Bogusław Schaeffer: Vše, co může být v hudbě, je hudba
Bogusław Schaeffer (6. června 1929, Lvov – 1. července 2019, Salcburk) – skladatel, muzikolog, hudební kritik, dramatik, výtvarník, filozof, pedagog – zanechal neuvěřitelný odkaz v oblasti současné hudby ve střední a východní Evropě i mimo ni. Nově vzniklý soubor Re-Patched ve složení Alexandra Wtorek, Orsolya … Číst dál…
Otomo Yoshihide: Dělat hudbu skrze naslouchání neexistujícím věcem
Po pilných letech, které legenda japonské nekonvenční a experimentální hudby Otomo Yoshihide věnovala projektům na podporu lidí postižených v roce 2011 fukušimskou katastrofou, opět v plné síle koncertuje, jako za starých časů. A tak jsme se konečně i v Čechách dočkali jeho živých vystoupení – nejdřív sólových … Číst dál…
Pěnice a pěníci: Dinah
Po Sarah Vaughanové, kterou jsme se zaobírali v červenci, je nejvyšší čas zastavit se i u druhé velevýznamné vokalistky, která se narodila před sto lety. Zjevu to mimořádného. Zdá se totiž například, že nikdo přesně neví, kolik měla manželů, jestli šest, jak se nejčastěji … Číst dál…
Eric Bibb: Blues je hudba, které umělec věří a sám ji žije
Jednou z hlavních hvězd letošního ročníku Blues Alive (14.–16. listopadu, Šumperk) je Eric Bibb, jehož doménou je akustická hudba na pomezí folku, blues a gospelu. Narodil se v New Yorku v hudební rodině v roce 1951, jako mladý se díky svému otci dostal velmi blízko k aktérům takzvaného … Číst dál…
Ustad Noor Bakhsh: Nomádský improvizátor, který hračku povýšil na mistrovský nástroj
Pákistánský hudebník Ustad Noor Bakhsh neumí číst ani psát, ale koncertoval na tak prestižních zahraničních festivalech jako Le Guess Who, Roskilde i na pražském Respectu. Prvních pět dekád své dráhy si odpracoval jako doprovodný hráč zpěváků v Balučistánu, svém domovském regionu. Na mezinárodní pódia pronikl až … Číst dál…
Fug You! XXIV.: Tři procenta slávy
Rozloučili jsme se nad prvním albem The Fugs, ano, to je to s tím pěkně dlouhým názvem The Village Fugs Sing Ballads of Contemporary Protest, Point of Views, and General Dissatisfaction, byť běžně bývá též jednoduše uváděno jako The Fugs First Album, … Číst dál…
Majerovy brzdové tabulky: Od kolové k Úplňku
Zdalipak pan drážní odborník Majer zohlednil ve svých brzdových tabulkách působení úplňku na železniční dopravu? Netušíme. Ovšem Majerovy brzdové tabulky zdárně projely přes mámení měsíčné noci od reunionu kapely ke dvojalbu Úplněk. V nejtypičtější čtyřčlenné sestavě, bez příkras, metodou živě ve studiu, nově zachytily … Číst dál…
Chorobopop: Hledání je to nejdůležitější
Rožnovské trio Chorobopop volně navazuje na lokální punkovou legendu Telefon a je pevně spjato s komunitou kolem někdejšího pověstného, vyhledávaného a iniciačního centra dění, dnes už neexistujícího klubu Vrah. Na tuzemské nemainstreamové scéně jsou výrazným zjevením hlavně kvůli textům, kterými komentují současnost sarkasticky výstižně jako … Číst dál…
Vladimír Mišík: Radost, vzrušení a tíha z pocitu odpovědnosti
Celé jaro se to tajilo, až krátce před prázdninami bylo zveřejněno, že na labelu Animal Music vyjde v dohledné době nové album Vladimíra Mišíka. Na tomto labelu a v produkci Petra Ostrouchova už třetí. V září se dostal k posluchačům první singl s krásně citlivě nasnímaným „making of“ … Číst dál…
Bosenský sen o Praze
S Aidou Mujačić o sevdalinkách, válečných traumatech, bosenských derviších i transu. Jako první popsal balkánskou hudbu z české perspektivy malíř a folklorista Ludvík Kuba, jehož rozsáhlý profil najdete v letošním srpnovém vydání UNI. Druhý svazek jeho knihy Cesty za slovanskou písní (1933) mapuje prakticky celou … Číst dál…
Postila
Jerry Rubin se nás neodpustitelně drží, asi jako lejno košile. Nejenže napsal závazný almanach návodů k tvůrčímu žití nazvaný Do it!, ale sám vystoupil jako nespokojenec s establishmentem v procesu s tzv. chicagskou osmou. Záznam právní ostudy, kterou řídil soudce Hoffman, se jmenuje The Tales … Číst dál…
Uchamžiky
Už několik let se průběžně zabývám přepisy. Snažím se postupně digitalizovat všechny typy svých archivů: fotky, dokumenty, videa, audia. Ty věci potom samozřejmě nevyhodím; jen nemusí být na očích a po ruce. Stačí v krabicích a na půdě. Postupuji systematicky, ale občas se nechám strhnout nečekanou … Číst dál…
THE DEVIL’S TRADE: Vidékek vannak idebenn
Osoba maďarského zpěváka a skladatele Dávida Makó se už delší dobu pohybuje v okrajových metalových vodách. Nejprve jako součást doom metalové skupiny Stereochrist, v posledních letech primárně jako předák vlastního projektu The Devil’s Trade. Makóvo písničkaření patří k těm temnějším, které s folkem v tradičním pojetí … Číst dál…
NATION OF LANGUAGE: Strange Disciple
Nation Of Language si načasovali svůj vstup na scénu na tu nejhorší dobu, na jaro roku 2020. Přesto s debutovou deskou Introduction, Presence slavili nečekaný úspěch. Portál Paste jejich první album nominoval do Top50 nejlepších desek roku! Rozruch okolo trojice podpořila ještě lepším následovníkem … Číst dál…
VIRTA: Horros
Skandinávský jazz nemá hranice. O tom nás dnes a denně přesvědčují nejen zavedení protagonisté vydávající na prestižních labelech ECM, Rune Grammofon, Hubro nebo Jazzland Recordings, ale i řada interpretů, kteří ohýbají jazzové nápady v ambientní, avantgardní, rockové, nebo dokonce popové skořápce. Finskou trojici Virta nemůžeme … Číst dál…
Michal Šanda: Generál v umyvadle plném blues
Michal Šanda se stal vlastní knihou. I tak lze vidět úctyhodný svazek jeho textů, pravého knižního macka – na způsob žaltáře či kuchařky – který v červeném plátně vydaly Větrné mlýny. Na hřbetu té sympaticky rudé cihly totiž stojí: Michal Šanda. A daleko drobnějším písmem titul: … Číst dál…
Andreas Kotte: Dějiny divadla, úvod
Kde začínají dějiny divadla? je oprávněná a v kontextu divadelní vědy stále důležitá otázka, kterou (si) v první kapitole klade Andreas Kotte, německý teatrolog a profesor na univerzitě v Bernu. Netýká se pouze předmětů, materiálů a kulturních praktik, ale i metod, divadelní historiografie a teorie. Ukazuje a dešifruje, jak může vypadat … Číst dál…
Luisa Ziková: Palte mou duši!
V pražském Dybbuku navázali loni na legendární řadu Květy poezie, co fungovala pod křídly Mladé fronty v letech 1958 až 2008. Dybbukovský pandán, graficky zpracovaný Kateřinou Piňosovou, se jmenuje Opium poezie. Zatímco ve Frontě vydali za to půlstoletí přes dvě stě čtyřicet svazků, v Dybbuku … Číst dál…