Znovuobjevujeme jméno Vojtěch Kubašta
Vojtěch Kubašta „se proslavil“ nejen jako autor prostorových dětských knih (tzv. pop-up books), papírových trojrozměrných betlémů nebo staroměstského orloje s otáčecím „apoštolským“ kolečkem. Jeho ilustrace naleznete i v letitém bestselleru Heleny a Eduarda Škodových Už vím proč. S dílem Vojtěcha Kubašty jsme za socialismu byli konfrontováni … Číst dál…
Roman Jakobson aneb Ruský revolucionář v Praze
Přečtěme si na začátek podivnou citaci: „Nutno je vést především zboží, které jde na odbyt, a mít evidenci o poptávce a řídit se podle spotřebitele. Takže rychlý odbyt je nutno dát tomu zboží, které se vyrábí rychle, co nejsnáze a v maximálně přijatelné kvalitě. Neboť ležákem se … Číst dál…
Mejdan s Lo Recordings
Britské vydavatelství Lo Recordings nemá onu posvátnou aureolu, jako mají labely Sub Pop, 4AD, nebo souputníci Warp či Hyperdub. Přesto jeho tvorba přináší už čtvrtstoletí posluchačům vybranou moderní hudbu na stovkách nosičů. Ambientní, tanečně elektronickou, rockovou i avantgardní. Je škoda, že v dnešních časech … Číst dál…
Jazz Goes To Town
Letošnímu 26. ročníku dal nový dramaturg Michal Wróblewski přiléhavý podtitul Where do we go? Kam směřujeme?, protože si dal za úkol nastínit možnosti současného jazzu v jeho nejrůznějších mutacích. Konání celé akce bylo do poslední chvíle kvůli koronakrizi ohroženo, nakonec se však … Číst dál…
Michal Prokop – Ztráty a návraty
Název vzpomínek rockového zpěváka Michala Prokopa Ztráty a návraty přesně vystihuje jeho více než padesátiletou kariéru. Publicista Michal Bystrov se s ním setkával téměř dva roky. Vznikla tak kniha, která podrobně mapuje hudebníkův osobní i umělecký život. Nechybí pohled na Prokopovo desetileté působení v politice … Číst dál…
Gwenifer Raymond–Příliš militantní kytaristka
Kytaristka z velšského Cardiffu byla velmi výrazným zpestřením dramarurgie šumperského Blues Alive 2019. Především tím, že reprezentovala u nás prakticky neznámou kategorii americké primitivní kytary. Tedy ani děvče brnkající ke tklivým veršíkům, ani rebelská svéhlavička. Více než cokoliv jiného je to osobitá … Číst dál…
Marcia Ball: Když mají kapelu tihle odrbanci, my můžeme taky
Pianistka a zpěvačka Marcia Ball se narodila v Texasu a vyrůstala v Louisianě – sama definuje svůj styl jako Gulf Coast rhythm & blues. Zdařilý rozhovor Daniela Konráda s ní byl před lety publikován v časopise Crossroads, a proto jsme se před jejím loňským vystoupením na šumperském festivalu … Číst dál…
Watermelon Slim–Blues o práci, smrti a revoluci
Bostonský rodák Watermelon Slim, vlastním jménem William P. Homans III, je ročník 1949. Vystudoval historii a žurnalistiku, zúčastnil se války ve Vietnamu, živil se jako pěstitel melounů (odtud jeho přezdívka) a jako řidič kamionu. Má tedy pořádně odžito, a i proto jsou jeho bluesové písně … Číst dál…
BíLá Místa
Vystavující: Natálie Kubíková, Lea Kupková, Tamara Moyzes, Martin Zet, Romane Kale Panthera, Lukáš Houdek, Oto Hudec, QRSTOCK, ARA ART, z. s. & Divadlo Husa na provázku Kurátorky: Věra Duždová Horváthová, Vendula Fremlová Výstava se zaměřuje na lokální romské autory vycházející ze … Číst dál…
HEVHETIA SHOWCASE + JAZZBUS
Letošní přehlídka hudebních aktivit spojených s vydavatelstvím Hevhetia se opět nesla v duchu nejrůznějších setkávání a program nesestával pouze z koncertů, ale i řady přednášek, dílen, návštěv galerií či prezentací různých nosičů a projektů. Kvůli pracovní zaneprázděnosti jsem se tam mohl vydat až nočním vlakem, ale tím … Číst dál…
TWICE A MAN: Songs of Future Memories (1982–2022)
Švédští průkopníci temné elektroniky se dají svým unikátním zvukem přirovnat k podobně tvrdohlavým The Legendary Pink Dots. Novináři jim během dekád věnovali mnoho zajímavých nálepek. Například ‚marihuanoví Ultravox – podobně melancholičtí, ale bez přeslazeného patosu‘ nebo ‚podobně smutní jako Gary Numan, … Číst dál…
Fromuz The Asymmetric Rules
Kapela z Uzbekistánu původně a nepřekvapivě od vzniku v roce 2004 pojmenována From.uz. Interpunkce v názvu se vytratila po vydání třetí studiovky Quartus Artifactus (2011). Globalizace sice leckoho prudí, ale přinejmenším v hudbě by měla i toho nejmilitantnějšího anarchoaktivistu usadit zpátky na tu naši normální zem. Tihle klasicky studovaní … Číst dál…
ONDŘEJ GALUŠKA Stručný úvod do filosofie marnosti
To je pěkné a takové příkladné, v písních poeticky dokumentovat mj. věčnou marnost lidského pinožení a neupadnout přitom do pustého nihilismu. Míněno bez ironie. Vždyť i tu marnost stojí za to žít. Výstižné motto zasadil Galuška do úvodní skladby Největší zátěž v podobě samplu promluvy Patočkova … Číst dál…












