Watermelon Slim–Blues o práci, smrti a revoluci
Bostonský rodák Watermelon Slim, vlastním jménem William P. Homans III, je ročník 1949. Vystudoval historii a žurnalistiku, zúčastnil se války ve Vietnamu, živil se jako pěstitel melounů (odtud jeho přezdívka) a jako řidič kamionu. Má tedy pořádně odžito, a i proto jsou jeho bluesové písně … Číst dál…
BíLá Místa
Vystavující: Natálie Kubíková, Lea Kupková, Tamara Moyzes, Martin Zet, Romane Kale Panthera, Lukáš Houdek, Oto Hudec, QRSTOCK, ARA ART, z. s. & Divadlo Husa na provázku Kurátorky: Věra Duždová Horváthová, Vendula Fremlová Výstava se zaměřuje na lokální romské autory vycházející ze … Číst dál…
HEVHETIA SHOWCASE + JAZZBUS
Letošní přehlídka hudebních aktivit spojených s vydavatelstvím Hevhetia se opět nesla v duchu nejrůznějších setkávání a program nesestával pouze z koncertů, ale i řady přednášek, dílen, návštěv galerií či prezentací různých nosičů a projektů. Kvůli pracovní zaneprázděnosti jsem se tam mohl vydat až nočním vlakem, ale tím … Číst dál…
Andrej Kurejčik: Uražení. Bělo/R/usko/Městské divadlo Zlín
Celý svět má problém s pandemií koronaviru, média referují především o ní, v řadě zemí se k tomu přidávají aktuality lokální, u nás například krajské a senátní volby. Mimo hlavní zprávy se pozvolna odsouvá jedna z nejbolavějších ran současnosti, brutálně potlačovaná vzpoura běloruských občanů proti zfalšovaným prezidentským … Číst dál…
Neočekávaná setkání
Koncert, při němž se setkal Jazz Dock Orchestra se soudobou vážnou hudbou nabídl nejen hned pět premiérových skladeb, zároveň ukázal možnosti podobných prolnutí. Ano, prolnutí, protože mluvit zde o nějakém spojování by bylo nepochopením, natolik si totiž jazzem protřelí hráči, patřící k domácí … Číst dál…
Služebníci: režie Ivan Ostrochovský
Letošní rok bylo na prestižním Berlinale promítnuto několik českých a slovenských filmů. Mimo úspěšného Šarlatána Agnieszky Holland, experimentálního dokumentu FREM Viery Čakányové nebo animovaného kraťasu Lístek Aliony Baranovy to byl také další režijní počin slovenského režiséra Ivana Ostrochovského Služebníci, uvedený v nové sekci … Číst dál…
FREE JAZZ FESTIVAL
Jméno portugalského kytaristy Luise Lopese není příliš známé, o to více byl účinek jeho vystoupení na prvním koncertě 15. ročníku Free Jazz Festivalu fascinující. Prvních deset minut se neslo v duchu takového standardního moderního jazzu, snad by se to dalo nazvat až preludováním bez … Číst dál…
Michal Pařízek: Uprostřed příběhu
Vydat k desátému výročí vzniku časopisu Full Moon sbírku textů jeho šéfredaktora působí málem obligátně a účelně. Samotná kniha naštěstí není pouze jednorázově oslavná. Michal Pařízek dávno nemusí ani dokazovat, že jeho texty obstojí ve větším celku. Ze svazku na první počtení, nebo … Číst dál…
Z přízemí: Tábor
Nových a neokoukaných tvůrců se prakticky neustále objevuje nemálo. Oproti svým předchůdcům mají nezměrně více možností díky technologiím, v místech, kde svou hudbu prezentovat, si doslova mohou vybírat, protože klubová mapa snad byla bohatší jen v první polovině devadesátých let, a v podstatě jediné, s čím mají … Číst dál…
GGRIL: Plays Ingrid Laubrock
Grand Groupe Régional dʼImprovisation Libérée neboli Velká regionální skupina osvobozené improvizace je proměnlivé těleso složené z hudebníků s různým zázemím od amatérů až po studenty hudebních škol žijících převážně v městečku Rimouski v kanadské provincii Quebec. Přes svou deklarovanou regionálnost mají za sebou spolupráci s mnoha věhlasnými … Číst dál…
TWICE A MAN: Songs of Future Memories (1982–2022)
Švédští průkopníci temné elektroniky se dají svým unikátním zvukem přirovnat k podobně tvrdohlavým The Legendary Pink Dots. Novináři jim během dekád věnovali mnoho zajímavých nálepek. Například ‚marihuanoví Ultravox – podobně melancholičtí, ale bez přeslazeného patosu‘ nebo ‚podobně smutní jako Gary Numan, … Číst dál…
Fromuz The Asymmetric Rules
Kapela z Uzbekistánu původně a nepřekvapivě od vzniku v roce 2004 pojmenována From.uz. Interpunkce v názvu se vytratila po vydání třetí studiovky Quartus Artifactus (2011). Globalizace sice leckoho prudí, ale přinejmenším v hudbě by měla i toho nejmilitantnějšího anarchoaktivistu usadit zpátky na tu naši normální zem. Tihle klasicky studovaní … Číst dál…
ONDŘEJ GALUŠKA Stručný úvod do filosofie marnosti
To je pěkné a takové příkladné, v písních poeticky dokumentovat mj. věčnou marnost lidského pinožení a neupadnout přitom do pustého nihilismu. Míněno bez ironie. Vždyť i tu marnost stojí za to žít. Výstižné motto zasadil Galuška do úvodní skladby Největší zátěž v podobě samplu promluvy Patočkova … Číst dál…