Fug You! XXIII.: Jedna lepší jak druhá
Jistě si vybavíte, že jsme se rozloučili přesně v momentě, kdy jsme již měli existující – pravda, berme to jako silný eufemismus – kapelu, která měla dokonce i název, The Fugs, náležitě štěpný a zcela odpovídající jejímu celkovému profilu. I když, kapela, mno, i to … Číst dál…
Petra Hermanová: Hrát na autoharfu je jako držet v náručí živého tvora
Petra Hermanová přinesla s In Death’s Eyes zcela výjimečný rukopis. I když je tématem alba smrt, temnota, destabilizace, mizení, posluchač se dostává k něčemu, co je až hmatatelně živoucí. Prožitek, síla, nezlomnost a pevnost. Deska získala nominaci na Vinylu za rok 2023, Cenu Apollo. Petra … Číst dál…
Irena a Vojtěch Havlovi: Bez překážek z not
Domeček na okraji středočeské vsi, za plůtkem a úzkou cestou už začíná les. Absolutní klid, jen občas, pořád ještě docela vysoko na nebi, přeletí letadlo některým z neviditelných vzdušných koridorů k pražskému letišti. Na zahrádce několik dvojic židlí, rozestavěných v různých místech a úhlech asi podle dopadajících stínů, … Číst dál…
Pěnice a pěníci aneb Jazz a jeho odnože zpoza mikrofonů 4: Stacey
Zatímco doposud jsme v seriálu zůstávali na severoamerické půdě, kde už dlouho žijí a působí Brazilka Luciana Souza a Beninčan Lionel Loueke, o kterých tu také byla řeč, ve čtvrtém díle poprvé zamíříme přes Atlantik. Aspoň tak zpola. Mick Jagger na koncertech The Rolling Stones „uvádívá“ dylanovku … Číst dál…
Hard to Frame: V maloměstě ví každý o každém
Skupinu Hard to Frame založili před více než deseti lety saxofonistka a klávesistka Vendula Černohorská a klávesista Ondřej Černohorský (Ocze). Dalšími původními členy byli bubeník Matouš Bureš, který v kapele působí doposud, a baskytarista Dario Cadorini. Kapela kombinující drum and bass, breakbeat a dubstep, vydala … Číst dál…
Jaroslav Zajpt: Na živé hraní potřebuju lidi, které znám
Rock Café zaplnili v sobotu 27. dubna lidé, kteří byli v roce 1991 u jeho počátků a kteří pomáhali utvářet podobu pražské scény druhé poloviny osmdesátých let. Křtila se tam deska skupiny Ayrobus. Jméno je sice nové, ale jde o nový projekt vedoucího Omnibusu Jaroslava Zajpta. … Číst dál…
Zvuky futurismu – intonarumori aneb Intonovat hluk
Z pódia se valil nepopsatelný hluk. Mísilo se v něm skřípání a vrzání otáčejících a drhnoucích kotoučů. Jejich rychlost se proměňovala, tu zrychlovaly, tu zpomalovaly, občas něco zarachotilo nebo cvaklo, jako když přeskočí převod nebo se tlačí dvoukolák s dřevěnými koly po kočičích hlavách. Tu a tam … Číst dál…
Fug You! XXII.: Nejhnusnější, nejšpinavější a nejvulgárnější
Již jsme prošli řadou zákrut amerického undergroundu, filmového, hudebního, podívali jsme se na tvorbu řady básníků, kteří nějak ovlivňovali jednoho z našich protagonistů, jímž je Ed Sanders, mimochodem 17. srpna čerstvý pětaosmdesátník. Sláva mu! Možná si to ještě vybavíte, možná jsme to ale … Číst dál…
Ludvík Kuba: Malíř krásných slunečných barev, který zachraňoval písně
Malíř, etnolog, hudebník a sběratel lidových písní všech slovanských zemí Ludvík Kuba zdokumentoval a zachránil tisíce lidových písní. I díky jeho zápalu vlastně žijí dodnes. Začněme ale několika známými verši: „Tam jste se toulal se svým stojanem, v tom kraji teskném, nemilovaném. Když ret … Číst dál…
Alois Nožička: Dát svou tmu blednoucímu znamení na omítce
Poznal jsem ho nejdřív přes fotografii. Jednu konkrétní, černobílou. Tu z obálky manifestačního Surrealistického východiska (1969). V obdélníku se tam ztrácí menší obdélník, v něm ještě menší atd. Pozadí je nějaká rozsekaná zeď, zřejmě tam, pod povrchem reálu, něco nefungovalo, haprovalo. Měřítka v tom záběru se … Číst dál…
Ad Hot
Nedávno vzbudil pozornost text na serveru Tedium, ve kterém Chris Dalla Riva, nadšený muzikant, živící se zatím „analýzou dat a personalizace“ pro jakousi streamovací společnost, nakousl otázku samotné téma přesahující. V článku Smrt změn tóniny říká, že ze studijních důvodů (chce být lepším skladatelem) … Číst dál…
Uchamžiky
Ve své nedávné Nočce na Rádiu Kašpar jsem udělal stereotématické vysílání (tedy pořad o dvou tématech), kde jsem využil toho, že téměř ve stejnou dobu vydali své novinky Vltava i Dunaj. Prostě jsem zalovil v domácích vodách. Uznávám, že vtip tohoto spojení je trochu prvoplánový; … Číst dál…
LONNIE HOLLEY: Oh Me Oh My
Album třiasedmdesátiletého bluesmana svého druhu se nepochybně zviditelní i posluchačům mimo okruh experimentální hudby blízké radikálnímu pojetí. Za jeho nečekanou přístupnost a melodickou vstřícnost může irský producent Jacknife Lee a volba hvězdných hostů. Srdceryvný příběh legendárního černošského umělce z Atlanty proběhl celým výtvarným, sochařským, … Číst dál…
EVA MIŠÍKOVÁ & E+MAUSY: Z mého města
Zajímavé byly už koncerty překladatelky a básnířky Evy Mišíkové s kapelou E-Mausy ve druhé polovině desátých let. Třeba ty v rámci akce Nechte zpívat Mišíky, na kterých zazněly i některé skladby, vycházející nyní na albu. Vybavuje se například Pláč. Od té doby se ovšem repertoár od deklamací nad rock’n’rollovými … Číst dál…
HACKEDEPICCIOTTO: Keepsakes
Alexander Hacke a Danielle de Picciotto, dlouholetí partneři v hudební i osobní rovině, popisují své nejnovější album Keepsakes jako své nejniternější dílo. Po letech cestování, kdy reflektovali společenské dění okolo sebe, se zaměřili na sebe sama a své nejbližší okolí. „Během pandemie jsme si uvědomili, že … Číst dál…
Jan Burian: Co jsem nezapomněl aneb Z deníku potulného písničkáře II
Galén, 2022 Pokračování memoárů Jana Buriana provazuje jiná nálada než většinu dílu prvního (tedy vzpomínky do roku 1989, protože předchozí svazek zachycuje už i samý počátek doby posametové, což funguje jako prolog dílu druhého). Změna atmosféry textu je pochopitelně dána popisovanou … Číst dál…
Margot Vanderstraeten: Mazl tov
přeložila Radka Smejkalová, Garamond 2020 Když dvacetiletá belgická studentka jazyků projeví zájem o doučování dětí bruselské rodiny s německým jménem, nemá tušení, do čeho jde. Nevaruje ji, když jí při úvodním pohovoru řeknou: „My jsme jiní než ostatní“. Ani když jí pán … Číst dál…
Martin C. Putna: Košíře mýtické a literární
Kodudek, 2021 Literární historik Martin C. Putna se zapsal do kánonu zdejší kultury hlavně svým třísvazkovým monumentem Česká katolická literatura 1848–1989. Výkonem, který tady po devětaosmdesátém nemá obdoby. A nejen autorskou lačností, chutí pročíst vykolíkovaný terén od á do zet, přečtené náležitě systematizovat … Číst dál…