Hledání básnivého snivce

Skutečnost, že je osobnost Pavla Zajíčka komplikovaná a složitá, je asi jasná i těm, kteří se s ním zblízka nikdy nesetkali. Sám k němu mám dodnes velký respekt; vždy na mě působil hodně přísně, ale zároveň i křehce, jako by onu vnější nepřístupnost používal jako určitý … Číst dál…

PZ v konzervách

Před časem jsem, úplně náhodou, pro účely jednoho internetového článku, zjistil poněkud šokující fakt: že taková legenda, jakou bezesporu jsou DG 307, nemá žádný videoklip. A že i na internetu dostupné koncertní videonahrávky na tom nejsou o moc lépe – těch, které mají obstojný obraz a špatný … Číst dál…

Eugen Brikcius uvádí: Díl třináctý/Karel Šiktanc & Pavel Zajíček

Radim KopáčDub 5, 2021

Karel Šiktanc (1928) Na rozdíl od Vás dostal Karel Šiktanc Cenu Jaroslava Seiferta dvakrát. Máte tušení, čím si to repete zasloužil? První dekorování jsem zmeškal. Přišli jsme tak o vzájemné objetí. Musel jsem tedy dostat druhou šanci. I tu jsem propásl. Přemýšlivým porotcům … Číst dál…

Nemám výtvarný školy

V případě výtvarného umění nelze u Pavla Zajíčka mluvit jen o obrazech, které začal vytvářet pravidelněji začátkem 90. let minulého století, ale je nutno vrátit se hlouběji do historie. Výtvarná práce vždy patřila k další tváři jeho uměleckého vyjádření, vždy byla specifická a odlišovala se, … Číst dál…

Velký básník nemůže jinak

Radim KopáčDub 5, 2021

Číst soustavně Pavla Zajíčka (narozeného přímo v půli dubna tragického jednapadesátého roku, kdy umřeli Konstantin Biebl nebo Karel Teige), konzumovat jeho literární dílo ve velkém, pět šest knížek jeho básní a próz na jeden zátah, může být někdy na škodu věci, skoro kontraproduktivní. Člověk … Číst dál…

HVĚZDY V POLOSTÍNU: MELANIE SAFKA

Michal BystrovDub 5, 2021

Melanie Safka vl. jm. Melanie Anne Safka-Schekeryk. Nar. 3. 2. 1947, NYC, New York, USA. Důležitá alba: Born To Be (Buddah 1968), Affectionately Melanie (Buddah 1969), Candles In The Rain (Buddah 1970), Leftover Wine (Buddah 1970), Melanie At Carnegie Hall (Neighborhood 1973). … Číst dál…

Jan Burian: Co jsem nezapomněl aneb Z deníku potulného písničkáře (1952–1991)

RedakceDub 5, 2021

Název vzpomínek básníka, prozaika a písničkáře Jana Buriana (nar. 26. března 1952) Co jsem nezapomněl naznačuje jistou spřízněnost s jeho starším textem Rychle, než to zapomenu. V letech 1982 až 1985 si Jan Burian psal soukromé zápisky, které vydal v samizdatu. S ohledem na skutečnost, že se text mohl dostat … Číst dál…

Gabriela Těthalová: Baví mě přesahovat řád výchozích pravidel

Gabriela Těthalová je mladá současná umělkyně zaměřující se na abstraktní malbu. Prošla ateliéry na pražské UMPRUM, AVU a Vídeňské akademii, nyní se věnuje své tvorbě v Hamburku, kde také dovršila své umělecké vzdělání. Její cesta k tomu, že se chce věnovat výtvarnému umění naplno, profesionálně, nebyla … Číst dál…

Hvězdné okénko

Ondřej VášaDub 5, 2021

Tichá dohoda: Tulák po hvězdách Tata Bojs nás posledně vzali na „okraj velkého nic,“ kde bylo „ticho jako v hrobě.“ Jinými slovy jsme natáhli bačkory a namířili si to do tmy bez zpáteční jízdenky. Je však vážně nutné zemřít, abychom se stali tuláky po hvězdách? Co … Číst dál…

Miroslav Posejpal: Stellar Voices

Alex ŠvamberkDub 1, 2021

Když vyměnil Miroslav Posejpal cello za kytaru, litoval jsem toho. Struktury, které dokázal s pomocí looperu, delaye a zvukových efektů na cellu vytvářet, byly úžasné a neměly ve světě obdoby, a to ještě dokázal obdivuhodně vnímat své spoluhráče. Sólové kytarové album Stellar Voices však ukazuje, … Číst dál…

Načíst další

PETR LINHART & JOSEF ŠTĚPÁNEK: To bylo to Kladno (Live)

ByTomáš S. PolívkaKvě 7, 2023

Není asi třeba obhajovat smysluplnost živáků, i když znám i jejich zapřísáhlé odpůrce. Tak aspoň jednu „polopatu“ na úvod: Je v řádu věcí, že se studiová podoba tvorby písničkáře liší od živého provedení, ale stejně tak je pochopitelné, chtějí-li si příznivci poslechnout i doma z desky písně … Číst dál…

JAN FIC: Homunkulus

ByTomáš S. PolívkaKvě 7, 2023

Homunkulus má „navazovat na téma hledání identity osobnosti v současném světě a dovršovat triptych alb Město a Potom“. Mezi vykreslením druhé a třetí části výjevu ovšem proběhl další důkladný vývoj „malíře“. Po stránce aranžmá jsou písně záměrně úspornější, ne tak nástrojově bohaté, bližší bluesovým základům. … Číst dál…

BEST FERN: Earth Then Air

Stejně nenápadně, jako se udála spolupráce dvou původně montrealských muzikantů, zní i nevtíravá hudba dvojice Best Fern. Tu tvoří písničkářka Alexia Avina a elektronický producent Nick Schofield. Protagonisty svedla dohromady kovidová škatulata, která jinak ve Spojených státech působící zpěvačku zavála po dlouhé době … Číst dál…