Keith Jarrett 80: Duše a tělo hudby
Vnímal jsem to nemile, když jsem se coby svědek jedinečného koncertu kvarteta saxofonisty a flétnisty Charlese Lloyda v sedmašedesátém v Lucerně dozvěděl, že se kvarteto rozchází. Kam se bude ubírat ten expresivní, virtuózní, divoký pianista Keith Jarrrett? Jak lze opustit vrchol a muset hledat a šplhat … Číst dál…
Mari Boine: Dcera slunce
Sámové ze severu Evropy, podobně jako Tuaregové ze Sahary či Romové, jsou národem bez státu. Žijí na pomezí Norska, Finska, Švédska a Ruska, a podobně jako obě další zmíněná etnika dokázali většinovou společnost oslovit svojí hudbou. V případě Sámů se ovšem nejedná o vymezený styl s určitým … Číst dál…
Dunaj a Jana Vébrová: Skočit do rozbouřené řeky a rvát se s proudem
Nevstoupíš dvakrát do stejného Dunaje. Ale Dunaj po více než třech dekádách znovu se zpěvačkou, tedy pokud nepočítáme intermezzo Pustit musíš, toť vítaný silný přítok čisté a čerstvé vody. Albu nazvanému mnohoznačně Mňau nechybí kočičí lehkost, pružnost, hravost i šelmovitost. A jistě má víc … Číst dál…
Ensemble Modern: Spolupráce se Zappou nám dala rytmické kvality
Na konci května se v rámci festivalu Pražské jaro představí na dvou koncertech Prague Offspring jeden z nejznámějších světových souborů interpretujících soudobou hudbu Ensemble Modern. Ten se však nezaměřuje jen na minimalisty a tvůrce vážné hudby. Spolupracoval i s Fredem Frithem a Frankem Zappou. Na prvním koncertu nabídne … Číst dál…
Arvo Pärt: Víra je vše
V rámci Pražského jara bude 15. května uvedena pocta estonskému skladatelovi Arvu Pärtovi, který letos oslaví devadesátiny. Už několik dekád je tento autor duchovních skladeb jedním z nejuváděnějších žijících skladatelů. Dopad jeho děl, pro která je typická hloubka a prostota, přesahuje svět vážné hudby. Pärt … Číst dál…
Pěnice a pěníci aneb Jazz a jeho odnože zpoza mikrofonů 9: Eliane
Běžní posluchači vnímají Brazilku Eliane Eliasovou skoro jistě coby v podstatě civilně nenápadnou, nicméně magickou a vzrušující zpěvačku. Jak volných temp bossa novy, tak pulzujících samb se značnou porcí afro-amerického jazzu. A že jde primárně o pianistku, která připojila vokální stránku, až když už byla … Číst dál…
David Dolenský: Když ilustrátor dětských knih tetuje
David Dolenský (1993) zaznamenal úspěch už se svou bakalářkou na UMPRUM, autorskou trampskou knihou Rufus zálesák, která vyšla v nakladatelství Baobab (2020), v cizině též například v Jižní Koreji. Sklidila nominaci na komiksovou cenu pro děti Muriel, kterou proměnila kniha pro děti Michala Šandy s ilustracemi Davida Dolenského … Číst dál…
Fug You! XXIX.: O jedné nadržené tyčince
Poté, co jsme si v minulém díle přiblížili vše, co předcházelo nahrávání alba It Crawled Into My Hand, Honest, se můžeme věnovat hotovému albu. Začněme možná netypicky obalem, ale jak již víme z minula, kapela měla dříve obal či přinejmenším podklady než jeho obsah. … Číst dál…
Martin Němec: Syntetik z laboratoře uměleckých disciplín
Text: Simona Bohatá Léta jsem Martina znala jako hudebníka, který ovlivnil mé i další generace. Později jsem přišla na to, že píše scénickou a filmovou hudbu a že je také spisovatel. Zdálo by se, že to je umělecká nálož na několik lidí či životů, jenže Martin … Číst dál…
Hudební vlákna Hedvábné stezky: S Ibantutou o cestě napříč Asií
Ibantuta je baskický hudebník, hráč na arabskou loutnu. Během jeden rok trvající cesty po střední, jižní a východní Asii se v různých zemích setkával s místními hudebníky, hráči na tradiční strunné nástroje. Se všemi nahrával společné skladby, a vytvářel tak dokument, který mapuje hudbu a konkrétně právě strunné … Číst dál…
Postila
Jerry Rubin se nás neodpustitelně drží, asi jako lejno košile. Nejenže napsal závazný almanach návodů k tvůrčímu žití nazvaný Do it!, ale sám vystoupil jako nespokojenec s establishmentem v procesu s tzv. chicagskou osmou. Záznam právní ostudy, kterou řídil soudce Hoffman, se jmenuje The Tales … Číst dál…
Uchamžiky
Už několik let se průběžně zabývám přepisy. Snažím se postupně digitalizovat všechny typy svých archivů: fotky, dokumenty, videa, audia. Ty věci potom samozřejmě nevyhodím; jen nemusí být na očích a po ruce. Stačí v krabicích a na půdě. Postupuji systematicky, ale občas se nechám strhnout nečekanou … Číst dál…
THE DEVIL’S TRADE: Vidékek vannak idebenn
Osoba maďarského zpěváka a skladatele Dávida Makó se už delší dobu pohybuje v okrajových metalových vodách. Nejprve jako součást doom metalové skupiny Stereochrist, v posledních letech primárně jako předák vlastního projektu The Devil’s Trade. Makóvo písničkaření patří k těm temnějším, které s folkem v tradičním pojetí … Číst dál…
NATION OF LANGUAGE: Strange Disciple
Nation Of Language si načasovali svůj vstup na scénu na tu nejhorší dobu, na jaro roku 2020. Přesto s debutovou deskou Introduction, Presence slavili nečekaný úspěch. Portál Paste jejich první album nominoval do Top50 nejlepších desek roku! Rozruch okolo trojice podpořila ještě lepším následovníkem … Číst dál…
VIRTA: Horros
Skandinávský jazz nemá hranice. O tom nás dnes a denně přesvědčují nejen zavedení protagonisté vydávající na prestižních labelech ECM, Rune Grammofon, Hubro nebo Jazzland Recordings, ale i řada interpretů, kteří ohýbají jazzové nápady v ambientní, avantgardní, rockové, nebo dokonce popové skořápce. Finskou trojici Virta nemůžeme … Číst dál…
Michal Šanda: Generál v umyvadle plném blues
Michal Šanda se stal vlastní knihou. I tak lze vidět úctyhodný svazek jeho textů, pravého knižního macka – na způsob žaltáře či kuchařky – který v červeném plátně vydaly Větrné mlýny. Na hřbetu té sympaticky rudé cihly totiž stojí: Michal Šanda. A daleko drobnějším písmem titul: … Číst dál…
Andreas Kotte: Dějiny divadla, úvod
Kde začínají dějiny divadla? je oprávněná a v kontextu divadelní vědy stále důležitá otázka, kterou (si) v první kapitole klade Andreas Kotte, německý teatrolog a profesor na univerzitě v Bernu. Netýká se pouze předmětů, materiálů a kulturních praktik, ale i metod, divadelní historiografie a teorie. Ukazuje a dešifruje, jak může vypadat … Číst dál…
Luisa Ziková: Palte mou duši!
V pražském Dybbuku navázali loni na legendární řadu Květy poezie, co fungovala pod křídly Mladé fronty v letech 1958 až 2008. Dybbukovský pandán, graficky zpracovaný Kateřinou Piňosovou, se jmenuje Opium poezie. Zatímco ve Frontě vydali za to půlstoletí přes dvě stě čtyřicet svazků, v Dybbuku … Číst dál…






















