Výstava Ubytovala jsi mě ve svém těle v galerii Prostora představí současného malíře a textaře Lubomíra Typlta.

Galerie Prostora představí od 24. dubna do 20. června výstavu sbírky Lubomíra Typlta s názvem Ubytovala jsi mě ve svém těle. Nová výstava ukáže díla zahraniční i tuzemské scény od současných autorů a autorek a bude zahájena vernisáží ve středu 23. dubna od 18 hodin za přítomnosti autora. Během trvání výstavy proběhnou komentované prohlídky.

 

Sbírka velkoformátových, výrazných obrazů významného malíře a textaře Lubomíra Typlta představí české i zahraniční autory a autorky. Název Ubytovala jsi mě ve svém těle je začátek jednoho z jeho textů pro skupinu WWW a má příchozí připravit na zážitek z výstavy: na konfrontaci s vystavenými obrazy. Typlt sbírá vybraná díla, převážně aby podpořil tvorbu umělců a umělkyň, leckdy na počátku jejich kariéry. Další rovinou jsou umělecké osobnosti, které jeho samotného inspirují. „Často se snažím sběratelsky podpořit nějakou osobnost, která ještě není úplně známá a respektovaná. Samozřejmě se to často pojí i s rizikem, že takříkajíc neprorazí a její sláva třeba i zhasne. Nicméně i tak mám pocit, že jsem se té malířce či malíři snažil nějak pomoci. Sám vím, jak je tato sběratelská podpora pro umělce a umělkyně důležitá. Obzvláště, když ještě bojují o svoji existenci. Naštěstí jsem se zatím mockrát nezmýlil. O to více mě samotného těší, že jsem často odhalil potenciál na začátku kariéry lidí, kteří se úspěchu skutečně dočkali.

 

Výstava představí tyto umělce a umělkyně: Aryz, Lovis Corinth, Martin Gerboc, Remus Grecu, Simone Haack, Andrea Lehmann, Matěj Macháček, Justin Mortimer, Jiří Načeradský, Jiří Petrbok, Ivan Pinkava, Miroslav Polách, Jan Poupě, Zbyněk Sedlecký, Norbert Stefan, Adam Štech, Alexander Tinei, Annemari Vardanyan, Jan Vytiska.

 

Událost na FB

IG @prostora_galerie

 

 

Otevírací doba

středa–pátek: 14:00–18:00

dle dohody i sobota: 14:00–18:00

či na vyžádání (ve státní svátky zavřeno)

 

Hlavní program Folkových prázdnin je kompletní

Hvězdy world music z Afriky, Ameriky a Evropy zkompletovaly program festivalu.
 Bezmála pětadvacet zahraničních vystupujících je na tak malý festival docela dost, jenomže Folkové prázdniny trvají týden, takže v Náměšti nad Oslavou není opravdu kam spěchat. A kdo bude na letošním ročníku převládat? Určitě britští a irští folkaři a západoafričtí grioti, dostane se ale i to nejlepší z české a slovenské hudby a už dopředu se můžeme těšit na projekt Trance nad Oslavou nebo Orchestr Folkových prázdnin se speciálními hosty.

„Bez ohledu na to, odkud přicházíme, nebo jaké náboženství vyznáváme a jakou máme barvu pleti bychom se měli pokusit žít ve vzájemné úctě,“ vysvětlil volbu letošního tématu dramaturg festivalu Michal Schmidt, kterým je Čistota. Tímto etickým kodexem se od 13.  století řídí západoafričtí grioti, profesionální hudebníci a kronikáři. Jejich dodnes platnou úlohu nám připomenou kytarista Habib Koité, hráč na koru Lamine Cissokho, perkusista Mama Koné a balafonista Aly Keïta oslavující v projektu Mandé Sila kulturu multietnického národa Mandinků.

Akordeonista Cyrille Brotto se zpívajícím hráčem na koru Ablayem Cissoko zase představí, k čemu dojde, když se potomek trubadúrů z francouzské Okcitánie sejde se senegalským griotem.

Netoužíme po šílené rychlosti a bláznivých sólech, nabízíme jemnost a krásu, tvrdí kubánský jazzový klavírista Omar Sosa, zpívající hráč na koru Seckou Keita ze Senegalu a venezuelský perkusista Gustavo Ovalles. Navzájem respektují své tradice, naslouchají si s velkou pokorou, vědí, kdy si dát prostor a kdy naopak promluvit společně.

Zpěvák s uhrančivým hlasem, multiinstrumentalista, autor vynikajících alb, spolutvůrce filmových soundtracků a pustpunkový kazatel té nejstarší americké hudby Tim Eriksen se představí ve dvou polohách: v kostele nechá zaznít sbor Sacred Harp a o putování africké hudby za otrokářské éry přes Kubu do Spojených států bude zpívat ve společnosti Omara Sosy.

Báječného písničkáře Tcheku z Kapverdských ostrovů doprovodí opravdu velká mezinárodní hvězda: kubánský klavírní virtuóz Rolando Luna, který dlouhá léta doprovázel zpěvačku Omaru Portuondo, byl stálým členem legendární sestavy Buena Vista Social Club a vynachválit si ho nemůže ani libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf.

Britský kytarista Justin Adams a italský houslista, perkusista a zpěvák Mauro Durante vystoupí také dvakrát: nejprve sami, aby si spontánně užili svou úžasnou směs rock’n’rollu, salentského tarantismu a pouštního blues, a pak se budou v projektu Trance nad Oslavou věnovat tranzovním rytmům starodávných léčebných rituálů ze severní Afriky a jihoitalského Salenta, se kterými mají bohaté zkušenosti také obě zpěvačky: Alessia TondoYousra Mansour.

Zpěvačka Fatima Szalay nám ve čtyřjazyčných písních o lásce dokáže, kolik národů maďarskou lidovou hudbu formovalo a jak přirozeně se v ní prolnuly různé kultury.

Skvělá kapela Amsterdam Klezmer Band východoevropskou židovskou hudbu takřka geniálně prokládá balkánskou divočinou, jazzem, dancehallem, cumbií, hip hopem, tureckými melodiemi a soudě podle názvu posledního alba, bude to taneční bomba pop.

Sourozenci Séamus a Caoimhe Uí Fhlatharta přiváží doslova strašidelně krásné irské tradiční lamenty a sice zůstávají věrní prastarému stylu seán, nevšedně se ale doprovázejí na harfu, housle a bodhrán v moderních aranžích pracují s drone.

Už nikdy si nedokážeme představit, že by na židli usazenou zpěvačku Ríoghnach Connolly doprovázel někdo jiný než Stuart McCallum, dlouholetý kytarista nu-jazzové kapely The Cinematic Orchestra, se kterým tvoří úchvatné duo The Breath, v němž oba dýchají za jednoho.

Britský folkař Sam Lee touží po tom, aby každé jeho album bylo plné lesů, a když posloucháte jeho loňské album songdreaming, jen zíráte před sebe a přemýšlíte, co s tím. Není to poprvé, už jsme si u něho na to zvykli, tentokrát ale opravdu nevíte, co k té epicky naléhavé environmentální hymně říct.

Keltská sestra Elizabeth Cotten zní sice přehnaně, ale co mají chudáci bluesmani dělat, když s nimi při poslechu irské zpívající kytaristky Muireann Bradley zasnoubené také s country a ragtime cloumá takové nadšení.

Angličanka, která v mládí po přestěhování do Walesu udělala tu nejvelštější věc, jakou prý jen mohla: naučila se hrát na triple harfu; národní hudební symbol. Čtyřiadvacetiletá Cerys Hafana však na ní hraje moderně a je považovaná za nejvýraznější experimentátorku jejích zvukových možností. Také nevšedně zpívá, a vedle přebírání tradičního repertoáru komponuje vlastní skladby a používá jemnou elektroniku a kytaru.

Z domácí scény uslyšíte na Folkovkách Jiřího Pavlicu s Hradišťanem, Mirka Kemela s Marií Puttnerovou a Vladimírem Javorským, Martinu Trchovou s početnou kapelou a Báru Hrzánovou s Condurangem. Ze Slovenska přivítáme skupinu Dis Is Markéta a zpěvačku Júlii Kozákovou. A samozřejmě nebude chybět Orchestr Folkových prázdnin vedený mandolinistou Martinem Krajíčkem a německými fidlerkami Vivien ZellerUrsula Suchanek.

 

www.folkoveprazdniny.cz

 

Kmotr alt-country & ikona pouštního rocku Howe Gelb z kapely Giant Sand v květnu poprvé zahraje v Praze

Howe Gelb (Giant Sand) & Lorenzo Corti (Cousteau)
29. 5. 2025 – MeetFactor

Howe Gelb je arizonský hudebník, skladatel a producent, známý především jako zakladatel a frontman ansámblu Giant Sand. Jeho tvorba, ať už sólová či kolaborativní, se vyznačuje eklektickým a nestrojeným přístupem, s nímž kombinuje vlivy country, blues, southwestern psychedelie, jazzu, indie rocku i omamné atmosféry domovského Tucsonu, to vše s osobitým beatnickým přístupem k songwritingu. Během své kariéry spolupracoval s řadou zásadních jmen (John Parish, PJ Harvey, M. Ward nebo Neco Case) a podílel se na vzniku několika desítek alb. 

 

Jeho nedávné nahrávky (jako loňská kompilace Weathering Some Piano) jsou sbírkami improvizovaných klavírních (či varhanních) skladeb, zatímco na posledním „konvenčním“ albu Gathered září Gelbovo citlivé písničkářství. „Všehochuť? Od kohokoliv jiného by podobná „bonboniéra“ z čokolády, uzenin a zdravého rybího tuku působila projímavě. Gelb ji díky svému charismatu promíchal víc než poživatelně,“ uvádí ve své recenzi pro Uni Tomáš Polívka.

 

Howe Gelb ve čtvrtek 29. května poprvé zahraje sólově v Praze. Jeho koncert v MeetFactory doprovodí multiinstrumentalista Lorenzo Corti, který hraje jako koncertní kytarista mimojiné se znovuzrozenou londýnskou formací Cousteau. Show představí Howeho klasiky, adaptace skladeb Giant Sand i pár horkých novinek.

 

Howe Gelb (Giant Sand) & Lorenzo Corti (Cousteau)
29. 5. 2025, 20:00

MeetFactory, Ke Sklárně 15

150 00 Praha 5

 

Vstupenky:

620 Kč na webu MeetFactory & v síti GoOut

720 Kč na místě

Facebook event

 

MeetFactory je v roce 2025 podporována grantem hl. m. Prahy ve výši 12.000.000 Kč.

AMPHIOR: Disappearing

Dánský ambientní autor Mathias Hammerstrøm prezentující svou hudbu pod přezdívkou Amphior se po třech letech vrací s novou porcí muziky na tematickém labelu Glacial Movements. I tentokrát je Mathiasova hudba plná „ledového praskání“, které je tentokrát více zahaleno do mlhy. Amphior se po letech vrátil ke klavíru. Nástroji, se kterým ho pojí řada vzpomínek na mládí. A právě zcela vědomé natahování pomalu mizících inspirací z ne tak vzdálené minulosti je středobodem desky nazvané česky „Mízení“. Základem krátkých, často radikálně na konci ustřižených kompozic je klavírní melodická smyčka, kterou následně dánský autor pomalu obrábí pomocí celé kaskády kytarových pedálů i jiných kouzelných krabiček. Jednou je zanoří do tlumených dek, jindy naopak přepálí expozici původního materiálu až do nepříjemně, industriálně zkreslených poloh. Hammerstrøm není černobílý. Často něžnou polohu à la William Basinski mění až do hutných, nehostinných zvukových krajin, které mohou připomenout rukopis jiného „ledového muže“ Thomase Könera, a zase nazpátek. Jindy se po celou dobu kompozice drží na začátku nastolené atmosféry. Vedle tématu nevyhnutelného zániku a zapomnění se autor přiznává i ke zcela vědomému eskapismu do dob, kdy sám netrpěl úzkostmi, které ho v současné době provázejí. Zvukovou osobní archeologii je poté možné brát za jistou formou autoterapie, kdy se posluchač stává němým účastníkem téhož. Podobné zvukové pohlednice už dříve vyvolával z archivu francouzský projekt Les Joyaux De La Princesse, který se soustředil na co nejplastičtější přiblížení určitých historických okamžiků, do svého mládí se nořili se svou hudbou i Christian Fennesz nebo Tim Hecker. Amphior kombinací autorských klavírních vzpomínek, z nichž některé mají čistě melancholickou podobu, jindy na nás vyrukují s až nečekaně euforickou atmosférou, nás odvrací od současnosti, která může běžnému smrtelníku navodit stavy úzkosti. Až mě překvapilo, jak rád jsem se ve světě desky Disappearing opakovaně ztrácel.

 

David Kollar & Quasars Ensemble / feat. Arve Henriksen : Oumuamua

Aktuální album slovenského kytaristy a skladatele představuje hned několik novinek – zaprvé, Kollar nahrával se živými smyčci, a ne jako doposud se samply; kvůli tomu, zadruhé, spolupracuje se smyčcovým triem, doplněným o klavír vedoucího Quasars Ensemble Ivana Buffy; zatřetí, inspiraci nalezl tentokráte v hlubokém kosmu, dále, většinou hraje sám nebo v duu, maximálně v triu, nový byl i způsob práce, kdy vycházel ze společného koncertu, s jehož nahrávkou dále pracoval a přikomponovával další party. U Kollara to není poprvé, kdy mu příroda jako taková posloužila jako zdroj inspirace, ovšem mezihvězdný objekt 1I/ʻOumuamua, který byl objeven v říjnu 2017, proletěl ve vzdálenosti 24 000 000 km od Země a zamířil někam k Pegasovi, to tu ještě nebylo. Nemluvě o tom, že jeho protáhlý tvar podnítil řadu ujetých teorií o kosmických lodích a podobně. Kollar byl vloni v říjnu nemocen, ale jak píše, „každý deň som nahrával nové nápady. Ako námet som si vybral vesmírne teleso Oumuamua. Nepochádza z našej galaxie. Môže to byť správa z minulosti alebo z budúcnosti…?“. Již tehdy pomýšlel na Quasars Ensemble, s nímž také v Bratislavě vystoupil. Jak bylo zmíněno, nahrávka je bohatší kompozičně, aranžérsky i zvukově, logicky je celkový zvuk rozložen na více hráčů, neslyšíme tedy pouze plochy Kollarových kytar a efektů, ony „soundscapes“, ale chvějivá glisanda smyčců (Arrival of the Unknown), jindy se kytary i smyčce stáhnou a jako by ozvěnou vykreslují náladotvorné obrazy, hráči pracují s drženými tóny i běhy, vše se však nese v poklidném, „vesmírném“ tónu, jako je tomu například ve skladbě Silent Tides, kde hudba přichází a zase se vytrácí, přesně jako ve vlnách přílivu a odlivu. Kollar, Quasars Ensemble i hostující Henriksen si dávají čas na rozvíjení témat, však také pouze jedna skladba trvá ke čtyřem minutám, stopáž zbylých čtyř nahrávek má dvakrát po deseti a dvakrát po šesti minutách. Navzdory chladnému kosmu, jímž Oumuamua řítí kamsi do neznáma, hudba Davida Kollara i Quasars Ensemble rozhodně chladná není.   

DG 307 / The Plastic People of the Universe: Ateliér Kadlec 1974

Jak název archivního dvojCD napovídá, přináší nahrávky pořízené při vystoupení v ateliéru výtvarníka Jaroslava Kadlece 2. června 1974. Ač by se to mohlo zdát, nepřivedl je do žižkovského ateliéru zájem o výtvarné umění, ale uvítat Ivana Martina Jirouse, který se pouhé čtyři dny předtím vrátil ze svého prvního, „pouze“ desetiměsíčního kriminálu (po návratu z jiného jej opět vítali DG 307). Podmínky k nahrávání jistě nebyly ideální, ovšem duo Bierhanzl/Ježek dokázalo zvuk dokonale vyčistit, aniž by se z alba vytratila jedinečná atmosféra a syrovost – všechny skladby jsou totiž pořádně natlakované, a napadá nás jediné adjektivum: nasrané. Jako první vystoupili DG 307, pět skladeb je představuje v klasické podobě (disk je doplněn sedmi skladbami ze zkoušky z podzimu 1975) – takže syrové a řádně načuřené Hrůzy, Koulim vočima, o níž Jirous napsal, že úvodní slogan bylo jediné, o čem se před premiérou Dégéček vědělo, však je také přerušena dlouhou debatou muzikantů, co a hlavně jak hrát, než nastoupí Degenerace, opět přerušovaná muzikantskou diskusí, a opakovanými nástupy s kiksy, až se zdá, jako bychom byli svědky zkoušky – nijak to ale nevadí, spíše naopak, jsme tak vtaženi do vskutku autentického procesu tvorby. A zároveň je slyšet, jak se všichni dobře baví. Milé jsou domluvy muzikantů („hrajte ten začátek stejně“), anebo „Papírový absolutno a jdem domů“, říká Mejla, a Zajíček souhlasí, že bude poslední. Bylo. Plastici odehráli u Kadlece devět kousků (dva jsou přidány ze zkoušky), rozhodně zajímavé je, že některé, například Prší, prší, Zácpa či Nikdo měly právě zde premiéru (TraktoryVožralej jak slíva naopak derniéru) ještě před natáčením na debutové „Bondyho“ album – můžeme je tak porovnávat se studiovými verzemi, a ne, že by se nějaké ty rozdíly, a to nejen v aranži, nenašly. Pro Plastiky platí u Kadlece to samé, co pro Dégéčka – nasazení, emoce, ale i domluvy hudebníků. Pro úplnost dodejme, že na stejnojmenném vinylu vyšli pouze Plastici, DG 307 ostrouhali.

PETRAŠ PROJEKT: Balkánské stopy

Jako oslavu hudební rozmanitosti pojímá soubor Petraš Projekt album písní, které mají svůj původ na Balkáně, ale které kapela působící na Slovensku uchopila ve stylu na pomezí jazzu a world music. Album tak propojuje balkánskou tradici se západním hudebním přístupem a při zachování textové složky písní posouvá originál přes hranice žánrů.

Duší uskupení Petraš Projekt je dvojice otce a syna Janka (klávesy) a Alena (kytara) Petrašových, Srbů, kteří našli nový domov a nové inspirace na Slovensku. Důležitou součástí sestavy je zpěvačka Anita Ribar Valah, známá mimo jiné ze spolupráce s bratislavskou skupinou Preßburger Klezmer Band. Rytmiku tvoří kontrabasista Ervin Malina a bubeník Miodrag Milovanov a jako host na albu vystupuje slovenský saxofonista a klarinetista Nikolaj Nikitin, který se různým fúzím jazzu a world music už v minulosti věnoval (a na jeho labelu Hlava XXII nahrávka mimochodem vyšla).

Spojení lidové hudby s jazzem samozřejmě není ničím novým. Tento přístup je známý ze skandinávské, polské, balkánské i naší středoevropské hudby (například projekty Emila Viklického, Zuzany Lapčíkové u nás, případně PaCoRa a další počiny Stana Palúcha na Slovensku). Petraš Projekt je tak dalším přírůstkem do této mozaiky, ale díky svým instrumentálním výkonům a vkusným, a přitom nápaditým aranžím si rozhodně zaslouží pozornost. Mimochodem, po instrumentální stránce – i kvůli Nikitinovu přispění – je nahrávka tak svěží, že by bez problémů obstála i beze slov. Místy dokonce působí, jako by se hudebníci nechali inspirovat původními melodiemi a rytmy, které s úspěchem posouvají, zatímco zpěvačka, ač ve svém žánru skvělá, tuto snahu o překračování hranic nepodporuje v plné míře a spíše zůstává v zajetí zažité představy o interpretaci lidových písní. Ale dost možná je tento přístup záměrem a ve výsledku vytváří ještě větší pnutí mezi jazzovou a folklorní složkou alba, které lze rozhodně doporučit k poslechu.

BOŽÍ MUKA: Když klikou točí klaun

Kapela bOŽÍ mUKA se rozhodla svůj třetí titul nejen natočit, ale i zaranžovat a nacvičit v omezeném čase a před kamerami. Na každou píseň si dala jeden den. Muzikanti sice s předstihem znali demo nahrané zpěvákem, kytaristou a písničkářem Kamilem Dandou, ale žádné noty, žádné připravené aranžmá. Celý proces pak dal vzniknout vedle alba i desetidílnému seriálu s výstižným názvem Mučírna v nahrávacím studiu, natočenému pod patronací časopisu Frontman, který visí na YouTube portálu Kytary.cz a nabízí i praktické rady hudebníkům.

Možná vás taky napadne: Výtečný marketingový tah, leč možná až přílišný tah na branku, když muzika není sprint a tvorba nerada hec. Jenže ono to jistě kontraproduktivní nebylo. Nemáme sice srovnání, jak by písně dopadly při důkladnějším zkoušení, a nutnost dokončit všechny náběry za den asi tlačila muzikanty ke konvenčnějším, předvídatelným aranžmá. Jenže výhoda deadline, a tím nutnosti důkladného soustředění na věc je také zřejmá a velká. Píseň nevyčpí přílišným omíláním. „Chtěli jsme zachytit prvotní jiskru a energii nápadů přímo ve chvíli jejich vzniku,“ vysvětluje Danda záměr, který nápad na natočení alba „v přímém přenosu“ více než ospravedlňuje. Nahrávka má švih a zbytečně neokecává.

Pro efektní styl vzniku alba, a samozřejmě vedle oprávněného holdu zručným muzikantům, by ale neměly být přeslechnuty samotné písně. Hledáme-li žánrovou škatulku, tak dejme tomu folkrockové, s předností v obrazných textech. Témata – bráno velmi volně – třeba odcizení, samota, rozčarování a nejistota („v aleji lajků chci se k životu přimykat“, Vnuk světla, „ztratíš se ve světě za internetem“, Cíl). Nebo taky povrchnost doby, ovšem pojatá s humorem (Selfie). Nejde totiž o žádnou kondenzovanou černočernou depku, ale o pestrou reflexi světa vnějšího i vnitřního, kořeněnou vtipnými obraty („všechny slzy skončej v moři“, „dlouhá řada krásnejch zranění“, Zapomnění). Přesvědčivé.

ALISON KRAUSS & UNION STATION: Arcadia

I toho, kdo s bluegrassem bruslí na tenkém ledě nebo na něj vůbec nechodí, napadne, že poslouchá naprosto skvělé žánrové album s přesahy do vytříbeného písničkářství. Ani slovo o politice, to se v téhle hudbě moc nenosí, už samotnou anotací – příběhy o špatných dnech ze starých dobrých časů – dává americká bluegrassová ikona ovšem najevo, že leckteré tragédie z minulosti nejsou nic proti těm současným. Sbírku až na výjimky bezútěšných smutných písní přitom nazvala po mytologickém řeckém kraji Arkadia, kde život plynul v takové harmonii, až se to blížilo ráji. O něm si ale podle Alison Krauss musíme nechat pouze zdát a v úvodní skladbě Looks Like The End of The Road vysvětluje proč: „Sbohem světe, který znám. Vypadá to na konec cesty.“

O podíl na vynikajících albech se se zpěvačkou a houslistkou vždycky rovným dílem dělila kapela Union Station, v podstatě instituce moderního bluegrassu definující absolutní hráčské mistrovství. Čtrnáctiletá přestávka někomu mohla přijít zbytečně dlouhá, nezapomínejme ovšem na mezitím štědrou kompenzaci v podobě parádních alb Jerryho Douglase, Ronyho Blockyho, Barryho Balese a fantastických setkání Alison Krauss s Robertem Plantem. Návrat se však neobešel beze změny: Dan Tyminski dal přednost vlastní kariéře. Pozvali proto Rusella Moorea, který se s mocným barytonem na albu uvádí skladbou The Hangman. Vypráví o katovi, který postupně za mlčení přihlížejících oběsí postupně všechny obyvatele městečka. Jedná se o zhudebněnou báseň Maurice Ogdena z roku 1951, obecně vnímanou za paralelu nástupu fašismu končícího holocaustem (u nás ji známe ze zhudebnění Jana Spáleného ze začátku 90. let). Ještě naléhavěji vyznívá vzpomínka na tragický požár mlýna Granit Mills, během kterého pro zanedbání všech bezpečnostních pravidel v roce 1874 zbytečně zemřelo bezmála tři sta dělníků. Na skladbě s temně vrzajícími houslemi Alison Krauss lze navíc demonstrovat, jak silně vznik bluegrassu ovlivnily britské a irské tradiční balady.

AMBER ASYLUM: Ruby Red

Houslistka, zpěvačka a skladatelka Kris Force kormidluje bárku jménem Amber Asylum už více než tři dekády. V poslední době nikam nespěchá. Vždyť na novou dlouhohrající desku v současné době čistě ženského kvarteta (to tvoří vedle frontwomanky ještě dlouholetá spolupracovnice, violoncellistka Jackie Perez Gratz, baskytaristka Fern Lee Alberts a bubenice Becky Hawk) museli posluchači čekat rovných deset let! Důraz na smyčce a tradiční temně zadumanou atmosféru ve skladbách Amber Asylum zůstal. Ba co více, kvůli absenci kytar má psychedelie v kompozicích Američanek často ambientní nebo barokně nařasené, neoklasické vyznění. Album Ruby Red spadá na první dobrou do širokého gotického území, na druhou stranu se široce distancuje od všemožných žánrových klišé směrem k razantnějším, undergroundovým vyzněním. Není divu, když si člověk uvědomí, že Kris Force dříve spolupracovala například s Jarboe ze Swans nebo ze Stevem Von Tillem z Neurosis.
Tématem alba je temná reflexe ženského údělu napříč historií. Na místě jsou tedy žalozpěvy, ale i několik přímočařejších písňových pasáží, které se na těžké postavení žen dívá z jiného než rezignovaného úhlu. Zoufalství, rozpad, ale na druhou stranu i melancholické snění až urputný vzdor. Kvůli tomu je načrtnutá zvuková krajina primárně temná, probleskuje zde ale tu a tam paprsky naděje. Země se pak v pravidelných intervalech otřásá kumulovanou energií vzdoru. Amber Asylum jsou svérázové, kteří kráčejí svou vlastní cestou, nová deska Ruby Red tuto svéhlavost dvakrát podtrhuje. Na své si tak při poslechu nové desky Ruby Red mohou teoreticky přijít klasičtí gotici, neoklasičtí dumkaři i metaloví alternativci (například fanoušci Avernus nebo raných My Dying Bride), pro které label Prophecy Productions připravuje v pravidelných intervalech podobně laděné hudební laskominy. Čekání na nový materiál Amber Asylum se vyplatilo. Kaliforňané vyvažují své svébytné dystopické vize křehkou krásou a světlem naděje.