Gwenifer Raymond–Příliš militantní kytaristka
Kytaristka z velšského Cardiffu byla velmi výrazným zpestřením dramarurgie šumperského Blues Alive 2019. Především tím, že reprezentovala u nás prakticky neznámou kategorii americké primitivní kytary. Tedy ani děvče brnkající ke tklivým veršíkům, ani rebelská svéhlavička. Více než cokoliv jiného je to osobitá … Číst dál…
Marcia Ball: Když mají kapelu tihle odrbanci, my můžeme taky
Pianistka a zpěvačka Marcia Ball se narodila v Texasu a vyrůstala v Louisianě – sama definuje svůj styl jako Gulf Coast rhythm & blues. Zdařilý rozhovor Daniela Konráda s ní byl před lety publikován v časopise Crossroads, a proto jsme se před jejím loňským vystoupením na šumperském festivalu … Číst dál…
Watermelon Slim–Blues o práci, smrti a revoluci
Bostonský rodák Watermelon Slim, vlastním jménem William P. Homans III, je ročník 1949. Vystudoval historii a žurnalistiku, zúčastnil se války ve Vietnamu, živil se jako pěstitel melounů (odtud jeho přezdívka) a jako řidič kamionu. Má tedy pořádně odžito, a i proto jsou jeho bluesové písně … Číst dál…
BíLá Místa
Vystavující: Natálie Kubíková, Lea Kupková, Tamara Moyzes, Martin Zet, Romane Kale Panthera, Lukáš Houdek, Oto Hudec, QRSTOCK, ARA ART, z. s. & Divadlo Husa na provázku Kurátorky: Věra Duždová Horváthová, Vendula Fremlová Výstava se zaměřuje na lokální romské autory vycházející ze … Číst dál…
HEVHETIA SHOWCASE + JAZZBUS
Letošní přehlídka hudebních aktivit spojených s vydavatelstvím Hevhetia se opět nesla v duchu nejrůznějších setkávání a program nesestával pouze z koncertů, ale i řady přednášek, dílen, návštěv galerií či prezentací různých nosičů a projektů. Kvůli pracovní zaneprázděnosti jsem se tam mohl vydat až nočním vlakem, ale tím … Číst dál…
Andrej Kurejčik: Uražení. Bělo/R/usko/Městské divadlo Zlín
Celý svět má problém s pandemií koronaviru, média referují především o ní, v řadě zemí se k tomu přidávají aktuality lokální, u nás například krajské a senátní volby. Mimo hlavní zprávy se pozvolna odsouvá jedna z nejbolavějších ran současnosti, brutálně potlačovaná vzpoura běloruských občanů proti zfalšovaným prezidentským … Číst dál…
Neočekávaná setkání
Koncert, při němž se setkal Jazz Dock Orchestra se soudobou vážnou hudbou nabídl nejen hned pět premiérových skladeb, zároveň ukázal možnosti podobných prolnutí. Ano, prolnutí, protože mluvit zde o nějakém spojování by bylo nepochopením, natolik si totiž jazzem protřelí hráči, patřící k domácí … Číst dál…
Služebníci: režie Ivan Ostrochovský
Letošní rok bylo na prestižním Berlinale promítnuto několik českých a slovenských filmů. Mimo úspěšného Šarlatána Agnieszky Holland, experimentálního dokumentu FREM Viery Čakányové nebo animovaného kraťasu Lístek Aliony Baranovy to byl také další režijní počin slovenského režiséra Ivana Ostrochovského Služebníci, uvedený v nové sekci … Číst dál…
FREE JAZZ FESTIVAL
Jméno portugalského kytaristy Luise Lopese není příliš známé, o to více byl účinek jeho vystoupení na prvním koncertě 15. ročníku Free Jazz Festivalu fascinující. Prvních deset minut se neslo v duchu takového standardního moderního jazzu, snad by se to dalo nazvat až preludováním bez … Číst dál…
Michal Pařízek: Uprostřed příběhu
Vydat k desátému výročí vzniku časopisu Full Moon sbírku textů jeho šéfredaktora působí málem obligátně a účelně. Samotná kniha naštěstí není pouze jednorázově oslavná. Michal Pařízek dávno nemusí ani dokazovat, že jeho texty obstojí ve větším celku. Ze svazku na první počtení, nebo … Číst dál…
ATSUKO CHIBA: Water, It Feels Like It’s Growing
Už první nosiče, které si kanadské kvinteto Atsuko Chiba vydalo vlastním nákladem, přinesly na nezávislou rockovou scénu velký rozruch. Pětice z Montrealu sice vycházela v základu své tvorby z atmosférického postrocku, s oblibou ale z epicentra uhýbala všemi směry. Tuto vlastnost kapela během let neustále prohlubuje. … Číst dál…
FRANTIŠEK BÁLEŠ ANSÁMBEL: Básne múzické
Za své minulé album Sonety získal slovenský pianista a skladatel František Báleš cenu Radio_Head Award v kategorii Jazz. Zhudebnil na něm básně Pavla Országha Hviezdoslava z 80. let 19. století, a to velmi svěžím hudebním jazykem. Jen zhruba o rok později přichází s novou nahrávkou zhudebněné poezie. Tentokrát s verši … Číst dál…
VLASTIMIL TŘEŠŇÁK: Temporary Quintet Kiks
Album pochopitelně budí pozornost už tím, že vzniklo jaksi v Třešňákově hudebním důchodu: dlouho vůbec nekoncertuje, i kytaru prodal. Je to už skoro deset let, co na desce Alter Ego zveřejnil nové písně; mezitím ještě natočil Konvolut (2017), působivou kolekci exhumovaných starších kusů. … Číst dál…