Keith Jarrett 80: Duše a tělo hudby
Vnímal jsem to nemile, když jsem se coby svědek jedinečného koncertu kvarteta saxofonisty a flétnisty Charlese Lloyda v sedmašedesátém v Lucerně dozvěděl, že se kvarteto rozchází. Kam se bude ubírat ten expresivní, virtuózní, divoký pianista Keith Jarrrett? Jak lze opustit vrchol a muset hledat a šplhat … Číst dál…
Mari Boine: Dcera slunce
Sámové ze severu Evropy, podobně jako Tuaregové ze Sahary či Romové, jsou národem bez státu. Žijí na pomezí Norska, Finska, Švédska a Ruska, a podobně jako obě další zmíněná etnika dokázali většinovou společnost oslovit svojí hudbou. V případě Sámů se ovšem nejedná o vymezený styl s určitým … Číst dál…
Dunaj a Jana Vébrová: Skočit do rozbouřené řeky a rvát se s proudem
Nevstoupíš dvakrát do stejného Dunaje. Ale Dunaj po více než třech dekádách znovu se zpěvačkou, tedy pokud nepočítáme intermezzo Pustit musíš, toť vítaný silný přítok čisté a čerstvé vody. Albu nazvanému mnohoznačně Mňau nechybí kočičí lehkost, pružnost, hravost i šelmovitost. A jistě má víc … Číst dál…
Ensemble Modern: Spolupráce se Zappou nám dala rytmické kvality
Na konci května se v rámci festivalu Pražské jaro představí na dvou koncertech Prague Offspring jeden z nejznámějších světových souborů interpretujících soudobou hudbu Ensemble Modern. Ten se však nezaměřuje jen na minimalisty a tvůrce vážné hudby. Spolupracoval i s Fredem Frithem a Frankem Zappou. Na prvním koncertu nabídne … Číst dál…
Arvo Pärt: Víra je vše
V rámci Pražského jara bude 15. května uvedena pocta estonskému skladatelovi Arvu Pärtovi, který letos oslaví devadesátiny. Už několik dekád je tento autor duchovních skladeb jedním z nejuváděnějších žijících skladatelů. Dopad jeho děl, pro která je typická hloubka a prostota, přesahuje svět vážné hudby. Pärt … Číst dál…
Pěnice a pěníci aneb Jazz a jeho odnože zpoza mikrofonů 9: Eliane
Běžní posluchači vnímají Brazilku Eliane Eliasovou skoro jistě coby v podstatě civilně nenápadnou, nicméně magickou a vzrušující zpěvačku. Jak volných temp bossa novy, tak pulzujících samb se značnou porcí afro-amerického jazzu. A že jde primárně o pianistku, která připojila vokální stránku, až když už byla … Číst dál…
David Dolenský: Když ilustrátor dětských knih tetuje
David Dolenský (1993) zaznamenal úspěch už se svou bakalářkou na UMPRUM, autorskou trampskou knihou Rufus zálesák, která vyšla v nakladatelství Baobab (2020), v cizině též například v Jižní Koreji. Sklidila nominaci na komiksovou cenu pro děti Muriel, kterou proměnila kniha pro děti Michala Šandy s ilustracemi Davida Dolenského … Číst dál…
Fug You! XXIX.: O jedné nadržené tyčince
Poté, co jsme si v minulém díle přiblížili vše, co předcházelo nahrávání alba It Crawled Into My Hand, Honest, se můžeme věnovat hotovému albu. Začněme možná netypicky obalem, ale jak již víme z minula, kapela měla dříve obal či přinejmenším podklady než jeho obsah. … Číst dál…
Martin Němec: Syntetik z laboratoře uměleckých disciplín
Text: Simona Bohatá Léta jsem Martina znala jako hudebníka, který ovlivnil mé i další generace. Později jsem přišla na to, že píše scénickou a filmovou hudbu a že je také spisovatel. Zdálo by se, že to je umělecká nálož na několik lidí či životů, jenže Martin … Číst dál…
Hudební vlákna Hedvábné stezky: S Ibantutou o cestě napříč Asií
Ibantuta je baskický hudebník, hráč na arabskou loutnu. Během jeden rok trvající cesty po střední, jižní a východní Asii se v různých zemích setkával s místními hudebníky, hráči na tradiční strunné nástroje. Se všemi nahrával společné skladby, a vytvářel tak dokument, který mapuje hudbu a konkrétně právě strunné … Číst dál…
Ad hot
Když se Slováci udělali za Mečiara pro sebe, přestala pod tlakem ze stok vylezlé národovecké kliky jejich televize vysílat v češtině. Vše se muselo předabovat, od večerníčků k filmům. Následně slovenština v podstatě zmizela i z českých obrazovek. Když nepočítáme absurdity posledních let z úst expremiéra, motajícího do hovorové … Číst dál…
U C H A I M Ž K Y
V dnešní digitální éře, kdy hudbu můžeme snadno streamovat a stahovat, existuje jedna skupina nadšenců, kteří stále zůstávají věrní starému způsobu poslechu – sběratelé CD nosičů. Tito vášniví hudební milovníci se radují z fyzické přítomnosti alb. Jedním z takových nadšenců je Petr Novák, … Číst dál…
JOSEF KLÍČ AND HIS ONE MAN CELLO SQUAD: Places, People, Situations
Koncertní mistr Národního divadla Brno Josef Klíč na albu Místa, Lidé, Situace rozvíjí koncepci, kterou uplatnil ve svém Requiem za Magora, kdy postupně nahraje několik vrstev cella zcela sám. Na novince nenabízí žádnou rozsáhlejší kompozici, ale s výjimkou Moravské Třebové tří- až čtyřminutové … Číst dál…
BRATŘI EBENOVÉ: Co my víme
Nejkrásnější na písních Bratří Ebenů zůstává, jak nalézají poetično i komiku, mnohdy pěkně jedovatou, i v nejvšednějších reáliích: „Už je tu zas květen / všechno se tu žlutí / a nejhorší je ten smrádek na padnutí… Kdo nám to sem tlačí… Proboha to stačí… Mě snad klepne … Číst dál…
LADISLAV PAZDERA: Chiaroscuro
Původem pardubický kytarista Ladislav Pazdera (*1989) je jistě známější v rámci Evropy než v domovině. Po klasické průpravě a prvních koncertech (včetně prezentace s Pardubickým filharmonickým orchestrem) přesměroval svoje zájmy k autorské tvorbě a world jazzu, univerzitní hudební studia absolvoval v Drážďanech a vydal desku Meraki (2019) v duu s nizozemskou … Číst dál…
Jste to vy? Jan Rejžek
Jednou z hlavních tezí upoutávky na zadní desce memoárů Jana Rejžka je, že kniha „nepochybně mnoho čtenářů naštve a rozčílí“. No, doufejme, že se v dnešní otrlé době, kdy ani vrcholní politici nepovažují za nejmenší problém svoji prokázaně pochybnou minulost či xenofobní názory a jejich věrní … Číst dál…
Punk zuřivej: Petr Bergmann x Radim Kopáč & Gabriela Kontra
V očích mnohých dnes devadesátá léta dvacátého století vypadají jako doba, kdy se kapitalisté domluvili s komunisty a následně vytunelovali, co se dalo. Předtím se prý společnost modernizovala, dbalo se na práva žen a všichni si solidárně pomáhali. – Pamatuju si to jinak a Punk zuřivej … Číst dál…
Rodinné anabáze a Šafrán aneb Rukověť o Švédsku: Jiří Pallas
V knize se protíná několik rovin, přitažlivých jak pro dnešního čtenáře, tak pro pamětníky. V globálním měřítku jsou to 60. léta jako éra generačního zlomu, v lokálním rok 1968 a invaze ruských tanků. Reakcí na ni byl třetí odboj, kulturní diverze Dylanem inspirovaných písničkářů i Charta 77. Boj s totalitním … Číst dál…






















