Připravovaná inscenace V zrcadlové síni A studia Rubín se zabývá tématem ženské krásy. Premiéru bude mít 11. října

Krása je kouzlo, ale i nedosažitelný cíl, droga, moc a prokletí. Úskalími i privilegii ženské krásy, sebepojetím a stárnutím v digitální době sociálních sítích se bude zabývat premiérová inscenace V zrcadlové síni. Tu v rámci 58. sezony Zrcadlení uvede pražské A studio Rubín ve spolupráci se spolkem Kolonie z.s.  Adaptaci komiksu švédské autorky Liv Strömquistové na jeviště přinese režisérka Lucie Ferenzová a scenáristka Dagmar Fričová. V hlavních rolích se představí Nataša Bednářová, Anita Krausová, Markéta Ptáčníková a Anežka Šťastná. Premiéra se uskuteční 11. října v A studiu Rubín.

Inscenace v režii Lucie Ferenzové, scenáristky Dagmar Fričové a dramaturga Jiřího Ondry vzniká jako autorská adaptace komiksového eseje Liv Strömquistové, jejíž tvorba bude na českém jevišti představena poprvé. Autorka s nadhledem a ironií zkoumá fenomén selfíček, kult krásy, napodobování celebrit, ale i otázky sebepojetí, stárnutí a postavení žen v dnešní společnosti.

Tvorba Strömquistové je výsostně aktuální a přesto má přesah, neboť se zabývá tzv. ,ženskými‘ tématy, která rezonují se současným feminismem, ale zároveň jsou starobylá a mají dlouhou kulturní tradici. A to se nám v Rubínu líbilo odzrcadlit. V komiksu zkoumání podrobuje ideál (především ženské) krásy, otázku sebevztahu a to, jak ženy s tímto ideálem vyjednávají, bojují, nebo ho naopak pomáhají utvářet a udržovat při životě. V inscenaci se zabývám naším současným, typicky ,chronickým voyeuristickým vztahem k sobě samým‘,“ komentuje režisérka Lucie Ferenzová.

V zrcadlové síni bude pojata jako komiksový pop-up koncert s živou hudbou v podání Nataši Bednářové, Anity Krausové, Markéty Ptáčníkové a Anežky Šťastné. Na scéně vznikne díky Patricii Talacko imaginativní prostor pracující s mýtem o císařovně Sissi, plný selfie kamer a projekcí, které evokují virtuální svět, kde se prolíná realita s obrazy. Proti dokonalosti digitální vizuality bude stát syrovost hudby a živé performance.

Více než divadlo

Vedle pravidelných repríz připraví A studio Rubín i panelové diskuze na témata ženské krásy, sebepojetí a stárnutí v digitální éře. Projekt tak přináší nejen výrazný umělecký zážitek, ale také prostor k mezioborovému dialogu a k propojení generací žen napříč zkušenostmi.

Premiéra

Premiéra inscenace V zrcadlové síni se uskuteční 11. října 2025 v A studiu Rubín. První reprízy se odehrají 20. října 2025 a 5. listopadu. Vstupenky na další reprízy jsou již nyní v prodeji.

Festival Jazz Goes to Town zakončil 31. ročník velkolepým skandinávským finále

Festival Jazz Goes to Town / Jazz jde městem letos opět naplnil Hradec Králové hudbou z celého světa. Od 7. do 11. října proběhlo jedenáct koncertních projektů na sedmi různých místech města. Letošní ročník s mottem „Sklízet zvuk“ nabídl pestrou směs jazzových kořenů, současného jazzu a improvizované hudby, včetně několika českých premiér. Festival navštívilo přes 1 000 posluchačů a posluchaček.

Festival otevřela Štěpánka Balcarová se svým česko-polským kvartetem a autorskou suitou Emotions, inspirovanou osmi základními lidskými emocemi. Středeční večer nabídl konfrontaci dvou rozdílných přístupů k hudební tvorbě: ConTRIOlogyTomášem Vtípilem vytvořili pásmo zpracovávající moravský folklor skrze improvizaci a práci s elektronikou, zatímco evropské trio Oùat předvedlo volně plynoucí proud akustického free jazzu s prvky world music.

Ve čtvrtek se festival ponořil do nové polské hudby. Grzegorz Tarwid zaujal svým precizním klavírním triem, zatímco Marek Pospieszalski uvedl svůj nový projekt EPTA, vycházející z orchestrální spolupráce se Sinfoniettou Cracovia – večer zakončený hypnotickým, minimalistickým, až rockovým blokem byl jedním z překvapení festivalu.

Páteční program v Bio Central otevřel rezidenční ansámbl The Shape of Jazz to Come vol. 6, který představil světovou premiéru autorského koncertu s výraznými osobnostmi evropské improvizační scény. Poté vystoupil jeden z vrcholů festivalu – americko-portugalské kvarteto Vicente–Dikeman–Jones–Drake, které svým výbušným koncertem naplnilo sál energií a připomnělo sílu jazzové tradice 60. let ve zcela současné podobě.

Závěrečná sobota přinesla hudební rozptyl od gypsy jazzu až po velkoformátovou improvizaci. Dopolední koncert Futur Swing rozezvučel Muzeum východních Čech humorem i virtuozitou. Ve Sboru kněze Ambrože zazněla česká premiéra skladby Sun’s Daughter bubenice Michaely Antalové – komorní dílo pro fujaru a smyčce, introspektivní, tichá, krásná hudba. Odpoledne vystoupila výbušná kapela Limbo, která letos slaví 20 let existence a byla nominována na Cenu Anděl. Festival zakončil Dafnie Extended, rozšířený dvanáctičlenný projekt saxofonistky Amalie Dahl, který v ohromující síle ukázal, jak může znít kolektivní improvizace v plném rozsahu emocí, energie a instrumentace.

Součástí doprovodného programu byl i otevřený workshop vedený Markem Pospieszalskym a Maniuchou Bikont, zaměřený na hledání vlastního hudebního jazyka v kolektivní improvizaci. Ve čtvrtek večer se uskutečnila i jam session s členy kapely Oùat, do které se zapojili i návštěvníci festivalu.

Celkem se v průběhu týdne představilo 48 hudebníků z Česka, Polska, Slovenska, Německa, Francie, Švédska, Dánska, Norska, USA, Portugalska, Ukrajiny a Argentiny. Sedm projektů zaznělo v české premiéře, jedna světová premiéra vznikla přímo v rámci rezidence v Hradci. Program probíhal v prostorách PETROF Gallery, Divadla Drak, Bio Central, Muzea východních Čech, Sboru kněze Ambrože, Galerie na Kavčím plácku a ZUŠ střezina.

„Zpětná vazba od publika i umělců ukazuje, že jazzová sklizeň roku 2025 se opravdu vydařila,“ říká dramaturg festivalu Michal Wróblewski.
Přípravy 32. ročníku jsou již v plném proudu. Festival Jazz Goes to Town 2026 proběhne v termínu 6.–10. října 2026.

Kapela The Prostitutes po deseti letech vydává nové album

Inevitably Delayed se bude křtít 29. října v pražském klubu Cargo Gallery

Skupina The Prostitutes se dala dohromady po sedmileté pauze v polovině loňského roku. Z původního plánu si párkrát zahrát se brzy stalo nejen turné, ale i intenzivní studiová práce, která přirozeně vyústila v kolekci skladeb na nové album. Inevitably Delayed je v pořadí šestým LP The Prostitutes, které vychází přesně deset let po posledním albu Zum Passer. A bude to první release, který se objeví i na vinylové desce. Součástí podzimního turné k nové desce jsou koncerty v Děčíně, Plzni, Brně, Havířově a 29. 10. křest v pražské Cargo Gallery – online prodej vstupenek za 450 Kč na GoOut: https://goout.net/cs/the-prostitutes/sztbjwx/

V prosinci 2024 skupina představila první singl Inevitably Delayed, na jaře vydala druhý s názvem Everybody’s Crazy a v červenci vyšla skladba Breaking the Light of Day. Skladby jsou k dispozici na všech hlavních streamovacích platformách a videoklipy jsou ke zhlédnutí na účtu skupiny na YouTube. Kapela je nyní šestičlenná, poslední sestavu z roku 2017: Adrian T. Bell, Martin Destroyer, Stevie LFO, Luk Santiago, Jan Vegy Táborský – doplnil na basu Ladislav Tobiášek (eLTea). Vegy se nově chopil kytary.

Celé album vzniká v produkci Matěje Belka, momentálně působícího především ve skupině Tata Bojs. Mix obstarává Matěj Morávek. S oběma zmíněnými spolupracoval Martin Destroyer v uplynulých letech na projektech pro jiné interprety a díky této zkušenosti je kapele navrhnul pro produkci nového alba. Mastering probíhá pod rukama Andyho Hippy Baldwina v londýnských Metropolis Studios. Tomu se kapela poprvé svěřila v roce 2012 s albem Deaf to the Call a od té doby s ním právě Destroyer spolupracoval na celé řadě nahrávek. Andy Baldwin je podepsán i pod alby Pet Shop Boys, Oasis, Blur nebo Interpol.

Spolupráce s klukama byla skvělá. Vzájemně jsme se dost rychle pochopili a nemuseli jsme si nic vysvětlovat. Měli dost jasnou představu o tom, co chtějí, i co čekají od producenta, a k tomu měli naskládanou kupu super písniček. To se to pak dělá samo. Taky jsem měl pocit, že si během těch měsíců postupně i oni sami čím dál víc uvědomovali, jak moc jim společné hraní chybělo a jak jsou rádi, že to zase dali do kupy. Jsem strašně rád, že jsem mohl být u toho,“ říká Matěj Belko.

Na albu se objeví i pár skladeb, které skupina nedokončila před svým rozpadem před osmi lety. Ty roztočila s Honzou Brambůrkem za mixážním pultem v jeho Tajném studiu v Ústí nad Labem. Většinu ale tvoří úplně nový materiál, který složila skupina při společných zkouškách – tak, jak byli The Prostitutes zvyklí tvořit od začátku. Nové songy se natáčely převážně ve studiu Golden Hive se zvukovým inženýrem Amákem a ve vlastním studiu Parlay Sound.

Skladby reflektují post-punkové kořeny skupiny, hudba je ale o něco rafinovanější než dřív. Co se nezměnilo, je eklektický přístup ke stylům – kromě různých variací kytarových skladeb na škále od punku až ke country se tu objeví i ryze syntezátorový song. Adrian ve svých textech reflektuje zmatenost současného světa a témata, která si vybírá, jsou temná nebo psychotická, ale pointuje je, tak je u něj zvykem, s nadhledem nebo optimismem.

The Prostitutes – reakce členů kapely:

Stevie LFO: „Před osmi lety bych nevěřil, že The Prostitutes ještě někdy něco vydají. Teď tady máme nejednou tři singly, desku na cestě, nadšení a radost z koncertu. Je to skvělý. Deska je zase trochu jiná, ale Prostitutes jsou v ní jasně otisknutý.“

Luk Santiago: „Každá kapela má jiný tvůrčí proces a ten v The Prostitutes mě baví, protože děláme rockový písničky, aniž bychom vědomě přistupovali na kompromisy. Tahle deska je obsahově jízda apokalyptickým matrixem, ale pořád jsou to songy, co se dají zahrát jednoduše na kytaru klidně u táboráku.“

eLTea: „Hned na první zkoušce The Prostitutes mi bylo jasné, že naskakuji do hodně rozjetého vlaku, ta radost a energie všech byla naprosto elektrizující, jako by žádná sedmiletá pauza nebyla. Rozhodnutí skládat a nahrávat nové songy byl krok, jak tu muzikantskou a i lidskou chemii zaznamenat a předat dál.“

Martin Destroyer: „Loď se potopila a byla na dně. Mě ale trápilo to, že se nám podobně výkonnou posádku už nepodařilo dát dohromady. Díky, že se Adrian ozval a my jsme to zvedli. Když se začaly množit demo nahrávky ze zkušebny, bylo jasný, že neděláme revival, ale že máme chuť udělat úplně nový a jiný věci. Že jsme se za ty léta sice posunuli, ale rozumíme si skvěle. Chtěl jsem nás svěřit do producentských rukou, který budou talentovaný, profesionální, ale i terapeutický. Nakažlivej gejzír nekonečnýho talentu zabalenýho ve stand-upu v podání Matěje Belka bylo něco, co kapelu strašně nakoplo a táhlo nás to dopředu přes všechny nejistoty a překážky neuvěřitelnou silou. Spojení s Matějem Morávkem jsme měli už vyzkoušený a postprodukce tak jde jako po másle – Matěj Morávek nám dokáže číst myšlenky a tam, kde případně naše končí, on pokračuje bez zadrhnutí dál.“

Vegy: „Podle mého jde o nejdospělejší desku The Prostitutes, odvážnou po textové, ale i instrumentální stránce. Určitou roli v tom hraje i přidání druhé kytary, kterou jsem zastoupil já. Upřímně mám radost, že The Prostitutes teď v mých uších zní tak, jak jsem si vždy představoval, že by znít měli. Je to rozmanité, barevné, ale zároveň zvukově kompaktní album. Mám z toho velkou radost!

Adrian T. Bell: „It seemed like a good idea at the time. And the ideas are good, so now is the time.

 

The Prostitutes – podzimní turné  

  1. 10. Děčín Garage
  2. 10. Praha Cargo Gallery
  3. 11. Plzeň Pod Lampou
  4. 11. Brno Kabinet Múz
  5. 11. Havířov Stolárna

V Muzeu literatury začíná výstava titulů oceněných v jubilejním ročníku soutěže Nejkrásnější české knihy roku

V Muzeu literatury (Pelléova 44/22, Praha 6) začíná 7. října 2025 výstava titulů oceněných v soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2024. Letošní jubilejní 60. ročník nabídne i něco navíc.

Vernisáž výstavy proběhne 6. října 2025 v 18 hodin. Výstava potrvá do 9. listopadu 2025.

Návštěvníci si budou moci prohlédnout přes 90 knih, které byly nominované nebo zvítězily v sedmi základních kategoriích; či dostaly některé ze speciálních ocenění. O výsledcích soutěže rozhodovala porota složená z grafických designérů, ilustrátorů, teoretiků umění i tiskařů.

Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže se uskutečnilo 2. června 2025.

O koncepci, výtvarnou podobu výstavy i o grafiku katalogu se postaralo duo grafiček Tereza Hejmová a Adéla Svobodová, architektem výstavy je Ondřej Čech.

Kromě českých knih se výjimečně letos do soutěže přijímaly i knihy slovenských vydavatelů, kteří se kvůli politickým zásahům do tradiční slovenské verze nejkrásnějších knih Slovenska rozhodli letos pro bojkot domácí soutěže. Kurátorský nesoutěžní výběr ze slovenských knih bude vystaven spolu s českou vítěznou kolekcí.

Kulaté jubileum soutěže zpřítomní ukázky knih oceněných v průběhu celé její historie.

Mezi historickými vítězi soutěže najdeme jak některé ryze politické úlitby, jako třeba sborník k výročí Leninova narození v úpravě Oldřicha Hlavsy, tak ale i tituly, na které se stávaly fronty, např. Starci na chmelu, Kunderův Žert nebo dnes už ikonický Hobit s Šalamounovými ilustracemi,“ uvedl ředitel Památníku národního písemnictví Michal Stehlík.

Na své si přijdou i děti, pro něž je v rámci výstavy připravena sekce moderních i tradičních dětských knížek. Malí návštěvníci budou moci hlasovat pro nejkrásnější dětskou knihu.

Rádi bychom zjistili, jaké ilustrace a knížky se dětem doopravdy líbí,“ vysvětluje tajemnice soutěže Veronika Bendová, „protože je známá věc, že z řady dětských knih, které dostávají ceny v soutěžích, jsou děti často spíš rozpačité.“ Výsledky dětského hlasování budou zveřejněny po skončení výstavy na webu muzea literatury.

Seznam vítězných knih najdete zde: https://docs.google.com/document/d/1gkg9MtoOT8qkxTuH0XbtLkuQBud3RlXy/edit

Výstava je součástí festivalu Designblok a je volně přístupná návštěvníkům akreditovaným na festival v době konání festivalu.

Video-Fest 2025 – Festival pro Filmaře

O víkendu 25. a 26.10.2025 proběhne na rohu Strahovského Stadionu a Vaníčkovy ulice 3.ročník Video-Festu, festivalu zaměřeného na filmaře a video-makery a to spolu s vyhlášením soutěže 48HFP.

Doposud největší 2-denní festival, nabídne 35 bloků Workshopů, Přednášek, Seminářů a Interviews s lidmi z oboru o natáčení a tvorbě, předávání zkušeností a inspirací dalším nastupujícím tvůrcům.

Festivalovou samozřejmostí jsou pak stánky distributorů a výrobců kamerové a osvětlovací techniky k vyzkoušení.

“Letošní ročník se zaměří mimo klasické filmařské dovednosti především na AI a generování videí skrze umělou inteligenci, která nám přináší revoluční možnosti v natáčení a to skrze speciální Workshopy a Semináře o AI. Vzhledem k tomu, že mi přijde tento rok ve filmařině a natáčení jako revoluční, tak doufám že z toho vytěžíme na festival maximum a dozvíme se co nejvíc” říká Jan Moravec, programový ředitel Festivalu.

Těšit se můžete na Festivalové bloky interviews jako jsou: Classic Directors (Viktor Tauš, Tomáš Mašín, Václav Marhoul) Classic Cameras (Jaroslav Brabec, Martin Douba, Martin Žiaran), Young Directors (Petr Simon, Petr Vlček, Oliver Beaujard & Nino Zardalishvili a Petr Dvořák). A dále pak Videoklipové interviews jako jsou: Interpret and Creator (Smack One & Jakub Křen, ADONX & Jiří Horenský, EGY & Dogga Clan, Annet X & Anežka Horová) Hip-Hop Clips (Adam Pavelka, Michal Kunes Kováč, Adam Rohal), Rock-Pop Clips (Ondřej Urbanec, Givi Cross, Martin Linhart), Autoři virálních videí (Michal Orsava, Vladimír Špička, David Paškevič) a nebo Interviews s Scénáristy (Lucie Bokšteflová, Tomáš Hodan, Pavel Gotthard)

Diskuzi povedou moderátoři: Jan Špaček, Luděk Staněk, Mikuláš Křen a Ladislav Poeta Zeman

Workshopy pak nabídnou témata jako jsou: colograding, osvětlovací workshop, práce kaskadérů, natáčení intimních scén (Intimacy coordination), přednášky o filmovém zvuku, o dronech a kamerové technice, o podpoře filmových projektů atd.

Technika bude k vidění od firem Syntex, Videoking, Sony, Nikon, Sigma, Canon, DJI, ARRI, Red, Blackmagic Design a mnohé další.

Slavnostním zakončení festivalu je pak v podobě vyhlašování vítězů populární 48 Hour Film Project Prague, soutěže o nejlepší video vytvořeného za 48 hodin.

Více informací na www.video-fest.cz

Odkaz na lístky:

https://www.smsticket.cz/vstupenky/59111-video-fest-48-hour-film-project-praha-2025-los-atelieros-atelier-strahov-praha

Prague Sounds zahájí za měsíc mexická zpěvačka Silvana Estrada a Alva Noto s Fenneszem s poctou Ryuichimu Sakamotovi

Ve znamení fascinujících ženských hlasů z celého světa, velkých osobností elektronické a soudobé hudby i jazzu, který překračuje hranice svého žánru, začíná za měsíc 1. listopadu 29. ročník mezinárodního festivalu Prague Sounds. Zahájí jej dva koncerty, které nabídnou výjimečné hudební zážitky, navíc v české premiéře vystoupení křehké i vášnivé mexické písničkářky Silvany Estrady a pocta jedné z největších osobností elektronické hudby, skladateli Ryuichimu Sakamotovi, v podání jeho bývalých spolupracovníků, audiovizuálního umělce Alva Nota a kytaristy a producenta Fennesze.

 

Teprve osmadvacetiletá mexická písničkářka a skladatelka Silvana Estrada při své české premiéře 1. listopaduRudolfinu nabídne různé podoby své tvorby – od intimních sólových písní až po aranže pro komorní orchestr, včetně části věnované mexickému Dni mrtvých, na který koncert v Rudolfinu připadá, s poctou legendárním mexickým zpěvačkám minulosti. „Ke svým kouzlům na pódiu Silvana často nepotřebuje víc než hlas a kytaru, její jedinečný talent propojovat severoamerickou a latinskoamerickou hudbu rezonuje s posluchači napříč žánry. Odjakživa ji navíc fascinoval jazz a v jejím hlase tak slyšíme i vlivy jejích hrdinek Billie Holiday, Elly Fitzgerald, Chavely Vargas nebo Mercedes Sosy,” zdůrazňuje ředitel festivalu Marek Vrabec. Na kontě má navíc řadu spoluprací – například s Charliem Hunterem, Devendrou Banhartem či skupinou Snarky Puppy. Zároveň Silvana Estrada přijíždí do Prahy se svým novým albem Vendrán Suaves Lluvias, které vyšlo letos 17. října.

 

Jedna z nejvýraznějších osobností elektronické hudby a uznávaný audiovizuální umělec Alva Noto spolu s kytaristou a producentem Fenneszem uvedou poprvé u nás 3. listopadu v prostoru ARCHA+ poctu skladateli Ryuichimu Sakamotovi. Ryuichi Sakamoto, který zemřel v roce 2023, byl skutečným inovátorem ať už jako skladatel nebo jako umělec elektronické hudby. Mezi nejvýznamnější z jeho spoluprací patří dlouholetá společná tvorba právě s Alva Notem, například na filmu The Revenant, nebo spolupráce s rakouským kytaristou a producentem Fenneszem. Nyní někdejšímu kolegovi oba tito umělci vzdají poctu projektem Continuum, jenž bude pokračováním experimentálních cest, na které se se Sakamotem vydali. „Navíc nebude chybět ani tým scénografů, světelných a zvukových designérů, kteří vytvoří pohlcující multimediální zážitek,” dodává dramaturg festivalu Guy Borg.

 

Celkově festival Prague Sounds do 19. listopadu nabídne deset pozoruhodných koncertů. „I letos se držíme naší základní zásady, že poskytujeme bezprostřední, ryzí hudební zážitek, nablízko, v intimní atmosféře festivalových sálů pro soustředěné návštěvníky, a to bez ohledu na žánr. Myslíme si, že tento tradiční formát naplněný novým obsahem v době hromadných akcí s velkoplošnými obrazovkami nabývá na o to větší hodnotě,” zdůrazňuje Marek Vrabec.

 

V Praze vedle výše uvedených umělců vystoupí také zpěvačka snoubící pákistánskou hudbu s jazzem Arooj Aftab a špičková jazzová zpěvačka Cécile McLorin Salvan. Poprvé do České republiky přijede americké perkusivní těleso Sō Percussion s průkopnickou skladatelkou a zpěvačkou Caroline Shaw. Působivou audiovizuální show přiveze také hudební experimentátor Oneohtrix Point Never. Kurt Wagner, frontman legendárních Lambchop, představí kapelní tvorbu v intimním pojetí – pouze za doprovodu pianisty Andrewa Brodera. Nate Smith, jeden z nejvlivnějších a nejuznávanějších bubeníků nejen v jazzové sféře, přiveze do Prahy s kvartetem s baskytaristou Michaelem Leaguem ze Snarky Puppy svůj sólový projekt. Prague Sounds také pokračují v uvádění objevů současného britského hip hopu – tentokrát s trinidadským rodákem Berwynem. Před ním zahraje berlínské energické jazzové Moses Yoofee Trio.

 

Kurátorskou štafetu večera Choice po loňské Katarzii převezme český rapper a producent Idea, který v rámci večera Idea’s Choice představí svůj výběr třiceti umělců. Jako hlavní hvězda vystoupí kapela Champion Sound, která pouze při této příležitosti zahraje s početným ansámblem – s dechy KYX Orchestra a smyčcovou sekcí Unique Strings. Poprvé takto zazní naživo jejich debutové album Stash Box. Pozvání přijali také MCs James Cole, Rest, MC Rene z Berlína. Večer Idea´s Choice vedle této sestavy nabídne objevy místní scény, brněnské Laokoon, navíc s hosty Blue Uandi, Slav, Fæ Bestia, BoLs/sLoB. Samotný Idea vystoupí jak s Champion Sound, tak i s Laokoon.

 

Přesný program a vstupenky jsou v prodeji na www.praguesounds.cz.

Program Prague Sounds 2025:

 

  1. 11. 2025, Rudolfinum

Silvana Estrada

Poprvé v ČR

 

  1. 11. 2025, ARCHA+

Alva Noto & Fennesz: Continuum

Česká premiéra

 

  1. 11. 2025, Lucerna – Velký sál

Arooj Aftab

 

  1. 11. 2025, Divadlo X10

Lambchop

 

  1. 11. 2025, La Fabrika

Sō Percussion & Caroline Shaw

Sō Percussion poprvé v ČR

 

  1. 11. 2025, Lucerna Music Bar

Nate Smith

 

  1. 11. 2025, Nová Spirála

Oneohtrix Point Never, live video by Freeka Tet

 

  1. 11. 2025, La Fabrika

Idea’s Choice

Champion Sound’s Stash Box LIVE feat KYX Orchestra & Unique Strings & guests: James Cole, Rest, MC René, Idea a další. Support: Laokoon & guests (Blue Uandi, Slav, Fæ Bestia, BoLs/sLoB)

 

  1. 11. 2025, Lucerna Music Bar

Berwyn + Moses Yoofee Trio

Poprvé v ČR

 

  1. 11. 2025, Lucerna – Velký sál

Cécile McLorin Salvant

 

 

Prague Sounds The Festival.

  1. – 19. 11. 2025

Pořádá Prague Sounds, s. r. o.

 

Festival Jazz On5 přivítá Péreze, Patitucciho i japonského Milese Davise

Ve spolupráci s městskou částí Prahy 5 připravil smíchovský klub Jazz Dock prestižní hudební přehlídku Jazz On5. Během devíti večerů se na pódiu u Vltavy vystřídají takové světové hvězdy, jako jsou Danilo Pérez, John Patitucci, Lynne Arriale nebo Takuya Kuroda.

 

„Letos jsme se více zaměřili na dechové nástroje v jazzu. Důkazem je hned zahajovací koncert, kdy se představí úžasný americký trumpetista Keyon Harrold,“ říká o festivalu manažer Jazz Docku Jakub Lederer. „Žánrově bude prvních devět listopadových večerů rozkročeno mezi moderním jazzem a jazzem s elektronickými prvky. Dočkáme se ale také neo-soulu, fusion nebo dokonce garage rocku,“ dodává Lederer.

 

Highlightem festivalu bude neuvěřitelné trio velikánů světového jazzu, které se představí 3. listopadu společně na jednom pódiu! Panamský pianista a skladatel Danilo Pérez je oslavován jako jedna z nejkreativnějších sil současné hudby. Téměř dvě desetiletí působil po boku basisty Johna Patitucciho jako klíčový spolupracovník v kvartetu Wayna Shortera. Třetím do této úžasné party je Adam Cruz, newyorský bubeník a skladatel, který je zásadní tvůrčí silou na mezinárodní jazzové scéně.

 

O zahájení festivalu se postará americký trumpetista a zpěvák Keyon Harrold, který se vrací do Jazz Docku po loňském zcela vyprodaném koncertě! Říká se o něm, že patří mezi talenty, kteří se objeví jednou za generaci. Díky jeho hledačskému přístupu k hudbě a originálnímu zvuku ho odborníci často označují jako novodobého Milese Davise. Tuto nálepku má ostatně také další host festivalu, trumpetista Takuya Kuroda. Rodák z Kóbe žijící v Brooklynu vyráží na turné se svým osmým albem Everyday – živelnou fúzí jazzu, hip hopu a neo-soulu.

 

Dalším dechovým nástrojem, který bude na Jazz On5 výrazně zastoupen, je saxofon. Tomu bude věnován dokonce jeden celý večer. „Praha se 7. listopadu stane centrem saxofonového umění,“ říká Jakub Lederer. Na pódiu Jazz Docku se setkají osobnosti české i mezinárodní scény – legendární Jiří Stivín, britský saxofonista a aranžér Andy Schofield, charismatická Suzanne Higgins, energický Petr Kalfus a další hosté. Program nabídne široké spektrum současného jazzu: moderní kompozice, fusion, autorskou tvorbu, improvizace i originálně pojaté jazzové standardy. Večeru bude předcházet odpolední workshop Andyho Schofielda.

 

Komornější hudbu přiveze do Jazz Docku jedna z nejzajímavějších pianistek současného jazzu Lynne Arriale. Vítězka Great American Jazz Piano Competition spolupracovala s osobnostmi jako Randy Brecker, George Mraz nebo Benny Golson. Větší živelnost s výraznými prvky elektroniky naopak dorazí společně se dvěma úžasnými hudebními dvojicemi. Ve středu 5. listopadu se představí virtuózní chorvatsko-francouzské Obradovic-Tixier Duo a ke konci festivalu dynamická kapela Paris Monster.

 

Podrobný program naleznete na webu Jazz Docku: https://www.jazzdock.cz/cs/festival/jazz-on5-7

 

LINE-UP:

 

🎷 Keyon Herrold (USA) – 01. 11. / 20:00

🎷 Lash&Grey (SK) – 02. 11. / 20:00

🎷 Danilo Pérez, John Patitucci, Adam Cruz Trio (PAN/USA) – 03. 11. / 20:00

🎷 Lynne Arriale Trio (USA) – 04. 11. / 20:00

🎷 Obradovic-Tixier Duo (HRV/FRA) – 05. 11. / 20:00

🎷 Takuya Kuroda (JPN) – 06. 11. / 20:00

🎷 Andy Schofield Saxophone Workshop – 07. 11. / 15:00

🎷 Prague Saxophone Summit – 07. 11. / 19:00

🎷 Paris Monster (USA) – 08. 11. / 20:00

🎷 Maseli/Balzar/Šoltis Trio – 09. 11. / 20:00

 

 

V Olomouci vystoupí Jurij Andruchovyč & Karbido. Unikátní literárně-hudební performance zazní na Ceně Václava Buriana

Olomouc se stane dějištěm jedinečného hudebně-literárního zážitku. V rámci závěrečného večera jubilejního ročníku Ceny Václava Buriana vystoupí v sobotu 11. října 2025 ukrajinský spisovatel Jurij Andruchovyč  s polským hudebním triem Karbido. Společně představí svůj nejnovější projekt Radio Noc – autorský audiospektákl, který propojuje performativní čtení a elektroakustickou improvizační hudbu.

Jurij Andruchovyč a Karbido spolupracují již od roku 2005. Během 15 let odehráli desítky koncertů po celé Evropě a vydali pět společných alb (Samohon, Cynamon, Absint, Atlas Estremo, Litografie), která spojují autorovu poezii a prózu s hudebními obrazy inspirovanými free jazzem, post-rockem, elektronikou i cyberpunkem. Andruchovyčův charakteristický vokál osciluje mezi melodickou recitací a zpěvem, čímž posouvá hranice klasické literárně-hudební spolupráce.

Radio Noc je zatím nejambicióznějším společným projektem. Ústředním motivem je příběh hudebníka, který se postaví na stranu revoluce a po její porážce – ukrytý na neznámém místě či ve vězení – hledá nový smysl existence. Nachází jej v podobě tajné noční rozhlasové stanice. Pozadí příběhu tvoří doba pandemie, klimatických protestů a ruské agrese – čas radikálního rozhodnutí „být, či nebýt“.

Tento hudebně-literární experiment překračuje hranice tradiční spolupráce mezi literaturou a hudbou a svou formou se blíží živě hrané rozhlasové hře. Publikum v Olomouci tak čeká nejen koncert, ale komplexní umělecký zážitek, který kombinuje slovo, zvuk a sugestivní atmosféru, a který bude důstojným zakončením jubilejního ročníku Ceny Václava Buriana.

Koncert se koná v sobotu 11. října 2025 ve 20 hodin v CENTRALU Muzea umění Olomouc. Vstupenky jsou v předprodeji Muzea umění za 250 Kč, na místě bude vstupné 300 Kč.

Jurij Andruchovyč (1960) je ukrajinský básník, prozaik, esejista, překladatel a významná osobnost občanské společnosti. Je autorem několika básnických sbírek a řady prozaických děl, z nichž českým čtenářům jsou známé například Rekreace, Moskoviáda nebo Moje Evropa (vytvořil společně s Andrzejem Stasiukem). Za svou tvorbu obdržel řadu prestižních ocenění, mimo jiné Lipskou knižní cenu za evropské porozumění (2006), Literární cenu střední Evropy Angelus (2006) a Cenu Hanny Arendtové za politické myšlení (2014). V roce 2019 obdržel Cenu Václava Buriana za kulturní přínos ke středoevropskému dialogu.

Cena Václava Buriana Olomouc je středoevropské setkání básníků, spisovatelů, překladatelů, novinářů a intelektuálů, kteří se dlouhodobě podílejí na formování demokratického dialogu v prostoru mezi Labem a Dněprem. Dialog je moderovaný a odehrává se unikátně v národních jazycích střední Evropy, živě na scéně, před publikem. Autentické autorské čtení básní doplňují jejich umělecké překlady, které jsou mezinárodnímu auditoriu k dispozici formou simultánních projekcí.

 

CENTRAL je moderní polyfunkční sál Muzea umění Olomouc v centru hanácké metropole. Je určen pro prezentaci uměleckých forem od divadla nejrůznějších podob, přes koncerty až po filmové projekce či autorská a scénická čtení. CENTRAL je scéna bez stálého hereckého souboru a repertoáru a jeho dramaturgie vzniká v přirozené úzké spolupráci s dalšími partnery.

 

Kontakt: Mgr. Alexandr Jeništa

dramaturg CENTRALU

e-mail: jenista@muo.cz

tel.: +420 770 147 527

 

Triumf trofejí: Maxim Velčovský představí novou výstavu v Praze

Český designér Maxim Velčovský, proslulý svými ikonickými porcelánovými a skleněnými objekty a konceptuální tvorbou, představí v rámci letošního festivalu Designblok, největší přehlídky designu ve střední Evropě, svou nejnovější výstavu Triumf trofejí. Výstava se uskuteční od 8. do 12. října 2025 v Letohrádku královny Anny (Belvedére) v Královské zahradě Pražského hradu a nabídne jedinečný pohled na trofej jako symbol vítězství, moci a choulostivé otázky úspěchu.

Triumf trofejí je uměleckou reflexí kultury ocenění a uznání v současné společnosti. Velčovského tvorba se pohybuje na pomezí tradičního řemesla a konceptuálního designu a často využívá sklo jako médium pro zkoumání hlubších společenských a historických souvislostí.

„V případě Maxima se trofeje snaží s ironií reflektovat lidské postoje a zaměřují se na naše vnímání ocenění a křehkou realitu úspěchu,“ říká Dr. Stephan Hamel, kurátor a teoretik umění a designu.

Tato výstava reinterpretuje trofej jako artefakt, který se v průběhu času mění z prestižního vyznamenání v předmět nesoucí nečekaný ironický příběh. Instalace budou obsahovat především skleněné objekty, z nichž některé jsou vyrobeny z uranového skla, známého svou jedinečnou fluorescencí, která vytváří fascinující vizuální efekty.

„Trofeje jsou fascinující předměty – jsou nositeli příběhů o vítězství, ale zároveň mohou symbolizovat pád nebo prázdnotu. Chtěl jsem vytvořit sérii, která tento paradox zkoumá a vyvolává diskusi o hodnotě ocenění v dnešním světě,“ říká Maxim Velčovský.

Výstava bude součástí programu festivalu Designblok 2025, který každoročně přitahuje designéry, umělce a kurátory z celého světa. Triumf trofejí představí předměty, které spojují tradiční techniky s moderními přístupy a zpochybňují tradiční vnímání prestiže a uznání.

Všechny práce vznikly ve sklárně AJETO, kterou v roce 1994 založili Petr Novotný a Bořek Šípek a která spolupracovala s mnoha designérskými firmami, mimo jiné s Driade, Vitra, Sawaya & Moroni, Rosenthal, Anthologie Quartett, Arzenal atd. Sklárna AJETO se brzy stala celosvětovým synonymem pro české ručně tvarované dekorativní sklo na dalších téměř 30 let a sklárna se stala mekkou zpracování skla pro světové sklářské výtvarníky, designéry, architekty, osobnosti showbyznysu a filmaře. Bylo zde vyrobeno mnoho trofejí.

 

O umělci:

Maxim Velčovský je jedním z nejvýznamnějších českých designérů současnosti. Působí jako umělecký ředitel společnosti Lasvit a jeho díla jsou zastoupena v prestižních galeriích a muzeích po celém světě, včetně Victoria & Albert Museum v Londýně, Neue Sammlung v Mnichově, Centre Pompidou v Paříži a Uměleckoprůmyslového muzea v Praze. Za svou práci získal řadu ocenění, mimo jiné Czech Grand Design Award, Elle Decoration Design Awards, Wallpaper award, cenu pro nejlepšího art directora časopisu Interior. Jeho tvorba zahrnuje užité umění, design a konceptuální umění, často reflektuje společenské a historické souvislosti.

O společnosti AJETO – hlavním partnerovi výstavy

Světoznámá sklárna AJETO si letos připomíná 30 let nepřetržité řemeslné výroby. Její vybavení, know-how a zručnost řemeslníků vytvořily výjimečné prostředí, které zůstává centrem špičkových designérů a umělců z celého světa. Společnost AJETO byla založena v roce 1994 Petrem Novotným a Bořkem Šípkem a spolupracovala     s takovými ikonami, jako jsou Jean-Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Dale Chihuly, Ettore Sottsass, Yabu Pushelberg, Arik Levy, Zaha Hadid, Alesandro Mendini, bratři Campanové, Maarten Baas a další kreativní mozky, které zanechaly trvalou stopu ve sklářském umění. Nyní je součástí skupiny Lasvit a pokračuje ve spojování tradice s inovací a vrací se k navrhování charakteristických kolekcí váz pod značkou AJETO.

www.Ajetoglass.com

 

Ředitel: David Ševčík, Director david.sevcik@lasvit.com

PR & Marketing: Kateřina Valjentová katerina.valjentova@lasvit.com +420 725 731 138

 

O výstavě Triumph of Trophies

The Triumph of Trophies / Maxim Velčovský

8-12.října 2025 ; denně (středa: 10–17 hod; čtvrtek až sobota: 10–21 hod; neděle: 10–19 hod)

Letohrádek královny Anny

Mariánské hradby 52/1, 118 00 Praha 1-Hradčany

Produkce: Chlowski Kunst & Spiele / Marcel Náhlovský

PR: Accedo Czech Republic Communications / Arte Applicata / Dr. Stephan Hamel

Poděkování partnerům: Siko, Elite Bath & Kitchen, OmnicomMediaGroup, Geotarget, Martin Šikola, Svijany Brewery,

 

Crème de la crème evropského nezávislého performativního umění. Festivalu 4+4 dny v pohybu začíná divadelní program

V Galaxii a jejím okolí se od října do prosince představí progresivní tvůrci, uskuteční české premiéry a vzniknou site-specific projekty

Mezinárodnímu festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu začíná divadelní část programu. Festival, který již řadu let představuje nejaktuálnější trendy v oblasti současného tance, divadla a site-specific performativního umění přináší i letos vrstevnatý a odvážný program. Letošní ročník se zaměřuje na tělesnost, intimitu a křehkost lidských prožitků a představí české i zahraniční soubory v inscenacích, které propojují tanec, divadlo a vizuální umění. První z představení se uskuteční již 2. října v Kulturní stanici Galaxie na Hájích. „Myslím, že nejradikálnější změnou pro návštěvníky, ale i pro náš tým, je délka trvání festivalu. Festival startuje v září a potrvá až do Vánoc. Když jsme před rokem a půl začali stavět koncept, mysleli jsme si, že prodloužení festivalu přinese jakési zvolnění. Dnes je ale jasné, že jsme naopak museli intenzitu ještě zvýšit, abychom zvládli takovou zátěž, jako je otevření nového kulturního centra,” říká spoluzakladatel festivalu a jeho divadelní dramaturg Pavel Štorek.

Divadelní program startuje inscenací Pomáhat a chránit od norsko-českého souboru Direct Action Theatre, která reflektuje vztah mezi veřejnou bezpečností a osobní svobodou. Performance je vyvrcholením dlouhodobé série uměleckých intervencí ve veřejném prostoru. Klíčovým prvkem „přímé akce“ jsou uniformy policejních těžkooděnců coby hlavní vizuální a symbolický element. První říjnový víkend mohou návštěvníci zavítat na interaktivní outdoorovou inscenaci Putování ve větvích Tanečního studia Light, která proběhne v Milíčovském lese a v okolí Galaxie, a je inspirována románem Timothée de Fombella Tobiáš Lolness. Dále se v říjnu představí provokativní SPAfrica od režiséra Juliana Hetzela a performerky Ntanda Cele. Jejich divadelní projekt zkoumá, jak kapitalismus souvisí s rasismem a jak empatie může podporovat extraktivismus – plenění přírodních zdrojů. Společně prozkoumávají limity, či paradox empatie, která místo aby měnila nebo překonávala zájmy mocenských struktur, posiluje stávající privilegia bohaté části světa. V premiéře se představí experimentální sólový koncert a ženská komická show v jednom, Second Practice platformy ME-SA. Za konceptem a choreografií tohoto díla stojí známá polská choreografka Renata Piotrowska-Auffret, na jevišti pak diváci uvidí Martinu Hajdylu Lacovou.

V říjnu bude také k vidění série tzv. ALTA Tours od Studia ALTA, které je v současné době v rekonstrukci stejně jako Dejvické divadlo. Festival tak nabízí prostor pro prezentaci „homeless“ projektů, které skrze organizování kulturních aktivit chtějí zároveň navazovat nové vztahy. ALTA Tours se uskuteční hned ve čtyřech performativních událostech. Půjde o divadelní laboratoř From Scratch od SPOLK Kolektiv, performance o ženské síle Whoman od Ufftenživot & Studia ALTA, autorskou inscenaci – sólo Wonderland Sáry Arnstein, které reflektuje realitu internetové doby a fenomén prožívání přítomnosti skrze “připojení” a intenzivní používání smartphonů. V závěru měsíce října diváci mohou zažít performance Tremula. Tremula znamená chvění, třes, ale také je to latinský název pro osiku. Pro artistku Elišku Brtnickou, tanečnici Markétu Vackovourežisérku Janu Stárkovou se kvalita křehkého chvění stala východiskem pro objevování pohybového materiálu.

V listopadu festival nabídne reinterpretaci slavného baletu Svěcení jara v inscenaci SACRE! legendárního švýcarského nezávislého souboru Theater HORA a Teresy Vittucci s Annou Machaz. Inscenace kombinuje humor, extázi a vizuální poetiku. Dále se představí mezinárodní umělecký kolektiv se sídlem v Berlíně a Nottinghamu, Gob Squad, s inscenací Western Society. Co je pro dnešní (západní) společnost důležité, co zaznamenává, sdílí a sleduje? V absurdně vtipné, ale zároveň znepokojivé rekonstrukci zapomenutého internetového videa vytvářejí performeři novou verzi „západní civilizace“. „Gob Squad excelují v rozebírání banalit každodenního života, jehož fragmenty seskládají do chytré, dojemné i absurdní mozaiky naší digitální existence,“ píše Exeunt Magazine. Intimní projekt představí palestinský umělec Basel Zaraa, který oživuje zničený domov palestinské rodiny v uprchlickém táboře Jarmúk v Damašku inscenací věnované své dceři, Dear Laila. Zaraa sdílí palestinskou zkušenost vysídlení a odporu prostřednictvím příběhu jedné rodiny a zkoumá, jak jsou válka a vyhnanství prožívány prostřednictvím každodenního, domácího a veřejného prostoru.

Ani v prosinci si návštěvníci festivalu neodpočinou. Now I can get the fuck out of here, now I can go spojuje výjimečné osobnosti slovinského současného umění – divadla, tance a hudby. Za projektem stojí kontrabasista a skladatel Tomaž Grom, performerka a choreografka Nataša Živković, pianistka a skladatelka Polona Janežič, harfista Eduardo Raon, a bratři Jošt a Vid Drašlerovi, pohybující se na pomezí jazzu, improvizace a hlukové hudby. Propojují poezii, hudbu a pohyb a zkoumají každodenní život a jeho nuance. Dánská choreografka a tanečnice Mette Ingvartsen přijede s inscenací The Dancing Public, která transformuje divadelní prostor na přeplněný taneční sál a zkoumá sociální dynamiku veřejného tance. The Dancing Public je experiment, který je třeba prožít tělem, skrze tělo. Divadelní jízdu 30. ročníku festivalu uzavře belgická umělkyně Miet Warlop. Její hypnotický koncertní rituál Ghost Writer and the Broken Hand Break spojuje tanec, hudbu a vizuální umění. Slavná belgická režisérka a vizuální umělkyně obnovila tento jedinečný koncertní rituál a věnovala jej festivalu 4+4 dny v pohybu k jeho 30. výročí.

V průběhu celého podzimu, až do konce roku, jsou otevřená také festivalová Místa činu – výstavy SídlištěPlaneta Hlava. První z nich nechává nahlédnout do života, prostředí, atmosféry a dynamiky pražského Jižního Města, největšího sídliště v České republice. Ta druhá pak zve své návštěvníky k interakci a poznávání, co se skrývá v naší hlavě.

Vstupenky na jednotlivá představení i výstavy jsou k dispozici na goout.net nebo na místě, v Kulturní stanici Galaxie. Podrobnosti o programu, místech konání a dalších informacích naleznete na oficiálních stránkách festivalu: ctyridny.cz.

O FESTIVALU | 4 + 4 DNY V POHYBU | 20. září–31. prosince 2025

Festival se koná od roku 1996 s cílem prezentovat současné inovativní umělecké projekty. Během 29. let své existence představil veřejnosti více než 280 uměleckých skupin ze 45 zemí světa a podpořil vznik 80 českých premiér. Specifikum festivalu spočívá m.j. v oživování objektů pražské architektury současným uměním a v prezentaci mezinárodních projektů, na nichž se festival produkčně spolupodílí.

Letošní 30. ročník probíhá v prostoru bývalého multikina Galaxie na Hájích.

OTEVÍRACÍ DOBA VÝSTAV

ST–NE | 14.00–19.30

každý víkend budou probíhat v prostorách výstav workshopy pro děti i dospěláky

 

VSTUPENKY | goout.net/cs/4+4-dny-v-pohybu/ozrbkig/events/

 

WEB| www.ctyridny.cz

FACEBOOK| www.facebook.com/festival4dny

INSTAGRAM| www.instagram.com/ctyridny

 

Kontakt pro média: Michaela Sikorová, festival.ctyridny@gmail.com, 776 712 858

Festival vzniká za finanční podpory: Ministerstvo kultury ČR, hlavní město Praha, Státní fond kultury ČR, Nadace PPF, Financováno Evropskou Unií Next Generation EU, Národní plán obnovy, In Situ, Co-funded by European Union, PRO HELVETIA

Mediální partneři: Český rozhlas Vltava, Aerokina, Full Moon, divadlo.cz, Artmap, Flash Art, Artalk

Ve spolupráci: Sladovna Písek, Archiv výtvarného umění, Stagelab, Tajpej Design

sinekfilmizle.com