Dennyiah

„Kdo to je?“ užasle vykřikl jeden z návštěvníků právě skončeného vystoupení zpěvačky Denisy Gajarské a kapely Dennyiah na loňském festivalu United Islands. Stejně jako velká část obecenstva nechápal, jak je možné, že někdo, o kom dosud neslyšel, podal tak suverénní pěvecký výkon. Uznání vzbudil nejen zpěvaččin lehce chraplavý hlas, ale také písně s výraznými melodickými nápady.

Košická kapela za sebou přitom měla již dlouhou existenci. V roce 2015 ji spolu s Denisou Garajskou založil kytarista a producent Ľuboš Šoltes. První album Human Aspects vydala kapela v roce 2020. Pilotní singl Kingdom zaujal rádia a stal se na Slovensku hitem. Loni následovalo album Eternal Sunshine, které si vysloužilo nominaci na cenu Anděl v kategorii Slovenské album.

Na mé otázky odpovídala frontmanka kapely.

Nedávno jste vydali singl Satellite. Jde o předzvěst třetího alba?
Ano, pracujeme na něm. Novinka Satellite je vlastně první ochutnávkou.

Oproti jiným vašim písním působí skladba jemněji a zasněněji. Je to nový směr vaší tvorby, nebo jen jedna z poloh?
Nemyslím si, že jde o nový směr. Nikdy jsme nehráli jen jeden žánr. Naše hudba je směsicí country, blues, soulu, popu, ale i filmových a avantgardních prvků. Satellite je jen další část naší palety. Nové album bude opět různorodé – od melancholických dream-popových skladeb přes dramatičtější filmové kompozice až po svižnější popové věci.

Zmínila jsi country – opravdu máte i takové písně?
Ano, několik. Na prvním albu třeba skladbu Humble Man. Přemýšlíme dokonce o celém country albu. V šuplíku máme čistě kytarovou country píseň, kterou možná brzy vydáme. Pro mě je country spojené s jednoduchostí a opravdovostí, a to je něco, co chci do hudby dostávat.

Vaše videoklipy i samotná hudba vznikají v netradičních kulisách – Island, Skotsko, teď Japonsko. Co vás motivuje k tak náročným cestám?

Mejdan s Old Europa Café: 40 let v industriálním undergroundu

Jsou vydavatelství majory, velké indie labely, ale pod nimi je ještě bohatší život vydavatelství živených především nadšenectvím. Pro ta je výdělek až na druhém místě. Neprodávají často svou hudbu digitálně, ani ji nenabízí na streamovacích platformách. Mají oddaný okruh fanoušků, kteří s nimi tyto hodnoty sdílejí. Jedním z nich je italský label Old Europa Café, který domácího fanouška zaujal už v polovině 80. let, kdy dal možnost celé řadě undergroundových československých kapel dát o sobě vědět na druhé straně železné opony. Vzhůru za Rodolfem Prottim do městečka Pordenone.

Jak jste se vlastně dostal k vydávání hudby? Byl jste aktivním muzikantem, nebo jen nadšeným fanouškem?
Začalo to už na začátku osmdesátých let, kdy jsem hrál v jedné post-punkové kapele a zároveň se zapojil do aktivit kolem vydávání hudby. Tehdy jsem si začal dopisovat s jinými kapelami a labely po celém světě. Internet tehdy nebyl, všechno šlo klasickou poštou – a stálo to spoustu peněz i času, ale byla to velká zábava! Po několika letech jsem z kapely odešel a založil vlastní kazetový label Old Europa Café.

Československý nezávislý rock se před listopadem 1989 do zahraničí prakticky nedostal. Jediným oficiálním záznamem se stala vaše kompilace Czech! Till Now You Were Alone. Kde se u vás vzal zájem právě o český underground?
Už si přesně nepamatuji jak, ale v určité chvíli jsem navázal kontakt s Mikolášem Chadimou z MCH Bandu. Poměrně složitou cestou se mu podařilo poslat mi několik nahrávek českých alternativních kapel. Ta hudba mě okamžitě zaujala. Nedostatek vybavení nahrávkám paradoxně dával velkou míru fantazie a svobody, což jsem vždycky miloval. A když jsem se dozvěděl, že tyto kapely mají zákaz a hrají jen na malých, soukromých akcích, bylo rozhodnuto – vydal jsem první vinyl OEC právě s nimi.

Jak složité bylo s českým undergroundem korespondovat a co jste kromě zmíněné kompilace vydal?
Bylo to opravdu komplikované. Spousta kazet ke mně přicházela přes prostředníky mimo Československo, takže jsem často ani nevěděl, kdo mi je vlastně posílá. Nakonec jsem vydal celou řadu kazet s českými projekty. Dnes jsou všechny dávno vyprodané a na portálu Discogs se prodávají za sběratelské ceny.

Proč jste tehdy volil zrovna kazetu jako základní formát labelu?
Na začátku osmdesátých let bylo kazetové obchodování běžnou praxí. A upřímně – byl jsem mladý kluk bez peněz na velké produkce. Kazeta byla jediný způsob, jak si založit label, aniž bych zbankrotoval. Vždyť si pamatujete tehdejší heslo: Home taping is killing music and it’s easy!

Kdy přišel čas vydávat hudbu i na jiných nosičích, zejména na CD?
Šlo to pomalu, krok za krokem. První LP Czech! Till Now You Were Alone jsem vydal už v roce 1984, na CD jsem se ale dostal až v roce 1992 s albem Brume Battery Hens Sabotage. Dnes už má OEC na kontě přes 350 CD a více než 60 vinylů.

Jak se stavíte k digitálnímu prodeji a streamingu?
Nikdy jsem neprodával žádné digitální soubory a nikdy to neudělám. Prodávám jen hudbu, která má svou fyzickou váhu.

Jak vypadala distribuce v prvních letech OEC a jak vypadá dnes?
Na začátku vlastně žádná pořádná distribuce neexistovala. Většinu kopií jsem používal na výměnu s jinými kapelami a labely. Dnes mám ale skutečné distributory – například italský Audioglobe nebo japonský Disk Union, kteří šíří OEC po celém světě. A samozřejmě existuje i spousta menších distributorů a obchodů, OEC tituly se dají najít třeba i na Amazonu.

Podle čeho vybíráte, co nakonec vydáte?
Mám kolem sebe to, čemu říkám „velká umělecká rodina“. Jsou to tvůrci, které znám a s nimiž spolupracuji už mnoho let. Ti mají samozřejmě přednost. Ale jsem otevřený i novým jménům. Klíč je stále stejný: hudba se mi prostě musí líbit.

Bylo od začátku vaším cílem soustředit se hlavně na industriální a noise avantgardu, nebo se to vyvinulo postupně?
Vždycky jsem směřoval hlavně k industriálu. Když jsem poprvé slyšel Throbbing Gristle, úplně mi to otevřelo mysl i duši. Od té chvíle jsem věděl, že chci vydávat výjimečnou hudbu a postavit na ní vlastní label.

Je provoz labelu od začátku čistě vaše práce, nebo vám někdo pomáhá?
Sem tam mi někdo z přátel pomohl, ale v zásadě je OEC jenom moje záležitost.

Na které album z celé historie labelu jste obzvlášť hrdý?
Nemám jedno vyloženě nejoblíbenější. Je jich víc, ale nikomu neřeknu, která to jsou. (smích)

Distribuujete i nahrávky jiných labelů. Byla to součást vašich aktivit od začátku, nebo to přišlo až později?

JAZZ GOES TO TOWN

Motto letošního jedenatřicátého JGTT znělo „Sklízet zvuk“. Bylo co sklízet. Urodilo se požehnaně.

Festival začal už v úterý 7. října, kdy Štěpánka Balcarová se svým česko-polským kvartetem budila Emotions v Petrof Gallery, omlouvám se za neúčast. Přednost dostaly toho večera padesátiny Pražského big bandu Milana Svobody. Aspoň slíbím, že až bude Concept Art Orchestra také slavit… nějaké nižší kulatiny, kterých se snad dožiji, také je upřednostním.

Valník plný electro-folklor-jazz-free-noise

Středeční koncert ConTRIOlogy s Tomášem Vtípilem a „klavírního tria“ Oùat dobře vystihl současnou koncepci festivalu. Tedy svobodné přesahy experimentální hudby, žánr nežánr, byť jazzová svobodomyslnost samozřejmě zůstává zásadním pojítkem.

Tomáš Vtípil zahájil vystoupení kratší sólovou elektronickou zvukovou koláží, během které živě samploval kdeco, včetně trubky, houslí, mušle, klavíru, když už byl připravený na scéně pro další kapelu… A co teprve jak zajímavě zní otevření plechovky s perlivým nápojem, když se patřičně zesílí a prožene dlouhatánským hallem. Nemluvě o víceúčelovosti jednorázového hudebního nástroje, proměněného v občerstvení. Ale bez legrácek, Vtípilova práce s elektronikou a zvuky i pazvuky akustických nástrojů byla působivá a vynalézavá, a především se citlivě prolnula s hudbou ConTRIOlogy. Jejich reinterpretace či spíše totální zvuková přestavba Janáčkových sběrů moravských lidových písní je čirý originál. V neobvyklosti soundu si přitom trio nezadalo s Vtípilem. V Počuvaj Žaneta Vítová použila akordeon k vytváření zvuku „dechu“ a různých šumů a vůbec všelijak oživovala tradiční techniku hry. Stejně tak Jana Vondrů zpívá jak krásným školeným hlasem, tak s chutí přejde do extrémních pěveckých technik. Její podání Polajko, polajko působilo tajemně, dramaticky až výhružně. S frázováním si Vondrů pohrává stejně nekonvenčně. A co teprve cimbál Michala Grombiříka, často všelijak preparovaný. Chvíli průzračný a mihotavý, jak ta čistá voděnka zurčící potůčkem v moravských lukách, následně proměněný na akustický generátor hluků a ruchů, který si nezadá se samplery a sekvencery. Napadlo by vás, co to udělá, když se na strunu cimbálu použije e-bow, oblíbený spíše u hráčů na elektrickou kytaru? Nebo když se na struny položí dva… ehm, vibrátory (nebo co to bylo)? Grombiříka ano, a nic z toho nepůsobilo samoúčelně, vždy vznikaly nevšední zvukové tvary. Taková artificiálně-kybernetická vize moravské lidové.

Všichni zahraniční účinkující vystoupili v českých premiérách, a pokud už tu některý muzikant byl, tak s jinou kapelou. V Berlíně sídlící, ale nadnárodní (francouzsko-švédsko-německé, v pořadí od pianisty po bubeníka) trio Oùat má výstižný název. Prý je to zkratka Once Upon A Time, a opravdu hraje v obsazení tradičního klavírního tria jako před těmi dávnými časy. Ale když název přečtete, vyjde vám what? – co jako? A možná padne čelist z výronu energie a faktu, že Oùat rozhodně neznějí jako tradiční klavírní trio. A nejen proto, že jediný dlouhý tok provázané hudby oživili tím, že pianista Simon Sieger vyskočil od nástroje a vyluzujíc na flétny a pumpičku různé ptačí zvuky, kroužil kolem kontrabasisty Joela Gripa, jenž se chopil pro změnu marocké „basové loutny“ gimbri. A jal se na ni, za křiku „kam zmizel pianista?“, hrát s pomocí bottlenecku. Nakonec oba skončili u bubeníka Michaela Grienera a hecovali ho hrou na perkuse. I bubeník pochopitelně zkoušel vytvořit neobvyklý sound, třeba hrou pletacími jehlicemi o hrany bubnů a na činely (a ne, žádnou blánu nepropíchl). Jenže to byla jen vsuvka. Také střídání brilantně sehraných komplikovaných figur s volnou improvizací a parodickými momenty, kdy free ovaz přešel do melodického cajdáčku ve zběsile rychlém polkovém rytmu, není nic, čím už by někdo nebavil sebe i publikum. Ovšem kombinace toho všeho spolu s jaksi punkovým nápřahem tria, to když se Sieger rozvášnil a z přesného vyťukávání tónů přešel na hru dlaněmi a lokty, zněla neotřele. I formát klavírního tria lze stále poslouchat. Samostatnou kapitolou byl Siegerův úhoz. Hrát takhle razantně a vydržet to tak dlouho se často nevidí. Divím se, že si pianista neurazil prsty. Zkrátka kombinace výtečné techniky a zajímavě strukturovaných aranží s naprostým odvazem.

Vydařený polský večírek

Čtvrteční večer ve studiu Divadla Drak patřil dvěma polským kapelám, což už byla reklama se zárukou sama o sobě. Že je polská scéna svojí originalitou a tvůrčí odvahou na světové úrovni, ví každý jazzový školák. A i polským „školákům“, rozuměj mladým „začínajícím“ muzikantům, lze jen závidět erudici, suverenitu, jistotu projevu, přesvědčivost.

Jako v případě Grzegorz Tarwid Tria. Opět formát tradičního klavírního tria a opět důkaz, jak lze tuhle sestavu pojmout po svém. Trojice dokonale nejen sehraných, ale spíš sžitých mladíků neměla nic proti schématu improvizace – téma, jenže si ho dokázala krásně zkomplikovat. Témat se vystřídalo a prokombinovalo během sevřené hudební plochy hned několik, střídaných v živém tempu, melodické motivky probleskovaly třeba jen v kratičkých sekvencích, aby se zase nečekaně vynořily a poskládaly mozaiku. Jindy zase trio vyšlo ze serialistického patternu, nic nového pod sluncem, ale pak ho zase nečekaně rozbilo již popsaným ohňostrojem měnlivých nápadů. Celé to mělo dar strnout publikum, jako když trio v závěrečné rozsáhlé suitě přešlo z „kvapíku“ na volnou repetitivní figuru, kterou velmi pomalinku zrychlovalo zas až ke klopotu. A jistě, ve shodě „jako jeden muž“.

Po představení nových tváří se objevila tvář chvalně známá, Marek Pospieszalski s novým projektem EPTA. Pospieszalski na JGTT vystoupil už předloni, ale s Oktetem, platí tedy vše o české premiéře. V EPTA pokračuje Pospieszalski ve tvorbě inspirované scénickou muzikou a pohyblivými obrázky a z hudby byla snaha o vytváření vizuálních dojmů za zavřenými víčky znát. Vedle sedící Martin Brunner st. prohlásil, že mu koncert evokoval soundtrack ke Twin Peaks, což sedí. Většina skladeb se rozvíjela podle jediného mustru. Vynikající zpěvačka Maniucha Bikont, mistryně nejrůznorodějších výrazových odstínů od nesmělé něhy po sebejistý vokální atak, opakovala pár jednoduchých veršů nad minimalistickým rozvojem, ve kterém se nástroje postupně přidávaly a zvyšovaly zvukovou intenzitu až k noiseovým plochám. Tempa se obvykle pohybovala ve spektru od pomalých po mučivě pomalé, hudba místy evokovala postupy fungující třeba v gotickém roku. Role baskytaristy Ola Walickiho se většinou „omezovala“ na rezonující souzvuk nebo lehkou disonanci dvou vibrujících tónů. Kytarista Piotr Bukowski na kytaru v podstatě nehrál, maximálně sekvenci tří akordů, většinou měl za úkol modifikovat prakticky permanentní zpětnou vazbu nebo drnknout na lap steel, ovšem jen na volné struny laděné do akordu. Vydržet nezasólovat, to tedy chtělo obdivuhodnou disciplínu. Nebo přísného kapelníka. Stejně tak klávesistka (a druhá zpěvačka v působivých dvojhlasech s Maniuchou) Malina Midera až na pár „utržení ze řetězu“ vytvářela spíše zajímavě znervózňující mlhy na preparované piano a modul hammondek. Od gradujícího chrlení kaskád tónů tam byli jiní, trumpetista Artur Majewski a samozřejmě kapelník Marek. V rytmice se o pohyb zase staral expresivními vlnami bubeník Bartek Szablowski.

Jedna skladba byla vystavěna jen na tom, že všichni drželi dlooouhý drón. Maniucha přitom vyměnila zpěvový mikrofon za tubu a basy rozvibrovaly celého Draka, tedy jako divadlo. Kdo by se na hudbu nenapojil, mohl by konstatovat, že toho minimalismu bylo až příliš a občasná změna tempa by koncert oživila, jenže to by bylo nepochopení koncepce. Právě o onu hlukovou hypnózu, opak tiché meditace, Pospieszalskimu a spol. šlo. Působivé. Až tak, že mi nezbyla posluchačská kapacita na jam session, které v předpůlnočních hodinách odpíchli členové Oùat.

Volná sklizeň not

Páteční „sklizeň zvuku“ v Bio Central (mimochodem, i po technické stránce byl zvuk vážně dobrý, což platilo i pro Draka) probíhala ve free duchu. Nově i příjemně postaru.

Výsledek čtyřdenního zkoušení rezidenčního projektu The Shape Of Jazz To Come Vol. 6 patřil ve srovnání s předchozími „Volumes“ k těm posluchačsky vstřícnějším (s tím, že žádný „Vol.“ nebyl marný). K nejsilnějším momentům patřily ty fixované do partitur. Třeba práce s vícehlasem všech zúčastněných, pod taktovkou zpěvačky Jany Vondrů, jež zase mohla předvést úplně jiné hlasové polohy ze svého fenomenálního výrazového rejstříku než v ConTRIOlogy. Ty ještě neobvyklejší. Asi také lépe vycházely „odvazy“ než zvukomalby. Zdálo se mi, že víc sedí německé kontrabasistce Isabele Rössler, hrající vážně odvážně a s vášní a s chutí využívající lehce zkreslený zvuk. A asi i v Oslu usazené slovenské bubenici Michaele Antalové. I když celá pětice měla krásný smysl i pro hru cíleně co nejtišší, kdy Štefan Szabó vzal místo kytary akordeon, Rössler se ponořila do flažoletů a Martin Debřička využíval saxofon jen pro jemné perkusivní klepání a atonální „vánky“. Jenže pak zase z pódia mnohem přesvědčivěji vyznělo v notách psané unisono expresivního saxofonu se zpěvem. Některé sólové free pasáže, například preparování kytary ve stylu, jakým to už dávno (a zvukově mnohem zajímavěji) dělal nejen Fred Frith, sváděly k myšlenkám o natahování programu. Možná ale šlo o vliv prostředí a konkrétní chvíle, ne vždy a všude vyzní každý, i dobrý nápad opravdu dobře. Relativně velký prostor kina svědčil spíš expresivitě než subtilním plochám.

Což ovšem výborně vyhovovalo čtveřici Vicente-Dikeman-Jones-Drake. Jak napovídají jména nejslavnějších hráčů, kvarteto hraje free jazz klasičtějšího střihu. A na vrcholné úrovni. Fenomenální bubeník Hamid Drake a kontrabasista Brad Jones, jen o pár let mladší a nadžánrově protřelý (připomeňme, člen Jazz Passengers, co jako brilantní sideman posloužil muzikantům ve spektru od Ornetta Colemana, Johna Zorna, Marca Ribota či Elliotta Sharpa až po Elvise Costella nebo Seana Lennona), nejraději volili natlakované, v podstatě pravidelné, ovšem zapeklitě komplikovaně a propleteně pravidelné groovy, střídané s „free-klasickými“ rozvolněným pasážemi rytmických koloratur a zvukových tříští. Komunikovali perfektně, i když jde vlastně o relativně novou spolupráci, do nedávna v Hamidových sestavách basoval spíše William Parker. O generaci mladší, ale hudbou svých vzorů jako Cecil Taylor, Albert Ayler i John Zorn odkojený saxofonista John Dikeman (s Hamidem Drakem hrává už přes deset let a jinak má za sebou například spolupráci s Klausem Kugelem) je s rytmickými legendami jedné krve. A portugalskému trumpetistovi Luísovi Vicentovi sedl free jazz jeho tří amerických přátel (pro přesnost, Američan Dikeman žije momentálně v Amsterodamu) také jako tygrovi pruhy. Od zběsilých energických „válů“ (jak říkají moravští freejazzoví přátelé) po atonální hry se zvuky a pazvuky. Oba dechaři ovšem hrají, jak to popsat – modernější shluky tónů, což vítaně nabouralo dojem šedesátkového free retra.

Ztišenou hrou paličkami na stehno odpíchl Drake pestré, časově úsporné bubenické sólo. Zasólovali si samozřejmě všichni, ale že nejsou žádní amatéři, nevařili z vody. Nikomu nechyběl cit pro úspornost, jmenovatelem celého festivalového setu byl společný „pozitivní nápor a tah“. Po vystoupení si vzal Hamid slovo, vzpomněl na Ivu Bittovou a pochválil festival jako „místo dobrých vibrací mezi muzikanty a posluchači, jakými hudba léčí, a spolu s lidmi bojuje s vibracemi zlými a nenávistnými“. Neopomněl zmínit pozitivní vzdor svého domovského Chicaga proti „bullshitu“, nebylo těžké uhodnout, že myslí na dýňové tvářičky. Proslov možná vyzněl sluníčkářsky naivně, ovšem veskrze mile. A pak si dal Hamid točené a přátelsky diskutoval v předsálí kina s kýmkoliv, kdo projevil zájem. A že jich bylo. Možná tam ještě stojí a povídají.

A jo, pozitivní vibrace fungovaly. I když jen do té doby, než si člověk přečetl zprávy.

Sobotní trh zvukových farmářů

Sobota je na JGTT logicky nejnabitější a nejpestřejší den, koncerty se odehrály hned na třech místech a pestrost nabízených sonických plodin byla veliká a kvalitní jako na dobře vedeném farmářském trhu (s vyloučením holdingů).

Začínalo se v Muzeu východních Čech letošním nejhlubším ponorem do dějin jazzu, ale zároveň hudbou, která se děje tady a teď, s vědomím, kam se vnímání jazzu posunulo. Ne, Futur Swing nejsou „futurističtí“. Jak připomněl vtipně konferující (nejen hláška „my tu hrajeme z protekce!“ vyvolala v sále zaslouženou salvu smíchu) kontrabasista Ondřej Komárek, název kapely inspirovala slavná skladba Djanga Reinhardta Rythme futur. Ovšem nakládají s odkazem Djanga a gypsy-swingu lehce po svém, byť samozřejmě s úctou. Což v případě třeba Michala Wróblewskiho znamená, že sice neulítne do free improvizací, ale rozhodně se stylisticky a výrazově neomezuje na meziválečné retro. A houslista Milan Kárník Jakeš sice umí sázet licky à la Stéphane Grappelli, ale klidně napíše vlastní ohlasový kousek Nenenáviď mě, skvěle pěvecky a parodicky podaný Komárkem. Vše jistí příjemně stylová kytara Martina Hrubeše a do soundu pánům krásně zapadne kytarové banjo Tomáše Miky. Znalci vědí, že právě na tenhle nástroj Django Reinhardt začínal. Ke skvělému dojmu, který vyplynul v několik přídavků, přispěl i přirozený, „nepřeostřený“ sound, kdy většina nástrojů hrála nepřizvučena – a pokud jste si sedli do předních řad mimo ohnisko reproduktorů, měli jste tu čistou dynamiku a barvu zvuku zcela přírodně „ve dřevě“.

Na přirozenou akustiku bez amplifikace se mohla ve Sboru kněze Ambrože spolehnout i Michaela Antalová, jež tentokrát místo bicích zahrála na fujaru. Spolu s norskými spoluhráči provedla svoji komorní suitu Sun’s Daughter, kde proměnila omezené technické možnosti nástroje v klad a propojila fujaru s flétnou (barokní i moderní) a trojicí smyčců (housle, cello, kontrabas). Chtělo to trochu soudobých postupů a atonálního hraní, případně jemného, tichého oplétání průběžných tónů, ovšem závěrečný Evening Ritual mířil náznakem košatosti až někam ke staré hudbě. V kvintetu došlo na poslední chvíli k záskokům, což vysvětlovalo jistou počáteční nejistotu, ale ta se brzy srovnala. Těším se na nahrávku, má vzniknout příští rok.

Finální večer v Bio Central uvedli Limbo, jak je jejich zvykem, suverénně i hravě. Přehledně melodickou muzikou převážně z alba Spirit Of Chaos, nápřahem i humorem. Nejsilnější z nových skladeb? Možná Smutek Entů, s „tesknou“ komunikací basklarinetu Pavla Hrubého s trubkou Oskara Töröka. Balada Song For Lucy Tarase Voloshchuka by se mohla zdát sladká až moc, kdyby ji ovšem Limbo nepodalo tak vkusně, důvěryhodně a cituplně. A herecká etuda, jakou předvedli především Pavel a bubeník Martin Černák v Carouselu? Záruka hlasitého řehotu. Kolotoč vstřícných hudebních motivů i dobré nálady si vynutil přídavek v podobě uchopení Escondido od Bennieho Maupina.

Dánská, v Norsku působící saxofonistka a skladatelka Amalie Dahl už vystoupila na JGTT jako členka Trondheim Jazz Orchestra i „koordinátorka“ 4. edice The Shape Of Jazz To Come. Tentokrát ale přivezla vlastní dvanáctičlenný ansámbl Dafnie Extended, vytvořený rozšířením jejího kvinteta Dafnie. Hraje v dost zajímavém obsazení. Se zdvojenými bicími nástroji a dvěma kontrabasy, starajícími se o místy až vražedný groove. S pianem famózní jihokorejské, ve Švédsku usazené virtuosky – improvizátorky s netradičním harmonickým cítěním Lisy Ullén. S Annou Ueland, čarující se syntezátory, včetně „retro-sci-fi“ linek historického analogového Korga. Akordeonistkou Idou Løvli Hidle, uznávanou interpretkou soudobé hudby, která umí na nástroj jemně čiřikat, hladit melodickými vlnkami i zahrát tak zuřivé improvizované sólo, že by se možná lekl i její finský nástrojový kolega Kimmo Pohjonen. A s pěticí dechů vepředu, kde exceloval v sólech vynalézavý trombonista Jørgen Bjelkerud, drobná leč razantní Sofia Salvo, jež pro tuhle kapelu zvolila barytonový saxofon, ale pohrávala si s ním s takovou lehkostí, jako kdyby to byl soprán a ona měla k dispozici náhradní plíce… Nemluvě o šéfce Dahl, výrazné v nezvyklých, komplikovaných, ale filigránsky vystavěných melodických strukturách i free divokostech.

O Dafnie Extended šla pověst jako o ansámblu kolektivní improvizace, ovšem základy kompozic, děl kapelnice Amalie, byly (pochopitelně) dané a fixované notovým záznamem. Případně Amalie používala komponované pasáže jako kombinovatelné „zásuvné moduly“ a změny patternů dirigovala nebo signalizovala zvednutou rukou. Fungovalo to, jako kdyby spolu ansámbl hrál léta, jenže on vznikl na bází Amaliina kvinteta Dafnie teprve letos, premiéru měl v červenci, a že by měl šanci hrát opravdu často, to zase ne. Tudíž ohromný obdiv k profesionalitě muzikantů. Plochy řízené improvizace přitom neměly hluchá místa, Amalie Dahl pracuje se zvukomalbou dokonale, i když (nebo právě proto, že) se vyhýbá tradičnímu pojetí bezbřehého sólování a soustředí se na rezonance, potkávání různých frekvencí. A na výrazovou originalitu jednotlivých hudebníků, jejich schopnost hrát i v atonálních pasážích nosně a jaksi „melodicky“, byť to vypadá jako protimluv – ale snad je jasné, co myslím. I šum větru nebo rachot laviny přece může mít melodii a Dafnie Extened občas evokovali oba přírodní jevy. Některé pasáže vyzněly až psychedelicky, chvílemi nechaly vzpomenout až na Pink Floyd v období Atom Heart Mother, aniž by šlo o nějakou vědomou stylizaci. Albový debut ansámblu Dafnie Extended by měl vyjít příští rok, jsem dost zvědavý. Hodně hlasité a v dobrém slova smyslu efektní zabouchnutí vrat stodoly za letošní „zvuko-sklizní“.

Úroda zvuku je pro letošek úspěšně pod střechou. Byla nejen bohatá, ale především kvalitní. Vždyť se taky zasela čerstvá dramaturgie. Zásoby hudebních zážitků vydrží nadlouho, a i pro příští sklizeň bude osevu dost.

Pražský Big Band Milana Svobody: 50 let jazzového orchestru

Vážně vydařený, a navíc věru opulentní večírek k padesátinám Pražského Big Bandu. Dobrá nálada by se dala krájet.

Když pan kapelník vyprávěl, kolik chce k současné sestavě orchestru přizvat účinkujících z řad někdejších členů svých big bandů či studentů na Ježkárně, trochu se mi protočily panenky, jak to proboha chce po logistické stránce zvládnout? Nakonec se v Lucerna Music Baru sešlo 115 (!) muzikantů, a to někteří z pozvaných nemohli kvůli závazkům jinde (namátkou Michal Wróblewski na JGTT). A ejhle, všechno běželo jako čerstvě seřízený a promazaný strojek, muzikanti se na pódiu střídali hladčeji než svatí na orloji, ani to nedrclo. Koncert měl spád, všichni hráli jako z partesu. Milan Svoboda to zkrátka precizně „oddirigoval“ po všech stránkách, včetně té organizační.

Přitom si Svoboda pozval hned čtyři „předkapely“, rozuměj čtyři sestavy školního Big Band VOŠ a Konzervatoře Jaroslava Ježka, které za ta léta pedagogické činnosti vychoval. Každý big band dal jednu z recentních Milanových kompozic. Hned ten první, nejmladší, a tudíž plně aktivní big band, vystřihl naprosto brilantně dosud na deskách nevydanou skladbu Strážce města z baletu Čaroděj ze země Oz. Inu, výhoda možnosti pravidelného zkoušení, kterou ty zasloužilé sestavy zase musí vyvažovat zkušenostmi a nadhledem. Je jasné, že se zatím s málo známými jmény hudebníků poslední inkarnace Big Bandu VOŠ KJJ budeme brzy setkávat. Jako ostatně s těmi z předchozích tří sestav, ve kterých si v Lucerna Music Baru připomněli školní léta Nella Dusová, Silva Šírová (krásné sólo v ježkovské variaci Duch domácí), Richard Šanda, Jan Andr, Petr Kalfus a Luboš Soukup (oba excelující v Opičím sněmu) nebo Kryštof Tomeček.

Mimochodem, druhé nejmladší sestavě krásně vyšel kánon na téma Ježkovy Babičky Mary v kompozici Bloody Mary. A ani střídáním orchestrů neztratil koncert spád, protože krátké pauzičky vyplnil kapelník historkami, kterých má nepřebernou zásobu. „Na první školní big band mám krásnou vzpomínku z festivalu studentských kapel Next Generation Jazz Orchestra v Monterey, kam jsme se tehdy dostali jako jediní z Evropy, a museli jsme tam dokonce přidávat právě Monkey Diet, i když přídavky v Americe vůbec nejsou běžné. Také jsme museli propašovat Štěpána Janouška do hospody, nechtěli ho tam pustit, protože ještě nebyl plnoletý…“

Po čtyřech „předbigbandech“ už nastoupil ten Pražský a stylem archeologické sondy, ze současnosti až k počátkům, probral repertoár orchestru. Nebo přesněji všech Milanových navazujících orchestrů včetně Contrabandu, Česko-polského Big Bandu či Nového Pražského Big Bandu se vzpomínkou na „americkou stopu“ prostřednictvím první věty suity Gemini, kterou Milan nastudoval i na Berklee. Od Létajícího klobouku (2021) až po Podobiznu (1978), vždy po jedné skladbě z alba. Dobrou zprávu odtamtud uvedl kapelník jako svoji „ódu na radost“ a radostné to bylo výsostně. Další ježkovskou variaci Na návštěvě zase jako vzpomínku na Rudolfinum Jazz Orchestra, při které nemohl nezmínit zakládajícího i současného člena PBB, paralelně „vážného“ i „jazzového“ trumpetistu Zdeňka Šedivého.

Není prostor probrat každou skladbu, i když by to stálo za to, a zmínit všechny z těch 115 muzikantů, opomenutí pánové a dámy prominou. Ale alespoň pár momentů v nutné zkratce: V Dá či nedá se v energickém, zajímavě vystavěném sóle odvázal mimo jiné flétnista Martin Brunner st. a stále elegantně jurodivý Lubomír Holzer si užil nejen hru na trombon, ale také „dojemný“ recitativ. A vůbec, podle pozitivní energie celé skladby lze soudit, že odpověď na v názvu skladby položenou otázku byla toho večera kladná. Ve Vesele jen vesele con funebrio si dali krásnou diskusi s celou dechovou sekcí, ve formě zvolání odpověď, Marcel Bárta na altku a Pavel Pivarči na barik, a jejich prožitek byl tak přesvědčivý a vtipný, až se frenetický potlesk mísil s řehotem publika. Že ke kompozicím Milana Svobody vždy patřil humor, také netřeba dodávat.

Jak večer pokračoval, zvyšovala se spolu s logikou obrácené chronologie i míra „veselého sentimentu“, když se na scéně objevovaly další a další legendy. Emil Viklický (včetně sóla ve vlastní kompozici Hromovka), Jaromír Helešic, Štěpán Markovič, Zdeněk Fišer uvítaný z publika věčnou přezdívkou Krysa a samozřejmě Jiří Stivín. Mile vtipný moment nastal, když si pan Stivín neplánovaně prodloužil sólo o další (krásně vystavěný) chorus a Miroslav Hloucal, už připravený s křídlovkou u mikrofonu, jen s úsměvem zase zdvořile couvnul. Hloucal samozřejmě dostatek zaslouženého prostoru měl, s citem pojal nejen part v Bosé Adéle, Milanově dedikaci tehdy malé dcerce. „Ten part jsem psal pro mého celoživotního kamaráda a spoluhráče Michala Geru, který je bohužel indisponován,“ připomněl kapelník další důležitou osobnost. Přejme uzdravení z dlouhé nemoci.

Dojemná Milanova vzpomínka na ty, kteří už si nemohli přijít zahrát, protože přizvukují „odtamtud“ ze zásvětního big bandu, počínaje Rudolfem Ticháčkem, tragicky zahynuvším v roce 1982, také nesměla chybět. Je třeba pamatovat si.

Jako přídavek zvolil kapelník pochopitelně Poctu panu Gilovi Evansovi a večírek končil v nejlepším. Za čtyři hodiny ani jedna hluchá či nudná chvilka, dobrá zábava od začátku do konce. Do noci se rozcházela rozjařená společnost. Tak zase za pět nebo deset let?

Tušení nespatřeného

Sbírat mladé umělkyně a umělce v době jejich studií či krátce po nich může být sázka na nejistotu. Doufáte, že se jejich talent časem zúročí, nebo vás prostě osloví konkrétní dílo a chcete autora podpořit. Právě na této hranici intuice a zvídavosti se pohybuje skupina přátel, která stojí za sbírkou fivewords. Její část nyní představuje kurátorka Valérie Horváth na výstavě Tušení nespatřeného.

Název výstavy odkazuje nejen k ústřednímu obrazu Karolíny Šulcové, ale i k samotné filozofii sbírky, k víře v potenciál, který se teprve rodí. Sbírat to, co je zatím nehotové, nevyzkoušené, co se právě formuje, znamená mít odvahu důvěřovat tušení. Fivewords hledají ryzost nezatíženou obsáhlými biografiemi či katalogovými záznamy.

Za názvem fivewords stojí pětice přátel – Pavel Hron, Vladimír Pešek, Jan Sisr, Antonín Tesař a Petr Tošner – ke kterým se nedávno přidal i šestý člen. Zrod sbírky sahá do roku 2021, kdy se začali pravidelně setkávat v Lajce na Letné, jen pár kroků od Akademie výtvarných umění. Z debat po návštěvách klauzur vzešla myšlenka založit vlastní sbírku současného umění, zaměřenou na nejmladší autory, především na závěsnou malbu, kresbu a grafiku. Dnes společná sbírka čítá přibližně osmdesát děl od více než dvaceti autorů a autorek, převážně malířů a grafických umělců.

Fivewords představuje model aktivního sběratelství. Jeho cílem není vlastnit (a to navíc jen podíl z každého díla), ale sdílet, objevovat a představovat. Každé dva roky vydávají katalog a usilují o to, aby jejich sbírka byla vidět, na výstavách, jako je tato v Magnus Art, nebo dříve na zámku v Moravské Třebové a v pražském Operu. Soukromá expozice doma je pro ně spíše bonusem než cílem. Spojuje je touha po dobrodružství jiného druhu, po objevování současného umění ne z pozice profesionálních kurátorů, ale nadšených objevitelů.

Instalace, která ukazuje pouze část sbírky, odkazuje ke školním klauzurám. Černé dřevěné konstrukce, papírové popisky přilepené ke zdi a civilní aranžmá vytvářejí přirozený kontext, v němž se mohou jednotlivá díla volně nadechnout. Zaujmou například práce Davida Čumala, jehož výstavu lze aktuálně vidět také v Galerii moderního umění v Hradci Králové, Jánose Vámose, jednoho z prvních autorů, které fivewords oslovili těsně po pandemii, jehož tvorba vyrůstala z bezprostředního okolí a potřeby zachytit všední realitu ztišeného času, dále Ilony Koroman či Samuela Kollárika.

Sbírka fivewords přitom není jen souborem obrazů, ale sdíleným projektem, který doslova žije v domácnostech svých zakladatelů. Obrazy putují mezi byty, stávají se součástí každodennosti a vytvářejí dialog mezi životem a uměním. Výstava Tušení nespatřeného je tak nejen průřezem tvorby nejmladší generace, ale i poetickou metaforou samotného sběratelského aktu. Ukazuje, že umění může být dobrodružstvím sdíleným mezi přáteli i generacemi a že největší hodnota často tkví právě v tom, co je zatím neviditelné, přesto tušené.

Vzdálenost: Tiago Rodrigues

Festival dʼAvignon

Už podruhé se podařilo na plzeňský mezinárodní festival DIVADLO přivézt inscenaci šéfa avignonského festivalu Tiago Rodriguese, ba co víc, domácí festival se stal jedním z koproducentů jevištního díla. Loni se jednalo o moderní variaci na Euripidovu tragédii Hekabé pod titulem Hekuba, ne Hekuba, obohacenou o reflexi herectví jako takového i o problémy mateřství. Letos prezentoval respektabilní portugalský divadelník Rodrigues (ročník 1977) svůj původní text, dystopickou féerii Vzdálenost, zasazenou do roku 2077.

Na točnu umístil velkorysou scénografii, na níž dominovaly zbytky vyvráceného letitého stromu a narudlé skalisko, také starý typ gramofonu a box na vinylové desky. Ali (Adama Diop) se hudbou utěšuje, jeho rozpoložení po zmizení dcery není zrovna záviděníhodné. Amina (Alison Deschamps) se ovšem pomocí zvukové zprávy ozve, nedávno přibyla na Mars, a výměna zpráv bude tvořit jedinou složku divadelního textu. Do zvukové komunikace zapojí otec také jeden song z repertoáru brazilského zpěváka Caetana Veloso (to aby v inscenaci zazněla i režisérova „rodná“ portugalština), jehož nálada evokuje vzpomínku na Aliho manželku a Amininu matku. Dynamiku osudově podbarveného dialogu podtrhuje točna, která je prakticky neustále v pohybu, při dramatičtějších složkách „promluv“ dochází k zrychlené dynamice.

Amina byla vždycky velmi samostatnou dcerou, Ali jí připomíná jeden pobyt u moře, kdy ona, sedmiletá, nedbala na jeho pokyny, ať se od břehu vzdaluje jenom do té míry, co jí bude voda sahat po kotníky, kráčela však, ba plavala stále dál, ignorovala otcův křik, a ten pak za ní musel do vln přispěchat. Tentokrát – jako dospělá – zvolila pobyt na jiné planetě se šancí být u toho, kdy bude vznikat nové lidské společenství, začínající prakticky od nuly. Na Zemi došlo k několika kolapsům, což je (trochu ve stylu Planety opic) připomínáno například tím, že Amina studovala v Sydney a sportovně se potápěla k ruinám zdejší Opery. Ali pracuje jako lékař a výkon povolání je stále náročnější, prostředky k ozdravování populace se kvůli neutěšené sociální situaci tenčí, a co se politických poměrů na zeměkouli týče, Korponárod „ubližuje“ Republikám. Mars cíleně osidlují Zapomenuvší, při letu k započetí budování nového světa požívají chemický koktejl, který paměť pomalu likviduje, je dokonce známo, kdy přesně k totální amnézii dojde. Otec s dcerou mají pro svou komunikaci tedy vymezený čas. Když se tato možnost začíná naléhavě krátit, použije Rodrigues jednoduchý, ale účinný divadelní efekt. V zadním plánu klesá reflektor namířený do publika (ne však takový, který by pálil do očí), kosmická tělesa jsou totiž v pohybu a k Aminině amnézii má dojít při jedné z planetárních konjunkcí. Ona by se sice mohla vrátit, ta šance pro nové „Marťany“ ještě před totálním zapomenutím existuje, otec se snaží dceru přemluvit, ovšem marně. Smíří se s tím, že jí tedy alespoň vysílá svoje láskyplné zprávy. Dojde také k připomenutí matky, která zemřela, když byla Amina velmi malá, na dálku je identifikována i jizva, která dceři zůstala při pokusech o jízdu na koni. Amina také otci sděluje, že se stává spolutvůrkyní nového života, otěhotněla s vybraným protějškem, jedním z oněch již zcela Zapomenuvších. Jakousi mantrou pro situaci, charakterizující budování nové identity, je „čím víc toho zapomeneš, tím líp se ti povede“. Ve finále, kdy čas pro smysluplný dialog pomalu zaniká, začíná dcera otci vykat a ztrácí jistotu jáství.

Divadelní tvar se opírá o výkony skvělých interpretů, nefrancouzsky hovořícím divákům pomáhají titulky v brilantním překladu Michala Zahálky. Adama Diop je v hereckém projevu pochopitelně výrazově bohatší, jeho Ali občas propukne v téměř zoufalé „proč? proč? proč?“, složitost neobvyklé situace přibližuje s emocionální naléhavostí. Alison Deschamps působí sice zklidněněji, postupující amnézii podává s noblesou a v divákovi dokonce probouzí špetku naděje, že noví obyvatelé Marsu mohou vytvořit smysluplné společenství. Jenom budou úplně jiní, stará pozemská kultura, která bohužel vyústila v plíživě postupující katastrofu, bude zapomenuta. A těch, kteří zůstali na Zemi, se alternativa nové společnosti nebude týkat. I takové úvahy může Rodriguesova tísnivá dystopie vyvolat. Nejistoty nad směřováním našeho biologického druhu probouzí víc než naléhavě.

(c) Bettula Huclová

Argonauti: Marie Nováková

Letošní Antickou Štvanici na začátku září okupovali dávní plavci za zlatým rounem, přesněji hra Marie Novákové Argonauti v režii Zuzany Burianové. Osvědčený tvůrčí dámský tandem vychází z bohaté inspirace starořeckou mytologií, také z románu Roberta Gravese Zlaté rouno, původní divadelní hru ovlivnili i klasikové jako Euripides, Ovidius a další. Známý příběh, jehož tragickými hrdiny jsou Iason a Médea, není však jedinou fabulační oporou, přímou vazbu na lapálii s únosem vzácného materiálu i královské dcery má z vystupujících postav ještě král Akastos, potomek toho, který plavce do Kolchidy vyslal. Kromě něho a Iasona se ve hře představí také lovkyně Atalanta, bájný hrdina Herakles a pěvec Orfeus. Neohrožená rekyně i oba muži se, alespoň podle některých antických pramenů, plavili na lodi Argo spolu s Iasonem.
Libreto inscenace se vyznačuje komplikovanou mnohovrstevnatostí, nechybí rétorický patos, prošpikovaný ovšem profánními přípodoteky, pro vulgarismy nejde daleko především „drsňák“ Herakles, ale pěkně od plic si občas uleví i další postavy. Plán inscenace spočívá v setkání starých spolubojovníků či přesněji spoluplavců po letech, scházejí se mimo jiné proto, aby se pokusili odpustit si mnohé prohřešky, kterých se dříve vůči sobě dopustili. Odehrává se v troskách lodi Argo, což jsou v reálu dvě, později tři ohniště, do nichž protagonisté přikládají dřevo, zaznamenáme také zbytky jakéhosi teepee a dřevěnou nakloněnou rovinu. Aktéři občas posedávají na bytelných kládách a židli-trůnu, umístěné na vrcholu onoho „svahu“.
Do tohoto prostředí přivede publikum od štvanické Vily poněkud bodře navigující Herakles (Jakub Gottwald), pro přihlížející jsou připraveny z obou stran dějiště dvě řady židlí. Atalantu představuje Markéta Ptáčníková, Iasona Zdeněk Piškula, Orfea Jan Zadražil a Akastose ještě student DAMU Michael Hajda. Vzpomínání na plavbu i další zápletky z osudů přítomných postav je ztvárněno dynamicky, inscenace je lehce kontaktní, v tomto punktu si nejpřirozeněji počíná Orfeus Jana Zadražila. Herecky je produkce naplněna svrchovaně, kromě zmíněného bezprostředního pěvce, který ovšem z důvodu dávného zranění odmítá zpívat, vyniká Zdeněk Piškula v partu Iasona. V nepřeexponovaných, ale niterně přesvědčivých výstupech „rekonstruuje“ svůj intimní příběh, tedy to, jak zradil svou manželku, kterou ukořistil spolu se zlatým rounem, a ona se mu strašlivě pomstila (zavraždila obě jejich děti a novou Iasonovu vyvolenou). Jeho part, stejně jako role ostatních představitelů, se ovšem týká i nesnází při dlouhé plavbě, spojené s útrapami na hraně přežití. Zde se výrazněji uplatní herectví Jakuba Gottwalda, po poněkud rozpačitém entrée zkázněné. Chlapáctvím, prezentovaným třeba při přenášení těžkých polen ve stavu značné opilosti, prostupuje však také stesk po ztraceném miláčkovi Hylasovi. Za zmíněnými pány nijak nezaostává Markéta Ptáčníková v roli energické a rozhodně ne křehké Atalanty ani herecký junior kvinteta Michael Hajda. Všichni disponují vzornou dikcí, na niž jsem s přibývajícím věkem zvlášť citlivý a která patří k herecké výbavě opravdových profesionálů. Náročné role vyžadují také výraznou fyzickou kondici. V komplikované struktuře pozoruhodného textu, v němž se vnímateli vše přece jen snadněji propojí při četbě než při jevištním ztvárnění, dojde i k jakémusi divadlu na divadle. Argonauti si přehrají některé momenty ze svých osobních, ale také dalších mytologických příběhů především v ženských rolích (Iason ztvární třeba svou osudovou partnerku Medeu). Přes svoje kostýmy, kombinující antické bojově-sportovní odění s modernějšími prvky, si muži přehodí bílé pláště a nijak se při změně genderu nepitvoří. Měl jsem však dojem, že tady už mohou diváci v dějových zvratech tápat (text jsem ku svému prospěchu četl ještě před zhlédnutím produkce). Nadprůměrná inscenace o neměnných lidských pochybeních a vášních, sounáležitosti při prožitých trampotách i společné odvaze či vině, to všechno – ovšem bez pozdějších civilizačních nánosů – působí v otevřeném venkovním prostoru katarzně, nasvícení herců obstarávají až na pár momentů pouze planoucí ohně. Ty jsou ve finále zality vodou a vyvalí se z nich dým. Kdyby se z hlediska temporytmu mohlo celému tvaru občas něco vytknout, praskání hořícího dřeva a jakási prvobytní pospolitost účinkujících a diváků to spolehlivě zahladí.
Sluší se také pochválit na internetu dostupný program k inscenaci, obsahující zasvěcený vhled do komplikovaných zákrutů antické mytologie i celý text hry, při „ostrovní“ realizaci poněkud krácený.

World Music Festival

„Mnohí svetoví umelci hrali na Slovensku po prvýkrát práve na našom festivale (napr. Zakir Hussain, Driss el Maloumi, Vieux Farka Toure, Ross Daly a ďalší). Pozornosť venujeme aj mapovaniuslovenskej scény, jej podpore, vzdelávacím aktivitám, ale aj medzinárodnej propagácii. Festival je tak ideálnym miestom, kde sa slovenskí hudobníci majú možnosť osobne stretnúť aj so zahraničnými delegátmi, doteraz to bolo už viac ako 120 delegátov z celého sveta. Od začiatku bolo naším zámerom priblíženie slovenskej hudobnej scény a jej začlenenie do medzinárodnej komunity world music. V rámci platformy sme pomohli slovenským kapelám hrať na viac ako 70 koncertoch v zahraničí v rokoch 2016–2024, od Južnej Kórey po Kapverdy. V roku 2018 festival získal ocenenie ‚Najlepší malý/stredný festival‘ vo svetovej konkurencii podľa odborníkov v Transglobal World Music Chart, čo nás veľmi prekvapilo a potešilo,“ přiblížila mi úctyhodnou historii akce ředitelka a zakladatelka festivalu Jarmila Vlčková.
Pokud mě paměť neklame, zúčastnila jsem se alespoň poloviny ročníků a letošní patřil z hlediska atmosféry k těm nejpovedenějším. Velmi oceňuji, když městské festivaly využívají různorodé prostory a umožňují návštěvníkům objevovat zákoutí města. Bratislavský festival letos sahal od Divadla Arena přes loď Pink Whale, nádvoří nově rekonstruovaného Domu hudby, až po Karloveské centrum kultury a zpět do Kostola Povýšení svätého Kríža a kláštera klarisek. Historické centrum ožilo hudebním pulzem, který provázel návštěvníky každým krokem. Nelze opomenout ani konferenci v prostoru Teatra Colorata, konanou v prostorách bývalé Kláštornej vinárny na Františkánském náměstí, která festivalu přidala další rozměr, především díky poutavé přednášce Jany Ambrózové Tradícia, fúzia, hybridita: súčasná rómska hudobná scéna na Slovensku.
World Music Festival představil patnáct rozmanitých projektů od slovenských i zahraničních interpretů. Prostor pro prezentaci různorodé slovenské world music byl důležitý – a pokud si vzpomenu na nedávná slova slovenské ministryně kultury o „slovenské kultuře a žádné jiné“, jistě by byla překvapena, jak pestrá ta slovenská scéna je. Z domácích projektů zaujaly ženské kvarteto Izvor, původem ze Srbska a Bosny a Hercegoviny, Samaria Klezmer Band a Miloš Biháry Django Gypsy Jazz Trio, které si získalo publikum virtuozitou a energickým projevem. Folkové a středověké motivy představili Páni času, ale vystoupila i v Čechách dobře známá písničkářka Ildikó Kali. Bodnarova-Szabo-Nosal nabídli originální a fascinující improvizační set inspirovaný regionálními sbírkami a patřili k tomu nejzajímavějšímu na festivalu.
Páteční noc zakončil srbský DJ Lenhart Tapes, který pracuje s bohatou sbírkou magnetofonových kazet, pečlivě sbíraných na burzách, a přetváří je do unikátních zvukových koláží. V Bratislavě byl jeho set doplněn výraznou zpěvačkou Tijanou Stanković, jejíž hlas dodává vystoupení melodickou hloubku a živou energii.
Sobota večer byla obzvlášť meditativní díky Jawa, kteří reinterpretují hudební dědictví syrského Aleppa a spolu s tančícím dervišem předvedli koncert jako projev kulturní rezistence a spirituální kontinuity.
Vrcholem festivalu byla jednoznačně Värttinä, která se vrátila na scénu s novým albem Kyly. Publikum po každé písni doslova vybuchovalo nadšením a potleskem. Tento finský projekt, působící od roku 1983, patří k nejlepším world music kapelám na světě. Není divu. Od chytlavých skladeb přes suverénní jevištní projev, komunikaci s publikem, kostýmy a jemnou choreografii až po fenomenální zpěv nejmladší členky Karoliiny Kantelinen, jejich vystoupení bylo čirou radostí.
Festival uzavřel v neděli Stefanik a jeho Suita Almanach, experimentální cyklus složený z pěti kompozic inspirovaných tradičními slovenskými nástroji a kalendářními lidovými zvyky. Projekt stojí za skladatelem, hudebníkem a vynálezcem Martinem „Majlo“ Štefánikem, kterého sleduji od jeho projektů Ľudové mladistvá. Studoval kompozici na VŠMU a následně scénickou hudbu a v současnosti se věnuje vývoji post-digitálních hudebních nástrojů. V rámci koncertu vystoupili také Jonatán Pastirčák aka Pjoni či Isama Zing, Nina Kollárová a Terézia Jacová. Koncert spojil elektroniku, post-digitální nástroje a živé provedení, čímž představil inovativní pohled na slovenskou hudební tradici.
Aktivity platformy World Music Festivalu se vyplatí sledovat i v roce 2026 a to i v Trenčíně, městě, které bude slavit titul Evropského hlavního města kultury. A samozřejmě bude zajímavé sledovat, jak se vyvine samotný festival vstupující do druhé dekády. Vzhledem k politické situaci s hrůznými dopady na slovenskou kulturu nezbývá než držet palce.

Věk revolucí: Fareed Zakaria

Fareed Zakaria je jedním z nejrespektovanějších politických komentátorů současnosti, jež se vyslovují ke globálnímu politickému dění. Píše pravidelně sloupky pro plátky Washington Post (u nás vycházejí překlady v Respektu). Je autorem několika politologických bestsellerů Budoucnost svobody (Academia 2008) a Postamerický svět (Academia 2010), kde zavedl pojem neliberální demokracie a upozornil na úpadek globálního vlivu USA. Loni přišel s další obsáhlým dílem Věk revolucí – proměny světa od 17. století do současnosti, kde se zaměřil na zásadní přelomové milníky v moderní historii, které lze nazvat jako revoluční. Tedy takové, co posouvají dějiny o „kvantový skok“ dál či jinam. Sám Zakaria se hlásí k odkazu liberalismu bez přívlastku, tedy chce být liberálem středu. Každopádně je představitelem demokraticky orientované linie politologů a jeho názory patří k progresivním hlasům, i když k těm umírněným než radikalizujícím.
Zakaria se zde snaží pojmout všechny důležité revoluce moderních dějin od té nizozemské přes francouzskou, anglickou a americkou až po významné revoluční boje ve dvacátém století. Hledá v nich liberalizační tendence, vymaňující se ze zaběhlých stanovisek své doby, které vždy emancipovaly nějakou část společnosti od otroků v USA přes dělníky v Anglii až po ženy v boji za jejich práva. Přestože jeho kniha začíná citátem z Komunistického manifestu, sepsaného Marxem a Engelsem revolučního roku 1848, kdy Evropou obcházel „strašák komunismu“, vědomě opomenul socialistickou revoluci v Rusku, které věnoval jen několik vět, protože dle něj nijak zvlášť nepřispěla k demokratizaci a liberalizaci světa. Nicméně i tato historická etapa byla důležitým historickým předělem, i kdyby jen jako výstraha, kudy raději ne. A není od věci zabývat se jí podrobněji než ji vytěsnit.
Zakariovy teze vycházejí z předpokladu, že lidstvo vstoupilo do nové éry nestability a velkých změn, které připomínají klíčová historická období, jako byla průmyslová revoluce nebo poválečné uspořádání světa. Svou knihu konstruuje jako průvodce třemi současnými revolucemi, které podle něj formují podobu dnešního světa: revolucí geopolitickou, technologickou a kulturní. Souhrnně tyto trendy nazývá liberální revoluce. Upozorňuje na fakt, že Spojené státy dnes ztrácejí svou výlučnou roli světového hegemona, zatímco Čína, Indie, Saudská Arábie a další státy, dříve považovány za „země třetího světa“, se derou na výsluní a svět se po dlouhodobé dominanci Spojených států stává multipolárním s rozvolněnými mezinárodními vztahy, kde asertivní Čína je velkou geopolitickou výzvou a darebácké Rusko agresivním narušitelem liberalismu. Oba státy však směřují k určité formě státní diktatury, a tím ukazují cestu ostatním „nerozhodnutým zemím“, že se může prosadit i neliberální cesta. Technologický pokrok, zejména v oblasti umělé inteligence a biotechnologií, zase transformuje nejen ekonomiku, ale i lidskou identitu, a zpochybňuje tak samotnou podstatu člověka. V kulturní rovině pak čelíme hluboké polarizaci a sporům o základní hodnoty, zejména v západních společnostech, jako jsou boje nacionálních konzervativců hledících do bájné minulosti a levicových progresivistů čekajících na vysněnou budoucnost. Obojí dnes tíhne k radikálním pólům, což vede k nevraživosti a nemožnosti dialogu.
Největší problém současnosti na Západě je dnes právě vidět v nárůstu nacionálního populismu reakci na požadavky woke kultury, čímž vzniká silná polarizace společnosti, kde pravice spjatá s kapitálem vlastní moc a levice ovládá vzdělávací a kulturní instituce, přitom oba tábory by rády ovládly i to druhé, jak tvrdí autor. Zakaria, obdobně jako další intelektuálové, Timothy Snyder (Cestě k nesvobodě) nebo James Traub (Liberalismus), přesto neztrácí optimismus – a v úzu osvícenského projektu věří, že klíčem k úspěšnému zvládnutí těchto otřesů je racionální diskuse, silné demokratické instituce a schopnost kompromisu. Spojené státy a Evropa+ (EU a spřízněné státy) stále mají liberální nástroje a hodnoty, jako jsou pluralismus, tolerance a sekularismus, které jim umožní tuto transformaci vést. Zde je namístě námitka, že pouze pokud si tyto hodnoty dokážou udržet i přes trumpovský nástup ekonomického chaosu, nacionální reálpolitiky a podrývání demokracie neliberálních států. Což je kámen úrazu, který táhne dnes velkou část společnosti v rámci konzervativní revoluce na náruče pravicových populistů slibujících nový „řád a pořádek“. I když návrat k opětovné „nacifikaci“ společnosti v rukou diktatury autokratů myslím nemůže na Západě vbrzku nastat, protože k tomu historicky vedla ekonomická hyperinflace, která naštěstí zde ještě nenastala jako třeba ve Výmarské republice ve třicátých letech 20. století. Navíc globální provázaností trhů a komunikace nelze vytvořit čistě izolované státy, i když i o to se dnes Trumpova administrativa se svou celní válkou a ruská mafiokracie vcelku úspěšně snaží.
Zakaria v knize však opominul zásadní milníky, kdy bylo paradigma liberalismu velmi vážně ohroženo, jako byl islamistický útok 11. září 2001 na budovu Word Trade Centra nebo Breivikův vraždící útok na socialistickou mládež na norském ostrově Utoya roku 2011. Nešlo v nich sice o systémové akce států, o to víc se propsaly do historie jako zásadně antiliberalizační a dehumanizační akty, posouvající svět zpět do regrese státního dohledu.
A resumé? Zakariův Věk revolucí je reflexe současného světa napsaná zkušeným pozorovatelem globální politiky, blížící se velkým politologickým analýzám jako byl Huntingtonův Střet civilizací nebo Fukuyamův Konec dějin, ale nepouští se do redukce jedné hypotézy a zůstává spíš u otevřených závěrů jako obdobná kniha politologů Levitského a Ziblatta Jak umírá demokracie (Prostor 2018), jež rovněž upozorňovala na úpadek demokracie napříč světem a úsvit populismu. Zakaria tak čtenářům nenabízí instantní řešení, ale spíš pomáhá pochopit složité kontexty značně turbulentní a disruptivní doby, které vyvěrají z minulých událostí, jež se jednou za čas začínají nebezpečně opakovat. Pro každého, koho upřímně zajímá směřování liberalismu a sleduje nové politické výzvy 21. století, je Zakariova kniha zásadním příspěvkem o budoucím směřování globální politiky, kde buď zvítězí touha po svobodě v otevřeném, i když nejistém světě, nebo touha po bezpečí odevzdaném do rukou autokratů v izolovaných státech. Dnes se tedy rozhoduje o tom, jestli zvítězí liberální revoluce nebo konzervativní kontrarevoluce.

Robert Křesťan: Psát texty mě bolí

Rozhovory s Robertem Křesťanem se dělají krásně – a obtížně. Krásně, protože mluvíte s člověkem, jehož tvorbu dlouhá léta obdivujete. Jenž má ohromný rozhled. Máte z toho povídání vnitřní radost. Odpovědi formuluje Křesťan precizně, a když něco řekne, stojí si za tím. Je mimořádně inteligentní, přemýšlivý, racionální, věcný, přesný, stručný. Obtížně, protože je… věcný, přesný, stručný (což je přece u chlapa klad, má být ve vyjadřování jasný a neokecávat). Jako kdyby ho nejen psaní textů, ale i ty rozhovory „bolely“. Je vám blbé ptát se na věci, které jsou třeba už jasné, jenže čtenář je znát nemusí a vy je s ním chcete sdílet. Navíc je třeba smysluplně a čtivě dostát dohodě, že je dobré upozornit na novou desku. Nám, co neznáme Roberta Křesťana osobně, se vážně jeví jako introvert. Vkusně extrovertní vždy jen po onu kouzelnou chvíli, kdy stojí na pódiu a rozdal by se pro muziku, kterou miluje. Takže… knižní rozhovor?! Práce pro vraha.
A hleďme, nikoliv. Tomáš Hrubý zvládl rozsah knižního rozhovoru nádherně. Oprava, oba ho zvládli. Tazatel a tázaný se zjevně dobře znají. Je v tom povídání cítit ohromná důvěra. Cit a takt Tomáše Hrubého, jeho brilantní přehled o reáliích, skutečná zasvěcenost. Hrubý (mj. redaktor FOLKtime) se pohybuje v podobné výseči světa jako Křesťan, je insider, ale nabízí srozumitelný vhled „těm ze sousedství“. A také nečekaná otevřenost a sdílnost Roberta Křesťana, a to i v dříve tabuizovaných soukromých tématech. Ne, že by soudnému člověku šlo o šťourání se v soukromí jiného člověka, ač umělce, a tím pádem osoby „veřejné“. Ovšem třeba nemilosrdné (a jak vyplývá z faktů zmíněných v knize, oprávněně nemilosrdné) Křesťanovy vzpomínky na otce možná vysvětlují leccos v jeho přístupu k tvorbě. Onu vzdorovitou, zaťatou poctivost všem nepoctivostem navzdory. Extrémní náročnost k sobě i okolí. Náročnost, jež jediná vede k takové přesvědčivosti tvorby. A taky, ať se zmíníme o něčem z hlediska psychologie negativním, v knize přiznanou neschopnost pochválit cokoliv, co není dokonalé, nejen v případě spoluhráčů, ale i dcer.
Stejně upřímně „netaktně“ se Křesťan vyslovuje i k dění, které zažíval na bluegrassové/country/trampské/americana etc. scéně. K neumu některých muzikantských souputníků (ovšem s tím, že sám na sebe je ještě přísnější a vyčítá si nedokonalosti mnohdy jen zdánlivé). Což je vlastně vítaný protipól všudypřítomného alibismu. Protože když už Křesťan někoho chválí, má to váhu.
V podání dvou zasvěceně povídajících vás ovšem překvapivě baví i pohledy do krajů, o kterých máte zkreslené a vesměs nepříznivé představy. Pro mě jako notorického tuláka s kletrem záměrně nápadně barevným, zásadně bez maskáčů, šlo třeba o fenomén trampingu, s jeho přísnými rituály, uniformitou, příkazy a zákazy (i když třeba některé songy bratří Ryvolů mám rád odmala). Jenže tramping do Křesťanova formativního období patřil. Stejně jako skaut, s tím, že Křesťan na něm nesnášel „kolektivismus“. Což zní jako paradox, jenže to přesně vystihuje zdroj oněch zkreslených představ. Z Křesťanova vyjádření je i nevěřícímu Tomášovi jasné, že ve věci nejde zdaleka jen o ten kolektivismus, ale především o ideál.
Knižní rozhovor má prostě spád od začátku do konce, není „ukecaný“, pořád zůstává svým způsobem úsporný, ale nikoliv strohý. A aby byl záběr knížky ještě úplnější, doplnil ji Hrubý sérií krátkých rozhovorů – pohledů zvenčí a z jiných úhlů ─ s lidmi z Křesťanova okolí (muzikanty včetně Tonyho Trischky, kamarády, blízkými i hudebními publicisty).
Ani to ještě není vše. Součástí obsáhlého svazku je sbírka Křesťanových textů. Do roku 1979 výběrová, protože se autor zdráhal dát na papír některé z juvenilií z dob kapely Trapeři, což při jeho perfekcionismu nepřekvapí. A od roku 1979 kompletní. Sbírka hezky potvrzuje, že řada Křesťanových textů skutečně funguje i jako poezie. K tomu přičtěme precizně zpracovanou časovou linii v heslech, zahrnující milé detaily jako „1. dubna 1973 v 10 hodin – první veřejné vystoupení Traperů v Kinokavárně pro děti“. Zdánlivou samozřejmostí jsou stejně detailně pojatá diskografie a galénovsky dotažené rejstříky.
Budu už také stručný. Máte-li jen trochu rádi žánry přesahující písně Poutníků, Druhé trávy nebo třeba Křesťanovy překlady románů Williama Eastlakea či Normana Mailera, prostě si knížku přečtěte. Budete pak mít Křesťanovu tvorbu ještě raději. Nebo pokud už to ani nejde, budete si jí ještě víc vážit.

sinekfilmizle.com