Caspar David Friedrich: Albertinum, Německo, Drážďany

Jeden z nejuznávanějších malířů nejen německé romantiky, ale německého malířství vůbec, by letos slavil dvousté padesáté narozeniny. Drážďanské Albertinum mu proto jako dárek připravilo reprezentativní výstavu.

Vskutku velkolepě pojatá expozice nenechává nikoho na pochybách, jaký byl Friedrich mistr, podívejme se ale nejdříve na umělcův životaběh. Narozen v Greifswaldu v tehdejším Švédském Pomořansku, a to 5. září 1774, jako šesté z deseti dětí, otec byl mýdlařem – nicméně ne všichni sourozenci se dožili dospělého věku. První rána přišla, když mu bylo sedm a zemřela mu matka. O rok později zemřely dvě sestry, a když mu bylo třináct, došlo k obzvlášť velké tragédii – když se pod Casparem Davidem probořil na moři led, jeho o rok mladší bratr se jej pokusil zachránit a sám přitom utonul. Jistě, dětská a obecně úmrtnost byla tehdy vysoká, bolest a stopu, již úmrtí zanechala v dětské duši, to jistě nezmírnilo. Mimořádně výtvarně nadaný mladík začal studovat na Dánské umělecké akademii v Kodani, kde se cvičil především v kresbě kopírováním podle předloh, zajímavé přitom je, že malba se tam nevyučovala. A když se po mnoha letech, v roce 1830, ohlížel za tamním studiem, své profesory rozhodně nešetřil: „Ne všemu se lze naučit, ne všechno si lze nacvičit a dosáhnout pouhou mrtvou praxí, neboť to, co lze v umění skutečně nazvat čistě duchovním, leží za úzkými hranicemi řemesla. Proto vy, učitelé umění, kteří si myslíte, že jste tak velcí svými znalostmi a dovednostmi, dávejte velký pozor, abyste své učení a pravidla tyransky nevnucovali všem, neboť tím můžete snadno rozdrtit křehké květy, zničit chrám originality, bez něhož člověk nedokáže nic velkého.“ V roce 1798 proto Kodaň opustil a zamířil do Drážďan, které se mu na dalších dvaačtyřicet let, až do smrti, staly domovem. Výuka, již nabízeli drážďanští profesoři, byla daleko benevolentnější, zvláště pak Adrian Zingg vedl své studenty k tomu, aby se vyjadřovali svobodně a vždy hleděli na své nitro, co v nich malované téma vyvolává.

V Drážďanech se také Friedrich oženil a také v roce 1840 zemřel. Po celou dobu drážďanského pobytu vyrážel na výlety do okolí, ale také do nedalekých Čech – a když poprvé spatřil česká pohoří, tehdy to byly Krušné hory, byl jako očarovaný, vnímal v nich totiž jasný projev a důkaz božské síly. A můžeme připomenout Žalm 121, v němž čteme: „Pozvedám své oči k horám: Odkud mi přijde pomoc?“ A za Friedricha dodejme: ano, pomoc přijde, a právě z hor. Tedy přinejmenším pokud jde o umění či vnímání. A také víru. Dodejme jen, vzhledem k době, že nepřekvapí umělcovo silné náboženské založení, a z jeho díla je to cítit. Ovšem pozor, žádná hloupá a prvoplánová agitka, ale hluboce procítěné a výsostné umění. A tím se dostáváme k jádru Friedrichova úspěchu – sám říkal, že pokud chceme něco skutečně namalovat, máme zavřít své „tělesné“, tedy fyzické zraky, a hledět na vše vnitřním zrakem. Vzhledem k době jistě velice novátorský přístup, připomeňme ale Friedrichova současníka Williama Blakea (1757–1827), který by mohl Friedrichovu maximu jen podepsat.

Caspar David Friedrich je znám především svými krajinami, vidíme tak možná až notoricky známá díla, jako jsou Poutník nad mořem mlhy, Dva muži při pozorování měsíce, Kříž v horách (Děčínský oltář), Horská krajina s duhou či Česká krajina s Milešovkou – záměrně jsme uvedli díla, jež s jedinou výjimkou prozrazují vazby na české země. V čem? Inu, ač to není v názvu (a ani na výstavní popisce) přiznáno, poutník hledící do mlžného moře má před sebou v dáli Růžovský vrch, na Horské krajině s duhou vidíme Milešovku, Friedrich maloval či kreslil i jiné české vrcholky, a to i z Krkonoš, kam ostatně podnikl v roce 1810 s přítelem velký výlet. A majestát Krkonoš na něj musel silně zapůsobit, vždyť ještě o deset let později namaloval velký olej Krkonošská krajina se zvedající se mlhou, a daleko později, v roce 1835, vytvořil Vzpomínku na Krkonoše. Mimochodem dva roky poté, co svou krkonošskou pouť podnikl třiadvacetiletý Karel Hynek Mácha… Na Friedrichových skicách pak nacházíme Studenec, Pravčickou bránu i další výjevy z Krkonoš, Kletečnou, Zámecký vrch u Teplic, Sněžku, zříceninu Riesenburgu nad Osekem, maloval scenérie z Labských pískovců i údolí Labe…

Můžeme jen žasnout, kolik motivů Caspar David Friedrich v českých zemích zachytil, ať již jako skici, či hotová díla. Zároveň je zajímavé, že zatímco pro své „temné“ oleje, na nichž zachycoval hřbitovy či ruiny klášterů, si – s výjimkou skic pár zřícenin – z české krajiny vždy vybíral k nebi, tedy k Bohu se tyčící hory. A to i přesto, že i v Německu, pokud by chtěl, by je také našel. Ovšem právě české hory otevřely ve Friedrichovi jiné vnímání krajiny. Zároveň je to někdy i dobrá detektivní práce, vyhledávat předlohy, jež poté, co si je naskicoval, přenášel do svých olejů. Caspar David Friedrich totiž krajiny – a například Kříž v horách je toho čítankovým příkladem – často skládal jako stavebnici, stromy vzal z jedné skici například odněkud od Drážďan, vrcholek hory z Českého středohoří, skaliska zase odjinud, a pokud tam byla nějaká postava, často se nechal inspirovat nějakým obrazem holandského či vlámského mistra, jejichž díla znal ze Zwingeru, kam často chodil, ostatně bydlel nedaleko. A těchto imaginárních či absolutních krajin je v Albertinu k vidění víc než dost. Zároveň se opakovaně přesvědčujeme, jak mnohostranný je umělcův odkaz. Však jej také obdivovali takoví mistři jako René Magritte či Max Ernst, ale i americký abstraktní expresionista Mark Rothko či drážďanský rodák Gerhard Richter. A mimochodem, koho by to zajímalo, lze jen doporučit vynikající čtyřdílný pořad Caspar David Friedrich a jeho inspirace českou krajinou, jenž je k nalezení v archivu Vltavy. Ovšem výstava, ta potrvá pouze do 5. ledna 2025 – takže neváhejte, ostatně z Prahy je to do Drážďan blíž než do Brna.

Český bestiář: Jiří Padevět

Historik a spisovatel a taky ředitel renomovaného nakladatelství Academia Jiří Padevět (1966) poslal na knihkupecké pulty další svou objemnou publikaci na opakovaně prověřené téma: česk(oslovensk)é dějiny od první republiky po devětaosmdesátý rok. Pitvané pod drobnohledem, zabírající konkrétní jména, příběhy, osudy, konkrétní činy, konkrétní zločiny a konkrétní tresty. Jen šel autor tentokrát po druhé straně ulice, stínem, čili nikoli po životě a díle hrdinných odbojářů proti nacistické nebo komunistické totalitě, ale po těch, kdo mašírovali servilně s dobou, ať v letech druhé války nebo po osmačtyřicátém – po těch, kdo morálně lavírovali a kolabovali a ze své vlastní osobnostní bídy a slabošství vinili s gustem druhé. Co vinili, hlavně trestali, týrali a zabíjeli. Odtud název té čtyřsetstránkové, bohatě ilustrované knihy: Český bestiář.

Bestiář si pěstoval na svém dvorku kdekdo. Doma i v cizině. V literatuře i výtvarném projevu – a jistě taky jinde. Ve světě třeba Jorge Luis Borges pod hlavičkou Fantastické zoologie (1957), u nás například Luboš Antonín (jeho příspěvek k žánru vyšel prvně v roce 2003 s podtitulem „Bájná zvířata, živlové bytosti, monstra, obludy a nestvůry v knižní ilustraci konce středověké Evropy“). Ve výtvarném projevu pak svérázný bestiář sestavuje Jan Švankmajer; pro něj jsou nejrůznější fantastické kreatury a monstra z vlastní dílny svéráznou hrou se samotnou přírodou, polemika s jejími možnostmi i mezemi, s tím, co je – a s tím, co by komplementárně mohlo být.

Padevětovy „bestie“ jsou daleko prozaičtější. Jde o osm vybraných kolaborantů, kteří mohou posloužit dobře jako jisté typy, ne-li rovnou prototypy: na jedné straně cíleně zlovolný, ryze sadistický, mamonem a mocí posedlý Jaroslav Nachtmann – na druhé pak sociální zoufalec a věčný outsider Jindřich Cink. Jeden škodil programově, soustavně, aktivně, druhý bral zlo jako poslední možnost; jeden využil vnější okolnosti obratem ve svůj prospěch, druhý se nechal zahnat do kouta – a pak už prostě nemohl jinak. Čtenář tady emočně trochu lavíruje, jakkoli je jasné, že zlo je vždycky jenom jedno; může mít ovšem různou intenzitu, odstíny, příčiny i následky. Cink škodil v rovině slova; po Nachtmannovi zůstali konkrétní mrtví, a rozhodně ne jeden dva, spíš desítky, možná stovky. Co víc: Cink zemřel ve vězení, zatímco Nachtmann dožil na svobodě, i když v exilu – bylo mu bez pár měsíců osmdesát let.

Jiří Padevět při svém výběru „osmi nestatečných“ minul pár slavných a ještě slavnějších; zřejmě cíleně. Třeba Jiřího Arvéda Smíchovského, jemuž vysekl románovou poklonu Jan Poláček (Malostranský ďábel, 2016) a tu filmovou pak Vojtěch Mašek (Arvéd, 2022). Hodil by se do toho bestiálního panteonu náramně: cestu zla si totiž vybral s vyšším cílem, přes kolaboraci a mrtvoly šel za věděním, totálním poznáním – jakkoli magie, kterou se živil, byla samozřejmě černá, ďábelská a pekelná. Za slovo obětoval jakékoli tělo. Nebo Jan Rys-Rozsévač, šéf Vlajky; té věnoval monumentální pozornost Milan Nakonečný (2001). Anebo Harry Jelínek, známý nejvíc svými rafinovanými podvody s prodejem pražské linky tramvaje číslo jedna nebo rovnou Karlštejna; ovšem za války snaživý udavač a horlivý promotér „konečného řešení židovské otázky“. U Jelínka je – podobně jako u Arvéda – taky něco navíc: svými činy, jakkoli obsahově kriminálními a samozřejmě opovrženíhodnými, předjímal formálně nástup umění akce, performance a happeningu přelomu padesátých a šedesátých let, vnášel do života prvek iracionality, hry na ostří nože, kruté zábavy na cizí účet.

Český bestiář je napsaný trochu jinak než Padevětovy předchozí knihy, třeba ty největší hity, jako Kronika protektorátu (2021), Průvodce stalinistickou Prahou 1948–1956 (2018) a Průvodce protektorátní Prahou (2013). Tam šlo o žánr daný rovnou názvem, tedy kroniku nebo průvodce, dlouhou řadu krátkých textů nahnaných chronologicky nebo alfabeticky pod jednu hlavičku; texty byly stručné, věcné, cílily konkrétně na jména, data, místa, události. Český bestiář je sbírkou osmi profilových, monografických textů; ten závěrečný, věnovaný Nachtmannovi, má rozsah skoro stovky stránek. Tady je patrná slabina Padevětova přístupu: je mu vlastní krátký formát, kumulace maxima informací na minimálním prostoru; není vypravěč s elánem, který by zvládnul s přehledem vyklenout příběh formátu větší povídky nebo novely, natož románu – jak zvládají s přehledem například Pavel Kosatík, Jan Novák nebo Miloš Doležal. A přitom v žánru beletrie, kam se autor taky občas vydává, naposledy v titulech Vladimir Iljič Lenin v obrazech (2021) nebo 1945 (2022), tenhle typ kreativní energie proudí.

Že by výzva k syntéze? Odpověď na otázku, jak ve vlastní tvorbě dál?

Ondřej Pivec, Kennedy Administration, SOČR, Concept Art Orchestra

Do koncertní řady Nové horizonty, ve které Symfonický orchestr Českého rozhlasu spolupracuje s hudebníky „odjinud“ (rozuměj mimo svět artificiální hudby), tentokrát dostal pozvánku Ondřej Pivec. A Ondřej souhlasil až s nápadem, že orchestrálními aranžmá, doplněnými navíc dechovou sekcí Concept Art Orchestra, opentlí repertoár svojí americké funk-soul-R&B kapely Kennedy Administration. O orchestraci Pivcových skladeb a několika cover-verzí se poté postaral Tomáš Sýkora, mj. kurátor Nových horizontů. Po pravdě, vyrážel jsem na koncert s důvěrou ve vkus zúčastněných, ale velmi zvědav, co se z toho může vyklubat a jak to bude fungovat. Vnucovala se mi akorát představa těch výpravnějších produkcí Stax Records ze 70. let, dejme tomu Isaaka Hayese s The Memphis Strings a The Memphis Horns za zády. Ale kdepak. Fungovalo to po svém. A skvěle. Jak dík zajímavě napsaným aranžím, tak hudebníkům a bravurně zvládnuté práci v crossoverech všeho druhu zběhlého dirigenta Bastiena Stila.

Koncert zahájily dvě Pivcovy instrumentální kompozice. Úvodní Back In The Day bychom mohli, z nedostatku přirovnání, popsat jako současný odkaz na doby meziválečného symfonického jazzu, ovšem pojatý s velkým nadhledem a s důrazem na výrazové možnosti hammondek. Včetně trochy zábavných (pa)zvuků. Orgatron, ke kterému už se přidali členové kapely Kennedy Administration, kytarista Ricky Pistone, baskytarista Eugene Rogers a bubeník Robert Robertson, se pak nesl v rytmu… vážně, reggae. A ejhle, žádná kreč. SOČR zvládne i houpavé jamajské rytmy.

Zpěvačka Kennedy nastoupila se soulovým evergreenem Killing Me Softly, který se nesl v aranžmá dejme tomu „romanticky filmovém“. Ovšem už kus Billyho Prestona Will It Go ‘Round In Circles přenesla živelná, úžasně komunikativní, pěvecky svrchovaná a i před orchestrem oprávněně sebevědomá Kennedy ze sálu DOXu do pomyslného gospelového kostela, roztleskala publikum a rozkurážila symfoniky. Pochopitelně došlo na jedno z nejvydařenějších a nejtemperamentnějších Ondřejových hammondkových sól a CAO přilévali energii funkovým „popichováním“. Korunu všemu nasadila, míněno ovšem v pozitivním smyslu, Kennedy naprosto strhujícím scatem. V tomhle momentu se sál definitivně chytl, roztleskal a rozezpíval, což zpěvačka vtipně komentovala „omluvou“: „Já vím, že je teprve začátek show, ale…“ Neboli proč nezačít večírek rovnou, bez dlouhých cavyků.

Don’t Forget To Smile se valčíkový úvod vystřídal s latinou, vešlo se sem i vynalézavé Robertsonovo bubenické sólo. Baladě Runway Gate, Taxi zase dominoval soulový feeling a trocha dojetí. „Tahle skladba je pro mě velmi důležitá, byla první, kterou Ondřej napsal, když se vrátil po pandemii do New Yorku a rozhodli jsme se obnovit kapelu,“ vysvětlila Kennedy. V baladě Butterfly In Chains si užila vedle protagonistů hvězdnou minutku trumpetistka Štěpánka Balcarová. Nenuceně přešla pódium z dechové sekce k „front“ mikrofonu na procítěné, dobře vystavěné, náladotvorné sólo.

Těžko vyzobávat dle jednoho poslechu a ještě s odstupem, ale jak pěkně fungovala, aranžmá prozradila např. píseň Mamma’s Kisses. Tu rytmus zdůraznila a jemně gradovala staccata smyčců, onde dynamiku písně zvedaly přiznávky orchestru i dechů CAO. Nic samoúčelného, nic přehnaně efektního, zato přiměřeně využité možnosti mohutného tělesa. Píseň o „mateřské lásce“ uvedla Kennedy opět vtipně: „Ondřej se narodil tady, já v Michiganu, ale naše mámy mají narozeniny ve stejný den. A obě mají pořádně praštěné děti.“

Be Your Lucky Number si střihli Kennedy Administration bez orchestrů. Pro zpestření, ne z nedostatku materiálu, koncert měl víc než plnohodnotnou délku (přitom nenudil ani chvíli). V latinsky rytmizované baladě Tuesday Feelings si zase pro změnu vybral samostatnou pasáž orchestr. Ve stejné písni si poté Ondřej Pivec prohodil místo s Tomášem Sýkorou, který vypomáhal s klávesami, ale tady si s chutí hrábl do hammondek. Dramatickou orchestrací opatřený funkový tlak Addicted 2 Addictions pak plynule přešel do dalšího energetického zdvihu Let’s Party a frenetického finále, kdy se roztleskanému diváctvu totálně vyprodaného DOXu vyskakovalo ze sedaček do ovací ve stoje jaksi samo. Přídavek? Opět něco převzatého na zklidnění. Zdánlivě banální baladička Human Nature, která ovšem, jak víme, v minulosti nadchla melodickou silou i samotného Milese Davise a zcela patřičně zapadla také do repertoáru „funkově symfonického“ večera.

Celkově šlo o příjemný, euforizující zážitek. Nejen muzikantsky vytříbený, ale i zvukově nevšední. Neznělo to ani megalomansky, ani jako nabubřelá popová show „s lesem smyčců“, „zařezávající dechovou sekcí“ a dalšími klišé. Ale prostě jako silný, energií nabitý R&B koncert.

Mezera mezi zdí a parketama Část první: My jsme ty lidi, před kterejma nás rodiče varovali

Memoáry nebo životopisné knižní rozhovory se zdejšími muzikantskými „pamětníky“, na to už jsme si v nabídce Galénu příjemně zvykli. Ale nakreslit si pár biografických črt a anekdoty z historie kapely jako (knižní, vázaný) komiks, toť zajímavé novum. V případě Původního Bureše se to ale příjemně nabízelo. Vždyť principál spolku „Fumas“ Palme je zároveň výtvarník a jednotlivé epizody ze života muzikantů & přátel průběžně zpracovával od roku 2011 do programů pravidelných akcí Kabaret Původního Bureše.

Příběh kapelníka a jeho družiny o tom, jaké bylo snažit se hrát alternativní rock za dosluhující totality (první část „grafického románu“ končí v době těsně posametové), je zajisté podán s nadsázkou, kdy suchá realita nekazí dobré vyprávění. Ale jak píše autor, „všechny historky v týhle knize jsou víceméně pravdivý a staly se buď mně… nebo někomu z mýho okolí… nebo jsem je někde slyšel… prostě všechno je to (skoro) pravda, jakože se Fugas jmenuju“. Mimochodem, Fugas. Vypravěč se tu díky změně jednoho písmena dostává mimo čistě autobiografický diskurz, což mu umožňuje svobodněji pábit. Stejně tak aktéry jednotlivých komiksů ukryl pod lehce dešifrovatelné a navíc vtipné úpravy jmen. Kniha tak pojednává nikoliv o skupině Původní Bureš, ale Originální Hrubeš. S kapelou tak hraje třeba kytarista Jenda Franče, do děje vstupují Kočičí vojáci, písničkář Jan Ota… A také svobodomyslným lidem nepřející Stáňa a Vláďa („takový podivný chlapi ve zmačkanejch oblecích jezdili v černejch autech a říkali, co a jak se má v Půlnočním království dělat“), Půlnoční království dosti podobné ČSSR, kde je zakázáno jen tak si něco zpívat, nebo Nepříliš jednotné zemědělské družstvo.

Podle nadhledu většiny zpravovaných historek by se mohlo neznalci totalitních poměrů zdát, že celé období reálného socialismu bylo pro „nepřizpůsobivou mládež“ vlastně jen sérií veselých opileckých, vodáckých či dobrodružně-konspiračních (to když se organizoval koncert) historek. Což ale nijak nevadí. Palmeho záměrem nebylo páchat osvětu, od toho je tu dostatek jiné literatury. Také správně předpokládá, že čtenářem bude spřízněný vrstevník nebo člověk poučený. Ten se pak s chutí knihou doslova prořehtá (mluvím z vlastní zkušenosti). Navíc dojem éry legračních epizod „straně a vládě navzdory“ vzniká jen na první pohled. Dobová šeď i tíseň a temnota je z příběhů stejně cítit. Nejen v epizodách, kdy dojde na výslech státní bezpečností, kdy hrozí za pouhé hraní „Stáňou a Vláďou“ neschválené muziky kriminalizace. Vykoukne podprahově i v detailech na první pohled humorných. Jak obrazových, třeba plakátek SSM v pozadí, kde jsou ovšem obě „S“ lomená, a to nikoliv po vzoru kapely Kiss. Tak v propracovaných dialozích, třeba když k paranoie dohnaná zaměstnankyně muzea šeptá „z té věže vpravo nás odposlouchávaj komunisti a z té nalevo mimozemšťani“. Jednu pozitivní stránku totality ovšem Palme ve druhém plánu vystihl skvěle: Spiklenectví, soudržnost lidí a komunit ve snaze o vnitřní svobodu, snaze co nejvíce se vyhnout kompromisu s mocí režimu.

Nejsem zrovna znalcem komiksové tvorby, po pravdě o ní vím pramálo, ale mohu-li soudit, výstižně a svižně je to vše nakresleno. Karikované figurky jsou k poznání, děj má spád. Leccos důležitého o „životě a době“ je dořečeno právě výtvarnými prostředky. Zlý jazyk by mohl podsunout, že po technické stránce je Palme lepší kreslíř než muzikant, ale to by nebylo fér. Obsah a přesvědčivost je nad technikou a autor s láskou dělá obé, písničky i výtvarno. A k té hudbě: Přílohou knížky je CD Přepadli vás indiáni se záznamem koncertu Původního Bureše (nebo snad Originálního Hrubeše?) z Chmelnice z roku 1989. Navíc v berné zvukové kvalitě, patřičná syrovost a neučesanost ke kapele patří. Stejný záznam už tuším coby samizdat vyšel na sklonku 90. let, ale rozhodně není obecně znám a coby dokument doby ke knížce pasuje výtečně.

PS: A co je vlastně v mezeře mezi zdí a parketama? Rozluštění záhady, zkoumané v úvodní části knihy malým „Fugáčem“ a o generaci později, na konci svazku, jeho potomkem, se nedozvíme. Prý si máme počkat na část druhou. Aktivní účastníci divokých devadesátek jsou již jistě zvědaví. Já tedy ano.

Častěji a udržitelněji – Kino Utajeno v roce 2025 chystá několik novinek

Kino Utajeno velkolepě oslavilo konec sezóny prosincovou akcí v prostoru Sláva! V březnu přinese další nezapomenutelné lokace, reprízy a ještě větší důraz na udržitelnost projektu.

 

Březen 2025: První akce, první zážitky!

Kino Utajeno se profiluje jako jedinečný a odpovědný projekt, který spojuje kulturní zážitek s důrazem na udržitelnost. Jednou z priorit nadcházející sezóny je minimalizace ekologické stopy, kterou projekt vytváří. Proto bude mít každý večer několik repríz, díky čemuž budeme kostýmy i scénografii využívat opakovaně. Zároveň je to i dobrá zpráva pro všechny, kteří se na některou z akcí nedostali, protože se lístky hned vyprodaly. Nicméně i v prvním ročníku si diváctvo mohlo povšimnout ekologicky přívětivých kroků, jako jsou znovupoužitelné obaly na občerstvení nebo využití recyklovaných materiálů při tvorbě kostýmů a scénografie.

Dalším překvapením příštího roku je hned první večer nové sezóny, ten totiž proběhne již v březnu. Abyste do té doby byli v obraze, můžete sledovat naše sociální sítě, kde se o vstupenkách a dalších novinkách dozvíte jako první. To hlavní, ale zůstává stejné: promítaný snímek zůstane utajen!

foto: Radka Staňková
foto: Radka Staňková

 

V prosinci se Utajeno obléklo u Diora

Symetrii hlemýždích ulit se v průběhu večera prosincového Kina Utajeno podařilo přenést do módních návrhů. Ty pomohlo návrhářům vytvořit diváctvo, které se inspirovalo za neobvyklými vitrínami obchodů v Hrzánské pasáži. Za skly výloh se totiž odehrávala performance!

Motivy z oděvního průmyslu byly rozvíjeny i v participativní části, kde se diváctvo stalo součástí krejčovské dílny. Než se utajený snímek začal promítat, prošel každý do hlediště po módním molu opravdovým catwalkem. Diváctvo nakonec díky posledním nápovědám z lektorského úvodu odhalilo, že promítaným snímkem je Dior a já od francouzského režiséra Frédérica Tchenga. Po promítání byli navíc všichni pozváni na prohlídku prostor paláce od Zlatuše Müller, která v těchto prostorech mívala ateliér.

foto: Radka Staňková
foto: Radka Staňková

Mezioborové sdílení know-how

Kino Utajeno je unikátní nejen propojením kina s běžně nedostupnými prostory v Praze, participativní performance a lektorskými úvody, ale také přístupem ke studentstvu. Tomu totiž projekt nabízí jedinečnou možnost první zkušenosti v profesích spojených s uměleckým světem. Navíc tak může navázat cenné profesní kontakty na celý život. V současnosti je tým složený ze studentstva z vysokých škol FAMU, DAMU, AVU a FF UK v Praze.

Info k předprodeji brzy na:

Facebook: https://www.facebook.com/kinoutajeno

Instagram: https://www.instagram.com/kinoutajeno/

 

 

______________

Projekt je realizován s finanční podporou Státního fondu kinematografie, Akademie múzických umění v Praze (Mezifakultní spolupráce AMU), Ministerstva kultury České republiky a hl. m. Prahy. Mediálními partnery projektu jsou Girls in Film a magazín art2friends. Partneři doprovodného programu jsou Bis.tro a F.H. Prager. Prosincová akce vzniká ve spolupráci s FAMU a SLÁVA! – Fashion concept store & kreativní hub (za projektem stojí Skin On The Market z.s. – Jarmila Kytlicová, Tereza Váchová).

The Young Gods zahrají znovu Terryho Rileyho

The Young Gods se vrací 9. prosince do pražského Paláce Akropolis, aby před vydáním nového alba (podzim 2025) naposledy představili svou interpretaci skladby Terryho Rileyho In C. Jedná se o výjimečné setkání dvou veličin, tedy klasika amerického minimalismu a respektované švýcarské kapely. Riley, narozený 1935, je klíčovou osobností soudobé hudby, jehož dílo inspirovalo několik generací umělců. The Young Gods způsobili na poli rocku revoluci tím, že kytary zkombinovali se samplery. Dialog mezi těmito dvěma průkopníky je základem výjimečné nahrávky i koncertního provedení.

Skladba In C, která měla premiéru roku 1964, je významnou položkou repertoáru druhé poloviny 20. století a klíčovým historickým mezníkem. In C je inovativní v několika rovinách. Partituru tvoří 53 hudebních frází, které každý hudebník opakuje v daném pořadí, počet opakování však není omezený. Instrumentace je volná, provedení není řízeno dirigentem, ale samotnými hráči, kteří naslouchají a reagují jeden na druhého. Výsledkem je dokonale otevřené dílo, konstruované vzájemnou spoluúčastí hudebníků.

Takto vytvořená struktura vytváří samotnou povahu skladby. In C bylo prvním dílem, založeném na tvůrčím spojení opakování a variace. Ponořit se do skladby znamená prožít rytmický puls, vířící texturu zvuku, která se mění s každým dokončeným cyklem.

Povídání o zpívání s Janou Vébrovou

Čítárna Unijazzu zahajuje 17. 12. unikátní cyklus živých rozhovorů Povídání o zpívání vedených jazzovými zpěvačkami Petrou Ernyeiovou a Martou Marinovou, který vás zavede do světa české vokální hudby. V každém večeru se setkáte s výjimečnými hudebnicemi a hudebníky, zpěvačkami a zpěváky, kteří sdílejí své příběhy, zkušenosti a inspirace. Můžete se těšit na diskuze o hudbě, technikách zpěvu, koncertních zážitcích a proměnách hudebního průmyslu, doprovázené živými hudebními vystoupeními.

První večer bude patřit Janě Vébrové, výjimečné české písničkářce, skladatelce a hráčce na akordeon, která se v roce 2007 proslavila svým albovým debutem Kykyrý. Její nezaměnitelný hlasový projev a originální písně jí rychle získaly uznání. Po šestnácti letech věnovaných rodině a mateřským povinnostem se vrátila na hudební scénu se svým druhým albem Kameny ze dna. Kariéra Jany Vébrové je fascinující mozaikou osobních zkušeností, přírodní inspirace a hluboké emoční pravdy. Její návrat na hudební scénu s albem Kameny ze dna slibuje další důležitou kapitolu v jejím uměleckém vývoji. Příroda, zejména živly vody a vzduchu, hraje v její hudbě klíčovou roli. Jana vnímá svou kreativitu jako emocionální proces, který je silně ovlivněn jejím domovským prostředím v Lužických horách. Tato místa ji inspirují a poskytují jí prostor pro její tvorbu.

Ad hot

Surrealisté vždy považovali za svého předchůdce Lewise Carrolla, autora úžasných fantazijních knih Alenka v kraji divůZa zrcadlem (1865, 1872). A hlásili se k němu. Jan Švankmajer hned dvěma filmy, z nichž ten starší, Žvahlav aneb Šatičky Slaměného Huberta (1971), vychází z Nezvalovy carrollovské variace. Stanislav Dvorský roku 1969 v prvním a na dlouho jediném čísle revue Analogon po surrealisticku tvrdě sepsul nový překlad Alenky Hany a Aloyse Skoumalových a hájil poetickou kvalitu staršího, v lecčem skutečně jedinečného převodu Jaroslava Císaře. A ve světě? No, roku 1968 přece ilustroval Alice In Wonderland sám Salvador Dalí!

V 60. tripových letech pak naplno obestřel halucinní odér Alenčiných dobrodružství dospívající muzikantskou generaci. Nejznámější výsledek je song White Rabbit (1967), který napsala Grace Slicková, zpěvačka sanfranciských Jefferson Airplane. A to pro album Surrealistic Pillow! V textu se vyskytuje řada figur obou knih – Králík, Houseňák, Bílý jezdec, Červená královna, zmíněny jsou i pilulky a houba, po jejichž požití Alenka roste nebo se zmenšuje. Lennon tvrdil, že Carroll ovlivnil Lucy In The Sky With Diamonds. Zatímco Mrož a tesař, jedna z mnoha básní v knihách, zase I Am The Walrus. Pink Floyd nahráli Country Song pro film Zabriskie Point (1970), režisér Antonioni ho však nepoužil. Dodatečně ale vyšel na desce a je známý i coby The Red Queen Theme, což je další alenkovský odkaz. Chick Corea má celé tematické LP Mad Hatter (1978), nazvané podle snad nejmimoňštější Carrollovy postavy. Čtvrté album Stevie Nicksové se jmenuje jednoznačně: The Other Side of the Mirror (1989). V už pozdnějším období zplodila kapela Aerosmith píseň Sunshine (2001), kde se to carrollovskými narážkami jen hemží. A pozadu nezůstalo ani mladší pokolení; například Lady Gaga zařadila na album Chromatica (2020) song Alice, otevřenou poctu slavné literární holčičce. Z domácích luhů dodejme, že Zdeněk Rytíř vpašoval aspoň letmo svou oblíbenou knížku do písně Jak Alenka v říši divů pro Karla Zicha. Ačkoli v originále (Living Next Door to Alice) zpívala roku 1976 kapela Smokie pouze o tom, že všechno stojí za bačkoru, když se jistá Alice kamsi odstěhovala. Úvodní Rytířův verš pak dodal název právě vydané antologii jeho textů – Telegram s adresou svět.

Postila

Předvánočně odejmem kosmické vejce kvočně. Darujem je apoštolům „korektnosti“, jimiž jsou dnes – a to nejsou kecy – všeci. Básník Puškin odpovídal i na otázky rasistických novinářů. Jeden takový se ho zeptal: „Je to pravda, že jste vlastně quarteron (otec běloch a matka terzeronka)?“ „Nikoli.“ „Nejste tedy terzeron (otec běloch a matka mulatka)?“ nedal si – ani Puškinovi – pokoj žurnalista. „Rovněž nikoli.“ „Že byste byl tudíž mulat?“ „Jako že je Země kulatá, nelze ze mne dělat mulata,“ spolehl se na svou básnickou licenci Puškin. „To však nepochybně musíte být…“ ocitl se rejpal v sedmém nebi. „Opičák. Milý pane, já jsem opičák,“ skočil mu – a všem jemu podobným – do řeči gogolovsky řečeno maršál mezi básníky.

Post illa verba dodávám, že v mém právě vyšlém románu Kraj náš vezdejší je uveden následující dialog. Bodneme-li nožem do rozpravy, zjistíme, že spisovatel praví:

Už koncem šedesátých let měl onův bytný Adam Roberts za přítele černocha. Jednou se on ve společenské místnosti bavil s Mrs. Roberts o tom, jak se má vlastně říkat černochům. „Samozřejmě, že ne nigger, pak už ovšem zbývá jen negro,“ nakousl citlivou otázku on. „Já bych nikdy Jamesovi neřekla nigger,“ odpověděla na něco jiného manželka bytného, tedy bytná, teď pojmově nedobytná. „To jsem přece vyloučil předem i zadem,“ oprávněně, ale marně se hájil on. „Ale ani negro,“ nato ona. „Takže James není černoch,“ nato on. „Je, ale nemůže se mu tak říkat,“ kula ona lávu, dokud byla ta láva žhavá. „Jak jemu tedy, u Joviše, může říkat?“, zeptal se zoufalý on, nic dobrého nečekaje. „Coloured person,“ řekla ona. A on pochopil, že se svým bludem skoná, ne on, ten ani za celý eon, ale ona, ona, ona. Když vstoupil do místnosti, a tím pádem do rozhovoru James, choval se na rozdíl od ostatních dvou normálně. Pouze se zeptal: „A co na to NATO? To se barevnými hemží.“ Nato se James obrátil k Mrs. Roberts, řka: „Našišato naplacato, dej mi pusu, moje zlato.“ Stalo se, polibek na zlatém podnose.

Inu, darované vejce kosmické ani zbla nebývá komické. Je to věčná léčka, již je radno přečkat.

Uchamžiky

Milovník hudby a hudebních nosičů si na každém najde něco jiného. Jednou z největších předností LP je jeho velikost, tudíž štědrá plocha pro výtvarníky. Takže nepřekvapí, že existuje velká nabídka výrobků, které s tímto velkorysým designem pracují. Buď tím, že ho chrání (průhledné obaly) nebo vystavují (stojánky, rámečky). A jednou jsem od Bárky čtyři takové krásné dřevěné rámečky dostal! To mě dostala.

Bylo to v roce 2017, krátce potom, co jsme se přestěhovali. Hned jsem si je pověsil nad gramofon a dlouhou dobu to byly jediné čtyři „obrázky“, které jsme měli pověšené. Ostatně, obal LP může mít stejně vysokou výtvarnou hodnotu jako jakákoli reprodukce obrazu „vyššího“ umění! Co se dějin albových obalů týče, jsou to taktéž dějiny kýče, o tom žádná. Ale ať už se z čistě estetického hlediska nalézají v kterémkoli bodě této škály, vždy reprezentují hudbu, ke které máme nějaký vztah. Jsou pro vás víc než jen hezkým (nebo nehezkým) obrázkem.

Možnost střídat „vítěznou čtyřku“ je navíc skvělý způsob, jak si užívat svou sbírku a zároveň proměňovat obývací pokoj. Čtyři je dobrý počet. Přesně tolik je stran na dvojalbu například. I když jsem tedy věděl, že to není „na furt“, přistupoval jsem k výběru první sestavy velice zodpovědně. A rozhodl se „vykopnout“ zásadním berlínským čtyřlístkem: Idiot, Low, Lust For LifeHeroes. Líbí se mi, že jde o samé černobílé obrázky, které narušuje jeden výrazně oranžový. Kromě toho považuji tyhle čtyři desky, které v roce 1977 v krátkém sledu vydali Iggy s Bowiem, za jedny z nejzásadnějších v dějinách takzvané populární hudby.

Hned jsem začal uvažovat nad dalšími, hudebně i výtvarně vyladěnými čtveřicemi. Ne vždy je ale mám komplet. Jednou bych si třeba rád vystavil Ambient 14, na kterých Eno krásně „zmapoval“ nový hudební (i vizuální) styl. Nebo variace Elvis Presley/London Calling/Rain Dogs/F-Punk. Ale možností je spousta! Například: Desky, které spojuje producent. Desky, které mají na obalu motiv lokomotiv. Desky s obaly pouze v kombinaci barev červená, černá a bílá (Man Machine, White Stripes, Tattoo You, Think Tank). Desky, kde je na titulce žena, přestože na desce žádná nehraje. Desky punkových/novovlnných zpěvaček (Patti, Debbie, Nina, Nena). Desky, kterým dělal obal Andy Warhol. Desky, kterým dělal obal Peter Saville. Desky s komiksovým vizuálem…

Variant je nepočítaně. Hodně nad tím přemýšlím, teoretizuji, kombinuji, a těším se z toho. A zatím mi tam stále visí Idiot, Low, Lust For LifeHeroes.

Co dělat, když je svět u konce s dechem? Povolat nejkrásnější myšlenky! aneb Stovka Surrealismu

Potkal jsem ho v Praze na Žižkově letos v říjnu. Měl autorské čtení v jednom miniaturním podniku na konci ulice: nalevo bar, napravo pár stolů, židle, komorní pódium. Hlava na hlavě – a vzduchem létaly verše typu „Pranýřován smysly neklidu vyzvrátil bytí androidů / Objímal milosrdenství / objímal noční knedlík / Spatřil tuleně líbeznosti / Kradl ulice / sedliny vzduchu / Prochrápal mládí…“ Publikum zticha, občas smích. Co tady funguje, rezonuje: magie chvíle, podvratná komika? „Svět se vrtí chladnou krví / podlost všechny zostudí // Snová kázání zítřka…“ Aktualita, kritika, stín dějin, děsivá vize budoucnosti? Když jsem vyšel ze dveří, právě končila podzimní prška. Kapoty namachrovaných bouráků kolem se leskly, poskakovalo po nich barevné světlo – jako stékající kapky deště po legendárním skleněném haveloku. V tu ránu to bylo všecko jasné!

Revolta nezmizela

V říjnu 1924 ožil ve Francii surrealismus. Nikoli výrazově, obsahově, to zvládli Breton se Soupaultem svými Magnetickými poli už ve dvacátém roce. Ve čtyřiadvacátém se surrealismus definoval manifestačně. Historicko-teoreticko-básnicky. Ty manifesty byly rovnou tři: Aragonův, Gollův a Bretonův. První dva zapadly, do kánonu se dostal ten třetí. Breton byl totiž nejen vidoucí básník a esejista, byl taky odpočátku zručný politik hnutí. Věděl dobře, jak zanechat stopu. Se všemi přiznanými i popíranými negativy, co s sebou tohle angažované politikaření neslo. Surrealismus sice postupně vmanévroval do aliancí toho nejpodezřelejšího typu, od stalinismu přes marné námluvy s Freudem až po okultismus, ale z těch tří hvězd, co rozsvítil na podvečerním nebi – poezie, láska a svoboda (dobývaná právě revolucemi nejrůznějšího typu) – ty první dvě nikdy nezhasly.

V básni otevřel surrealismus okna všech vesmírů dokořán. Zahnal rozum, povolal nerozum, iracionalitu, provětral staletí potlačovaných forem, struktur i obsahů, vsadil na hru, náhodu, experiment; všechny ty výše citované „noční knedlíky“ a „tuleně líbeznosti“. Surrealismus rozšířil na maximum možnosti řeči: jazyka i stylu. Předvedl jiný způsob skladby; jako v hudbě Schönberg nebo Stravinskij. Definoval praxí novou citlivost, totální senzibilitu. Ve vztahu k sobě, k druhému, ke globální realitě. V Nadje píše Breton navenek postmodernu – půl století před postmodernou. V Arkánu 17 ohlašuje nástup věku ženy – dekády před obrodnými elány šedesátých a devadesátých let, natož pak posledních dvou tří pětiletek. V Šílené lásce prohlašuje za úběžník lidské existence právě titulní emoci; jako by se Michel Houellebecq inspiroval ve finále svého posledního románu Zničit právě u Bretona.

Surrealismus rezonuje i po století. A nejen svými konkrétními akcenty. Nejen tím, co viděl za rohem budoucích dějin. Taky tím, jak cíleně, lačně pátral v minulém, jak šel na hlubinu, po kořenech. Přes dada, expresionismus a Apollinaira napříč devatenáctým stoletím a ještě dál – k solitérním fantastům a vizionářům typu Blakea, Sada, Swifta. Breton k tomu poskládal inspirativní Antologii černého humoru; poprvé vyšla v ten nejparadoxnější čas, v předvečer druhé světové války. Surrealisté vlastně svou širokou aktivitou neprováděli nic jiného než velkou syntézu: minulého s budoucím, snu s realitou, teze s antitezí. Kompletovali, sjednocovali člověka, rozbouraného a poničeného civilizací, její politikou, společností, kulturou. Úkol romantického typu. Samozřejmě neúspěšný ve finále, ale objevný cestou. Surrealismus jako rozcestník, podnět, věčná inspirace.

A nejen ve francouzské domovině, taky za hranicí. V meziválečném Československu pomohly importované surrealistické elány zvládnout krizi pozdního poetismu. Nezvalovi, Bieblovi, Teigemu. Bez jejich odkazu, notabene podtrženého tragickým životním finále (Nezvalovou kolaborací, Bieblovou sebevraždou, totální izolací a předčasnou smrtí Teiga), by to přes válku, po válce, za stalinismu, za normalizace měla zdejší kultura – tedy ta její živá čili podzemní, neoficiální část – mnohem těžší. Surrealismus vydržel. Proměňoval se, měnila ho doba. Některé struktury možná tuhly, někomu se v rámci skupinové aktivity přestalo líbit, další nabrali svým dílem relevanci v daleko širších souvislostech, jako Medek, Fára nebo Švankmajer. A objevili se taky noví prokletí, jako Effenberger. Revolta, ten hnací motor změny a proměny, ale nikdy nezmizela. Jak by taky mohla, když je svět u konce s dechem?

Otevřené myšlení

Před víc než dvaceti lety jsem poskládal knihu rozhovorů s lidmi, kteří se tady k surrealismu nějakým způsobem vztahovali; někdo ve třicátých letech, někdo v devadesátých, jeden intenzivně, druhý volněji, někdo pod hlavičkou skupiny, jiný jako solitér, jeden zleva, druhý zprava. Procházel jsem ty rozhovory teď znovu, někdy s nadšením, jindy se smutkem; smutkem z toho, kolik zpovídaných v mezičase zemřelo, nadšením z toho, že některá myšlenka, obraz, aforismus prokazatelně žijí dál. Třeba desatero následujících.

František Dryje: „

sinekfilmizle.com