staral jenom o hraní.

Čtenáře, tudíž potencionální zájemce by možná zajímalo, co jste vydali?
Vydali jsme Lucidum Intervalla, to je takovej underground z Ústí nad Labem, je to na dost slušný úrovni, hodně psychedelický. Dále vídeňskou kapelu – Dope Guns’n’fuckin In The Streets. Jsou to na vídeňský poměry dost velký fakeři a hrajou něco mezi hardcorem a punkem, no a ve spoluprácis nimi jsme vydali kompilaci vídeňskejch kapel – HCOP.

Je možný uvést adresu, kam si o to napsat, anebo to taky fakuješ? (smích)
No, je to možný – Petr Stanko, Bělehradská 58, Praha 2.

Poslední otázka. Co jsi v roce 1991 nejvíc poslouchal?
Nejvíc mě vzali Suicidal Tendencies a taky Faith No More. Hodně jsem začal poslouchat tvrdou muziku, ta mě teď bere nejvíc. Taky se podle toho řídím – TVRDĚ PSYCHEDELICKY.

Zavzpomínat si s Uriáši na staré špatné časy

Není to tak dávno, aby se dalo zapomenout. Nedělní, téměř pravidelné zátahy VB na Letné či v Motole, na burzách diskofilů, fanoušků a nadšenců muziky, kterou jsme v obchodech postrádali. Cítil jsem se jako psanec, jenž si musí „snad povinně“ vytrpět své, pokud chce poslouchat něco jiného než Gotta, Olympic a Puhdys. Někdy jsem až podléhal pocitu, že je to oprávněné, že to tak má být, že já jsem ten špatný, že my jsme ti špatní… V té době (1980–85) byli pro mne Uriah Heep nejlepší kapelou, symbolem svobody (Sweet Freedom), bezproblémového lehkého života (Easy Livinʼ) a hippiesovského nazírání na svět (Lady In Black).
Mick Box: „Uriah Heep vždy dělají to první. První a nejlepší.“ Už jako – náctiletému se mně je podařilo zkompletovat. Byli první z řady rock-star, kteří mě duchovně oslovili, kvůli nimž jsem ukápnul slzu – to když se na čas rozpadli. Byli první rockovou legendou, které se podařilo prorazit to neuvěřitelné vakuum zahraniční muziky na našich pódiích (prosinec 1987 – 2x Ostrava, 1x Hradec Králové). Byli… Mick Box: „Jsme mezi prvními, kteří hráli ve Východním bloku. V Jugoslávii, Maďarsku, u vás… a rádi se sem vracíme. V Rusku jsme byli velmi rozšířeni na černém trhu, až nakonec za námi poslali agenta, jestli prý bychom nemohli vystoupit v Moskvě. Nakonec z toho byla série fenomenálních deseti koncertů pro celkově 180 000 lidí. Byli jsme takoví první vyslanci rockʼnʼrollu.“ … A jsou první ze stárnoucích legend, jež k nám opětovně zavítaly (6. a 8. prosince 1991 Košice respektive Praha). Onehdy v Hradci Králové jsem byl přítomen i jejich téměř hodinové zvukové zkoušce, nyní jsem absolvoval i poněkud rozpačitou tiskovku. Rozpačitou v tom smyslu, že z dvaceti přítomných novinářů jsme otázky kladli pouze čtyři – já, Ilja Kučera, Špuláka Alex Švamberk. Ostatní byli přítomni zřejmě jen proto, aby se dostali zadarmo na koncert, že pane Lipčíku?
„Bohužel nemáme představu, v jakém nákladu vyšla naše poslední deska“, odpověděl diplomaticky na jednu z mých otázek Mick Box a nenechal se překvapit ani další, cílenou do slabin Uriah Heep – jaké období bylo pro Uriah Heep nejúspěšnější a naopak?
Box: „Nedá se to takhle říci. Prodej byl vždy dosti vyrovnaný. Nejlépe se nám dařilo snad prvních pět let a zejména albu Demons and Wizards.“ Mick Box zkrátka nepřipustí, že Uriah Heep dnes žijí především díky své hvězdné minulosti, že zájem o jejich nová LP a koncerty stále klesá. Přizná jen, že doma v Anglii na tom nijak růžově nejsou… „Je to tam pro nás velmi těžké. Je to zejména proto, že muzika se v Anglii stále a velice rychle mění. Náš hard rock tam prostě nefrčí. Hrajeme doma jen jednou ročně a je to vždy příjemné, i když je to pro malej dav.“
Mít určité sebevědomí a růžové brýle je však vždy pro muzikanty důležité. Kdyby Uriah Heep obého neměli na rozdávání, asi by to už dávno zabalili (nejspíš už v roce 1976 po odchodu zpěváka Davida Byrona), a to by byla velká škoda. Jejich muzika je totiž stále příjemná, vkusná a neurážející a nic na tom nezmění ani fakt, že poslední dvě desky – Racing Silence (1989) a Different World (1991) – zdaleka nedosahují kvalit těch, jimiž se prezentovali v sedmdesátých letech. Ale zpět k tiskovce. Nejvíce se mluvilo o tom, že jejich publikum se za ta léta v podstatě nezměnilo, že koncertují po celém světě – nedávno byli v Malajsii – ovšem nejlépe se jim vede v Německu. Další turné prý rozjedou 10. února 1992, a to možná společně s Nazareth. V závěru se řeč stočila na Kena Hensleye, v minulosti nejvýznamnější skladatelskou osobnost Uriah Heep. Od skupiny odešel po desce Conquest (1980) a od té doby Boxově partě jeho hitový rukopis citelně chybí. Je vůbec reálné, že by se Ken Hensley ještě někdy vrátil do kapely? Box: „Ne. On je teďkon úspěšný obchodník. Prodává nějaké zesilovače a pochybuji, že by opouštěl tak dobrou pozici, jakou má.“
Téměř přesně, tedy o půl sedmé, to Uriáši spustili pro zhruba 3 000 diváků, kteří naplnili prostory Pyramidy na Výstavišti. Bylo sympatické a zároveň odvážné, že se neuchýlili jen ke starým a mnohokráte osvědčeným hitům. Z nejúspěšnějších let 1970–73 zahráli jen Gypsy, Lady In Black, July Morning, Wizard, Easy Livin a Stealin. Ostatně z tohoto období byli na pódiu jen Mick Box – kytara a Lee Kerslake – bicí. V současné sestavě je doplňují basista Trevor Bolder, který v kapele působil již v letech 1977–78 a natrvalo je tu od roku 1985 a dále klávesista Phil Lanzon a zpěvák Bernie Shaw, kteří se stali členy Uriah Heep až o dva roky později. Žel, ani o jednom ze jmenovaných se nedá říci, že by ve všem všudy nahradil či dokonce převýšil někoho z legendární trojice Gary Thain, Ken Hensley a David Byron, kteří spolu s Boxem a Kerslakem tvořili nejsilnější a nejstabilnější sestavu historie Uriah Heep. Historie, která byla pro kapelu nejkrizovější v první polovině osmdesátých let, kdy se často mluvilo o definitivním zániku. Z těchto let zazněly dvě skladby, a to Thatʼs The Way That it Is (1982) a The Other Side Of Midnight (1983). Současné složení se dále prezentovalo jednou ze svých prvních společných nahrávek – Mister Majestic (1987), připomnělo předposlední desku písní Bad Bad Man a celkem pochopitelně se dostalo i na ukázky z nové desky Different World – Blood On Stone, Which Way Will The Wind Blow, One On One, Different World a First Touch. Žádné velké super show se samozřejmě nekonalo. Spíš pohladila ona muzikantská bezprostřednost, očividná radost ze hry (a to už Box koncertuje přes dvacet let!!!), či sebezapření Kerslaka, který dohrával s bolestivými křečemi zad, a přesto to nevzdal. Nejkrásnější okamžiky? Zcela určitě ten, když Box hecoval zpěváka v July Morning a hnal ho do závratných výšek, kterými tolik proslul David Byron. Dále závěrečná Lady In Black, při které slzelo nejedno oko přítomných mániček v sále. A konečně – vrátíme-li se na tiskovku – odpověď veterána Boxe na otázku, co bude dělat o vánočních svátcích a na Silvestra…
„Nejdříve pojedu do Mexika, abych viděl svého malého synka, potom poletím do Austrálie, abych viděl svoji manželku.“ Inu, kořeny Uriah Heep jsou prorostlé celým světem. Mick Box je světoběžník, a tak je docela možné, že k nám se svou partou ještě někdy zavítá. Nenechám si to ujít.

Foto: Tomáš Turek

Robert Smith

Cítím, že tento rok bude patřit The Cure. A když se řekne – The Cure, tak je jasné, že jde především o Roberta Smithe. Věrného fanouška fotbalových Queens Park Rangers (a tudíž i našeho reprezentanta – brankář Jan Stejskal) a báječné britské nezávislé scény. Takto odpovídal v novoročním dotazníku Melody Makeru, pro jehož čtenáře jsou The Cure již léta nejlepší britskou kapelou…

Tvůj nejoblíbenější singl roku 1991?
EP – Cherry od Curve a Touch Me od Cathy Dennis.

A album?
Loveless od My Bloody Valentine a Gala od Lush.

Naopak, jakými deskami nejvíce opovrhuješ?
GunsʼnʼRoses, Electronic (a mnoho dalších).

Nejlepší koncert roku?
Ride v Crystal Palace a And Also The Trees v The Electric Ballroom.

Nejhezčí film nebo TV show?
The Singing Ringing Tree (soukromé pirátské show).

Tvůj nejlepší památný zážitek roku?
Noční odstartování války v Zálivu.

Kteří lidé na tebe měli největší vliv v uplynulém roce?
Mary a moji přátelé z kapely: Simon, Teddy, Boris a Porl.

Jaké věci tě nejvíce povznesly?
Kácivá procházka po Lake District. Otcova domácí výroba piva. Hraní ve Wembley.

Muž roku?
Boris Jelcin a bouřlivý Norman.

Žena roku?
Steffi Graf a Darcey Bussell.

Tvá novoroční vůle, rezoluce pro nový rok?
Být více. (Mít otevřené oči.)

Tvá největší přání do nového roku. Co bys chtěl, aby se přihodilo nebo uskutečnilo?
Obecná řešení: Konec všech válek, hladu, nemocí. Mír a láska. Rasovou, náboženskou, politickou a sexuální harmonii. (A úspěch Anglie na Evropském fotbalovém šampionátu a taktéž úspěch Queens Park Rangers v lize i v poháru.)

Spirea X – Jen kulisa vhodná ke koupeli?

„Myslím, že jsme nejlepší skupina u4AD“. Jim Beattie
Skotská pětičlenná skupina SPIREA X, jež je vedle oduševnělé zpěvačky Heidi Berry nejnovějším objevem Ivo Watts-Russella, vydala konečně koncem října uplynulého roku své první album FIREBLADE SKIES. Výhradním autorem všech skladeb na této desce je vůdčí osobnost souboru Jim Beattie, který dříve hrával na kytaru v „neo-psychedelické“ skupině Primal Scream. Komerční tlak velké nahrávací společnosti Warner Brothers a naprostý nedostatek času byly pro Beattieho však natolik neúnosné, že v roce 1988 Primal Scream opustil. Ovšem ještě před tím, než zformoval svou novou skupinu Spirea X, prošel tento zvláštní člověk, napůl arogantně drzý, napůl lehce zranitelný, velmi těžkým životním obdobím, během něhož tiše směřoval k šílenství a k trvalému pobytu v psychiatrické léčebně: „Byl jsem duševně dočista v prdeli. Byla to devastace času i prostoru“, vzpomíná dnes Jim Beattie na období, kdy přestal chodit ven, nebyl schopen nastoupit do vlaku, v ústech cítil chuť černého inkoustu, a kdy byl zkrátka totálně paranoidní. Zážitky z této složité doby možná tak trochu vysvětlují jeho dnešní, mírně řečeno neskromné výroky.
Beattie skupinu Spirea X sestavil v Glasgowě v létě roku 1990. Záhy ji však opustil basista a kytarista, takže v kapele zůstali vedle Beattieho jen jeho přítelkyně, zpěvačka a kytaristka Judith Boyle abubeníkAndy Kerr. V této sestavě Spirea X nahrála u 4AD dvě kladně přijatá EP Chlorine Dream a Speed Reaction, jež svou úchvatnou kytarovou linkou může posluchače přivést až k mámivé závrati. Několik skladeb z těchto dvou projektů se objevuje i na LP Fireblade Skies. Spirea X představuje typický model dnešní „nezávislé“ kapely neorockové kytarové školy druhé poloviny 80. let. A to je hudba, kterou silně ovlivnila „zlatá“ 60. léta: Navzájem se proplétající, zvonivé kytary, jež jen velmi opatrně občas trochu přitvrdí, a jako by do sebe zahleděný, zastřený Beattieho hlas podpořený astrálním dívčím vokálem – to jsou nezaměnitelné znaky skupiny. Ne neprávem napsal Melody Maker, že „Judith zní, jako by byla Venuše a Jim zní, jako by byl ze Skotska“ – přesto však spolu vytvářejí krásnou vokální harmonii. Charakteristický zvuk ještě občas zpestřují melodické varhany (opět se nedá přeslechnout vliv 60. let) a folk-rockově znějící foukací harmonika (Signed D.C.). V podstatě všechny skladby na albu se vyznačují velmi uvolněnou a uklidňující atmosférou a výraznými, až hladivě melodickými popěvky. Zkrátka stávají se přímo učebnicovou ukázkou současného kytarově barvitého indie-popu. Kritička Melody Makeru S. M. Joy souboru vyčetla, že až příliš často „švitoří jako Byrds“ a že by v celkovém zvuku věčně „utopený“ Jimův hlas bylo vhodné poslouchat leda tak ve vaně při koupeli. Na druhou stranu všask zdůraznila jeho vzácnou schopnost napsat melodicky přitažlivou písničku, která si posluchače dokáže na první poslech podmanit. Ústřední motiv skladby Nothing Happened Yesterday je dokonce tak sladce vtíravý, že může až někomu lézt na nervy. Mimo Signed D. C., jež pojednává o“zpečetěné lásce“ a Speed Reaction, která popisuje paranoidní pocity v davu lidí, na albu nejvíce potěší skladby Smile, Sisters And Brothers a výjimečně přitvrzený Rollercoaster. Ovšem jak se zdá, tou nejzajímavější a nejvýraznější písničkou je instrumentálka Spirea 9, která připomíná „cestu beduínských velbloudů škobrtajících přes útesy a skály“. Fire And Light pro změnu koketuje s uctíváním Ďábla.
Spirea X se opravdu moc dobře poslouchá, nicméně přece jen bývá zvykem, že kapely hájící barvy společnosti 4AD se oproti uniformitě ostatních „nezávislých“ skupin odlišují nezaměnitelným a osobitým zvukem. U skupiny Spirea X, kterou dnes doplnil bubeník Jamie 0 ʼDonell a kytarista Thomas Mc Gurk, mi však tato originalita zatím poněkud schází, i když sám Beattie ji charakterizuje jako „nejpřístupnější kapelu nahrávající u 4AD“. Ave své ambiciózní přidrzlosti jde ještě dál: „Jsme jako valící se tank, který odstrkuje každého stranou. Vím, že to můžeme dělat. A jsme odhodláni to dělat, protože máme nejlepší písně, nejlepší aranžmá, nejlepší všechno…“ Melody Maker však debutové album kapely příliš neopěvoval. A to i přesto, že Beattie o sobě tvrdí, že je Bůh (to pro případ, že byste zapomněli jeho jméno) a že „na světě není nic takového jako Spirea X“. Skupině však nelze upřít jedno: Je velmi příjemné nechat se unášet po jejích kytarových vlnách až někam do dosud ještě nezkažených vod lndi(e)ckého oceánu, kde třeba uvidíme Jima Beattieho, jak kráčí suchou nohou po hladině a přitom „se usmívá jako psychopat, který se za minutu duševně zhroutí“.

Therapy?

„V místě, odkud pocházím, si jeden člověk vyšel ve dvě v noci zařádit. Byl to sedmnáctiletý příležitostný dělník. Nejprve nachytal spoustu králíků, pak jim usekal hlavy a napíchal je na antény aut. Potom ještě vykuchal vnitřnosti a ty věšel starým dámám na prádelní šňůry. A to jde o malé městěčko se 600 obyvateli.“ Tak toto líčí Andy, kytarista tříčlenné hardcorové party Therapy?, pocházející ze Severního Irska, tedy země mnohem méně zalidněné a rozlohou jen o málo větší než kupříkladu Středočeský kraj. Země, která byla v pop music vždy jen chudým příbuzným sousedního Irska, pyšnícího se U2, Sinéad O’Connor, Clannad a v neposlední řadě – The Pogues.
„Jó a před králíky tady byl onen chlapík, který koupil svému synovi motorku BMX“, pokračuje se zjevným zaujetím Andy. „Nechtěl syna učit jezdit rovnou na silnici, a tak ho vzal na pole, kde si myslel, že to bude bezpečnější. Brzy však přišli místní farmáři a řekli – Vypadněte z naší půdy. Ovšem ještě než ten chlapík stačil cokoliv udělat, dostal kosou do hlavy. Zemřel a jeho syn byl na intenzívní péči dva měsíce. A ti farmáři vůbec nepopírali, že to udělali. Říkali, že si to zasloužil, protože byl na jejich půdě.“
Připomíná mi to pověstné morbidně masochistické filmy pana Bunuela, kde jsou obdobné scény zcela běžné. Třeba ta, kdy malý chlapeček vytrhne myslivci cár papíru z ruky, načež ho v rozradostněném nic netušícím skotačení zasáhne do zad přesně mířená střela. Následuje ještě jedna, již do nehybně ležícího těla… Ale zpět k Therapy? Andyho kumpány tu jsou zpívající basista Mickey a bubeník Fyfe. Všichni tři spolu bydlí v Belfastu, epicentru náboženských konfliktů mezi irskými katolíky a anglickými protestanty chráněnými armádou. Mohlo by se zdát, že to je ten pravý a zásadní důvod k založení kapely. Ale v případě Therapy? tomu tak není.
„Žijeme sice nyní v Belfastu, ale pocházíme ze zcela klidných venkovských měst“, vysvětluje Fyfe. „Nemáme s tím nic společného. Nikdy jsme se nijak nemíchali do politiky, my prostě rádi hrajeme hlasitou, agresívní muziku. Je to spíš typem lidí, kterými jsme, než prostředím, z kterého pocházíme.“
Ten důvod je jinde, hledejme ho v Andyho vzpomínkách. Pro Therapy? znamená jejich učebnicový hardcore uvolnění, vybití nashromážděné agrese. (Ovšem pozor! Pozitivním způsobem, nikoliv destruktivním.) Kapela je fascinována nepřirozenými způsoby smrti. Zajímá se o životní příběhy a osudy masových vrahů, o podstatu jejich činů, o důvody, jež je k tomu vedly. Středem jejich zájmu jsou Ted Bundy a Charles Manson… Andy: „Spousta mnohonásobných vrahů si zvolila, že zrovna takhle chce naložit se svými životy. A byli skutečně odhodlaní. Je to jako určitá kariéra, kdy si lidé něco usmyslí a nic je v cestě nezastaví. Zdá se, že mnohonásobní vrazi chápou své místo v životě jako vraždící lidé, ať už vymyslí provedení jakkoliv.“
„Někteří lidé se zabývají aspektem senzačnosti,“ dodává Fyfe. „Jak to udělali a co udělali. My jsme víc zahloubaní do duše toho člověka – proč to udělal.“ Svůj první singl Meat Abstract  si vydali v srpnu loňského roku na vlastní značce s ojedinělým, a o to více fascinujícím názvem – Multifuckingnational (Mnohošokunárodní). „Probuďte se… je čas zemřít!“, jsou prvá slova onoho singlu – vskutku razantní a přímočarý odpich, co říkáte? Therapy? nepolevili ani na následujícím debutovém LP – Babyteeth (již pod značkou Wiiija) a svou třicetiminutovou skládanku zakončili v pořadí sedmou písní DancinʼWith Manson (Tančení s Mansonem). Mohlo by to zavánět metalovým klišé, ovšem v případě této partičky jde o hlubší, intelektuálnější pohled na věc. Obdobně jako v pojetí hudby, kterou produkují. Zatímco z hardcore se dnes stává grind či trash core, Therapy? se vracejí k samé podstatě této hudby. Tedy, namísto zpravidla samoúčelného zrychlování, mnohdy vyústěného v nepřehledný rachot, sázejí na čitelnost a účinnou jednoduchost. Hardcore s lidštější tváří a jazzrockovými manýry, řekl bych. Každý ze tří nástrojů – kytara, basa, bicí – tu má svůj prostor a zároveň možnost předvést se v sólovém výletu. Tak jako svého času Thin Lizzy, tak i Therapy? na mne působí až čítankovým dojmem, jako „doporučená četba“ pro začátečníky i pokročilé. „To má co dělat s kapelami, do kterých jsme udělaní“, směje se Fyfe, „a většina z nich pochází z Chicaga. Jsme opravdovými fandy firmy Wax Trax a kapel jako Jesus Lizard, Big Black či Touch And Go. Pocit úzkosti nepochází ze života v Belfastu – to nemá vůbec žádný odraz v naší hudbě. Kdybychom byli z Londýna, poslouchali bychom Ministry a dělali hlasitou muziku!“
Ale zpět k Andyho myšlenkám, ty jsou totiž pro Therapy? nejtypičtější. „Mohl bych chápat, jak může někdo někoho zabít. Myslím, že to projde myslí každého v nějakém stádiu, obzvláště ve chvíli hněvu. Ale pak můžeš vždy racionálně zdůvodnit, proč to neudělat. Ale jak může někdo plánovat vraždění a jít za tím nemilosrdně a účelně?!“
Zdá se, že Andy už ani nemluví o ničem jiném a dokonale tím „nakazil“ své kolegy, z nichž Fyfe naznačil možné řešení… „Možná, že kdyby hrál Ted Bundy na kytaru, nepozabíjel by všechny ty lidi. Charles Manson byl odmítnut Beach Boys, chápete?“

Překlady: Emila Hadač; foto: archiv

Dif Juz

Dif Juz lze považovat za jednu z mála „indie-kapel“, která původní obsah této zmíněné, dnes již diskutabilní nálepky doopravdy naplňovala. Na rozdíl od většiny dnešních „nezávislých“ kapel své desky nevydávala několikrát za rok ve sta tisícových nákladech a ani Melody Maker o ní nepsal v každém druhém čísle (respektive nepsal o ní vůbec). O skupině bylo vlastně vždy k dispozici minimálně zpráv a informací a její diskografie je více než skromná: Vždyť posledním větším projektem Dif Juz byla kompilace Out Of The Trees, která vyšla v roce 1986. A od té doby již o kapele nebylo vlastně slyšet… Tato bezpochyby nejméně nápadná skupina u 4AD Records vznikla v roce 1980.
Dif Juz měli od samého počátku svého působení u 4AD výlučné postavení: Jejich výhradně instrumentální, snová a čistá hudba sice dokonale souzněla se stylizací Ivo Watts-Russella, nicméně v repertoáru Dif Juz byly rozpoznatelné rovněž inspirační vazby na tvorbu některých jazzrockových souborů první poloviny 70. let. A to bylo něco, co do koncepce a i máge 4AD vlastně vůbec nezapadalo. Dokonce se objevily i hlasy spekulující, že kdyby skupina Dif Juz vznikla o deset let dříve, mohla se jmenovat Mahavishnu Orchestra…
Soubor zpočátku vystupoval v nejrůznějších rockových klubech. Často působil jako předkapela skupin tzv. novovlnné avantgardy, mimo jiné i Birthday Party, kteří natáčeli u 4AD. A tak nebylo divu, že v roce 1981 právě u této firmy Dif Juz vydávají své první dvě LP – HuremicsVibrating Air. (Skladby obsažené na těchto maxisinglech se znovu objevily o pět let později na výše zmíněné kompilaci.) Na první desku si však Dif Juz museli pár let počkat. U 4AD pro ni nebyl prostor, a tak skupina natáčela u méně slavných nezávislých firem: Minialbum Who Says So vyšlo v roce 1983 u Red Flame, a o dva roky později maličká společnost Pleasantly Surpised Records vydala kazetu nazvanou Time Clock Turn Back. Až v roce 1985 vychází u 4AD nejvýznamnější album skupiny Extractions, které produkoval kytarista Cocteau Twins Robert Guthrie a jež bylo velmi kladně přijato odbornou kritikou. Vliv producenta se výrazně projevil na „prosvíceném“ zvuku kapely, který jako by se vznášel nad neviditelnou hranicí ambientní hudby a elektrické podoby new age music. Robin Guthrie celkový sound obohatil typicky „cocteauovsky“ sejmutými mlhavými kytarovými barvami, které podtrhávají zasněnou, uvolněnou a poklidnou náladu alba. Dif Juz vytvořili na desce devět tichých zvukomalebných kompozic, které vykreslují decentní kytary a vzdušné klávesy, jež se chvílemi rozplývají jako oblaka a chvílemi průzračně jiskří jako čerstvý sníh. Jemné tepy bicích a perkusí křehce doplňují akustické nástroje (saxofon, klavír) nesoucí v sobě nepatrné vlivy etnických kultur. Pouze jediná skladba – Love Insane – není instrumentální: O šílené lásce v ní zpívá „hlasem přicházejícím z vesmíru“ Liz Frazer. S náladou alba koresponduje – jak už je u 4AD dobrým zvykem – i nápadité řešení obalu desky, jehož autory je dvojice výtvarníků skrývající se pod trochu záhadným pseudonymem 23 Envelope. Dif Juz svůj ambientní „Extrakt“ nahráli ve složení: David Curtis (g, kb), Alan Curtis (g), Richard Thomas (dr, sax) a Gary Bromley (bg).
V roce 1987 se Dif Juz představili v kytarové podobě na pozoruhodné kompilaci 4AD Lonely Is An Eysore zajímavou, leč v kontextu alba nenápadnou skladbou No Motion. A od té doby se o kapele vlastně nic neví. Jelikož v tvorbě Dif Juz chybí pro rock ty pická expresivita, může se právě taková hudba někomu zdát nezáživná, nevýrazná a monotónní. Je to však ideální, téměř relaxační kulisa pro posluchačovy představy a fantazii, v nichž si každý může vytvořit vlastní sen o životě.