Minirecenze: Chuť jazzu tuzemáku /9/

Předmluvu věnuji úloze obalu v diskografi i. Dávno tomu, v éře desek 78, ba dlouhou dobu i plastových SP či EP, obaly plnily jediný účel: aby se produkt neodřel. Grafická úprava byla uniformní, někdy inzerovala vydavatele. Změna přichází s LP alby. Obal poskytl plochu jak informacím, tak obrazovému vyjádření. Formát… Číst dál...

Andrej Šeban: Sklony

Zajímavou mimožánrovou novinkou ze Slovenska je CD Andreje Šebana SKLONY (Hevhetia, 2008, 47:48), jejíž název přesně vystihuje muzikantský záměr autora. Andrej Šeban (1962) vzešel ze slovenského jazzrockového podhoubí, brzy se oddal písňové tvorbě se snahou o náročnější útvary, v devadesátých letech už patřil ke špičce slovenské jazzové… Číst dál...

Jazzinec 2009 bude patřit ženám

Profesionální hráčka na bicí Viola Smith v roce 1942 v Americe rozpoutala v magazínu Down Beat vášnivou debatu o tom, zda ženy umějí vůbec hrát jazz. Dnes za svá výsostná jazzová umění sbírají jedno národní i mezinárodní ocenění za druhým třeba tak, jako několik ústředních hostů trutnovského festivalu JAZZINEC 2009… Číst dál...

Minirecenze: Cuneiform 2008 – II. Část

Od Beat Circus přes Birdsongs Of The Mesozoic po Univers Zero. Bostonská kapela Beat Circus má skutečně příhodný název. Jejich nový opus DREAMLAND (Rune 264) je první částí trilogie Weird American Gothic a pojednává o stejnojmenném zábavním parku, který fungoval na Coney Islandu na přelomu devatenáctého a dvacátého století.… Číst dál...

Medeski, Martin & Wood: Radiolarians 1

A někde zdola, asi od řeky, zazníval koncert. Bylo k večeru a vítr roznášel ten postříbřený vzduch, kam se mu zachtělo. Žofín chytal poslední zbytky zapadajícího slunce, bzučící komáři od vody na křídlech nesli závan zítřejší svatojánské noci a na pódium se právě chystala trojice usměvavých Američanů, kteří… Číst dál...

Vince Mendoza: Blauklang

Duší sedmého alba amerického skladatele, aranžéra, dirigenta, za mlada také hráče na trubku, Vince Mendozy, je šestidílná skladba Bluesounds, což je anglický překlad německého názvu desky BLAUKLANG (ACT Music/2HP, 2008, 63:36). Známe to i z naší hudby: Tmavomodrý svět Jaroslava Ježka je synonymem nejen jeho muziky ovlivněné jazzem… Číst dál...

Mikkel ploug a evropský jazz na Mikuláše

Přiložit ten večer ucho nad Prahu by bylo jako skočit do medu; tolik zvuků! Staromák jako Disneyland, most plný čertů a andělů, balkánské kytarovky na Kampě, bossa novy z křtu Zeurítie na Dobešce a také jedno neznámé trio dánských muzikantů. Zatímco jinde v Evropě jsou klubová vystoupení zahraničních jazzových… Číst dál...

Dva dny s Marií Schneider

„Pokud chcete mluvit s Gilem nebo Milesem, zanechte zprávu po pípnutí,“ zasípalo v telefonu. Rychle praštit se sluchátkem! Vždyť volající, tehdy mladá studentka Maria Schneider, za sebou má nanejvýš vlastní madrigaly a začátky hudebních studií. Píší se osmdesátá léta, budoucí skladatelka a dirigentka již zná nejslavnější… Číst dál...

Vždycky jsem byl outsider

Styl hry trumpetistů Erika Truffaze a Nilse Petera Molvaera výraznou měrou ovlivnil americký skladatel a trumpetista Jon Hassell (1932), který se pohybuje mezi minimalismem, jazzem a ambientem. V šedesátých letech interpretoval skladby Terryho Rileyho a La Monte Younga, jeho osobité pojetí však především ovlivnila… Číst dál...

Historie 50 let jazzu se vejde na půl metru

Žijeme ve zrychlené době a málokdo má čas na to, aby se zabýval nějakým tématem – s výjimkou toho, kterému se věnuje profesionálně – do naprosté hloubky. Má-li přesto touhu či potřebu se do něčeho ponořit aspoň o trochu víc než na úroveň plkání v kavárně, obvykle vyhledává co nejvýmluvnější kompendium daného… Číst dál...