Sportovní výkon v Brně

Největší výzvou pro návštěvníka 9. ročníku multižánrového festivalu bylo neudělat si z maratonu sprint mezi scénami a pak předčasně nepadnout. Ač třeba ve slastném přetížení výtečnou muzikou. V Brně se během Maratonu hudby (8.–11. 8. 2024) hraje všude. Nejen v klubech, sálech a divadlech, ale i v Uměleckoprůmyslovém muzeu, na ulicích, nádvořích a náměstích, v pasážích nebo na lodi. A dokonce ve vodojemech. Před hudbou není úniku, naštěstí. To ona běží maraton a pro hudebníky by zase seděl příměr ke štafetě. Našinec pak má největší honičku v hlavě. To kvůli rozhodovacímu procesu, co vybrat.

Letošní rezidenční umělec festivalu Vincent Peirani odstartoval Maraton ve čtvrtek v Sono Music Clubu se svým elektrickým projektem Jokers. Peirani umí dostat z akordeonu zvuky neslýchané i bez efektových krabiček, ale když se mu objeví v dosahu, jde o sound jak ze sci-fi. Ať už snivý, z jiných sfér. Jako v Twilight, kde exceloval také autor skladby, kytarista Federico Casagrande. Nebo málem démonický třeba v cover-verzi River původně od zpěvačky Bishop Briggs. Kam se hrabala hrubě zkreslená elektrická kytara na fňuknu, byť Casagrandeho vygradované sólo vyšlo také na výbornou. Zvláštní, že na nápad prohnat divoké basové linky akordeonu pitch-schifterem a poslat je ještě o oktávu hlouběji a k tomu řádně zkreslit zatím nepřišli deathmetalisté. Výrobci „tahacích harmonik“ by měli najednou spoustu zákazníků.

Bubeník Ziv Ravitz patří sice ke vzorům jazzové empatie a citlivosti, ovšem když došlo na silové momenty, pochopitelně uměl i velmi razantní bigbít. Bubenické sólo také představovalo lahůdku, a to i pro jedince, který si v bubenických sólech nelibuje. Ravitz totiž zaujme už vynalézavou prací se zvukem. Klidně vytáhne z bubnu melodii. Třeba tak, že různě stlačuje blány tomů loktem.

Hráčská „intenzivnost“ tria přitom nikdy nepřebila důraz na melodickou podstatu skladby, nezahltila jemnůstky. Po náporech také o to více vynikly křehké momenty jako ukolébavka Ninna Nanna. K nejsilnějším skladbám se pak zařadila předělávka Dream Brother původně od Jeffa Buckleyho, kde se vystřídalo doslova vše. Trio rozčlenilo původně relativně přehlednou písničku do série odlišných pasáží a nálad, ve kterých záludně střídalo metrum a čarovalo s dynamikou. „Tohle bude poslední skladba,“ varoval Peirani, následoval nesouhlasný hluk v sále. „No, my ji hrajeme obvykle dost dlouho… Někdy moc dlouho, kdyžtak řekněte.“ Ano, skladba vyšla triu dlouhá, nádherně dlouhá. Nikdo „neřekl“ naopak, vytleskávaly se přídavky.

Druhý Peiraniho koncert, tentokrát v akustickém cca world jazzovém akustickém kvartetu Les Égarés, proběhl v sobotu v klubu První patro. A začal rozpačitěji. Pánové se rozčilovali se zvukem. Peirani házel vražedné pohledy, hráč na koru Ballaké Sissoko se profesorsky mračil, violoncellista Vincent Ségal upjatě gestikuloval, že se neslyší z odposlechu, a saxofonista Émile Parisien šaškoval a otáčel oči v sloup. Brzy se ale vše srovnalo. Peirani se s typicky zavřenýma očima ponořili do hudby, Segal roztál, Sissoko se začal usmívat, pochopitelně stále jako pan profesor, ale už spokojený s výkonem žáků, a Parisien pochopitelně stále šaškoval, jenže s obvyklou veselou bezprostředností. Došlo na jeho výskoky ze židle, kmitání nohama ve stylu „nevím kam s nimi, tak asi poletím“, a přitom všem sázel naprosto brilantní a nápaditá sóla. Hrál by čistě a invenčně snad i při stoji na hlavě.

Nakonec vyzněl brněnský koncert stejně dobře jako ten nedávný dubnový v pražském divadle U hasičů. Ať už se sál nořil do meditace při Nomad Sky, nechal rozhýbat jednou z nástrojově nejzajímavějších aranží Zawinulova Orient Expresu, kde Sissokova kora táhne jako mašinka (ale není v tom nic dětinského), nebo se romanticky roztesknil při podmanivé melodii Marca Perroneho Esperanza. Končilo se za ovací vestoje.

Do třetice, Peirani festival v neděli uzavíral sólovým recitálem v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea. Opět v rozverné náladě a ve výborné kondici. Ostatně pochvaloval si celý festival: „To je snad poprvé v mojí kariéře, kdy na turné trávím v jednom městě víc dní a neženu se v kolotoči letadlo-koncert-hotel-letadlo-koncert…“ Potkat jste ho mohli v Brně leckde, evidentně se bavil.

„První skladba se jmenovala Choral, no a teď uvidíme, co se stane,“ pronesl na úvod. Stalo se, že hrál vlastně méně experimentálně, než se dalo čekat, přitom spíš k dobru věci. Vystihl atmosféru chvíle a místa i přesycenost dojmy čtyř intenzivních dní, místo po hříčkách se zvukem šel spíše po srozumitelnosti až chytlavosti repertoáru. Díky tomu byl recitál poutavý a strhující. Ale ne, že by na neobvyklosti a neobvyklé techniky hry nedošlo. Peirani předvedl i to, jak tahá z akordeonu glissanda. Sestupné třeba prudkým uvolněním tlaku v měchu. A řehtal se, když mu trik jednou nevyšel.

Ať už hrál vlastní kusy jako 56 33 nebo originální úpravy „věčných melodií“ jako Smile od Charlieho Chaplina nebo lidovky Shenandoah (zároveň na foukací knoflíkovou melodiku i druhou rukou na akordeon), znělo to i bez elektroniky, jako kdyby měl v akordeonu schovaný orchestr. Často začal rychlé kaskády tónů scatovat spolu s akordeonem a zpěv dodal hudbě další rozměr. Nejzajímavěji si ovšem pohrál s přídavkem. Dekomponoval, rozbil na fragmenty a zase provázal, rytmicky a tempově přestrukturoval, rozfázoval do shluků tónů i zpěvně rozvedl The Sound Of Silence. Tak, že vznosný Simonův nápěv stále držel píseň rozpoznatelnou a pohromadě, ale co do rozličných variací vznikl málem podklad pro symfonii.

Celkem nečekané hvězdy

Ve čtvrtek hrálo v Sonu po Peiraniho triu Jokers estonské duo zpěváků hráčů na talharpy, prohnané looperem (dřevo a smyčka, jak ostatně zní překlad názvu) Puuluup. Což na první pohled může vypadat jako dramaturgický omyl. Ale kdepak! Šrumec, jaký Puuluup předvedli, doprovázený euforií v sále, byl ideálním závěrem večera. Brněnští už věděli, Puuluup si totiž na Maratonu udělali jméno loni a jejich vystoupení bylo oproti tomu na Colours Of Ostrava 2022 (ač povedenému, viz třeba příslušná recenze v UNI, přece jen trochu ztracenému v davu) ještě vtipnější a vygradovanější. S ještě živelnější hudbou, řadou nových vtípků i dotaženými staršími fóry. „Estonské lidové písně jsou většinou o zemědělství nebo o sportu. Sport, to u nás znamená běh na lyžích. Proto bychom dnešní koncert chtěli věnovat Kateřině Neumannové a Lukášovi Bauerovi,“ pronesl Marko Vession – velmi pěknou češtinou. Nebo další štěpný slovní úvod, tentokrát už pronesený anglicky: „Zpíváme estonsky, ale ta další píseň je v angličtině. Tedy aspoň si myslíme, že je to angličtina…“

Bezprostřední bavičství, kašpařiny jako synchronizované rotování smyčci talharp a přehnané úklony, spolu se vzezřením dvou mimoňských písmáků ze zapadákova, by mohlo zastínit muzikantskou stránku věci. Jenže to by byla škoda. Z nástrojů s velmi omezenými zvukovými a rozsahovými možnostmi vytáhli Ramo Teder a Marko Vession maximum. Také s loopery zacházejí brilantně, což není legrace. Během chviličky, až si toho nemuzikant ani nevšimne, si s naprostou jistotou „nadupají“ do smyček beaty a nadrnkají basové linky i harmonické výplně, a celé to má neuvěřitelný tah. Nemluvě o výtečně sezpívaném dvojhlasu. A když pak sešlápnou booster a vypálí noiseovou mezihru… Jistě, samotné písně jsou prostinké, jenže úžasně prostinké.

Na závěr koncertu se vydal Marko do publika, zvedl ho na nohy a vytvořil lidského „hada“. Což na open air festivalech jde snadno, ovšem v Sono Music Clubu v úpravně na maximální kapacitu pro sezení v řadách to vyžadovalo jistou akrobacii. Had se však prosmýkl i na pódium a tam už mu v řádění žádné sedačky nebránily. Skutečná lidová taneční veselice.

V sobotu během diskuse s novináři Puuluup v jednom ze sálků staré radnice ukázali, jak jim to hraje skvěle i akusticky bez looperů, jen s dupáním a talharpami. Také popsali, jak se coby přírodní jev odjinud dostali do Eurovision Song Contest. Pochopitelně přijali nominaci z recese a rádi, byť se na ně pak leckdo z „world“ kruhů díval podezřívavě. Popsali i to, jaký měla účast TV show dopad: „Když jste se dříve našich vrstevníků zeptali na Puuluup, říkali ‚jo, mojí mámě nebo babičce se to líbí‘. Teď odpovídají: ‚jo, mým dětem se to líbí‘.“ Ramo přidal k dobru i teorii, proč z pouze milionového Estonska najednou vyjíždí do světa tolik dobrých kapel: „No to je přece počasím. Pořád je tak hnusně, že se nedá dělat nic jiného než sedět doma a cvičit na nástroj.“

Pro velký úspěch, což tentokrát není posměšná fráze, ale čirý fakt, dorazí Puuluup na Maraton hudby Brno příští rok do třetice. No, budou muset vymyslet pár nových fórků a písniček. Aby mohli opět s kamennou tváří nabídnout: „Tenhle song je tak nový, že ještě nemá jméno. Pokud je mezi vámi nějaký bohatý mecenáš, můžeme ho pojmenovat třeba po jeho firmě…“

Jazz na provázku

Scény bývají během Maratonu přehledně rozděleny podle žánrů, což vyhraněným fanouškům umožňuje snazší rozhodování. Ale ti žánrově všežraví holt musí volit. Z pátku to u mě bude převážně o jazzové scéně na nádvoří a poté v sále divadla Husa na provázku, kurátorsky zaštítěné Petrem Vidomusem z ČRo Jazz.

Neznamená to ovšem, že se mezi pódii kvůli sympatické sevřenosti brněnského centra nedá během přestavby aparátu přeběhnout někam do blízkého okolí. Byť třeba ochutnávka hudby „odjinud“ nestačí na napsání reportážního odstavečku. Nicméně déle „před jazzem“ se nechalo pobýt třeba na nádvoří Staré radnice na scéně Antonovka, věnované stejnojmennému vydavatelství, a tudíž hudbě Balkánu. Namátkou na vystoupení guslařů ze Srby obývané části Bosny a Hercegoviny, Vukana ĐukyMarka Sćepanoviće. Oba guslaři prezentují naprosto tradiční pojetí epických historických písní, včetně vystupování v kroji. Nicméně dobře znají udržitelnou míru pozornosti publika na akcích mimo region. Nehráli tudíž např. celý epos o bitvě na Kosově poli, ale jen zkrácenou verzi vyprávění doprovázeného guslemi. Dávné syrové litanie tak vtáhnou i publikum, které lapí z příběhu, ač v příbuzném jazyce, v lepším případě každé druhé slovo. Pěvecké a hráčské provedení i tak působilo autenticky.

Odpoledne na jazzové scéně soustředí především na world music, ostatně letošním šéfdramaturgem byl ve world music kovaný milý redakční souputník Milan Tesař. Speciální návštěvník si mohl udělat world music festival prakticky průběžně po čtyři dny na balkánských, romských i moravsky-folklorních pódiích. Nejznámější interpreti world music ovšem v sobotu obsadili klub První patro.

Pojmout tradiční hudbu hodně, ehm, netradičně dokázalo manželské duo Alice In WonderBand ze srbské Vojvodiny. Přetvořilo totiž srbské, makedonské, bosenské či bulharské lidovky do podoby „body music“. Nejenže oba manželé skvěle zpívají ve dvojhlase, ale překvapivě pestrý a plný doprovod si zajišťují dupáním, tleskáním, pleskáním do různých částí těla a tak podobně. A stihnou u toho v sehrané choreografii tančit na hraně akrobacie. Nejde přitom o pustý cirkus, poslech i podívaná to byly zároveň efektní i decentní. Anna Vrbaški je vážně Alenka v říši všelikých nadžánrových divů. Zatímco Marko Dinjaški není žádný Bláznivý kloboučník, ale celé představení s nadhledem jistil a zemnil.

Punc mimořádné události pak měla světová premiéra společného představení ještě nezaznamenaná na nahrávce fenomenální maďarské romské zpěvačky Móniky Lakatos se srbskou kapelou Naked. Lakatos by silou svého hlasu uzpívala tryskáč, natož nějakou třeba i pěkně rozkuráženou, nátlakově balkánsko-jazzlou elektrifikovanou partu. Aniž by přitom musela obětovat filigránské hlasové nuance. Jak Mónika Lakatos se svým kytaristou, tak kapela měla navíc i krátké samostatné bloky. Čert vezmi, zda záměrně nebo kvůli zatím menšímu rozsahu společného repertoáru, protože to vůbec netříštilo spád představení, ale jen přidalo programu na barevnosti.

Ač šlo o první společný koncert, chybku bys nepohledal. A swing to celé mělo jako tornádo. Vzdušný i drtivý. Přes typickou zemitost, vypjatost, dravost a jistou kultivovanou hrubost fenomenálního vokálu ovšem Lakatos ještě víc vynikla v baladách nečekaně něžných a melancholických. Vržených na posluchače bez šance ubránit se dojetí a ustát nápor emocí s chladnou hlavou. Však také došlo na ovace vestoje a doslova vynucení přídavku. Bezesporu jeden z vrcholů celého festivalu.

V sobotu na hlavní World Music Stage v Prvním patře proběhl i koncert Peiraniho world jazzového kvarteta Les Égarés, o kterém se z logiky věci psalo na začátku článku.

První patro mělo „prostorovou výhodu“ v tom, že se během chviličky dalo přejít na nádvoří domu pánů z Kunštátu, hostící příbuznou scénu Balkan Soirée, zaměřenou na komornější, tišší hudbu Balkánu. A stihnout například excelentní duo Almir Mesković & Daniel Lazar. Akordeonista a houslista pocházejí z Bosny, resp. Srbska, ale potkali se v Norsku na studiích. Mají dokonalou techniku, klasickou průpravu a jazzové cítění, ale zároveň autentický temperament. Poznámka o „komornější“ podobě tudíž neznamená, že by kromě teskných, jemně podaných nápěvů neuměli pěkný šrumec. Nebo snad virtuózní šraml. Třeba když si střihli dle vlastních slov „capriccio na balkánský způsob“.

Pánové přidali i svéráznou teorii, proč bývá balkánská muzika tak frenetická a zběsile rychlá: „Když hrajete na svatbě, jde hlavně o jídlo. Nacpete se, ale při rychlém tanci se vše v žaludku rychle setřese a můžete jíst znovu.“ Nedodal ovšem mnohem pravděpodobnější teorii, že když se tanečníci brzy unaví, dostanou se dříve ke stolu i muzikanti.

Daleko to nebylo z Prvního patra ani do Husy na provázku, alespoň na poslední tři písně kvinteta ČaroTaj, atypicky a vynalézavě aranžujícího folklorní materiál. Recenze alba i s podrobně vypsaným obsazením „superskupiny“ vyšla v UNI relativně nedávno (č. 3/2024) a její kladné vyznění koncert jenom potvrdil. Podložit táhlou moravskou baladu v ženském dvojhlase třeba decentním minimalistickým patternem basklarinetu, fagotu a violoncella nebo všelikými soudobě-jazzlými fórky zní nejen neotřele, ale také hezky.

Brněnský drak a baroko

V neděli Maraton doběhl napříč časem i do baroka. Virtuózní hráčka na klávesové nástroje (cembalo, varhanní pozitiv) Barbara Maria Willi navíc pojala dopolední koncert s hosty ve Sněmovní síni Nové radnice zábavně i prostřednictvím mluveného slova.

„Začali jsme vtipně pojmenovanou skladbu Barbaresca od Heinricha Ignaze Franze Bibera. A všimněte si, že mezi našimi hosty (Drei Engel se sopranistkami Markétou Klaudovou a Pavlou Radostovou a altistkou Lucií Karafiátovou, rezidenční ansámbl Letní hudební akademie Kroměříž Collegium Colloredo vedený houslistou Tomášem Netopilem, pozn. aut.) je také turecký hudebník Metin Ozan Şerbetci (perkuse). Což má jasnou spojitost s dějinami Brna…“ Nechápavé pohledy z publika. „Přece nebýt poslů z Osmanské říše, Brno by nemělo žádného krokodýla…“

Decentní humor samozřejmě nezlehčoval hudbu. Naopak, paní Willi dokázala stručně a výstižně objasnit podstatu věci i posluchačům v klasice nezběhlým. „On měl Händel v Londýně zimu, pořád pršelo, asi proto je takový tvrdší než rakouští či francouzští autoři…“ Vrcholné, mistrovské provedení krátkých kusů – triových sonát, árií, menuetů, sborů – Fuxových, Händelových, Dandrieuových a Rameauových – pak dokonale zapadlo do nadžánrového zaměření festivalu.

V klasických náladách se dalo příjemně setrvat i odpoledne kvůli programu Nekonečné varhany v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Což mělo i velmi dobrý, ehm, klimatický důvod. I během velmi horkého dne vládl v chrámu příjemný chládek. Ovšem bez legrace, recitály Hany Bartošové, Michala Hanuše, Petra KolářeKarla Martínka (poslední jsem sice kvůli dalšímu programu již nestihl, ale dle programu následující věta platí) byly zajímavé tím, že kromě „povinného“ (a samozřejmě úchvatného, ať už ho slyšíte třeba potisící) J. S. Bacha varhaníci často sahali i po soudobém repertoáru.

V podání Hany Bartošové tak zaznělo i Postludium Zdeňka Pololáníka, který shodou okolností den po tomto koncertu zesnul. Vnuknutá skladba na tušenou rozloučenou? Ona chvíle v chrámu byla každopádně povznášející, smířená a velebná.

Krása ve vzdoru

Každý návštěvník festivalu má jistě jiný vrcholný zážitek, ale pro mě jednoznačně šlo, navzdory únavě uší čtyřdenním rozmazlováním kvalitní muzikou, o nedělní koncert perské zpěvačky Mahsy Vahdat. Ten hlas dokáže nádherně zasáhnout a vtáhnout už z nahrávek, ale na intenzitu koncertního prožitku vás stejně nepřipraví. Pokud bych se chtěl vyhnout frázím o „cestě přímo do srdce“, musel bych asi hledat něco suchopárného o silném emočním a estetickém prožitku, o hlubokém vědomí i podvědomí. Působivost zpěvu a projevu přitom zdaleka není dána jen barvou, sytostí, rozsahem, bravurní technikou s brilantním zvládnutím mikrotonálních intervalů a orientálních koloratur. Ani „jenom“ zjevným prožitkem Mahsy Vahdat. Ale především dokonale odzbrojujícím charismatem umělkyně.

Hlas jistě vynikl i kvůli velmi procítěnému komornímu doprovodu. S Mahsou Vahdat nemohl vystoupit nikdo jiný než její dlouholetý norský dvorní pianista Tord Gustavsen, se kterým natočila i několik zásadních alb. Gustavsen hojně využíval preparování piana i elektronicky upravený zvuk nástroje, ovšem nikoliv aby zmnožil a zvýraznil sound piana, ale spíše aby ho zjemnil, citlivě rozpustil do impresionistických krajin, ještě zvýrazňujících dominantu vokálu. Samotná zpěvačka pak občas jemně zdůrazňovala rytmus hrou na rámový buben. Jenže jak víme, hlas Mahsy Vahdat vlastně dokáže vyniknout kdykoliv a s jakýmkoliv ansámblem, s Kronos Quartet, na deskách se sborem SKRUK…

Ve všem, co Mahsa Vahdat dělá, nechybí důležitá míra angažovanosti. Umělkyně věnovala koncert mimo jiné „statečnosti žen nejen v Íránu, bojujících za ta nejzákladnější lidská práva“. Angažovanost a vzdor si přitom u Mahsy Vahdat neprotiřečí s dokonalou krásou. Esenci „krásy s poselstvím“ vystihla třeba píseň درنا (Jeřáb), verše současného básníka Mohammada Ebrahima Jafariho o vnitřní svobodě, kterou vám nemohou vzít, ani když sedíte ve vězení, zpívaná na jímavou lidovou melodii z Chorásánu. Stejně dobře ovšem vystihují téma volnosti i dávné zhudebněné verše básníka 14. století Háfize ze Šírázu nebo súfijského mystika 13. století Džaláleddína Rúmího. Ne, že bychom museli umět fársí, k porozumění stačí odstíny Mahsina hlasu a pak si třeba najít překlad. A jistě, došlo na opakované ovace ve stoje, třetí mnou zaznamenané.

Po další nádherné hodince, finálním Peiraniho sólovém recitálu a přetržení cílové pásky (všichni doběhli první) přišlo ještě oznámení jména rezidenčního umělce pro příští, 10. ročník Maratonu hudby Brno. Měl by dorazit Trilok Gurtu. Lákavá volba.

Co je nového, pane Dylan?

Pořád něco, naštěstí. Konečně se dotáčí životopisný film A Complete Unknown. Chystá další rozmáchlý box-set archivních záznamů, tentokrát z legendárního turné s The Bandem z roku 1974. Podezřelý chlápek zvaný Alias pronesl motto „psanci všech pustin, spojte se“ a vyrazil s partou sesperátů na Outlaw Tour. To tak kdyby dorazilo k nám, na „Divoký východ“… Ale nevadí. Pro našince je důležité, že maestro hodlá na podzim pokračovat i ve svém Rough And Rowdy Ways World Wide Tour 20212024, kterému bychom mohli klidně říkat, nebýt čínského moru, třeba Never Ending Tour. Byť by se pan Zimmerman štětil, že nic takového neexistuje, a šňůra ne nadarmo nese podtitul Things Aren’t What They Were, Nic není jako dřív. Bob Dylan se vrátí s „drsnými a hlučnými způsoby“ konečně i do Prahy. Po tři večery, 4., 5. a 6. října 2024, zahraje v sále O2 Universum, a otevře tím evropskou 9. část turné. Ovšem chytrofón nechejte raději doma.

Důležité upozornění. Tento článek není určen pro kované dylanology, ti už samozřejmě všechno dávno vědí a jistě líp… míněno bez ironie. Nebo jen s malou špetkou. Pro nás ostatní, co žel nemáme kapacitu sledovat každodenně hbité pohyby křepkého třiaosmdesátníka kulturním světem, leč zajímají nás, s chutí shrneme zprávy z Dylano-landu za posledních pár měsíců.

Psanci na šňůře

Dylan zase jednou zrealizoval svoji představu o hordě umělců na společném turné. Prý to byl právě on, kdo se nechal inspirovat putovními festivaly, svým způsobem navázal i na vlastní Rolling Thunder Revue nebo spíš společné cesty rock’n’rollových a countryových průkopníků ve stylu The 1957 Biggest Show Of Stars nebo Caravan Of Stars a inicioval uspořádání Outlaw Music Festival Tour. Byť roli headlinera celé akce s úctou přepustil legendě psanecké country Williemu Nelsonovi. Zpočátku sice senior Willie ze zdravotních důvodů absentoval, a tím hlavním byl zase Dylan, nicméně čest Nelson & Family obhájil junior Lukas.

Psanci vyrazili na cestu 21. června z Alpharetty v Georgii. A do party vzali (vedle předskakující písničkářky Celisse) na tuhle fušku další legendu, původně ovšem z úplně jiného kraje. Roberta Planta. Ten ovšem před pár lety obnovil spolupráci s Alison Krauss a westernovým světům se přirozeně přiblížil. I když ani svoji starou partu nezapřel, ostatně zcountryovaná verze Rock And Roll od Led Zeppelin je se skřipkami a jako duet boží.

Dost ale o Bobovi Plantovi, na pořadu dne je Bob D. Tolik Andy Greene, recenzent Rolling Stone, o úvodním show Outlaw Tour: „Nikdo nemohl být připraven na pozoruhodnou show, na nejvíc surreálnou a nepředvídatelnou noc za celou 36letou historii Never Ending Tour. Po třech letech, kdy hrál celkem neměnný set vystavěný na písních z alba Rough And Rowdy Ways a vykopávkách z minulosti, představil Dylan kompletně nový program s pořádnou dávkou coververzí písní z 50. let a k tomu vlastních originálů z posledních dvou dekád. Jediné uvedené písně z těch, které nahrál v minulém století, byly Under Red Sky (1990) a A Simple Twist Of Fate (1975). Nezahrál jediný kus z Rough And Rowdy Ways, zato dal rovnou čtyři songy (Early Roman Kings, Long And Wasted Years, Pay In BloodScarlet Town) z desky Tempest.“ Co ony předělávky? My Babe od Willieho Dixona, Little Queenie Chucka Berryho, Cold, Cold Heart Hanka Williamse nebo dávné rockabilly The Fool z repertoáru Sanforda Clarka. Právě volba coververzí pak potvrzuje inspiraci těmi dávnými společnými šňůrami legend z 50. let.

A člověka tak nějak napadá, zda nemá Dylan za lubem další desku převzatin. Tentokrát nikoliv sinatrovských, ale třeba rock’n’rollových. Ostatně jako teenager s rock’n’rollem začínal a všichni se prý s věkem vracíme do dětství… Ale nespekulujme.

Překvapení se konala i v Dylanově kapele. Za bicími byl rozpoznán ikonický navrátilec do sestav nekonečného turné, samotný Jim Keltner. Naopak po 19 letech věrných služeb zmizel hráč na všechno možné, strunné i nestrunné, akordeonista, houslista, mandolinista či „lap-steelista“ Donnie Herron.

Jak to Dylanovi a spol. hrálo 31. července v Hollywood Bowl (to už s hlavními desperáty nejeli Plant & Krauss ani Celisse, zato bandu doplnili John Mellencamp a Brittney Spencer, nešlo přitom o poslední šarádu v line-upu), referuje časopis Variety: „Zatímco běžné návštěvníky zanechal Dylan středně potěšené, dylanologové v davu byli naprosto vzrušeni. Pokud patříte do tohoto tábora, asi odhadnete, jaká je rozkoš, když mistr totálně překope setlist.“ Dodejme, že program už byl v L.A. zase trochu jiný, byť v podobném duchu. S pokračující šňůrou došlo i na Highway 61 Revisited nebo Ballad Of A Thin Man. Později přibyly i další „klasiky“. Ostatně koho to zajímá, programy koncertů jsou na Dylanově webu pečlivě zavěšeny. Na každý pád škoda, že tahle Dyllanpalooza či reminiscence spanilých jízd 50. let do Evropy nedorazí. Pojízdný festival psanců končí 20. září v Gilfordu v New Hampshiru.

Bob hraje, nepózuje

Jak bude vypadat setlist koncertů, až se Dylan navrátí k Rough And Rowdy Ways World Wide Tour, zda třeba obnoví původní dramaturgii, zatím asi nelze tušit. V Praze půjde o první koncerty obnoveného turné po americké psanecké mezihře. Byť pravděpodobně opět dojde na písně z posledního alba, jinak by nemělo smysl držet název šňůry. Během předchozích částí turné vždy hrál Dylan většinu desky Rough And Rowdy Ways, s výjimkou dlouhatánské Murder Most Foul. Vedle pravidelně uváděných trvalek Gotta Serve Somebody, Every Grain Of Sand, Most Likely You Go Your Own Way And I’ll Go Mine nebo I’ll Be Your Baby Tonight ovšem i tehdy došlo na řadu anomálií. Několikrát si Dylan střihl třeba Big River od Johnnyho Cashe. A ojediněle pak kousky od Chucka Berryho jako Nadine, Johnny B. Goode nebo Roll Over Beethoven. Že by další předzvěst? A jednou, 7. října 2023, stylově v Chicagu, dokonce bluesový standard Killing Floor od Howlin’ Wolfa… Spolu s Born In Chicago od Nicka „The Greek“ Gravenitese, tenhle kousek si ale dal na stejném místě i o den dříve. Ale už ne o den později, byť šlo o třetí koncert v Chicagu v řadě. Přece nebude tak předvídatelný, že. Zkrátka, čekejme opět nečekané.

Také přesná sestava kapely jistě zůstane do poslední chvíle neznámou, vystřídání Jerryho Pentecosta u bicích Jimem Keltnerem také proběhlo nečekaně. Stejně jako zmizení páně Herronovo. V obsazení zatím figurovali z Dylanova světa dobře známý nashvillský nájemný kytarový profík Bob Britt, další kytarista Doug Lancio (též John Hiatt, Nanci Griffith, Patty Griffin, Steve Earle) a u Dylana velmi zasloužilý basista Tony Garnier (Tom Waits, Paul Simon či Marc Ribot).

Na jednu věc ovšem dojde s jistotou. Půjde o koncert bez moudrých i nemoudrých telefonů. Nejen kvůli mistrově averzi k bootlegům všeliké kvality i nekvality, včetně štěků hozených na sítě. I profesionální koncertní fotografové už se museli s větším či menším skřípáním zubů smířit s faktem, že pan Bob se prostě v posledních dekádách nerad fotí. Tedy pokud nemá focení plně pod kontrolou. Že by snímek mohl být autentickou výpovědí o daném okamžiku, sice jistě nepopírá, ale jen v případě, že objektem není on sám. Divák v davu pod pódiem si přitom snímek, video, nebo dokonce selfíčko s umělcem v klidu pořídil na víceúčelové zařízení, pořád ještě zvané telefon. I tomu však Dylan učinil přítrž, když se před časem obořil na publikum, že „buď může hrát, nebo pózovat“. A mobily všeho druhu na svých koncertech zatrhl plošně. Což je vlastně fajn, snažit se vnímat vystoupení a zírat přitom na plejádu displejů je přece otrava i pro posluchače. Navíc i divák posedlý zaznamenáváním zážitků možná najednou zjistí, že bez soustředění na ostrý obraz a dobrý zvuk si písničku prožije tak nějak víc.

Ne, že by byly chytrofóny návštěvníkům koncertu zabaveny. V dobách, kdy mohou sloužit coby platební karta i doklad totožnosti, ani nejde vynutit jejich ponechání doma. Pracovníci specializované firmy ovšem zaklapnou divákům přístroj do zapůjčené speciální krabičky, ze které nepůjde v koncertním sále vyndat. Závisláci, kteří budou během koncertu nutně potřebovat do chytrofónu nahlédnout, sdělit vzdáleným blízkým dojmy nebo projet sociální sítě, nebo pokud někdo musí cos řešit z opravdu závažných důvodů, mohou kdykoliv požádat o vyjmutí chytrofónu „v místech k tomu určených“. Tedy pochopitelně v místech mimo Bobův dohled – a také bez výhledu na Boba.

Kompletně neznámý

Fug You!  XXIII.: Jedna lepší jak druhá

Jistě si vybavíte, že jsme se rozloučili přesně v momentě, kdy jsme již měli existující – pravda, berme to jako silný eufemismus – kapelu, která měla dokonce i název, The Fugs, náležitě štěpný a zcela odpovídající jejímu celkovému profilu. I když, kapela, mno, i to je vlastně eufemismus…

Spíše se jednalo o bojovou jednotku, aktivisticko-básnicko-nadrženě-provokativně nastavenou úderku, neberoucí ohledy na jakákoliv pravidla a tabu, a která, přiznejme si to, v počátcích dosti zápasila s tak základními věcmi, jako jsou držení rytmu, ladění či souhra. Však, jak jsme psali posledně, Robert Christgau poznamenal, že pokud jde o The Fugs, „musíme akceptovat, že nikdy nebudou znít tak dobře, jak bychom si přáli“. A Ed Sanders, kterému na podobných věcech vždy záleželo, zatímco Tuli Kupferberg se ke všemu stavěl spíše punkově, si již v počátcích zapsal, že je třeba „zamakat na trojhlasech!“ a dodává: „O to mi v 60. letech vždycky hodně šlo.“

Nicméně navzdory všem tehdejším limitům to hochům pranic nevadilo a skládali jednu písničku za druhou, a jedna byla lepší jak druhá – tedy z našeho pohledu, že. Jak vzpomíná Ed Sanders, „S Tulim jsme začali skládat jako šílení a začali jsme zkoušet v mém knihkupectví Peace Eye, což začalo přitahovat diváky a posluchače“. A jak to tam vypadalo začátkem roku 1965, můžeme slyšet na šesti nahrávkách, které jsou k dispozici – překvapivě hoši ladí, Weaverovy bubny sice připomínají zvuk mlácení do kufru, však měl také, jak vzpomínal, „jen pár štětek a karton od Crasdaleových broskví a na to jsem hrál. Půjčoval jsem si konga; jeden chlápek mi dal pěkný africký buben, ale ten byl v Edově obchodě, do kterého se někdo vloupal a ukradl ho“, jinak to ale rozhodně žádná hrůza není, naopak. Tři z těchto písní (If You Don’s See What You Want Please Ask For It, That’s Not My DepartmentWilliam Blake: Long John Brown and Pretty Mary Belle) v jiných nahrávkách neexistují, ale jak Comin’ Down, tak Ah Sunflower (existuje ve dvou verzích, proto zmíněných šest) známe i z desek. Vzhůru tedy do bohaté diskografie jak samotných The Fugs, tak – později – i Eda Sanderse a Tuliho Kupferberga. A ještě menší dovětek: pokud jde o oněch šest nahrávek, přesněji o ty tři „neznámé“, je dobré vědět, že v archivu Eda Sanderse jsou ještě další perly.

Jak sám říká, „Od samých počátků The Fugs jsem neustále písně nejen skládal, ale také nahrával. Zpočátku jsem používal magnetofon Wollensack, který si poradil se sedmipalcovými pásky. Tuli nejdříve pracoval s malým cívkovým magnetofonem, do kterého šly dát třípalcové pásky, brzy jsme ale oba, po roce 1966, přešli na kazety. V průběhu všech těch dekád jsem tak nahrál doslova stovky a stovky demonahrávek a vystoupení. Mým mentorem byl Harry Smith“ – vzpomínáte, také jsme o něm psali a záhy ještě budeme – „který mě vždy tlačil k tomu, abych si pořídil to nejlepší vybavení, na které mám, takže jsem se během své umělecké dráhy vždy snažil držet krok s neustálým pokrokem nahrávací techniky. A po celou tu dobu jsem se držel průpovědi ,pásky nelžou‛ coby základu mého hladu po kvalitních nahrávkách mého konání a díla“.

A když už jsme u Sandersova archivu, tak ten se relativně nedávno přestěhoval z jeho stodoly a různých kůlen u domu, kde žije a kde byl, pečlivě zpracován, po celou dobu uchováván, a nyní se nachází v depozitářích princetonské univerzity. Takže to jen pro případ, kdybyste náhodou jeli kolem…

Na neznámé půdě

První kroky v nahrávacím studiu byly samozřejmě poznamenány osaháváním a pronikáním na neznámou půdu, vlastně nic neobvyklého. Dlužno ovšem dodat, že The Fugs měli v této úvodní kapitole své nahrávací dráhy výtečného (no, řekněme…) průvodce. Dejme ale slovo Edu Sandersovi.

„Od roku 1962, kdy jsem se seznámil s Harrym Smithem, jsem se s ním vídal na projekcích avantgardních filmů a v hospodě. Vůbec jsem zpočátku neměl ponětí o tom, že sestavil slavnou kompilaci Anthology of American Music, myslel jsem, že je to avantgardní filmař, výtvarný umělec a okultista. Jednou mi ale řekl, že by mohl domluvit nahrávání pro Folkways Records, kde mimochodem vyšla jeho antologie. Moe Asch, kterému Folkways patřily, souhlasil s tím, že na nás bude Harry ve studiu dohlížet.

V dubnu 1965 jsme tedy já, Tuli, Ken Weaver, kytarista Steve Weber a houslista Peter Stampfel, ti měli Holy Modal Rounders, šli do studia. Nejdřív jsme se rozestavěli, pak jsme ale nevěděli, co dál. ,Jen to rozjeďte,‛ povzbuzoval nás Harry z režie, a tak jsme se podle toho zařídili. Rozestoupili jsme se kolem mikrofonů a začali nahrávat dvaadvacet písní. Během frekvence se objevil maník z Folkways se smlouvou a dal nám nějaké peníze. Pokud vím, Harry Smith za svou produkci nic nedostal, jen si vyžádal flašku rumu, kterou jsem mu koupil. V návalu nadšení a energie ale vyběhl z režie a roztříštil ji o zeď. Až na podpis smlouvy jsme hráli bez přestávky, Harry nakázal technikovi, aby prostě nechal pásek pořád běžet, aby zachytil řeči mezi skladbami. Vůbec by mě nenapadlo, že skladby, které jsme tehdy v kvaltu, možná během tří hodin, nahráli, se budou vydávat nejen do konce 20. století, ale vlastně dodnes. Popravdě, nahráli jich tehdy čtyřiadvacet a byl to – údajně – tříhodinový chaotický akustický jam.“

Sanders zmiňuje nahrávací smlouvu, dodejme tedy, že při nahrávání natočili i dialogy, které vyšly v roce 1990 na reedici alba na CD, podmalované elektronickými zvuky. A myslíme, že detaily oné smlouvy netřeba dál rozvádět, za vše mluví název oné nahrávky: In the Middle of Their First Recording Session the Fugs Sign the Worst Record Contract Since Leadbelly’s. Ale možná přeci jen pár ukázek:

Podepište to

Podepište to

Podepište to

Podepište to

Podepište to

No tak, moment

Počkej

A co tady stojí?

Dostaneme nějaký honorář?
            Folkways až do smrti?

Hele, já mám jiný věci na práci…

A co copyright na ty písničky?
            A bude druhá deska?

A tak to jde dál a dál.

Dlužno také dodat, že s nemizející aktuálností oněch nahrávek měl Sanders skutečně pravdu, stále jsou vydávány a stále nacházejí své zájemce. Možná zde stojí za zmínku malý test, který jsem prováděl ještě za bolševika v západoberlínských – a později i jinde na Západě, v Americe a tak – obchodech s deskami. Pokud měli na skladě alba The Fugs, dalo se tipnout, že to bude dobrý krám s kulantní nabídkou. A podobně jsem si testoval knihkupectví, zdali nabízela knihy Williama Burroughse…

Ale zpět k nahrávání. „Do studia jsme šli ještě 22. září,“ vzpomíná Sanders, „a nahráli skladby jako Boobs A Lot nebo Weaverovu I Couldn’t Get HighSlum Goddess of the Lower East Side. Abychom se vyhnuli cenzuře, v Tuliho písni Supergirl jsme slovo fuck zašumlovali, takže tam bylo ,Chci holku, co umí [huhly huhly] jako anděl.‛“ A opět upřesnění, tentokráte nahráli písní devět, tentokráte již s elektrifikovanými nástroji a ve stereu.

Fajn, takže kapela měla v kapse jak na třiatřicet nahraných skladeb, tak jakkoli mizernou, ale přeci jen nahrávací smlouvu. Takže hola, kdypak nám to vyjde, a budeme se moci kochat nad regály obchodů s deskami, napadalo jistě nejen hochy, ale i jejich fanoušky. Ovšem, ouha.

„Byli jsme plni nadějí,“ svěřuje se Sanders, „že nás nakonec vydají Verve/Folkways, kteří dělali třeba Blues Project, ale když jsme jim poslali demo, nakonec nám zavolali, že si to rozmysleli. Naštěstí ale Moe Asch rozhodl, že nás vydá na Broadside, odnoži Folkways. Album stříhal Harry Smith a byl hodně šikovný, měl ostatně s lepením pásků praxi. Album zcela splňovalo mé tehdejší představy, byl jsem ale odhodlán jít dál a posouvat naši hudbu k věčnosti.“

Typicky patetizující Sanders, ale proč ne! Ostatně, může si to dovolit.

Pěkně ujeté balady

Když album, jež The Fugs nahráli v obsazení Ed Sanders – zpěv, Tuli Kupferberg – perkuse, zpěv, Ken Weaver – konga, bicí, zpěv, Steve Weber – kytara, zpěv, Peter Stampfel – housle, harmonika, zpěv, John Anderson – basová kytara, zpěv a Vinny Leary – basová kytara a zpěv, konečně vyšlo, mělo zábavně dlouhý název The Village Fugs Sing Ballads of Contemporary Protest, Point of Views, and General Dissatisfaction a trvalo necelých osmadvacet minut. Aby ne, z oněch třiatřiceti nahraných skladeb se jich na něj dostalo jenom deset, zbylé byly různě rozesety po dalších albech, eventuálně kompilacích, ale nebojte, ještě se k nim dostaneme.

Album zní i na dnešní poslech, kdy jsme zavalováni všemožnými novinářskými škatulkami jako freak folk, lo-fi a podobně, zcela neškatulkově, tudíž stále hodně čerstvě, nekompromisně – tedy v tom, jak muzikanti naprosto kašlou na to, co si p.t. posluchačstvo bude myslet – zároveň naivně, v tom nejlepším slova smyslu, a byť to tak nevypadá, vlastně dosti sofistikovaně. Anebo, abychom se vyhnuli nějakým vágním, jakkoliv rozjuchaným adjektivům, zní prostě a krátce jako zcela jasná autorská výpověď.

A co o albu napsal v roce 1994 mistr nad mistry, newyorský publicista Robert Christgau? „Kdybych měl nějaké zásady, jako obvykle bych se nezdržel pořádného šťourání. Proč nevystřihnout to, co by neutrální pozorovatel rozumně posoudil jako neposlouchatelné – nemelodickou Ah, Sunflower, tady končí jakákoliv diskuse, warholovské maliny – a přibalit k tomu nesporné kousky jako je Kill for PeaceMorning Morning z jejich druhé desky, která je doplněna echem, sbory a opravdovou sólovou kytarou? Anebo ještě lépe, nechat Rhino vydolovat nevydané CD z katalogu Warnerů a vydat jejich best of, a natrvalo tak potvrdit jejich právo dělat si legraci z Andyho, jehož drbací komando se o těchto pozdních beatnicích stále vyjadřuje s kočičí bohémsko-sektářskou povýšeností. Inu, historie se někdy odměňuje sama sobě. Kontrakultura, v níž prodlévají The Fugs, je fascinující, a to i ve chvílích, kdy není tak či onak zábavná a poučná. Nejenže pohřbívají většinu z Kerouaca, ale jejich předrocková muzika, s přizvukujícím Peterem Stampfelem, kdy Ken Weaver ještě není burcující Spencer Dryden, a (což je rozhodující) s písněmi Tuliho Kupferberga v popředí, rozjíždí na plné obrátky jejich domácký šarm a neokoukanou auru objevování, o níž si sentimentální lo-fisté myslí si, že pro ni žijí.“ Možná tam toho Christgau natlačil více, než je záhodno, nicméně albu dal hodnocení A-, a to nedává téměř nikomu.

Jak poznamenává v jiném textu, věnovaném kapele, pro niž měl zjevně slabost, jméno společnosti ESP-Disk, dodejme jen, že u té krátce nahrávali po odchodu od Folkways, která „si udělala jméno nahrávkami Alberta Aylera a dalších divokých jazzmanů, vám neprozradí nic, co byste potřebovali vědět k tomu, abyste The Fugs rozuměli. Prozradí vám to Folkways. Protože stejně jako mnoho dalších odvážných bílých amerických rockových muzikantů z doby kolem poloviny 60. let, The Fugs byli folkaři. Tak dobře, přeháním. Existovali folkaři, co byli muzikanty – a pak se vynořili v kapelách jako Byrds, Grateful Dead atd. – a folkaři, co byli fandové. The Fugs – tím myslím Eda Sanderse a Tuliho Kupferberga a protentokráte ne Kena Weavera – byli stěží to druhé. Byli to beatnici, z nichž se stali hipíci, básničtí politicos, kteří na shromážděních zpívali We Shall Overcome (Sanders), a měl ten prastarý folkařský zvyk vlévat do starých melodií nová slova (Kuferberg). A to, že sotva byli vůbec muzikanty, bylo tutově cosi punkového a naprosto zásadního pro jejich zvuk a výkon, pro vše, čeho dosáhli. Nicméně – což neplatilo pro Velvety ani pro Boba Segera – zaplnili svou kapelu téměř exkluzivně samými folkaři. Ano, folkaři, kteří uměli hrát, to samozřejmě, a začalo to již prdlouši Peterem Stampfelem a Stevem Weberem, a končilo technicky disponovanými hráči, kteří posléze emigrovali do L.A. a doprovázeli Carole King. A stejně tak bylo důležité, že je to táhlo ke všemu pastorálnímu a romantickému. Lou Reed nikdy nezhudebnil verše Williama Blakea a Frank Zappa jakbysmet. Mimochodem, už jste slyšeli o objímačích stromů? Tak tady máte Sandersovu báseň z roku 1966, Elm Fuck Poem (Báseň o píchání jilmu): ,Jak rád bych obkroužil / tvé kůrovité kundičky / a líbal listy / nad tím tvým vlhnoucím jilmím rozkrokem.‛“

Stačí?

Ještě jenom rychlá malá odbočka: newyorská společnost ESP, jež má na svém kontě mnoho mimořádně zajímavých alb, byla založena v roce 1963 právníkem Bernardem Stollmanem a skutečně vznikla za účelem propagace esperanta, odtud ono ESP. Ovšem již druhý titul početného katalogu nesl jméno Alberta Aylera, experimentujícího saxofonisty a předního protagonisty free jazzu – konkrétně to bylo album Spiritual Unity. Stollman vydával i další Aylerovy desky, třeba slavné Bells, ale i Pharoaha Sanderse, Paula Bleye, Sun Ra, Ornetta Colemana, Milforda Gravese, Marion Browna, Timothy Learyho, Williama Burroughse, již zmiňované Holy Modal Rounders, Steva Lacyho, Karla Velebného a jeho SHQ (!), Czeslawa Niemena (Enigmatic), Charlese Mansona, Buda Powella, Tuliho Kupferberga, všechno jména jako řemen! ESP vydávali i floridské psychedeliky Pearls Before Swine, nicméně stále zakořeněné ve folku, zároveň garážové, newyorské The Godz, o nichž pár kapel v análech rock’n’rollu bylo podivnějších než The Godz, kteří ze sebe vykuckali ten nejzvláštnější, nejdisonantnější a záměrně nekompetentní rockový noise, jaký byl kdy vyprodukován, a hrají, jako kdyby své nástroje objevili deset minut před tím, než se rozběhl pásek.“ A slavný a vynikající Lester Bangs píše, že „takhle může teoreticky hrát každý, ale ve skutečnosti to tak není“. Schválně si je pusťte, a uvidíte! Především pak první čtyři alba, vydaná právě na ESP. A jestli u nich nemůžeme najít kořeny punkového přístupu, tak už snad nikde.“

Prostě diskografie ESP je vskutku bohatá. Ovšem každý chléb má dvě strany, a tak daní za to, že umělci, s nimiž by jinde vyrazili dveře, mohli u Stollmana vydávat, znamenal i to, že za své – zvláštně z dnešního pohledu mimořádné počiny – neviděli ani vindru, to v horším případě, anebo skutečně jen pár šušňů. Však jsme také záměrně uvedli Stollmanovu hlavní profesi: právník. Asi nejlépe to popsal zakladatel The Godz Tom Rapp: „Od ESP jsme nikdy nedostali žádné prachy. Nikdy, dokonce ani těch sto dolarů nebo tak. Osobně to vidím tak, že Stollmana unesli mimozemšťané, a když ho testovali, vymazalo mu to v paměti, kde ty prachy jsou.“ Ed Sanders zase mluví o tom, že jejich tantiémy byly menší než 3%, „jedna z nejhorších sazeb v historii západní civilizace“. A Peteru Stampfelovi z Holy Modal Rounders mazaný právník Stollman oznámil, že „ve smlouvě stojí, že všechna práva patří mně. A ty nemáš žádné tantiémy, nikdy, nikdy, nikdy. Vydavatelská práva jsou také moje. A už ti nepatří ani ty písničky. Takže my ti nedlužíme vůbec nic“. A basta!

Snad jediné, co lze říct na Stollmanovu obranu, zvláště pak z pohledu nás posluchačů, jimž mohou být nějaké tantiémy ukradené, je skutečnost, že ochotně vydával umělce, kteří přicházeli se skutečně avantgardními postupy, a díky němu existují jejich nahrávky. Jinak by nejspíš nebyly.

Dodejme snad jenom, že The Fugs s ním měli i další špatnou, nepekuniární zkušenost – do vydávání jejich nahrávek si nenechal mluvit a kapely se na nic neptal. Ale k tomu se ještě dostaneme…

Pohled pěkně pod sukně

Podívejme se tedy na debutové album. O jeho zvuku i nahrávání jsme již referovali, je tedy čas probrat jednotlivé písničky. Deska začíná Weaverovou zpovědí Slum Goddess, v níž nehledanými výrazy popisuje jedno všední odpoledne, strávené s „malou bohyní z Avenue B“ – ostatně pro bližší seznámení přidáváme text.

Jinak hudebně jde o jednoduchou melodii přesně v intencích Christgauovy „folkařské“ charakteristiky – což lze v podstatě říct o všech písních. Ovšem rozhodně to neznamená, že by to bylo jen nějaké la-la-la!

Druhou píseň napsal Sanders na verše básně Williama Blakea Ah, Sunflower, Weary of Time (Slunečnice, unavená časem) – mimochodem, právě tuto báseň si Allen Ginsberg četl v srpnu 1948 – a jak přiznává, při četbě onanoval – a kvůli svému celkovému rozpoložení, byl tehdy v New Yorku zcela sám, všichni přátelé i lásky odjeli, měl tedy halucinace či jak sám říká, „vizi“, přičemž, a to je skutečně zajímavé, celá léta opakoval tuto verzi, o básničce a duchu Blakea, kterého slyšel, jak báseň recituje, a k tomu ještě nějaké vizuální vidiny. Ovšem pokud si přečteme jak román Johna Clellona Holmese Jeď!, kde je tato pro Ginsberga mimořádně významná epizoda obsáhle popsána, je to krapet jiné. Hlavně ovšem zcela jiné světlo do této ginsbergovské mytologie vnáší Ginsbergovy psychiatrické záznamy z té doby. Bohužel se tomu nemůžeme věnovat podrobněji, aspoň tedy tato zmínka. Básnička je to nicméně moc pěkná a hezké je i citlivé Sandersovo zhudebnění.

Třetí, Kupferbergova oslava ideální slečny Supergirl, tak hudebně i textově vydařená, že ji The Fugs hrávali po celou dobu, zcela upřímně popisuje, co vše by Tuli od dívky očekával. A jak vidíte, není toho zrovna málo, ovšem pokud by takovou našel (?), jistě by to byla bomba! Dodejme jen, že kvůli obavám z cenzury je jeden verš lehce zašumlován, takže místo „píchala jako anděl“ slyšíme „pích-mmm jako anděl“, a ze závěrečného přání, aby se „tetelila se jako ocas v kundě“, je již pouze „telelila jako hmm v hmmm“. Ale každý stejně věděl, co to mají ti staří prasáci na mysli, že! Koneckonců, proč nepřipomenout odpověď, jíž v únoru 1991 Ed Sanders reagoval v manhattanské restauraci Odessa na mou dotěrnou otázku, odkud se bralo tolik „živosti“ v jejich textech. „Inu, Josefe, byli jsme přeci mladí a plní testosteronu.“ A co na to říct, že.

Čtvrtou skladbou, Swinburne Stomp (Swinburnův dupák), jíž je opět Sandersem zhudebněný cizí text, tentokráte úryvek z lyrického dramatu anglického dramatika a básníka a také dobrého pošuka Algernona Charlese Swinburna (1837–1909 Atalanta v Calydonu (1865), založeného na řecké tragédii a napsaného blankversem, s rýmovanými sbory. Dobová recenze dílo chválila jako jedno z nejskvělejších své doby. A obávaný kritik John Ruskin napsal, že „Atalanta je největším dílem, napsaným nějakým mladým autorem, byť se jedná o pěkně démonického mladíka, a bude-li ho možné kdy zkrotit, to ví jen nebesa. V každém případě pěna, již má u úst, je krásná.“

Nepředpokládáme, že by zrovna Swinburne byl v povědomí naší veřejnosti, dodáváme tedy pár dalších informací. Atalanta byla v řecké mytologii silnou, přesto stále ženskou postavou, jež trpěla za to, že se odmítla podřídit zavedeným stereotypům ohledně rozdělení pohlaví. Swinburne ji tak učinil hlavní hrdinkou v tragickém zápase mládí toužícím po svobodě, plnosti života a lásky, a bojující proti útlaku ze strany starších, proti jejich strachu z plného života, proti jejich destruktivnímu, majetnickému pojetí lásky.

Neradi bychom za to dávali ruku do ohně, jsme však přesvědčeni, že podobně pojatých verzí klasické poezie, jakou je nahrávka úryvku z Atalanty v Calydonu, bychom příliš nenašli. Jak je slyšet, muzikanti k textu přistoupili sice s velkým respektem, jaký si rozhodně zaslouží, v žádném případě však ne s nějak příliš přehnanou pietou – zkrátka zcela po svém. Což bylo ostatně pro The Fugs zcela typické.

Další, opět Weaverovou písní je I Couldn’t Get High (Nemoh jsem se odvázat), zjevně opět autobiografická – a můžeme si jen jízlivě říkat, však ono ti to patří, holomku!

Druhá strana vinylu začíná druhou Blakeovou básní How Sweet I Roamed (Šťastně jsem bloudil lukami), již údajně napsal den před čtrnáctými narozeninami. Autorem hudby je opět Sanders, který vzpomíná, že ji napsal ještě jako student newyorské univerzity. „Inspirován mým mentorem a skvělým, beatnickým básníkem Allenem Ginsbergem jsem v roce 1964 začal zhudebňovat básně Williama Blakea. V parku u hlavní budovy newyorské univerzity jsem napsal melodii na Blakeovu báseň Ah, Sunflower, Weary of Time. Zároveň jsem zhudebnil jeho básničku How Sweet I Roamed. A tyto dvě písně byly jedny z prvních, které The Fugs nahráli.“ Pokud máte někde po ruce živé album Golden Filth, které The Fugs nahráli 1. června 1968 v newyorském sále Fillmore East, pusťte si ji – přesněji to, co Ed Sanders promlouvá a jak tuto lyrickou báseň rozebírá. Věřte, že to je docela srandovní. V každém případě i přes své mládí však psal Blake otevřeně o lásce, o pasti, již může představovat – viz verše o zlaté kleci a měkké síti, jíž je zajatcem. Co bylo touto sítí? Jistě smyslná rozkoš…

Následující Kupferbergova Carpe Diem prozrazuje Tuliho základy latiny, obsah písně nabádá k tomu, abychom užívali každého dne, smrt totiž přichází – monotónní melodie krásně poslouží k jeho vyznění. Zpívejme, anděl smrti je zde.

Sandersova My baby done left me (Moje holka mě vopustila) má odpovídající text, kdy si autor stěžuje, pěkně falešně, a neladí ani sbory, že jej jeho slečna opustila a šla do kina pro auťáky s někým jiným a on si připadá jako doma ukuchtěný hovno. „Seděl bych v kostele a držel tě za ruku, přestal bych píchat a koupil si kvádro na dobírku, jen se ke mně vrať…“ Místo toho ale sedí v putyce, hlavu v dlaních a srdce mu buší jako šestnáct zvonů. Upřímná soustrast.

Sing Out and Folkways, nothing
Harry Smith and Allen Ginsberg
Nothing, nothing, nothing

Poetry, nothing
Music, nothing
Painting and dancing, nothing
The world’s great books
A great set of nothing
Audy and Foudy, nothing

Fucking, nothing
Sucking, nothing
Flesh and sex, nothing
Church and Times Square
All a lot of nothing
Nothing, nothing, nothing

Stevenson, nothing
Humphrey, nothing
Averell Harriman, nothing
John Stuart Mill, nihil, nihil
Franklin Delano, nothing
Carlos Marx, nothing
Engels, nothing
Bakunin and Kropotkin, nothing
Leon Trotsky, lots of nothing
Stalin, less than nothing

Nothing nothing nothing nothing
Lots and lots and lots of nothing
Nothing nothing nothing nothing nothing
Lots of it
Nothing!

V čem všem měl ruce Josef Škvorecký

Nedávno mi starší syn položil poněkud záludnou otázku, jestli si umím představit, že ještě za padesát let bude někdo číst Kunderu nebo Škvoreckého, když jsou to autoři tak spjatí s určitou dobou. To přirozeně nemohu vědět, ale vyjma studentů české literatury, společenské historie a pak podivínských zájemců o dávné časy možná nikdo. Vždyť už je moc nečte ani současná mladá generace. Tak mi to aspoň připadá.

Je to úděl mnoha spisovatelů svého času důležitých i široce oblíbených, postupně však zapomínaných. Obzvlášť prozaiků. Aspoň u nás. Životnost díla poetů se zdá o něco trvanlivější. Kupříkladu meziválečné básníky, jako jsou Nezval, Seifert a pár dalších, pořád objevují nové generace. Zatímco z romanopisců nebo povídkářů téže éry je čtenářskou stálicí tak akorát Karel Čapek. O Jaroslavu Haškovi nemluvě, především Švejk je speciální případ. I v tom, že ho do značné míry vždycky v podstatě ignorovaly ženy. A pokud jde o největší prozaické hvězdy vyšlé v 60. letech, pak Kundera možná skutečně počne vyblédat. V podstatě zázračný Hrabal ovšem asi ne hned. A u Josefa Škvoreckého, od jehož narození uplyne 27. září sto let, je to, řekl bych, tak půl na půl.

Na tváři lehký žal

A je klidně možné, že nejdéle přežije Tankový prapor, který jeho tvůrce jistě nepodceňoval. Ale zároveň řadil podle dělení svého oblíbence a přítele Grahama Greenea do přihrádky „entertainments“ čili lehčích a humorných kusů spíše než mezi „novels“, tedy knih takříkajíc vážných. Přičemž ovšem Škvorecký vlastně vysloveně vážných próz moc nenapsal. A když, tak rozsahem útlejších. Legendu Emöke, Bassaxofon nebo povídkový Sedmiramenný svícen. Což ale vůbec neznamená, že se důležitých a závažných věcí netýkaly ty, ve kterých je spousta humoru. I když zároveň leckdy na jazyku drhnoucího, jak výmluvně dokládá titul souboru jím samým uspořádaných povídek Hořkej svět. Výmluvněji to snad nešlo. Náchodský rodák jako by cosi nasál od podobně velkého staršího autora ze sousedního Rychnova nad Kněžnou Karla Poláčka. Stále satiricky, zároveň ale skoro zděšeně popisující poměry a charaktery v nedokončené pentalogii Okresní město.

      

Ani Antonín mu nebyl

Uchamžiky

Dnes se pokouším navázat na sloupek z minula. Pokud vás minul, zde krátké shrnutí. V minulém dílu jste viděli: Počátky mého terénního nahrávání, vzpomínku na první kazetový diktafon, který tak vrzal, že nahrával hlavně sám sebe, a vyznání legendárnímu modelu Sony TCM-359V, na který jsem v letech 1996 až 2000 pořídil spoustu nezapomenutelných nahrávek, a jehož využití jsem nedávno objevil u různých plus mínus současných tvůrců.

Dnes o digitální éře. Ta u mě začala v roce 2000. Pořídil jsem si svůj první počítač, mobil a do třetice: minidisc Sony MZ-R37! Koupil jsem ho od někoho z druhé ruky, ale já už jsem ho z ruky nedal. I když jsem přišel o některé skvělé funkce TCM-359V (zrychlování / zpomalování poslechu nebo možnost náslechu při přetáčení; kombinací obojího se dalo docela zábavným způsobem s kazetou „scratchovat“), bylo těžké odolat novému médiu. Malinké, roztomilé, s japonskou precizností provedené, krásně nablýskané distíčky v různých barevných variantách pojaly až 80 minut záznamu. Přístroj měl menší rozměry a hlavně externí stereo mikrofónek. Takže jsem mohl mít minidisc schovaný v ledvince a mikrofon třeba na tričku, v ruce nebo na stolku. I když MD používal vyšší komprimaci než CD, kvalita zvukových nahrávek byla pořád o dost vyšší a průzračnější než u kazetových diktafonů (i když jejich šum byl zároveň um). Zkrátka jiné médium, jiné přednosti, jiné slabiny, ale stejně zábavné na zachytávání zvuků na cestách, povídání kamarádů, jamování kapely nebo smlouvání na egyptském trhu. Sloužil mi spolehlivě až do roku 2006. A pak byl najednou s mým lovením zvuků konec.

Zapříčinily ho asi digitální foťáky, které umí natáčet i video. Říkal jsem si, že když mě něco po zvukové stránce zaujme, mohu natočit video a pak použít jen audio stopu. Ale moc jsem to nedělal. Obraz je holt dominantní vjem, a čím víc se člověk dívá, tím míň poslouchá.

V poslední době se mi ale začalo po nahrávání oproštěném od obrazu trochu stýskat. A stejně tak i po nějakém přístroji, který by byl určen jen na to. Zatoužil jsem po nějakém pěkném, kvalitním a dobře ovladatelném přístroji, který by šel ve šlépějích TCM-359V a MZ-R37. A zjistil jsem, že nabídka je poměrně široká. Možná ze zvyku nebo z loajality jsem nakonec zakotvil opět u Sony. (Nepřispívají mi ale ani korunu! Jen jen. Ba ne, to byl jen vtípek). Nadchly mě jejich přenosné rekordéry PCM-D10 a PCM-A10. Větší a menší. Mám teď (staro)novou zálibu a radost z opětovného zvukolovu! Jak si nahrávky a média povedou, zjistím asi až s odstupem času. Až za pár uchamžiků.

Postila

Nejednou jsem varoval před londýnskou Oxford Street, kde se jednou skumulovalo tolik osob, že se vzájemně nadzdvihovaly. Mně samému se to osobně přihodilo. Pozdvižen jsem spatřil, jak za kordonem policajtů a před výlohou toho nejluxusnějšího krámu poněkud opozdilá sufražetka – volební právo ženy už dávno měly – sbírá dlaždici, rozmáchne se – a jaká byla výloha. Atentátnice pak do přidušeného ticha zvolala: „Volební právo pro ženy!“ Pozdvižený dav se rázem rozpadl na cucky.

Post illa verba dodávám, že je, to právo, mají mít, a to znovu a znovu. Ne snad jako v Rusku, ale řekněme jak v Prusku. Osobně – vše činím osobně – jsem kdysi seděl za píseň o vrazích Rusech, i když v dané písni je zmínka o vrazích Prusech. Ta zmínka mohla být, tvrdí lid, záminkou pro z vazby vynětí. Sudí se však neptal: „Hej, souzený, jak je ti?“

Když v kopané prostrčíš míč skrze nohy soka a dále si s „míčkem Flíčkem“ nerušeně tokáš, jsou to jesle. Pak se ale i pod sudím houpá, ač na štulce zvenčí není skoupá, sesle.

Jednou jedna známá

– teď už vězí předěl mezi náma –

zrýmovala sesle

s Nestlé

Jako pannu

z Orleanu

měl ji za svou

z nouze wrestler

Měla živit kulturu,

vyšla ale na túru

zhola jinou.

Provázenou

nevázanou

svého muže

posunčinou.

Ani teď mu nemohu – doma, nedoma; bohu nebohu – přijít na jméno.

Ad hot

Z obrovsky silného hudebního pokolení, které se během 60. let postupně etablovalo na svébytné scéně označované jako Música popular brasileira neboli MPB, je zpěvák a skladatel Milton Nascimento u nás známý asi hlavně albem Waynea Shortera Native Dancer (1975). Nascimentovi bude v říjnu dvaaosmdesát, a i když se zdálo, že už bude jenom odpočívat, znovu jsou ho plné nejen jazzové magazíny a příslušné webové stránky, neboť v srpnu vyšlo album s víc než o polovinu mladší americkou basistkou (tedy pokud jde o nástroj, hlasově je sopranistka) Esperanzou Spaldingovou, proslavenou pěti Grammy pro album Radio Music Society (2012). První cenu akademiků ale získala už jako Nejlepší nová umělkyně za předcházející Chamber Music Society (2010), kde v songu Apple Blossom hostuje právě Nascimento. A Spaldingová zase intenzivně pracovala se Shorterem v posledním období jeho života, dokonce napsala libreto k jeho opeře Iphigenia (2021), a v prvém provedení zpívala titulní roli. O úžasném Miltonovi spolu museli mnohokrát debatovat.

Takže má opěvovaná dvougenerační deska Milton + esperanza (ona už nějaký čas píše i začáteční písmeno svého příjmení minuskou) hluboké a logické kořeny. Impuls k ní ovšem vyšel od Nascimenta, když se obrátil na Esperanzu se žádostí o produkování alba. Myšleného coby rozlučkové. Ale nakonec vzniklo zcela společné dílko obsahující několik jeho klasických písní (např. Cais nebo Outubro), i novinky Spaldingové. A jelikož příslušníci MPB bezmezně milovali The Beatles, dojde i na zábavně provedenou seržantovskou finálovku A Day In The Life. Průzračně instrumentovaná, v zásadě komorní muzika s dominantními hlasy protagonistů (ona ho má samozřejmě stále andělský, jemu, kdysi vyhlášenému falzetovému vokalistovi, věkem přirozeně přešel do takřka barytonu), se natáčela v Riu, takže hráči jsou především tamní. A plně chápající, že Esperanza pojala Nascimentovu tvorbu po svém a včlenila do ní občas citlivě i elektroniku. Vydání alba doprovází video na stránkách NPR (National Public Radio), v řadě živých vystoupení pod titulem Tiny Desk. Tentokrát ovšem bez publika a z Miltonova domu. Ryzí krása. Byť prchavá, protože jen o něco málo přes dvacetiminutová. A jako na albu je i tady verze, ovšem zpívaná, skladby When You Dream, pocházející ze Shorterova LP Atlantis (1974). Vznášející se Wayneův duch u toho přece nemohl chybět!    

Al Di Meola nás provede elektrickými lety

První koncert podzimního běhu festivalu JazzFestBrno bude rovnou patřit k těm nejhvězdnějším. 17. září v brněnském Sono Centru zahraje jeden z největších jazzových kytaristů všech dob Al Di Meola. Hráč s udivující technikou, ale také průkopník některých druhů jazzových fúzí, stejně jako velký maestro klasických hráčských stylů.

Na začátku sedmdesátých let studoval prestižní bostonskou Berklee a už v roce 1974 nastoupil do klíčové kapely svého života, Coreova Return To Forever a vzápětí poté sólově debutoval albem Land of the Midnight Sun. Al Di Meola je významný jednak svou fenomenální hráčskou technikou jak na elektrickou, tak akustickou kytaru, jednak skladatelským stylem, ve kterém se mu podařilo na svoji dobu unikátně spojit jazzovou podstatu s hudebními prvky Středomoří a Latinské Ameriky, a vytvořit tak naprosto svébytný hudební jazyk – v tomto smyslu vykonal v kytarovém jazzu podobné dílo jako Carlos Santana v kytarovém rocku, a není náhoda, že oba kolegové v roce 1980 absolvovali společné turné.

Připomeňme, že kromě více než tří desítek sólových alb jsou velmi podstatné a populární také nahrávky, ve kterých je Di Meola partnerem dalším kolegům. Jednoznačně nejčastěji citovaným albem tohoto ranku je Friday Night in San Francisco (1980), kde v dechberoucím akustickém triu Ala Di Meoly s Johnem McLaughlinem a Pacem de Lucíou vznikla patrně vůbec nejslavnější akustická kytarová nahrávka všech dob. Mezi dalšími hudebníky, s nimiž Di Meola navázal rovnocenné partnerství, pak byli například kytaristé Larry Coryell, Biréli Lagréne, basista Stanley Clarke, houslista Jean-Luc Ponty, pianistka Aziza Mustafa Zadeh anebo původem český klávesista a skladatel Jan Hammer, s nímž Di Meola pracoval na zapojení elektroniky do jazzové hudby.

red

Magor v září září

Vydavatelství Guerilla Records pořádá 21. září od 17 hodin v divadle Archa+ akci Magor 80, ze které vyplývá, že se budou slavit nedožité kulaté narozeniny jedné z hlavních postav českého undergroundu Ivana Martina Jirouse.

Minifestival zahájí skupina Bílé světlo, původem z rodného Jirousova Humpolce, následně v malém sále zahraje Karel Vepřek ukázky ze zcela nového CD Písně ze dvora krále Magora. Jak název napovídá, jedná se o zhudebněnou Jirousovu poezii a CD bude hned na místě pokřtěno.

Mezitím se na velkém pódiu postupně zformuje folkově-básnická sekce. Zahájí Petr Hruška, po něm Vlasta Třešňák, Jan Štolba a Pavel Tylšar uvedou kompozici Vskoč mi v prdel buditeli a závěr bude patřit triu Vokatá, Kaiser, Skalák.

Následovat bude v malém sále „beatnické vytí“ Vratislava Brabence s Pal Post Unit a poté ve velkém sále akce vyvrcholí třemi rockovými bloky: bezprostředně po sobě vystoupí Umělá hmota s Dinem Vopálkou, skupina Svatopluk se zrockovanými songy Sváti Karáska a projekt PPU Egon Bondy Tour 2024 na jejich vůbec posledním pražském koncertě.

Akce bude obohacena také projekcí filmů Jana Ságla a ve foyer bude výstava fotografií Abbé Libánského.

Koncentrovaná provokace. Britský umělec Jake Chapman ovládl Telegraph Gallery

Co zbude na Zemi bez lidí? Jeden z nejkontroverznějších britských umělců současnosti Jake Chapman vystavuje v olomoucké Telegraph Gallery zbytky zaniklé civilizace. Do Česka se tak vrací po jedenácti letech, tentokrát se sólovou výstavou Flotsam & Jetsam. Téměř 50 děl, včetně dýmícího trabantu, sžíravých maleb a primitivních totemů, bude v olomoucké Telegraph Gallery k vidění do 21. listopadu 2024. O víkendu 7. a 8. září se bude navíc konat exkluzivní pop-up instalace Chapman Brothers.

 

Anglické výrazy flotsamjetsam označují předměty plovoucí po vodní hladině či vyplavené na břeh. Zatímco flotsam jsou trosky, které moře vyplavilo po ztroskotání lodi, jetsam označuje předměty, které posádka záměrně vyhodila přes palubu, aby se v nouzi zbavila části nákladu. V širším smyslu může jetsam také odkazovat na jakékoliv zbytečné nebo nepotřebné věci, které byly odloženy nebo vyřazeny. A právě pocity tísně a kulturní vyprázdněnosti jsou ústředními prvky nové výstavy světoznámého britského umělce Jakea Chapmana v olomoucké Telegraph Gallery. Kurátorem je Mark Sanders.

 

Jake Chapman zpracovává téma budoucnosti bez lidí. Co by na Zemi našel mimozemský antropolog? Jen poházené sutiny. „Podobné představy hrají důležitou roli ve tvorbě Jakea Chapmana, který se v posledních desetiletích nikdy nezdráhal stále znovu klást výzvy našemu pohodlnému způsobu vnímání. V této nejnovější sérii svých děl umělec odkazuje na akceleracionistickou teorii budoucnosti. Akceleracionismus předvídá, že evoluční logika pozdního kapitalismu a integrace technologie s kapitálem nás nakonec dovedou k zániku. Přijde doba nadvlády alternativní inteligence,“ vysvětluje kurátor výstavy Mark Sanders.

 

Centrální prostor galerie zaujímá trabant, jehož motor startuje pokaždé, když někdo přijde do galerie. Uvnitř se odehrává malé melodrama. Dvě figuríny páchají sebevraždu, donekonečna, navždy a stále znovu. Ozdoben kvantovými diagramy, stojí tento symbol socialistického konzumu mezi přetvořenými plakáty z května roku 1968, bannery se smajlíky, jógou inspirovanými malbami, dřevořezbami novodobých božstev nebo totemovými maskami. Tomu všemu přihlíží zohavený sněhulák.

 

„Jsou totemické v klamavém smyslu. Jsou pokryty mušličkami kauri, hippie korálky, bezlepkovými těstovinami, různými dřevěnými lžícemi. Lžíce je přitom nejvšednější lidský předmět, jaký kdy byl vymyšlen. Vyřezávání dřeva je pravděpodobně ta nejmasochističtější činnost, které bych se mohl věnovat, ale autentičnost je tu rozdílem mezi pestřenkou a vosou. Tyto sochy jsou pestřenky. Napodobují vosy. Můžete je považovat za upřímné a poctivé, ale jsou bezvýznamné a bez žihadel. Nebo snad ne?“ míní britský umělec Jake Chapman.

 

Od 90. let minulého století tvořil tandem se svým bratrem Dinosem Chapmanem. Oba jsou podepsáni pod řadou ikonických a provokativních děl, která boří společenské normy. Vytvořili například velké sklolaminátové figuríny deformovaných dětí, parafráze děl Franciska Goyi a Williama Hogartha, série „vylepšených“ akvarelů Adolfa Hitlera nebo velkolepou instalaci Peklo ze zmrzačených figurek vojáčků, které anglický kritik umění Brian Sewell označil za první významné umělecké dílo jednadvacátého století. Od roku 2020 se bratři vydali každý svou autorskou cestou. Už v roce 2013 měli bratři úspěšnou přehlídku v pražské Galerii Rudolfinum. Tehdejší kurátor výstavy Otto Urban bude tentokrát vést komentovanou prohlídku v olomoucké Telegraph Gallery.


Exkluzivní doprovodný program

Exkluzivní součástí doprovodného programu bude pop-up instalace Chapman Brothers v Loftu budovy Telegraph. Bratři Jake a Dinos Chapmanovi vystaví o víkendu 7. a 8. září několik společných děl (v sobotu od 14 do 19 hodin, v neděli od 14 do 18 hodin). Pop-up výstava je určena těm, kdo chtějí proniknout pod povrch zdánlivě šokujících výjevů.

 

Více informací o galerii najdete na:

webu: https://www.telegraph.cz/galerie

Instagramu: https://www.instagram.com/telegraph.cz/

Facebooku: https://www.facebook.com/telegraph.cz

 

Telegraph Gallery v Olomouci je otevřena od úterý do čtvrtka vždy  9:00 – 19:00, v pátek 9:00 – 21:00, o víkendu 10:00 – 18:00.

Vstupné na výstavu činí 50 Kč. Členové věrnostního programu TLG CLUB mají prohlídku výstavy zdarma a mohou čerpat i další výhody.

Festival krátkých filmů Bohemia Film Awards uvede světové snímky v pražské Lucerně

Druhý ročník mezinárodního festivalu krátkých filmů Bohemia Film Awards (BOFA) proběhne 21. září 2024 v pražské Lucerně. Festival představí krátké filmy z 16 zemí, které budou soutěžit o ceny v osmi kategoriích. Po promítání budou moci diváci hlasovat pro svého favorita v kategorii Audience Award.

Festival BOFA oslavuje bohémství a umělce s nekonvenčním přístupem k filmové tvorbě. Klíčovým parametrem pro vítězství je proto originalita v dané kategorii. Naším hlavním cílem je podporovat filmaře, kteří se nebojí jít proti proudu a experimentovat,” uvedli organizátoři festivalu Lukáš Jalovecký a Bedirhan Akcan.

Během slavnostního večera proběhne promítání nejúspěšnějších filmů letošního ročníku. Návštěvníci zhlédnou norský snímek z prostředí nudistické komunity Camping in Paradise režiséra Eirika Tveitena, který byl nominován na Oscara, americký film Villa Mink režiséra Darrona Carswella, který zkoumá pokřivení mužské identity a odkaz divokého Západu, experimentální film 01 německého režiséra Daniila Denisova nebo emotivní španělský snímek The Bathtub, za který režisér Sergi Marti Maltas získal řadu ocenění na mezinárodních festivalech.

Předsedou poroty je režisér Juraj Janiš, který v minulém roce natočil úspěšný krátký film Oči plné písku a v současné době pracuje na celovečerním filmu The Rookie. „Vytvořit dobrý krátký film je těžší, než si většina lidí uvědomuje. Filmaři často začnou natáčet příliš brzy, aniž by si našli čas na vyladění scénáře. Letošní ročník ale přinesl několik skutečných skvostů. Chtěl bych vyjádřit velkou poklonu všem oceněným filmařům,” říká Juraj Janiš.

Dalšími členy poroty jsou herečka Zuzana Částková známá díky hlavní roli ve filmu Elektra režisérky Darii Kashcheevy, který v loňském roce získal cenu za nejlepší krátký film na festivalu v Torontu. Dále filmy hodnotili režisér Andrew Horne nebo Stanislav Callas známý z filmu Jojo Rabbit a Netflix seriálu Vikings: Valhalla.

Druhý ročník Bohemia film awards se uskuteční 21. září v Lucerně a vstupenky jsou již nyní v prodeji na https://goout.net/cs/bohemia-film-awards-2024/szqjajx/

 

sinekfilmizle.com