Fug You! XXIX.: O jedné nadržené tyčince
Poté, co jsme si v minulém díle přiblížili vše, co předcházelo nahrávání alba It Crawled Into My Hand, Honest, se můžeme věnovat hotovému albu. Začněme možná netypicky obalem, ale jak již víme z minula, kapela měla dříve obal či přinejmenším podklady než jeho obsah. … Číst dál…
Martin Němec: Syntetik z laboratoře uměleckých disciplín
Text: Simona Bohatá Léta jsem Martina znala jako hudebníka, který ovlivnil mé i další generace. Později jsem přišla na to, že píše scénickou a filmovou hudbu a že je také spisovatel. Zdálo by se, že to je umělecká nálož na několik lidí či životů, jenže Martin … Číst dál…
Hudební vlákna Hedvábné stezky: S Ibantutou o cestě napříč Asií
Ibantuta je baskický hudebník, hráč na arabskou loutnu. Během jeden rok trvající cesty po střední, jižní a východní Asii se v různých zemích setkával s místními hudebníky, hráči na tradiční strunné nástroje. Se všemi nahrával společné skladby, a vytvářel tak dokument, který mapuje hudbu a konkrétně právě strunné … Číst dál…
Pěnice a pěníci: Kurt Elling
Nestal se policistou denně hlídkujícím na koni v chicagském Grant Parku. Jak si přál coby dítě. A kdy ovšem netušil, že ho k životní dráze nepřímo vede otec, učitel hudby v tamní škole. Přidělivší ratolestem nějaký instrument. Nejstaršímu synovi violoncello, dalšímu klavír, dceři harfu a Kurtovi housle. … Číst dál…
Justin Lavash: Nikdy jsem netoužil být rock star
Justin Lavash žije už před dvacet let v Česku, momentálně v Teplicích. Zrovna vydal nové album Witness, na kterém zúročuje opravdu nelehké životní období. „Na titulní skladbě jsem začal pracovat už v roce 2015, ale nemohl jsem ji dokončit kvůli vážným zdravotním potížím, kterým … Číst dál…
Jan Brabec: Žili jsme si svůj vlastní sen
Plastic People of the Universe mají pod „krycím názvem“ PPU za sebou roční rozsáhlé turné Egon Bondy Tour 2024 k padesátiletému výročí nahrání debutového alba Egon Bondy’s Happy Hearts Club Banned. Hlavní část činnosti sestavy nově poskládané z bývalých členů kapely tím skončila, … Číst dál…
Věčnost je denně o den kratší…Imaginární rozhovor Vojtěcha Lindaura s Vlastimilem Třešňákem o nové desce VT + Temporary Quintetu Happy Hour
VT: /volá na střechu/ Tak jsem tu s tím Cé Dé, Vojtěchu! VL: /volá ze střechy/ Vlastimile, my tady, díkybohu, nemáme CD přehrávač! Řekni něco o textech, vysvětli je. O čem je úvodní skladba? HAPPY HOUR VT: Happy Hour je příběh mého bratra, indiánským … Číst dál…
Michal Němec: Baví mě vracet se domů
Michal Němec, frontman skupin Jablkoň a Krajina Ró, oslavil vloni význačné půlkulaté narozeniny. Připomněl je jednak velkým listopadovým koncertem v městské knihovně, jednak albem příznačně nazvaným 5×15, které je unikátním projektem, na němž se sešli muzikanti z obou jeho kapel. Když Michal přijel na následující … Číst dál…
Ľahká Múza. Nevyzpytatelné cesty dcer Diových
Ľahká Múza, nesporná stálice slovenské alternativní scény, loni vydala album Piesne ticha. A letos se chystá mimo jiné na dvě akce Unijazzu, koncert 12. dubna v pražském Kaštanu a také na červencové hraní v rámci festivalu v Boskovicích. Dost důvodů k rozhovoru s osobitou zpěvačkou Gudrun. Vedle povídání o hudbě samé, … Číst dál…
Caspar Brötzmann: Na kytaru hraju kvůli Led Zeppelin
Kdo na začátku devadesátých let slyšel v pražském Bunkru trio Caspar Brötzmann Massaker, nikdy na to nezapomene minimálně kvůli extrémní intenzitě, které pohltila všechny. Navršené stacky marshallů mu umožňovaly neustále pracovat se zpětnou vazbou. Výsledkem byl hutný kytarový noise, kdy byl zvuk důležitější … Číst dál…
Ad hot
Když se Slováci udělali za Mečiara pro sebe, přestala pod tlakem ze stok vylezlé národovecké kliky jejich televize vysílat v češtině. Vše se muselo předabovat, od večerníčků k filmům. Následně slovenština v podstatě zmizela i z českých obrazovek. Když nepočítáme absurdity posledních let z úst expremiéra, motajícího do hovorové … Číst dál…
U C H A I M Ž K Y
V dnešní digitální éře, kdy hudbu můžeme snadno streamovat a stahovat, existuje jedna skupina nadšenců, kteří stále zůstávají věrní starému způsobu poslechu – sběratelé CD nosičů. Tito vášniví hudební milovníci se radují z fyzické přítomnosti alb. Jedním z takových nadšenců je Petr Novák, … Číst dál…
JOSEF KLÍČ AND HIS ONE MAN CELLO SQUAD: Places, People, Situations
Koncertní mistr Národního divadla Brno Josef Klíč na albu Místa, Lidé, Situace rozvíjí koncepci, kterou uplatnil ve svém Requiem za Magora, kdy postupně nahraje několik vrstev cella zcela sám. Na novince nenabízí žádnou rozsáhlejší kompozici, ale s výjimkou Moravské Třebové tří- až čtyřminutové … Číst dál…
BRATŘI EBENOVÉ: Co my víme
Nejkrásnější na písních Bratří Ebenů zůstává, jak nalézají poetično i komiku, mnohdy pěkně jedovatou, i v nejvšednějších reáliích: „Už je tu zas květen / všechno se tu žlutí / a nejhorší je ten smrádek na padnutí… Kdo nám to sem tlačí… Proboha to stačí… Mě snad klepne … Číst dál…
LADISLAV PAZDERA: Chiaroscuro
Původem pardubický kytarista Ladislav Pazdera (*1989) je jistě známější v rámci Evropy než v domovině. Po klasické průpravě a prvních koncertech (včetně prezentace s Pardubickým filharmonickým orchestrem) přesměroval svoje zájmy k autorské tvorbě a world jazzu, univerzitní hudební studia absolvoval v Drážďanech a vydal desku Meraki (2019) v duu s nizozemskou … Číst dál…
Jste to vy? Jan Rejžek
Jednou z hlavních tezí upoutávky na zadní desce memoárů Jana Rejžka je, že kniha „nepochybně mnoho čtenářů naštve a rozčílí“. No, doufejme, že se v dnešní otrlé době, kdy ani vrcholní politici nepovažují za nejmenší problém svoji prokázaně pochybnou minulost či xenofobní názory a jejich věrní … Číst dál…
Punk zuřivej: Petr Bergmann x Radim Kopáč & Gabriela Kontra
V očích mnohých dnes devadesátá léta dvacátého století vypadají jako doba, kdy se kapitalisté domluvili s komunisty a následně vytunelovali, co se dalo. Předtím se prý společnost modernizovala, dbalo se na práva žen a všichni si solidárně pomáhali. – Pamatuju si to jinak a Punk zuřivej … Číst dál…
Rodinné anabáze a Šafrán aneb Rukověť o Švédsku: Jiří Pallas
V knize se protíná několik rovin, přitažlivých jak pro dnešního čtenáře, tak pro pamětníky. V globálním měřítku jsou to 60. léta jako éra generačního zlomu, v lokálním rok 1968 a invaze ruských tanků. Reakcí na ni byl třetí odboj, kulturní diverze Dylanem inspirovaných písničkářů i Charta 77. Boj s totalitním … Číst dál…