Andrej Kurejčik: Uražení. Bělo/R/usko/Městské divadlo Zlín
Celý svět má problém s pandemií koronaviru, média referují především o ní, v řadě zemí se k tomu přidávají aktuality lokální, u nás například krajské a senátní volby. Mimo hlavní zprávy se pozvolna odsouvá jedna z nejbolavějších ran současnosti, brutálně potlačovaná vzpoura běloruských občanů proti zfalšovaným prezidentským … Číst dál…
Neočekávaná setkání
Koncert, při němž se setkal Jazz Dock Orchestra se soudobou vážnou hudbou nabídl nejen hned pět premiérových skladeb, zároveň ukázal možnosti podobných prolnutí. Ano, prolnutí, protože mluvit zde o nějakém spojování by bylo nepochopením, natolik si totiž jazzem protřelí hráči, patřící k domácí … Číst dál…
Služebníci: režie Ivan Ostrochovský
Letošní rok bylo na prestižním Berlinale promítnuto několik českých a slovenských filmů. Mimo úspěšného Šarlatána Agnieszky Holland, experimentálního dokumentu FREM Viery Čakányové nebo animovaného kraťasu Lístek Aliony Baranovy to byl také další režijní počin slovenského režiséra Ivana Ostrochovského Služebníci, uvedený v nové sekci … Číst dál…
FREE JAZZ FESTIVAL
Jméno portugalského kytaristy Luise Lopese není příliš známé, o to více byl účinek jeho vystoupení na prvním koncertě 15. ročníku Free Jazz Festivalu fascinující. Prvních deset minut se neslo v duchu takového standardního moderního jazzu, snad by se to dalo nazvat až preludováním bez … Číst dál…
Michal Pařízek: Uprostřed příběhu
Vydat k desátému výročí vzniku časopisu Full Moon sbírku textů jeho šéfredaktora působí málem obligátně a účelně. Samotná kniha naštěstí není pouze jednorázově oslavná. Michal Pařízek dávno nemusí ani dokazovat, že jeho texty obstojí ve větším celku. Ze svazku na první počtení, nebo … Číst dál…
Z přízemí: Tábor
Nových a neokoukaných tvůrců se prakticky neustále objevuje nemálo. Oproti svým předchůdcům mají nezměrně více možností díky technologiím, v místech, kde svou hudbu prezentovat, si doslova mohou vybírat, protože klubová mapa snad byla bohatší jen v první polovině devadesátých let, a v podstatě jediné, s čím mají … Číst dál…
GGRIL: Plays Ingrid Laubrock
Grand Groupe Régional dʼImprovisation Libérée neboli Velká regionální skupina osvobozené improvizace je proměnlivé těleso složené z hudebníků s různým zázemím od amatérů až po studenty hudebních škol žijících převážně v městečku Rimouski v kanadské provincii Quebec. Přes svou deklarovanou regionálnost mají za sebou spolupráci s mnoha věhlasnými … Číst dál…
Mejdan se SideOneDummy Records
Letošní kalendářní rok jsme odstartovali Mejdanem s punkovým královstvím Fat Wreck Chords, které oslavilo třicet let fungování. Právě label Fat Mikea z NOFX byl velkým vzorem dvou nadšených punkerů, kteří spojili síly, aby velmi rychle vybudovali na vlně zájmu o novou punkovou generaci muzikantů … Číst dál…
Respect Festival
Hned na úvod poklona dramaturgovi Respectu Borkovi Holečkovi, který dokázal vydupat ze země plnohodnotný program, přestože se mu sestava účinkujících kvůli všemožným epidemiologickým omezením v různých částech světa doslova sypala pod rukama. Line-up musel od základu měnit hned několikrát, naposledy „za pět minut festival“. … Číst dál…
Krajina ve stínu: režie Bohdan Sláma
Na začátku září vstoupil do kin nový ambiciózní film Bohdana Slámy Krajina ve stínu. Byl pro něj po více než dvacetileté kariéře filmového režiséra přesto něčím novým – Bohdan Sláma poprvé natočil historický film a poprvé nepracoval podle vlastního scénáře. Děj začíná na počátku … Číst dál…
MILOŠ ŽELEZŇÁK TRIO Apória
Aporie, neřešitelný a do slepé uličky vedoucí rozpor mezi dvěma relevantními, leč protichůdnými názory, myšlenková hříčka předsokratika Zénóna z Eleje (znáte to, třeba hádanku o želvě a Achillovi), slouží jednomu z nejzajímavějších slovenských (nejen) jazzových kytaristů jako koncepce dvojalba rozděleného na část akustickou a elektrickou. „Dialektiku“, tedy … Číst dál…
MARIE KIESLOWSKI Je všechno dobrý?
První sólové, osobní a intimní album Marie Kieslowski nese výstižnou dedikaci „všem rodičům a jejich dětem, aby láska a humor zvítězily nad únavou a všedností“. Autorka uvádí i další důležitý postřeh: „Všimla jsem si, že se písně nejvíce dotýkají jiných matek, případně otců. Není třeba jim … Číst dál…
LA PERLA: Callejera
Tři zpívající perkusistky z Bogoty nasadily na veletrhu Womex mnoha lidem pořádného brouka do hlavy a během koncertu je uvedly do stavu taneční nouze; málokdo s nimi totiž udržel tak strhující tempo. Volání po albu vyslyšely Diana San Miguel, Giovanna Mogollon a Karen Forero až nedávno … Číst dál…












