Fug You! XXIV.: Tři procenta slávy
Rozloučili jsme se nad prvním albem The Fugs, ano, to je to s tím pěkně dlouhým názvem The Village Fugs Sing Ballads of Contemporary Protest, Point of Views, and General Dissatisfaction, byť běžně bývá též jednoduše uváděno jako The Fugs First Album, … Číst dál…
Majerovy brzdové tabulky: Od kolové k Úplňku
Zdalipak pan drážní odborník Majer zohlednil ve svých brzdových tabulkách působení úplňku na železniční dopravu? Netušíme. Ovšem Majerovy brzdové tabulky zdárně projely přes mámení měsíčné noci od reunionu kapely ke dvojalbu Úplněk. V nejtypičtější čtyřčlenné sestavě, bez příkras, metodou živě ve studiu, nově zachytily … Číst dál…
Chorobopop: Hledání je to nejdůležitější
Rožnovské trio Chorobopop volně navazuje na lokální punkovou legendu Telefon a je pevně spjato s komunitou kolem někdejšího pověstného, vyhledávaného a iniciačního centra dění, dnes už neexistujícího klubu Vrah. Na tuzemské nemainstreamové scéně jsou výrazným zjevením hlavně kvůli textům, kterými komentují současnost sarkasticky výstižně jako … Číst dál…
Vladimír Mišík: Radost, vzrušení a tíha z pocitu odpovědnosti
Celé jaro se to tajilo, až krátce před prázdninami bylo zveřejněno, že na labelu Animal Music vyjde v dohledné době nové album Vladimíra Mišíka. Na tomto labelu a v produkci Petra Ostrouchova už třetí. V září se dostal k posluchačům první singl s krásně citlivě nasnímaným „making of“ … Číst dál…
Bosenský sen o Praze
S Aidou Mujačić o sevdalinkách, válečných traumatech, bosenských derviších i transu. Jako první popsal balkánskou hudbu z české perspektivy malíř a folklorista Ludvík Kuba, jehož rozsáhlý profil najdete v letošním srpnovém vydání UNI. Druhý svazek jeho knihy Cesty za slovanskou písní (1933) mapuje prakticky celou … Číst dál…
DVA: Medvědi můžou být různí
Duo DVA své předchozí řadové album vydalo už před deseti lety. Zpěvačka a saxofonistka Bára se pak dvojnásobně věnovala mateřským radostem a rodinu si pořídil i zpívající kytarista Honza. Není tak divu, že na čas z pódií klubů i festivalů úplně zmizeli. Jak ale oba říkají, jako … Číst dál…
Byl králem hradů na písku: Oldřich Janota (27. srpna 1949 – 27. července 2024)
Zpětně si uvědomuji, že veškeré vzpomínky na Oldřicha Janotu – a že se jich po jeho odchodu vyrojilo – mají jeden společný rys: všechny jsou velmi osobní. Většinu z těch lidí, které jeho hudba zasáhla, ovlivnila, a třeba i jeho názory je formovaly, totiž prostě nějak … Číst dál…
Pěnice a pěníci aneb Jazz a jeho odnože zpoza mikrofonů 5: David Michael
To je pořád řečí o genderovém vyvažování, a zatím je to v tomto seriálu 7:1 pro ženy. Jediný mužský zástupce byl Lionel Loueke, který sice pěkně brouká, vokalízuje a unisonuje se svými kytarovými běhy, ale do písní s texty se – aspoň prozatím – v podstatě nepouští. … Číst dál…
Oz Noy: Jazz-blues nebo blues-jazz jako kráva
Až 14. října vystoupí v pražském Jazz Docku izraelský, v New Yorku už dávno žijící kytarista Oz Noy, nebude to poprvé. Viděli a slyšeli jsme ho nejen tam. Akorát od posledního setkání v dubnu 2015 proteklo Vltavou gigantické množství vody. A kdo ho mezitím nepřestal sledovat, a zná … Číst dál…
Sanam: Špička libanonského ledovce
Hudba Libanonu je u nás prakticky neznámá, a přitom nabízí tolik skrytých překvapení. Zpěvačka Fairuz (nar. 1934) patří k největším hudebním postavám arabského světa, hned vedle Egypťanky Um Kulthum, a přitom se narodila v křesťanské rodině a natočila album vánočních písní. O generaci mladší a stále aktivní Fadia … Číst dál…
Ad hot
Když se Slováci udělali za Mečiara pro sebe, přestala pod tlakem ze stok vylezlé národovecké kliky jejich televize vysílat v češtině. Vše se muselo předabovat, od večerníčků k filmům. Následně slovenština v podstatě zmizela i z českých obrazovek. Když nepočítáme absurdity posledních let z úst expremiéra, motajícího do hovorové … Číst dál…
U C H A I M Ž K Y
V dnešní digitální éře, kdy hudbu můžeme snadno streamovat a stahovat, existuje jedna skupina nadšenců, kteří stále zůstávají věrní starému způsobu poslechu – sběratelé CD nosičů. Tito vášniví hudební milovníci se radují z fyzické přítomnosti alb. Jedním z takových nadšenců je Petr Novák, … Číst dál…
JOSEF KLÍČ AND HIS ONE MAN CELLO SQUAD: Places, People, Situations
Koncertní mistr Národního divadla Brno Josef Klíč na albu Místa, Lidé, Situace rozvíjí koncepci, kterou uplatnil ve svém Requiem za Magora, kdy postupně nahraje několik vrstev cella zcela sám. Na novince nenabízí žádnou rozsáhlejší kompozici, ale s výjimkou Moravské Třebové tří- až čtyřminutové … Číst dál…
BRATŘI EBENOVÉ: Co my víme
Nejkrásnější na písních Bratří Ebenů zůstává, jak nalézají poetično i komiku, mnohdy pěkně jedovatou, i v nejvšednějších reáliích: „Už je tu zas květen / všechno se tu žlutí / a nejhorší je ten smrádek na padnutí… Kdo nám to sem tlačí… Proboha to stačí… Mě snad klepne … Číst dál…
LADISLAV PAZDERA: Chiaroscuro
Původem pardubický kytarista Ladislav Pazdera (*1989) je jistě známější v rámci Evropy než v domovině. Po klasické průpravě a prvních koncertech (včetně prezentace s Pardubickým filharmonickým orchestrem) přesměroval svoje zájmy k autorské tvorbě a world jazzu, univerzitní hudební studia absolvoval v Drážďanech a vydal desku Meraki (2019) v duu s nizozemskou … Číst dál…
Jste to vy? Jan Rejžek
Jednou z hlavních tezí upoutávky na zadní desce memoárů Jana Rejžka je, že kniha „nepochybně mnoho čtenářů naštve a rozčílí“. No, doufejme, že se v dnešní otrlé době, kdy ani vrcholní politici nepovažují za nejmenší problém svoji prokázaně pochybnou minulost či xenofobní názory a jejich věrní … Číst dál…
Punk zuřivej: Petr Bergmann x Radim Kopáč & Gabriela Kontra
V očích mnohých dnes devadesátá léta dvacátého století vypadají jako doba, kdy se kapitalisté domluvili s komunisty a následně vytunelovali, co se dalo. Předtím se prý společnost modernizovala, dbalo se na práva žen a všichni si solidárně pomáhali. – Pamatuju si to jinak a Punk zuřivej … Číst dál…
Rodinné anabáze a Šafrán aneb Rukověť o Švédsku: Jiří Pallas
V knize se protíná několik rovin, přitažlivých jak pro dnešního čtenáře, tak pro pamětníky. V globálním měřítku jsou to 60. léta jako éra generačního zlomu, v lokálním rok 1968 a invaze ruských tanků. Reakcí na ni byl třetí odboj, kulturní diverze Dylanem inspirovaných písničkářů i Charta 77. Boj s totalitním … Číst dál…