Kytarová diplomacie Milana Jakobce
Písničkář Milan Jakobec byl velvyslancem v Kostarice a poté řídil velvyslanectví na Kubě. Diplomatem se nicméně stal tak, že jen přešel Loretánské náměstí do Černínského paláce… protože v protější Loretě celých deset let před sametovou revolucí dělal hlídače. Loreta tehdy byla hnízdem existencí pro socialistický … Číst dál…
Mejdan s Brainfeeder: 15 let urban beatového ráje
Nejprve se Steven D. Bingley-Ellison stal jako Flying Lotus pojmem jako umělec posouvající hiphopovou instrumentální materii do nových souvislostí. Brzy na to důležitost svého jména potvrdil založením labelu Brainfeeder, který se stal objevitelem nových urban krajin a propojovatelem hiphopových idejí s dalšími žánry. … Číst dál…
Nebe showbusinessu
Je to kult, jak zákon káže. Když měl 20. června 1980 film Blues Brothers premiéru, určitě by si nikdo nevsadil nejen na jeho obří sledovanost, ale určitě ne ani na to, že z něj vzejde řada slavných „hlášek“, že kromě standardního merche se podle něj … Číst dál…
Z přízemí: Janny Richter
Někdy se mi zasteskne po všech těch bizarnostech, které bylo možné na tuzemských pódiích potkávat v průběhu devadesátých let. Každý, kdo viděl Sv. Vincenta, Emana E.T. nebo třeba kapely Bad Beef Hat, Ženy, Kuličky a další, už na to jen sotva někdy zapomene. Dnešní interpreti jsou … Číst dál…
King Crimson: Film – a co dál?
U King Crimson v běhu vývoje/vynalézavosti/vynalézání nových forem hudby nikdy nešlo o čas, o roky. Celovečerní dokument nezávislého režiséra a producenta Tobyho Amiese In the Court of the Crimson King, King Crimson at 50, loni v březnu odpremiérovaný na festivalu SXSW 2022, v texaském Austinu vrství na bázi … Číst dál…
Henry Now: Otevřít dveře a říci vstupte
V pražské Akropoli vystoupí 7. listopadu kvarteto Henry Now, jehož název odkazuje na klíčovou kapelu avantgardního rocku sedmdesátých let Henry Cow, která současně patří k hlavním reprezentantům Rock In Opposition. Sešli se v ní zakladatelé Henry Cow kytarista Fred Frith a saxofonista a hráč na klávesy Tim Hodgkinson … Číst dál…
Hudba fotit nejde, přesto to dělám
Karel Šuster (1968) má za sebou desítky let fotografování hudby pro noviny, hudební časopisy i Unijazz. Putovní výstavu Filip Topol a Psí vojáci, která byla letos k vidění na festivalech v Boskovicích a ve Vlčkovicích, tvoří právě jeho snímky. Připomněla deset let od smrti F. Topola. Další uvedení … Číst dál…
Jak jsem se potkával s Jirkou Černým
Jeho jméno jsem poprvé zaregistroval v lednu 1978, kdy jsem si náhodou koupil časopis Melodie. Bylo mi čtrnáct, předtím mě hudba nijak zvlášť nezajímala, a teď se mi otevřel úplně nový svět. Brzo jsem si všiml, že zvlášť zajímavé články píše Jiří … Číst dál…
Fug You! XIII. Ohlížení se dopředu: Biják v lágru
Poté, co jsme se podívali na filmovou tvorbu Tonyho Conrada, se dostáváme k osobnosti, jejíž jméno zde již mnohokrát padlo – k Jonasi Mekasovi. Napíšeme-li, že bez něj by newyorský, ale i v podstatě americký undergroundový film rozhodně vypadal jinak, není to žádné přehánění, ba … Číst dál…
Festivaly dělané s láskou k lidem a hudbě
Už vás nebaví velké hudební festivaly, na nichž se hudba stále víc prolíná s komerčním byznysem? Nebo ty připravované každoročně jako přes kopírák? Alternativa existuje a přesvědčit se o tom můžete třeba na festivalu v Boskovicích, Mighty Sounds v Táboře, Colour Meetingu v Poličce nebo na Folkových prázdninách v Náměšti … Číst dál…
Postila
Jaké by to bylo nuzné žití bez gagu, ať už slovního, či tělesně vyvedeného. Jenže není gag jako gag. Nejlepší gag není donekonečna opakovaný kopanec do šimpánu, jak nám to vcelku zdařile předváděli Laurel a Hardy, ani westernová choreografie, kdy hrdina sestoupí z chodníku … Číst dál…
Uchamžiky
I méně nadšený hudební fanoušek a sběratel, než jsem já, si musí občas položit otázku: Existuje vůbec „definitivní“ verze nějakého alba? A s mizerným citem pro dramatickou výstavbu článku řeknu, k čemu v něm dojdu: Asi ne. Znovuvydávání desek je staré skoro jako samotné vydávání desek. … Číst dál…
Uchamžiky
I když jsem stále neodrostl vášni pro fyzické nosiče, neznamená to, že bych zcela ignoroval nebo neuznával svět digitálního šíření hudby. (Ostatně i CD je digitální šíření hudby, jen je prováděno jaksi manuálně.) Naopak, internet, ta všudypřítomná dvousečná zbraň, může být i velký … Číst dál…
RHIANNON GIDDENS: You’re the One
Říká o sobě, že patří k ženským, před kterými se na večírcích utíká, protože buď mluví o banju nebo otroctví; nebo nejspíš o obojím. Je to prý její poslání a sama si ho zvolila. Nedávno se skladatelem Michaelem Abelsem uvedla operu Omar, za jejíž libreto získala … Číst dál…
JÚLIUS FUJAK: Transparent Sculptures
Fujakovo album Průhledných soch by mohlo působit až kompilačním, zdánlivě nesourodým dojmem. Na jednom disku se tu potkávají snivá kompozice Water For Purgatory, vybudovaná nad vlnami echované kytary Davida Kollara s hostujícím Mikolášem Chadimou na flétnu, experimenty soudobé hudby s atonalitou a přírodními zvuky v La mer, … Číst dál…
GRIAN CHATTEN: Chaos For The Fly
Britští post-punkeři Fontaines D.C. prožili dvanáct hektických, ale obohacujících měsíců. Se svým třetím albem debutovali na prvním místě albové hitparády Spojeného království i Irska a odvezli si domů cenu BRIT Awards jako nejlepší zahraniční skupina roku. Poslední album čtveřice tak následovalo předchůdce, kteří … Číst dál…
Písničkářství je stav duše – Rozhovory z let 1970–2021
Vydávat knižně rozhovory z novin a časopisů nebývá běžné a má to smysl jen u opravdu významných osobností. Před šestnácti lety takto v Torstu vyšel osmisetstránkový svazek posbíraných interview Karla Kryla, teď Galén vydal podobně koncipovaný soubor rozhovorů, které novináři během padesáti let vedli s Vladimírem … Číst dál…
Nathan Cowdry: Náraz
Ten komiks dvaatřicetiletého Brita Nathana Cowdryho je divný hned od začátku. Prostě náraz. Undergroundový, alternativní, experimentální. Divný, neurotický, temný. Na obálce krásná holka, trochu typ Lolita, trochu jako z mangy, jemné rysy, ale celá poškrábaná a oči namalované jako dva tunely rovnou do … Číst dál…
Tom Stoppard: Hry II
V záslužné edici Divadelní hry připravili pracovníci Divadelního ústavu již druhý svazek textů významného britského dramatika Toma Stopparda, mnohonásobně spjatého s „českým osudem“. Narodil se jako Tomáš Straussler roku 1937 ve Zlíně, rodina před fašistickou hrozbou emigrovala (otec zahynul jako dobrovolník … Číst dál…