Madeleine Peyroux: Bare Bones

Nové album francouzsko-americké zpěvačky Madeleine Peyroux nese název BARE BONES (Rounder/Universal, 2009, 49:07). Produkoval je opět zkušený Larry Klein, v minulosti spolupracovník a partner folk-jazzové divy Joni Mitchell. Zatímco na předchozích třech albech Madeleine Peyroux stavěla svůj repertoár zčásti z vlastních,… Číst dál...

Bellowhead: Matachin

Matachin je dávný anglický, ale také ještě starší mexický rituální tanec s meči a jedenáctičlenná folková dechovka se do něho pustila s divokostí kozáků. Už druhá vítězná výprava Bellowhead do minulosti vybuchuje do folkovo-jazzovo-rockovo-a bůhvíjaké směsi, až z děsivých balad doslova crčí krev. A nebojte, humor,… Číst dál...

Shemekia Copeland: Never Going Back

Je jí pouhých třicet a má na kontě už pět alb, při jejichž hodnocení se recenzenti předhánějí v počtu hvězdiček. To páté s názvem NEVER GOING BACK (Telarc/Classic, 2009, 47:59) je možná nejlepší, pod nímž je zpěvačka Shemekia Copeland podepsána. Podepsána pod ním však, přesněji řečeno, není sama. Platí pro ni… Číst dál...

Česká sklizeň nad Odrou

Věhlasný jazzový festival Jazz nad Odrą patří tradičně mezi vrcholné události polské hudební scény a nejinak tomu bylo s  jeho letošním ročníkem, na němž vystoupil například saxofonista Joshua Redman nebo pianista McCoy Tyner. Každoroční udělování cen mladým talentům však tentokrát zaujalo i optikou českého fanouška: laureátem hlavní… Číst dál...

Praha má nový Jazzklub u vody

Hlavnímu městu sice vinou ekonomické  recese ubývají příjmy z turismu, přesto  se v březnu na adrese Janáčkovo nábřeží 2 otevřel nový hudební klub Jazzdock. Architektonicky nápaditá stavba,  položená pouze několik čísel nad vodou, případné návštěvníky láká už svým vzhledem: podsvícený bar fosforeskuje skrze široká okna na desítky… Číst dál...

O časech , kdy elektrick ý zvuk byl mámivý

Reedice lze posuzovat různě. Především jde o doklad upřesňující historii žánru, a to bez ohledu na kvalitu. Jde o doplnění vývojové posloupnosti. Vykopávka. Další kritéria se už různě kříží. I ta jakost se posuzuje jednou podle dobových měřítek, podruhé podle obecných, vycházejících ze znalostí dalšího vývoje. Jinak… Číst dál...

Jazz není nedotknutelný

Vycházející hvězdu polské hudební scény, zpěvačku Aga Zaryan (1976), mohli čeští diváci v minulém roce vidět hned dvakrát: koncem léta v žižkovském Atriu, kdy vystoupila v duu s kytaristou Davidem Dorůžkou, a především pak v rámci zvláštního programu Jazz v Rudolfinu, kde na pozvání Animal… Číst dál...

Minirecenze: Lednová kolekce Leo Records 2009

Britský label Leo Records vedený neúnavným hledačem Leo Feiginem připravil hned na začátku letošního roku šestici CD, která je určena všem, kdož mají „zkoumavou mysl a vášnivé srdce“. V rámci edice Golden Years vyšel tentokrát další záznam koncertu patnáctičlenného Sun Ra Arkestra z roku 1975 pod lakonickým názvem LIVE IN CLEVELAND… Číst dál...

Vendula Šmoldasová: Zeurítia

Severní Amerika, zvláště její jih a jemu blízké západní pobřeží, daly vzniknout jazzu pod zřejmým vlivem západoevropské hudebnosti, v převaze působení britských a francouzských etnik v součinnosti s kulturní a hudební mentalitou otroků dovezených jak ze západního, tak i východního pobřeží… Číst dál...

Erik Truffaz: Benares / Mexico

Většina velkých tvůrců se jednou dostane do bodu, kdy chtějí zkusit něco diametrálně odlišného, prozkoumat nové směry, což obvykle nejde se stávajícími spolupracovníky. Potkalo to i jazzového trumpetistu Erika Truffaze. Výsledkem je trojice loni vydaných alb Mexico, Benares a Paris. Názvy mohou posluchače mírně mást, v době obliby world… Číst dál...